Kingdom Come: Deliverance 2 har efter en vecka tjänat in utvecklingskostnaderna
Utvecklaren Warhorse Studios köptes av svenska Embracer Group för sex år sedan, som över under årens lopp släppt ganska så medelmåttiga spel men ändå på något sätt lyckats växa och förvärva massa företag. Är detta det första framgångsrika spelsläpp Embracer Group någonsin har haft? Jag tror det? Kan inte dra till minnes något annat iaf.
Men... singleplayer-spel var inte tillräckligt för att tjäna pengar på fick vi ju höra tidigare i veckan!
Man tjänar dock betydligt mer på ett MP-spel.
Utvecklaren Warhorse Studios köptes av svenska Embracer Group för sex år sedan, som över under årens lopp släppt ganska så medelmåttiga spel men ändå på något sätt lyckats växa och förvärva massa företag. Är detta det första framgångsrika spelsläpp Embracer Group någonsin har haft? Jag tror det? Kan inte dra till minnes något annat iaf.
Beror väl hur man ser på det. Tomb Raider, Metro, Deus Ex, Satisfactory, Wreckfest och Valheim är ju alla rätt framgångsrika. Beror som sagt hur man ser på utgivningsår. Alla dessa kommer ju släppa fler.
Nu har ju dock spelet en budget på ~41 miljoner USD - förvisso verkligen inget budgetspel, men det är ändå mindre än en tredjedel av budgeten på elefanten i rummet.
Men det är kul att det finns en marknad både för stora projekt och mindre sådana. Släpps ju indiepärlor hela tiden.
Keep Driving är ett fint svenskt exempel som släpptes häromdagen, fått lysande omdömen hittills. 95% positiva jämfört med Kingdom Come: Deliverance II som "bara" ligger på 90%. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Lögner. Go woke go broke brukar man ju säga.
Enligt din logik så kan bara ett av följande två alternativ vara sant:
1. Man blir inte broke för att man är "woke"
2. Spelet är inte "woke"
Oavsett vilket som är sant så har du därmed fel.
Nu har ju dock spelet en budget på ~41 miljoner USD - förvisso verkligen inget budgetspel, men det är ändå mindre än en tredjedel av budgeten på elefanten i rummet.
Det är för mig ofattbart hur DA kan vara så mycket dyrare att utveckla än KCD om man jämför vad båda spelen innehåller. KCD är inget litet metroidvania-spel direkt, om man säger så...
Välförtjänt. "Bara" spelat 16 timmar än så länge men det är nog redan GOTY för min del. Få spel idag har den här sortens upptäckarglädje och inlevelse. 100% ett spel i min smak. Ettan var också ett av få spel som gav mig lite samma känsla som när jag körde Morrowind när det kom, man vill bara ut och utforska och upptäcka, och det görs inte genom att beta av frågetecken på kartan. Fantastiskt.
Det är för mig ofattbart hur DA kan vara så mycket dyrare att utveckla än KCD om man jämför vad båda spelen innehåller. KCD är inget litet metroidvania-spel direkt, om man säger så...
Lite det som min poäng var - det är så många som fokuserar på... annat, men det är verkligen sådana absurda mängder pengar det handlar om i utvecklingskostnader att det till slut blir mer eller mindre omöjligt att gå runt, även för spel som av många anses bra.
Om nu inte priserna skulle höjas extremt, eller allt skulle vara låst bakom dyra mikrotransaktioner, eller det skulle säljas lootlådor för att mjölka pengar... eller... oh, wait. Det är ju en hel del av det vi sett i spelbranschen. Bortsett möjligtvis särskilt höjda inköpspriser, ironiskt nog.
Nej, som sagt, jag tycker att indiespel är mer fascinerande i regel - det är häftigt hur mycket man kan göra med en mer begränsad budget. Sen är det också intressant att spel inte automatiskt blir bra bara för att man öser pengar över dem.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Beror väl hur man ser på det. Tomb Raider, Metro, Deus Ex, Satisfactory, Wreckfest och Valheim är ju alla rätt framgångsrika. Beror som sagt hur man ser på utgivningsår. Alla dessa kommer ju släppa fler.
Valheim, Deus Ex, Wreckfest osv blev köpta av Embracer Group efter dom släpptes, så Embracer Group hade inget med spelsläppen att göra. Och det enda Tomb Raider som Embracer Group har släppt är remasters. Däremot så har dom lagt ner ett Deus Ex.
Men... singleplayer-spel var inte tillräckligt för att tjäna pengar på fick vi ju höra tidigare i veckan!
Utvecklingskostnaden är intjänad, men sen tillkommer marknadsföringskostnaden, och om det sen inte är annat så går det då på noll. Och sen kanske de som investerade pengar i det vill tjäna lite mer än några korunas...
Tjänar pengar gör spelet inte. ännu.
Dead Island 2, Remnant 2, Metro Awakening, Song of Conquest,Satisfactory, där har du lite spel. Valheim räknas för Embracer köpte Coffee Stain Studios 2018. Wreckfest 2 släpps Early Access i Mars.
Du har nog missförstått något.
Embracer Group släpper inga spel. De råkar bara äga aktier i Warhorse Studios.
Man tjänar dock betydligt mer på ett MP-spel.
Som Anthem, Concord, och Suicide Squad?
Som Fortnite, Apex, Warzone och Gta Online?
Edit: EA har tjänat in Anthems budget genom Apex: Legends och Sony har tjänat in Concords budget genom Helldivers 2. Det går att tjäna pengar på SP-spel men det går att tjäna betydligt mer pengar på MP-spel.
Som Fortnite, Apex, Warzone och Gta Online?
Edit: EA har tjänat in Anthems budget genom Apex: Legends och Sony har tjänat in Concords budget genom Helldivers 2. Det går att tjäna pengar på SP-spel men det går att tjäna betydligt mer pengar på MP-spel.
Som Evolve, Skull & Bones, och Red Dead Online?
Utvecklingskostnaden är intjänad, men sen tillkommer marknadsföringskostnaden, och om det sen inte är annat så går det då på noll. Och sen kanske de som investerade pengar i det vill tjäna lite mer än några korunas...
Tjänar pengar gör spelet inte. ännu.
Sant. Men jag gissar att försäljningssiffrorna för första veckan gör att deras vinstprognos ser väldigt ljus ut i slutändan. Personligen så gläds jag åt positiva resultat för varenda studio som kör med affärsmodellen ”om vi skiter lite i det finansiella (iaf i gameplay-designen) och inte fokuserar på effektiv monetization och istället gör ett riktigt bra spel så som vi själva skulle önska att det blev så borde det väl ändå vara tillräckligt för att vi ska kunna fortsätta att jobba med det här”.
Sen kan ett gäng ekonomer såklart sätta budgetar, projektstyrning och verklighetsförankrade ramar så inte utvecklarna blir för ambitiösa i sin fantasi och kreativitet och att det blir pannkaka av allt. Men att bygga ”ett spel” runt monetization får mig idag att kräkas lite i munnen. Det var anledningen att jag gav upp allt vad mobilspel heter för snart 10 år sen.
Vad tusan har du rökt? Obvious bait is obvious.
Att ni ens orkar dra tre exempel ur röven som om det ska bevisa nån tes. Det kan man ju göra för i princip vad som helst men det säger ingenting i det stora.
Självklart finns det både MP- och SP-spel som dragit in mycket pengar men det är långt ifrån hela förklaringen antalet spelare som stöds.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Som TF2, CS2, Diablo 4 och PUBG?
Det hela är egentligen mycket enkelt. Ett live service spel som lyckas drar in ofantligt mycket pengar. Så mycket att det är värt tre, fyra eller till och med fem misslyckade satsningar. Vill man ha ett lika dyrt misslyckande som Concord? Så klart inte. Däremot vill man fortsätta jaga efter den gyllene gåsen med guldägget.
Kul att det går bra för Warhorse! Samtidigt ska man också komma ihåg att det släpps väldigt många spel med passion och hårt arbete bakom sig som inte säljer tillräckligt. Även single player är en chansning.
Sant. Men jag gissar att försäljningssiffrorna för första veckan gör att deras vinstprognos ser väldigt ljus ut i slutändan. Personligen så gläds jag åt positiva resultat för varenda studio som kör med affärsmodellen ”om vi skiter lite i det finansiella (iaf i gameplay-designen) och inte fokuserar på effektiv monetization och istället gör ett riktigt bra spel så som vi själva skulle önska att det blev så borde det väl ändå vara tillräckligt för att vi ska kunna fortsätta att jobba med det här”.
Sen kan ett gäng ekonomer såklart sätta budgetar, projektstyrning och verklighetsförankrade ramar så inte utvecklarna blir för ambitiösa i sin fantasi och kreativitet och att det blir pannkaka av allt. Men att bygga ”ett spel” runt monetization får mig idag att kräkas lite i munnen. Det var anledningen att jag gav upp allt vad mobilspel heter för snart 10 år sen.
Håller helt med tror många spelföretag har fel utgångspunkt.
Är detta spel woke? Nu blev jag skeptisk.
Är detta spel woke? Nu blev jag skeptisk.
Nej, spelet är inte woke. Det är ett rollspel, du har med start i ettan haft en ”bromance” med din kompis. 15 timmar in i spelet så kommer ett dialogalternativ upp där det är väldigt lätt att inte trycka på valet med det stora hjärtat bredvid utan fortsätta som vanligt med en heterosexuell ”bromance”.
Nu har jag bara spelat ca 25-30 timmar så vet inte om det kommer något mer. Tror det pratades om någon svart karaktär också som jag inte mött ännu. Men skulle inte bli förvånad om det var de två sakerna som gjorde spelet till ”woke” helt plötsligt. Folk sitter som på nålar efter Veilguard och några andra spel och ropar woke och historierevisionism för minsta lilla.