Testpilot: NZXT Function Elite miniTKL – Välsvarvat premiumtangentbord till förmånligt pris
Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter fingrarna i rörelse med NZXT:s senaste tangentbordstillskott, där fokus ligger på variabel respons och elegant RGB-belysning.
#Function, #Keyboard, #NZXT, #Tangentbord
Förmånligt pris? 2300 tycker jag är ungefär dubbelt mot vad ett tangentbord får kosta.
Du får vad du betalar för många gånger när det kommer till tangentbord, ett tangentbord för 1150 kr idag kommer du inte långt på om du är minsta kräsen:)
Du får vad du betalar för många gånger när det kommer till tangentbord, ett tangentbord för 1150 kr idag kommer du inte långt på om du är minsta kräsen:)
Har ett G512 Carbon nu som jag är väldigt nöjd med. Köpte det för 1200kr vilket jag tycker är ganska lagomt. Enda nackdelen är att jag nött det så mycket att färgen på vissa tecken försvunnit lite på WASD och Shift
1# FZ Troll
Förmånligt pris? 2300 tycker jag är ungefär dubbelt mot vad ett tangentbord får kosta.
DieZe är något på spåret här!
2 300 kronor kan kännas som mycket pengar, särskilt om man jämför med den kontorsutrustning många är vana vid på arbetsplatsen, eller med de billigare instegsmodellerna av kringutrustning som marknadsförs med "gaming" på förpackningen. Men om man istället tittar på den funktionalitet som Function Elite erbjuder i jämförelse med konkurrenterna, framstår priset inte längre som högt. Faktum är att det snarare ligger i den lägre delen av prisspektrumet
Ser ju inte bra ut. Påminner mig om tangentbordet jag hade till windows 95.
Den svarta varianten kanske är mer i din smak – håll utkik efter fler recensioner och bilder när de dyker upp på nätet! Själv hade jag nog valt den svarta versionen för eget bruk baserat på de bilder jag sett, den ser mycket mindre "retro" ut än vad den vita versionen gör. Tyvärr hade jag inte det svarta ditot under utvärderingsperioden inför denna pilot, annars hade den definitivt varit med i denna artikel
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
DieZe är något på spåret här!
2 300 kronor kan kännas som mycket pengar, särskilt om man jämför med den kontorsutrustning många är vana vid på arbetsplatsen, eller med de billigare instegsmodellerna av kringutrustning som marknadsförs med "gaming" på förpackningen.
Men om man istället tittar på den funktionalitet som Function Elite erbjuder i jämförelse med konkurrenterna, framstår priset inte längre som högt. Faktum är att det snarare ligger i den lägre delen av prisspektrumet. Jag är ganska säker på att detta är det första tangentbordet med magnetiska Hall Effect-brytare som kostar under 2 500 kronor på den svenska marknaden
Absolut inte finns flera runt det priset bara kolla in maxgaming ett stabdar gaming HE tangentbord från en bigbox tillverkare känns som ett känns som ett skämt när priset är så pass högt. Speciellt när man börjar kika in vad man kan få från mindre kina tillverkare eller från de som skapat hypen runt HE dvs. Wooting som då ligger runt 2500 eller lägre och troligen har bättre mjukvara.
Sedan när det gäller priset på tangentbord så börjar man nörda lite är 2500kr inga pengar alls men custom är inte för alla vilket jag förstår. Då man i slutändan ändå bara har ett tangentbord.
När det gäller det aktuella recenserade tangentbordet i fråga så tycker jag det ser billigt ut och när man läser om vikt och material även så verkar även det billigt. Utseende är väl inget höjdare heller i mitt tycke känns inte som om det tagit ut svängarna på något speciellt heller plus oattraktiva generisna keycaps. Det utstrålar helt enkelt meh! i versaler.
Absolut inte finns flera bara kolla in maxgaming ett HE tangentbord från en bigbox tillverkare känns som ett känns som ett skämt precis som typ alla gaming tangentbord när man börjar kika in vad man kan få från mindre kina tillverkare eller från de som skapat hypen runt HE dvs. Wooting som då ligger runt 2500 eller lägre och troligen har bättre mjukvara.
Sedan när det gäller priset på tangentbord så börjar man nörda lite är 2500kr inga pengar alls men custom är inte för alla vilket jag förstår då man i slutändan ändå bara har ett tangentbord.
När det gäller det aktuella recenserade tangentbordet i fråga så tycker jag det ser billigt ut och när man läser om vikt och material även så känns även det billigt. Utseende är väl inget höjdare heller i mitt tycke känns inte som om det tagit ut svängarna på något speciellt heller. Det utstrålar helt enkelt meh i det mesta.
