Tema tangentbord

Nintendo tänker stoppa Switch 2-scalpers

Robot
Nintendo tänker stoppa Switch 2-scalpers

Har lärt sig av tidigare erfarenheter.

#nintendo, #switch, #switch-2

Medlem

Får hoppas att dom lyckas!
Blir det oled köper jag dag ett, annars blir det att vänta.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Borde bli portad direkt om man köper 10 konsoler på en gång, tänk på alla ledsna barn för bövelen. Inte alla föräldrar som kan punga ut 3000 extra till nån girig jäkel!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Borde bli portad direkt om man köper 10 konsoler på en gång, tänk på alla ledsna barn för bövelen. Inte alla föräldrar som kan punga ut 3000 extra till nån girig jäkel!

Tror dom har bottar som köper en i taget men pga att dom har så mång hinner dom köpa upp allt.

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Nintendo får bygga stora lager innan de lanserar för att minska scalpersarnas framgångar.

Medlem

Bra av Nintendo, men tung efterfrågan brukar skapa ett behov/sug/hype- är det rätt beslut för dem rent strategiskt?

Medlem

Borde vara krav på att indentifiera sig via Bank ID när man köper konsol vid release (eller nära därpå) och sen bara få köpa en enda maskin under en eller flera månader.

signatur
Medlem

Första gången jag hör just Nintendo komma upp med sådant uppdrag.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av jehuty:

Tror dom har bottar som köper en i taget men pga att dom har så mång hinner dom köpa upp allt.

Jo det stämmer nog. Butikerna gör nog så gott de kan. Hoppas dom hittar nån lösning.

Skrivet av Lilagröt:

Nintendo får bygga stora lager innan de lanserar för att minska scalpersarnas framgångar.

Hoppas innerligt på detta. Älskade när alla scalpers blev ägda när senaste rundan grafikkort kom ut.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Borde vara krav på att indentifiera sig via Bank ID när man köper konsol vid release (eller nära därpå) och sen bara få köpa en enda maskin under en eller flera månader.

Detta kanske skulle varit nått!

signatur

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Ska det bara gälla konsoller eller? Haha det är ganska vanligt att köpa på sig sällsynta saker för att sälja vidare, konsoller är väl en väldigt liten del av det hela.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Blir ledsen att jag ska behöva betala extra för en liten skärm när barnen ändå inte vill spela på den lilla.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Nej det borde verkligen inte vara ett krav. Ett mer rimligt krav hade varit att tredjepartssidor så som ebay inte tillåter att produkterna säljs innan en viss tid har gått.

Medlem
Skrivet av Kenzoou:

Blir ledsen att jag ska behöva betala extra för en liten skärm när barnen ändå inte vill spela på den lilla.

Haha jo ibland får man vika sig. skulle varit super ifall det fanns skärmlöst alternativ, även om jag själv spelar mest handhållet.

signatur

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Fel väg att gå imo.
Det bästa sättet att motverka scalpers är att utbud motsvarar efterfrågan. Så länge efterfrågan är större än utbud så kommer scalping finnas. De som scalpar är inte nödvändigtvis intresserade av att spela själva. Folk skulle köpa 1 konsol och sälja den vidare. Det var ju inget problem att få tag på Switch när den släpptes så hoppas det är samma nu. Hade tänkte köpa en till mig själv och en till sambon (eftersom jag reser rätt mycket i jobb), får hoppas det är möjligt 😅

Skrivet av Foppa82:

Fel väg att gå imo.
Det bästa sättet att motverka scalpers är att utbud motsvarar efterfrågan. Så länge efterfrågan är större än utbud så kommer scalping finnas. De som scalpar är inte nödvändigtvis intresserade av att spela själva. Folk skulle köpa 1 konsol och sälja den vidare. Det var ju inget problem att få tag på Switch när den släpptes så hoppas det är samma nu. Hade tänkte köpa en till mig själv och en till sambon (eftersom jag reser rätt mycket i jobb), får hoppas det är möjligt 😅

Då har ni i varje fall en möjlighet, du köper och sambon köper en.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

De kanske kunde göra något att om man köper 10st så blir det ännu dyrare än om man köper en i taget. Sen att man måste verifiera sig med bankid.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Då har ni i varje fall en möjlighet, du köper och sambon köper en.

Absolut, hade dock tänkt köpa i present. Men det är irrelevant. Det va ett exempel. Skulle kunna vara att jag hade ungar och behövde 2st.
Lösningen ligger fortfarande i att se till att utbudet matchar efterfrågan.

Medlem

Jag avskyr scalpers. Jag bygger också Warhammer 40k figurer och vid varje stort nysläpp är scalpers där.

Medlem

Jag slulle säga att den riktiga "boven i dramat" är folk som köper från scalpers. Bara att låta bli.

Såg flera 5080 som såldes för över 22k på tradera. Folk verkar betala oavsett pris...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av magma:

Jag slulle säga att den riktiga "boven i dramat" är folk som köper från scalpers. Bara att låta bli.

Såg flera 5080 som såldes för över 22k på tradera. Folk verkar betala oavsett pris...

Kanske är det man skall pröva nästa release då. 5090 för 40 000kr såg jag nu.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Ponny
Skrivet av korvmos:

Får hoppas att dom lyckas!
Blir det oled köper jag dag ett, annars blir det att vänta.

I feel ya. Klivet till Switch OLED var mycket trevligt. Hade känts som ett steg bakåt om det inte blir OLED (från start), men skulle samtidigt inte förvåna mig. Nåväl, spelar ju till 99 procent i dockat läge, så får nog svårt att hålla mig. 🙃

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

I feel ya. Klivet till Switch OLED var mycket trevligt. Hade känts som ett steg bakåt om det inte blir OLED (från start), men skulle samtidigt inte förvåna mig. Nåväl, spelar ju till 99 procent i dockat läge, så får nog svårt att hålla mig. 🙃

Själv kör jag 99% handheld. Så det är mer eller mindre ett måste med OLED för mig.
Började med en switch lite, sedan när OLED kom bytte jag till den. Som dag och natt.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Tror inte att det hindrar scalpers från att bunkra Nintendo skulle nog behöva hitta en annan lösning om dom vill stoppa andrahands försäljningen.

1
Skriv svar