Har FZ blivit för PK?

Tycker FZ ligger på en rätt bra nivå. Jämför man med Neogaf och Resetera (två extremer) så ser man det ganska tydligt. Så ett stort tack till @FZ:as redaktion och medarbetare för allt arbete ni gör.
Förbannat trevlig site.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.

Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?

Det är facinerande, men det verkar som att kommentarer som denna ofta är steg ett.
Ett senare steg, om tankarna lyckas nästla sig in i maktpositioner, är att den som säger ovanstående vill censurera alla som inte håller med.

Det är det vi bevittnar i USA på nationell nivå just nu.

Medlem

FZ var mycket värre angående detta för 5-10 år sedan. är bättre nu enligt mig.
Tidigare blev det fan ramaskri om rustningar för kvinnliga karaktärer i MMO`s och allt möjligt nonsens.

Redaktör
Skrivet av Decado:

En sidofråga, varför tog ni bort nyheten om att en bild från nya Battlefield var ett krigsfoto från Gaza ?
Pratade med en kompis häromdagen och skulle skicka länken, men nyheten var borta.
Fick ni hotmail från EA/Dice ?

Vi skrev aldrig om den (om inte jag har fått hjärnsläpp). Du kanske såg den på nån annan site?

Man gör ju en nyhetsvärdering innan man skriver nåt, och en sån här grej känns kanske inte jätteviktig spelnyhet. Så företagen brukar slippa hota oss.

signatur
Redaktör
Skrivet av lajklajk:

FZ var mycket värre angående detta för 5-10 år sedan. är bättre nu enligt mig.
Tidigare blev det fan ramaskri om rustningar för kvinnliga karaktärer i MMO`s och allt möjligt nonsens.

För stunden känsliga ämnena spelar roll för forumklimatet. Vi kanske modererade mycket kring kvinnliga rustningar då, och mycket kring åsikterna om vem som får vara i Japan på 1500-talet nu. Men hoppas du har rätt, att vi lärt oss. Tack för feedbacken, intressant att höra.

signatur
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tycker FZ ligger på en rätt bra nivå. Jämför man med Neogaf och Resetera (två extremer) så inser man det ganska tydligt. Så ett stort tack till @FZ:as redaktion och medarbetare för allt arbete ni gör.
Förbannat trevlig site.

Resetera är utan tvekan bästa spelforumet jag vet, men ja, även om jag förstår deras resonemang/intentioner så blir deras moderering då och då nästan parodiskt hårdhänt. Men antar att de har "råd" att banna 250 pers om dagen med tanke på vilket inflöde de har, lol.

Ett mellanting mellan det FZ gör idag och überhårda Resetera skulle vara det perfekta, imho. Tänker då ffa på att man kunde vara lite hårdare mot de passiv-aggressiva och insinuerande taskiga kommentarer som dyker upp i vissa trådar, men förståelse också för att det är svårt vart man sätter gränsen. Meeeeehhnn om valet står mellan FZ och Resetera föredrar jag helt klart FZ:s modererande.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

För stunden känsliga ämnena spelar roll för forumklimatet. Vi kanske modererade mycket kring kvinnliga rustningar då, och mycket kring åsikterna om vem som får vara i Japan på 1500-talet nu. Men hoppas du har rätt, att vi lärt oss. Tack för feedbacken, intressant att höra.

Det här något jag inte tänkt på flera år förrän jag läste den här tråden. Håller med att jag tror ni har lärt er och är mycket bättre på att moderera och inte peka med fingrar i vad som är rätt och fel.
Sen tycker jag att ni blir mer professionella och spetsigare för varje år så därför jag besöker er före konkurrenter

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sebastian Lind:

Resetera är utan tvekan bästa spelforumet jag vet, men ja, även om jag förstår deras resonemang/intentioner så blir deras moderering då och då nästan parodiskt hårdhänt. Men antar att de har "råd" att banna 250 pers om dagen med tanke på vilket inflöde de har, lol.

Ett mellanting mellan det FZ gör idag och überhårda Resetera skulle vara det perfekta, imho. Tänker då ffa på att man kunde vara lite hårdare mot de passiv-aggressiva och insinuerande taskiga kommentarer som dyker upp i vissa trådar, men förståelse också för att det är svårt vart man sätter gränsen. Meeeeehhnn om valet står mellan FZ och Resetera föredrar jag helt klart FZ:s modererande.

Tycker FZ ligger på en lagom nivå (jag modererar inte här, för att vara tydlig). Resetera är i min värld alldeles för hårda i modereringen och följdaktligen är det även ett trist forum.