Det är dock inte direkt jämförbart att ställa (i detta fallet Function Elite) mot de kinesiska tillverkarna. Dels på grund av de ofta månadslånga leveranstiderna, men också för att man står utan samma typ av garanti eller köparskydd som vid köp från en etablerad svensk butik. Jag säger detta baserat på personlig erfarenhet av allt från kickstarters, group buys och andra liknande köpformer – vilket ärligt talat sällan lämnat en positiv eftersmak.
När jag gör bedömningar i en Testpilot utgår jag nästan uteslutande från produkter som faktiskt går att köpa via svenska återförsäljare, särskilt när det handlar om exempelvis prisvärdhet. De närmsta konkurrenterna i detta fall vore som du nämner Wooting 80HE, men även ROG Falchion ACE HFX, SS Apex Pro TKL eller Razer Huntsman V3 TKL – samtliga produkter som lanserade till ett högre pris än Function Elite (som jag räknar med kommer gå ned i pris över tid, precis som alla ovannämnda konkurrenter gjort).
Jag köper däremot kritiken kring det visuella fullt ut. Som jag nämnt tidigare är jag personligen inget fan av den vita versionen av tangentbordet och föredrar klart den svarta utgåvan. Jag är inte heller särskilt förtjust i plastbakstycket, men det är inget jag tänker dra av många poäng för – främst eftersom konkurrenterna inte heller är särskilt i framkant på den punkten.
Kort sagt är detta inte ett tangentbord som försöker konkurrera med custom-byggen som har full CNC-kropp (likt det egna bygget jag har bredvid mig i skrivande stund) och allehanda andra lyxigheter, vilket som du själv säger snabbt kan rinna iväg kostnadsmässigt. Istället är det designat för att möta produkter inom kategorin Hall Effect för gamers och de utmaningar som finns i det segmentet.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Det är dock inte direkt jämförbart att ställa (i detta fallet Function Elite) mot de kinesiska tillverkarna. Dels på grund av de ofta månadslånga leveranstiderna, men också för att man står utan samma typ av garanti eller köparskydd som vid köp från en etablerad svensk butik. Jag säger detta baserat på personlig erfarenhet av allt från kickstarters, group buys och andra liknande köpformer – vilket ärligt talat sällan lämnat en positiv eftersmak.
När jag gör bedömningar i en Testpilot utgår jag nästan uteslutande från produkter som faktiskt går att köpa via svenska återförsäljare, särskilt när det handlar exempelvis prisvärdhet. De närmsta konkurrenterna i detta fall vore som du nämner Wooting 80HE, men även ROG Falchion ACE HFX, SS Apex Pro TKL eller Razer Huntsman V3 TKL – samtliga produkter som lanserade till ett högre pris än Function Elite (som jag räknar med kommer gå ned i pris över tid, precis som alla ovannämnda konkurrenter gjort).
Jag köper däremot kritiken kring det visuella fullt ut. Som jag nämnt tidigare är jag personligen inget fan av den vita versionen av tangentbordet och föredrar klart den svarta utgåvan. Jag är inte heller särskilt förtjust i plastbakstycket, men det är inget jag tänker dra av många poäng för – främst eftersom konkurrenterna inte heller excellerar på den punkten.
Kort sagt är detta inte ett tangentbord som försöker konkurrera med custom-byggen som har full CNC-kropp (likt det egna bygget jag har bredvid mig i skrivande stund). Istället är det designat för att möta produkter inom kategorin Hall Effect för gamers och de utmaningar som finns i det segmentet.
De jag pratar om säljs och lagerförs i sverige och kan fås från under 1600 så jag köper inte det du skriver överhuvudtaget gällande leveranser.
Jag sitter också på tangentbord, keycaps och switchar från groupbuys för tusentals kronor man hoppas skall trilla in när som helst sp där delar jag dina erfarenheter och nej jag jämför inte cnc frästa tangentbord med gmk på toppen och detta men det finns alternativ.
Att sedan jämföra billigt producerade varorna som säljs till överpris med andra billigt producerade varorna som säljs till överpris är varför marknaden stagnerade och är fyllt av plast, rgb och ”dåliga” switchar till överpris HE är bara nästa del i den trenden.
Allt beror på vad man är ute efter. Det är kanske inte så lätt att hitta ett tangentbord med allt som detta har för lägre pris. Men det är väl lite som med audiofiler, ju mer man kan och ju mer man nördar ner sig desto mer vill man ha - och då blir allt dyrare
Köpte mig ett Keychron K2v2 Wireless och är nöjd, bra byggkvalitet och sköna tangenter. Köra trådlöst är valfritt, kör med sladd.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5809630
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz