Tema tangentbord

Steam börjar varna för early access-spel som inte längre uppdateras

Robot
Steam börjar varna för early access-spel som inte längre uppdateras

Så att folk inte köper döda projekt av misstag.

#Early-access, #Steam

Releasehästryttare
Medlem
Medlem

Bättre sent än aldrig.

Medlem

Det där skulle ha tänkts igenom för flera år sen.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Läste om detta igår kväll, håller med att detta är jättebra då man får bättre koll om det blivit övergivet eller inte.

Anser dock att om det t.ex. gått längre än 6mån sen senaste uppdateringen av ett early access spel borde texten vara gul, och längre än 12mån ska den vara röd för att tydligare signalera för användarna.

Redaktör
Ponny

Bra initiativ.

Skrivet av Nimafor:

Läste om detta igår kväll, håller med att detta är jättebra då man får bättre koll om det blivit övergivet eller inte.

Anser dock att om det t.ex. gått längre än 6mån sen senaste uppdateringen av ett early access spel borde texten vara gul, och längre än 12mån ska den vara röd för att tydligare signalera för användarna.

Är benägen att hålla med. Kanske svårt att dra exakta gränser, men är spelet i aktiv utveckling kan man tycka att ett halvår utan uppdateringar är väääl långt. (Även om det är olika utvecklare med olika förutsättningar o.s.v.)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

De flesta kan inte ens läsa att det är ett early access spel så tror inte de läser detta heller

Medlem

Bra initiativ. Själv väntar jag fortfarande på ett spel jag backade på kickstarter som nu är över 10 år sent 😂 (om man tittar på det ursprungliga datumet som utvecklaren satte) jag gav dock upp hoppet om det för länge sedan.

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro

Medlem

Låter bra. Men ni har ett "spel" för mycket i rubriken.

Medlem

Om vi har "Nintendo seal of quality" så är väl "Early Access" den diamentrala motsatsen. Själv rygger jag tillbaka när jag ser det, typ någon försöker pracka på mig nåt ofärdigt.

Nej det är inte per automatik nåt dåligt, men det är så många spel som har 'missbrukat' epitetet.

Medlem

signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Skribent
Skrivet av Mugen:

Låter bra. Men ni har ett "spel" för mycket i rubriken.

Tack, fixat.

Medlem

Får ju ge Steam en klapp på ryggen för detta då det ger konsumenten mer information som kan vara grund för ett ev. köp av EA. Däremot har jag inte förstått vad som hindrar, eller om det ens finns ett system som hindrar en utvecklare till att släppa en obligatory game "update" i det tysta. Fast det enda som faktiskt ändrades är något banalt som exempel rotera ett träd 90° eller ändra textstorleken i startmenyn, allt för att slippa denna stämpel. Har jag missat något eller är det så enkelt att runda systemet som jag tror att det är?

Medlem
Skrivet av ErixonKR:

Får ju ge Steam en klapp på ryggen för detta då det ger konsumenten mer information som kan vara grund för ett ev. köp av EA. Däremot har jag inte förstått vad som hindrar, eller om det ens finns ett system som hindrar en utvecklare till att släppa en obligatory game "update" i det tysta. Fast det enda som faktiskt ändrades är något banalt som exempel rotera ett träd 90° eller ändra textstorleken i startmenyn, allt för att slippa denna stämpel. Har jag missat något eller är det så enkelt att runda systemet som jag tror att det är?

Jag tror varningstexten är ett första steg ifrån Steam. De jobbar nog på ett steg 2 (ifall behov finns).

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Borde bli automatisk återbetalning av alla pengar en utvecklare dragit in när Early Access överges, inklusive äckelbeteendet att skicka ut en 1.0-uppdatering som endast tar bort Early Access-statusen.

Medlem

man kan ju nästan tycka att steam bara borde ta bort skiten helt och hållet istället

signatur

//monster

Medlem

Early access borde vara en tjänst Steam bara erbjuder utvecklare som bevisat att de kan slutföra/släppa ett spel. Eller har en stor utgivare i ryggen som kan borga för att spelet skall bli klart.

Majoriteten av alla misslyckade EA-spel kommer ju från oprövade utvecklare som antingen överskattar sin egen kompetens eller underskattar hur mycket tid/pengar de behöver...

Medlem

Tveksam varning. Det borde vara så att om man klickar på buy så kommer varningen upp på skärmen.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tveksam varning. Det borde vara så att om man klickar på buy så kommer varningen upp på skärmen.

Tycker den är ganska tydlig under EA texten.

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Tycker den är ganska tydlig under EA texten.

Det borde också ses som ett straff, det är mer vad jag menar. Mot utvecklare som ger upp på en EA som de sålt och inte vill fortsätta med...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Näste steg borde vara att steam automatiskt plockar bort EA spel som inte har haft en uppdatering på 1-2 år.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av marsson90:

Bra initiativ. Själv väntar jag fortfarande på ett spel jag backade på kickstarter som nu är över 10 år sent 😂 (om man tittar på det ursprungliga datumet som utvecklaren satte) jag gav dock upp hoppet om det för länge sedan.

Star Citizen?

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Känns ju lite som en halvdan lösning. Om utvecklarna typ ändrar färg på ett skin, räknas det som en uppdatering?

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Star Citizen?

Haha nä det spelet har jag inte lagt en krona på Jag tänker främst på Heart Forth, Alicia, samt Radio the Universe

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro

Medlem

Låter bra, tycker som många andra också att det känns som early access används lite underligt av vissa utvecklare.

Tex tycker jag också alltid det känns skevt med reor på early access spel. När ett spel funnits tillgängligt i flera år och reas ut då och då så känns early access bara som en bortförklaring för ett buggigt spel och dålig planering. Då borde företaget rimligtvis släppa spelet buggfritt och göra som tex stellaris med regelbundna uppdateringar istället.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det borde också ses som ett straff, det är mer vad jag menar. Mot utvecklare som ger upp på en EA som de sålt och inte vill fortsätta med...

Kanske de skulle börja delista dem istället?

1
Skriv svar