Dragon Age: The Veilguard verkar ha fått sin sista stora uppdatering

Medlem

Veilguard och Concord måste vara dom två största flopparna på många år.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av robbis:

Första dörren är ju lätt Baldurs Gate med tanke på hur dålig 3an var.

1# FZ Troll

checks out

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Veilguard och Concord måste vara dom två största flopparna på många år.

Nja vi har ju även Unknown 9, Skull and Bones, Suicide Squade och Dustborn.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

..och du samtidigt som du kollar på gamla klipp med Siwert Öholm...

Jag visste inte vem det var så googlade snabbt och det verkar snarare vara en person på din sida av stängslet. Gnäll om homosexuella etc.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Säger du samtidigt som du slår igång senaste Joe rogan podden och nickar med.

Vilken otroligt infantil kommentar. Har aldrig sett Joe Rogans storhet eller kollat/lyssnat på honom.

Skrivet av Ender:

Jag har inte spelat det än, men jag blir så nyfiken...hur "predikar" de för spelaren? Finns det något genomgående exempel på det som du kan lyfta fram? Tänker att det måste vara något oerhört påtagligt ifall man känner att det dominerar spelupplevelsen till den grad att själva spelet i sig överskuggas.

Inte jag heller ska erkännas. Men för mig räcker det med den berömda scenen (som jag gissar att du sett? https://www.youtube.com/watch?v=xKTjzLVAx4E) för att intresset ska falna. Problemet med forcerad predikan i just fantasy/rollspel är för mig tvådelat. Hoppar jag in i en annan värld, och som en annan karaktär, vill jag i stor mån också uppleva en verklighetsflykt. Aktuella laddade ämnen hör inte hemma där.

Sen har vi den andra delen. Ser man en film är man en passiv tittare. Det som skiljer ett rollspel från en film är just att man själv formar sitt alter ego och gör medvetna val längs spelets gång. "Min chaotic-evil-karaktär skulle förmodligen bete sig eller reagera såhär i det här fallet." Forcerad predikan förtar den inlevelsen. Man får liksom inget val utan ska bara acceptera att även de onda inte skulle passera gränsen att råka använda fel pronomen utan automatiska 10 böj-sträck.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Loxus:

Så går det när folk är uppblåsta idioter som inte accepterar att det finns annorlunda människor.

Galet tröttsamt resonemang.
Ta mej fan alla rollspel värt namnet innehåller dessa moment i någon mån.
Det har implementerats många ggr tidigare dylika inslag utan att nån klagat, eller majoriteten ens noterat det.

Jag spelade ut Veilguard från början till slut, och hade skapligt kul under tiden.

Det folk blir förbannad på är att det som blivit Biowares signum lyser totalt med sin frånvaro.

Bioware skapade vuxna, ofta mörka spel med grava inslag av våld, gore och hårda dialoger. Till att få sig en familjär Disneysaga utan andra nämnvärda valmöjligheter än huruvida min karaktär opererat bort tuttarna eller inte.

Istället för spännande och roliga karaktärer som Ogren, Alistar, Morrigan, Atton, HK-47, osv osv, och istället fick man Taash och de sidequests som hör till. Det är vart fall vad den breda massan ser.

Som sagt enormt många spel har dessa inslag men väldigt få gör dom så kännbar så som om fokus legat där.

Som att en liten minoritets känslor gått före produktens faktiska kvalitet. Jag bryr mig inte de minsta huruvida ngt inkluderas så länge det känns naturligt och inte forcerat.
Och detta kändes på alla sätt och vis som en modern reboot där huvudsakligt fokus legat på att inte råka trampa nån på tårna, och där alla sexualiteter och etniciteter, personligheter finns representerade t om bland ens companions.

Nu är inte spel försäljning en tävling i moral och många finner det nog istället forcerat och skitnödigt.

Medlem
Skrivet av Coveman:

Jag gillade spelet och förstår inte vad som var ”woke” med det?

Könsidentitetspolitik är woke. Om inte detta spelet är woke så är inget spel det.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Så går det när folk är uppblåsta idioter som inte accepterar att det finns annorlunda människor.

Företaget förlorar pengar och kommer således inte göra en uppföljare? Korrekt, så gick det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Normalt sett så skulle jag be dig förklara vad din definition av "wokefokuserat spel" är, men att bara läsa den kommentaren gör mig övertygad om att ett eventuellt svar bara skulle förvärra saken.

Ahhh den gamla "define woke". Hur originellt, den har vi definitivt aldrig hört förut 🤭

Alltid undrat, ni wokesters ger konstant samma "comebacks", är ni med på nån mail lista där någon skickar ut manus på hur ni ska kontra "chudsen"?

Ni borde isf uppdatera den, den börjar bli lite dammig alltså.

Spelet faila för det skapades för en extremt liten publik som i de flesta fallen inte spelar spel och resterande fallen är så liten grupp att den aldrig kommer betala tillbaks.

Här är en liten idé jag funderat över, hur vore det om dom skapade spel för den stora massan istället
för den lilla? Kontroversiell idé kanske, men jag tror det hade funkat 👍

Medlem
Skrivet av jonis:

Vilken otroligt infantil kommentar. Har aldrig sett Joe Rogans storhet eller kollat/lyssnat på honom.

Skulle snarare säga att det infantila här är att gnälla om hur woke ett spel är.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

Ahhh den gamla "define woke". Hur originellt, den har vi definitivt aldrig hört förut 🤭

Alltid undrat, ni wokesters ger konstant samma "comebacks", är ni med på nån mail lista där någon skickar ut manus på hur ni ska kontra "chudsen"?

Ni borde isf uppdatera den, den börjar bli lite dammig alltså.

Spelet faila för det skapades för en extremt liten publik som i de flesta fallen inte spelar spel och resterande fallen är så liten grupp att den aldrig kommer betala tillbaks.

Här är en liten idé jag funderat över, hur vore det om dom skapade spel för den stora massan istället
för den lilla? Kontroversiell idé kanske, men jag tror det hade funkat 👍

Förlåt, låt mig omformulera mig på ett sätt som kanske blir tydligare. "Öh, va fan menaru me de, eru dum eller?"

Jag antar att svaret på den frågan blir uppenbar då jag bara hörde massa osammanhängande goja istället för det jag frågade efter.

Medlem
Skrivet av jonis:

Inte jag heller ska erkännas. Men för mig räcker det med den berömda scenen (som jag gissar att du sett? https://www.youtube.com/watch?v=xKTjzLVAx4E) för att intresset ska falna. Problemet med forcerad predikan i just fantasy/rollspel är för mig tvådelat. Hoppar jag in i en annan värld, och som en annan karaktär, vill jag i stor mån också uppleva en verklighetsflykt. Aktuella laddade ämnen hör inte hemma där.

Sen har vi den andra delen. Ser man en film är man en passiv tittare. Det som skiljer ett rollspel från en film är just att man själv formar sitt alter ego och gör medvetna val längs spelets gång. "Min chaotic-evil-karaktär skulle förmodligen bete sig eller reagera såhär i det här fallet." Forcerad predikan förtar den inlevelsen. Man får liksom inget val utan ska bara acceptera att även de onda inte skulle passera gränsen att råka använda fel pronomen utan automatiska 10 böj-sträck.

Nepp, hade inte sett den. Och den ska förstöra spelet menar du? Reagerar du likadant på spel där man t ex kan gifta sig, eller bevittna någonting annat religiöst? Politik. Har du spelat ett fantasy-spel där det finns någon lord/lady, kung eller drottning som styr över sina undersåtar? Politik. Krigsspel? Politik!
Har du spelat något spel, läst en bok eller sett någon film som innehåller något så orealistiskt som att hela världen tycks befolkad av enbart vackra vita människor? Herregud, kan det bli mer politiskt? Alver och dvärgar går ju bra, så länge de är vita, annars blir det "politiskt", "woke" och orealistiskt...tydligen.

Gissningsvis går allt det där jättebra för de flesta Chads, men nämn någonting i ett spel som inte faller dem i smaken så flödar tårarnas syndaflod, skriken, hatet. Kom igen nu, det blir ju bara pinsamt.
Redan under Romar-tiden var det vanligt och öppet med homosexualitet (en era som sträckte sig över ca 1500 år), det finns även bland flera djurarter vad jag förstått. Att det skulle vara farligt och onaturligt att älska en människa oavsett kön är ju ingenting annat än frigid, nutida kristen politik, men jävlar i mig ifall två karaktärer skulle ha en homosexuell relation i en film eller spel...WOKE!
Att en person i en film eller spel har en hudfärg annan än den "vita"...WOKE!
Att en person skulle vara osäker på sin könstillhörighet...WOKE!