Skrivet av Sebastian Lind:

Tycker både Resetera och Neogaf är ekokammare för deras respektive publik och således helt meningslösa, för mig. Högt i tak om man "tycker rätt" så att säga, annars åker man ut. Dessutom har jag svårt för det sjukt polariserade samhällsklimatet i USA, och det genomsyrar dessa två forum hårt.

signatur

00:00:02:42

Redaktör
Skrivet av lajklajk:

Det här något jag inte tänkt på flera år förrän jag läste den här tråden. Håller med att jag tror ni har lärt er och är mycket bättre på att moderera och inte peka med fingrar i vad som är rätt och fel.
Sen tycker jag att ni blir mer professionella och spetsigare för varje år så därför jag besöker er före konkurrenter

Det där värmde. <3

signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av lajklajk:

Superkul att läsa. Tack!

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.

Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?

Inte sällsynt att ryggdunk och andra liknande kommentarer blivit kvar där folk gör sig lustiga över att X "skulle följt reglerna", eller Y "får minsann skylla sig själv" und so weiter. Blir rätt smutsigt om nu målet är att städa upp och dra alla inför samma princip. Epitet och fultolkningar kan kastas och ligga kvar med förbryllande enighet medan inläggen de riktar sig mot tagits bort så all kontext ändå är borta.

Ibland har inlägg försvunnit för att citat spårar i andras kommentarer medan ursprunget inte varit särskilt märkvärdigt alls.

Bryr mig inte längre lika mycket om de kontroversiella trådarna då det alltid blir något rabalder och diskussionen blir modererad till döds med debattklimat sandlåda. Vad man får och inte får säga kan vara skapligt ensidigt, men det speglar väl lite den kissnödighet som råder ute i verkligheten idag 😜

Medlem

Modereringen på FZ fungerar väl helt ok med rätt bra tolerans för olika åsikter. Om det är ”för PK” är ju en tolkningsfråga men att det lutar åt PK-hållet är uppenbart i hur 100% av överkänsligheten när den väl förekommer riktas åt ett håll. Ta bara exemplet tidigare i tråden där en moderator fått spel för att en oskyldig fråga tolkats som ”fel” typ av kritik. Eller hur medlemsrecensioner som kritiserar att man spelar som ”vit” ligger kvar medan det omvända självklart hade plockats bort direkt (som antyds tidigare i tråden gällande Assassin’s Creed Shadows).
Kritik mot DEI? Politik, ta bort.
Hyllning av DEI? Åsikt, låt stå.
Marxistisk kritik av kapitalism? Låt stå i timmar.
Svar på kritiken? Nu blev det off-topic och allt raderas.

Det är vad det är, FZ har rätt att moderera som de vill så får man försöka ligga inom ramarna och vara glad att det ändå fungerar just helt ok. Bättre än många andra sidor i alla fall.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Var hittade du trolleriet?

Helt rätt, att ett nyskapat konto ensidigt och överdrivet i nästan hälften av sina postade inlägg hyllar ett kontroversiellt spel är fullt seriöst och normalt, my bad. 🥰

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Mikael Berg:

Tycker FZ ligger på en lagom nivå (jag modererar inte här, för att vara tydlig). Resetera är i min värld alldeles för hårda i modereringen och följdaktligen är det även ett trist forum.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tycker både Resetera och Neogaf är ekokammare för deras respektive publik och således helt meningslösa, för mig. Högt i tak om man "tycker rätt" så att säga, annars åker man ut. Dessutom har jag svårt för det sjukt polariserade samhällsklimatet i USA, och det genomsyrar dessa två forum hårt.

Var inte meningen att starta någon diskussion om Resetera nu, men vill bara förtydliga att jag håller med er om att Resetera ofta (alltid?) är väl drakoniska i hur de tillämpar ban-hammaren.

Samtidigt är det ett jättestort forum med mycket branschfolk och generellt sett väldigt insatta postare, vilket gör kvalitèn på diskussionerna betydligt mer insiktsfulla och givande än på de flesta platser. Det går också att diskutera mer nischade grejer där, de har folk som är sjukt insatta i precis vad som helst spelrelaterat. Trådar som skulle resultera i obefintligt med replies på andra platser. Ur det perspektivet tycker jag ändå Resetera är värdefullt. I kombo med Install Base för sales info/discussions.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Modereringen på FZ fungerar väl helt ok med rätt bra tolerans för olika åsikter. Om det är ”för PK” är ju en tolkningsfråga men att det lutar åt PK-hållet är uppenbart i hur 100% av överkänsligheten när den väl förekommer riktas åt ett håll. Ta bara exemplet tidigare i tråden där en moderator fått spel för att en oskyldig fråga tolkats som ”fel” typ av kritik. Eller hur medlemsrecensioner som kritiserar att man spelar som ”vit” ligger kvar medan det omvända självklart hade plockats bort direkt (som antyds tidigare i tråden gällande Assassin’s Creed Shadows).
Kritik mot DEI? Politik, ta bort.
Hyllning av DEI? Åsikt, låt stå.
Marxistisk kritik av kapitalism? Låt stå i timmar.
Svar på kritiken? Nu blev det off-topic och allt raderas.

Det är vad det är, FZ har rätt att moderera som de vill så får man försöka ligga inom ramarna och vara glad att det ändå fungerar just helt ok. Bättre än många andra sidor i alla fall.

Du har helt rätt. Dock är det ju exakt likadant på alla spelsajter mer eller mindre.

Förhoppningsvis förändras det framöver.

Medlem
Medlem

Nja, det tycker jag inte. Finns väl alltid individer på forumet som tycker att allt är antingen Woke eller att kritikerna av DEI är nynazister. Men så ser väl hela världen ut oavsett om det är på FZ, Facebook, eller valfritt diskussionsforum. Tycker vi har ett förhållandevis öppet diskussionsklimat på det här forumet 🙂

Medlem

Man kan väl summera det såhär: folk som då och då nickar och säger ”Trump är inte så jävla dum trots allt” kommer alltid att gnälla och känna sig jagade. Resten skiter i det och snackar spel lite mer neutralt.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Vissa människor vill blanda in upplevd identitetspolitik i alla diskussioner. Det är ett större problem.

Gäller ditt synsätt specifikt identitespolitik eller andra ämnen också? Det finns ju vissa som vill dra in sexism eller rasism i typ alla diskussioner också.
Jag håller med dig till viss del eftersom jag exempelvis tycker att woke används alldeles för frikostigt nu för tiden. Vilket är tröttsamt.
Men jag har också sett människor som argumenterar för att matte är rasistiskt och att konceptet med att hålla tider är kolonialism och därför problematiskt

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Man kan väl summera det såhär: folk som då och då nickar och säger ”Trump är inte så jävla dum trots allt” kommer alltid att gnälla och känna sig jagade. Resten skiter i det och snackar spel lite mer neutralt.

Visst är det så. Men sen finns det ju dom som läser in precis allt han gör som ett hot mot demokratin också så det finns ju se del dårar på båda sidor 👍

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Gäller ditt synsätt specifikt identitespolitik eller andra ämnen också? Det finns ju vissa som vill dra in sexism eller rasism i typ alla diskussioner också.
Jag håller med dig till viss del eftersom jag exempelvis tycker att woke används alldeles för frikostigt nu för tiden. Vilket är tröttsamt.
Men jag har också sett människor som argumenterar för att matte är rasistiskt och att konceptet med att hålla tider är kolonialism och därför problematiskt

Dumheter finns på alla ytterkanter. Sanningen ligger ofta närmre mitten.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Helt rätt, att ett nyskapat konto ensidigt och överdrivet i nästan hälften av sina postade inlägg hyllar ett kontroversiellt spel är fullt seriöst och normalt, my bad. 🥰

Måste vara du som trollar.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Måste vara du som trollar.

Vem vet, jag kanske försöker utmana Robbis.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vem vet, jag kanske försöker utmana Robbis.

Ja du bekräftades det precis.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Ja du bekräftades det precis.

signatur

Medlem

Överlag är moderering en ganska otacksam uppgift. Gör man ett dåligt jobb märks det direkt, gör man ett bra jobb flyter samtalet på och majoriteten märker det inte ens. Jag har administrerat enorma forum genom åren, och att hitta moderatorer som lägger ribban på rätt nivå är verkligen ingen enkel uppgift. Måste ge t ex uberpwnage en eloge för hur lagom han modererar. Ett föredöme!

Helst ser jag att allt som rör samhället och politik lämnas utanför FZ och att vi istället alla kan förenas i vårt gemensamma intresse för spelvärlden. Känns som hela västvärlden är totalpolariserad just nu och det vore en befrielse att fortsätta hålla FZ utanför allt det där.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Dumheter finns på alla ytterkanter. Sanningen ligger ofta närmre mitten.

Håller med.

signatur

Medlem

Jag tycker modereringen fungerar dugligt. Jag kommenterar inte så ofta men när jag gör det så handlar det nog antagligen om någonting "woke". Jag tror inte jag har fått kommentarer borttagna någon gång.
Det har hänt flera gånger att jag får ta emot attacker på mig som person men det är vagt formulerat och kan tänka mig att det är svårt att moderera.

FZ har några som jag skulle säga är PK troll som spelar dumma och ställer frågor i oändlighet för att fiska fram nånting dom kan attackera. Man borde veta bättre än att ta deras bait. Senaste Veilguard tråden är ett bra exempel på sånt.

Medlem

Internet fungerar inte utan moderering längre. Nu för tiden ska alla bråka, tjafsa och gnälla över precis allt och är det ingen där som sätter stopp för det så spårar det ur direkt.
FZ är lagom hårda tycker jag.

Skriv svar