Till de som har sådana oerhörda problem med såna obetydliga saker måste man ju tydligen tvångsmata ner det tills ni märker att det inte var så jäkla farligt, vänjer er vid det och börjar leta efter något annat "onaturligt" att hata.

Medlem
Skrivet av Ender:

Nepp, hade inte sett den. Och den ska förstöra spelet menar du? Reagerar du likadant på spel där man t ex kan gifta sig, eller bevittna någonting annat religiöst? Politik. Har du spelat ett fantasy-spel där det finns någon lord/lady, kung eller drottning som styr över sina undersåtar? Politik. Krigsspel? Politik!
Har du spelat något spel, läst en bok eller sett någon film som innehåller något så orealistiskt som att hela världen tycks befolkad av enbart vackra vita människor? Herregud, kan det bli mer politiskt? Alver och dvärgar går ju bra, så länge de är vita, annars blir det "politiskt", "woke" och orealistiskt...tydligen.

Gissningsvis går allt det där jättebra för de flesta Chads, men nämn någonting i ett spel som inte faller dem i smaken så flödar tårarnas syndaflod, skriken, hatet. Kom igen nu, det blir ju bara pinsamt.
Redan under Romar-tiden var det vanligt och öppet med homosexualitet (en era som sträckte sig över ca 1500 år), det finns även bland flera djurarter vad jag förstått. Att det skulle vara farligt och onaturligt att älska en människa oavsett kön är ju ingenting annat än frigid, nutida kristen politik, men jävlar i mig ifall två karaktärer skulle ha en homosexuell relation i en film eller spel...WOKE!

Till de som har sådana oerhörda problem med såna obetydliga saker måste man ju tydligen tvångsmata ner det tills ni märker att det inte var så jäkla farligt, vänjer er vid det och börjar leta efter något annat "onaturligt" att hata.

Snälla, antingen citerar du fel inlägg eller så läser du slarvigt. Förväntar mig mer av dina inlägg Ender. Behöver heller ingen historisk betraktelse på homosexualitet genom tiderna, jag är tämligen beläst själv, och nej jag har inget emot det och har aldrig haft! Kärlek är alltid vackert.

I grund och botten diskuterar vi varför Veilguard misslyckades nå sina försäljningsmål. Det jag i mitt svar till dig försökte göra var att beskriva när MIN inlevelse blir störd. Det handlar inte om något så banalt som homosexualitet, politik eller något annat. Problemen kommer när narrativet styrs av en alldeles för uppenbar bakomliggande agenda.

Ditt avslutningsstycke är som hämtat ur progressiv logik från 2015. Vi har sett allt det där. Vi håller med. Vi har alltid hållit med! Vi önskar bara att det vi alla brinner för ska kunna uppskattas utan att inlevelsen går förlorad där malplacerat innehåll klämts in i onödan.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Så spelet gick omkull trots alla pronomens?
Kanske dags för EA att ställa sig bland raden av företag som yxar DEI-satsningarna, och satsar budgeten på kvalitet istället.

Medlem
Skrivet av Ender:

Du skriver så, och undrar varför folk inte vill ha er "tvångsmatade" skit?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du skriver så, och undrar varför folk inte vill ha er "tvångsmatade" skit?

Jo, tycker Ender sätter fingret rätt bra på varför vi inte uppskattar dylikt i spel & film. Det är nästan en sorts aggressiv underton "Ni SKA acceptera detta, annars..."

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, tycker Ender sätter fingret rätt bra på varför vi inte uppskattar dylikt i spel & film. Det är nästan en sorts aggressiv underton "Ni SKA acceptera detta, annars..."

Känns inte igen?

Du SKA acceptera mina pronomer. Du SKA använda min delfin pronom.

Skrivet av Sillgam:

Skulle snarare säga att det infantila här är att gnälla om hur woke ett spel är.

https://www.youtube.com/watch?v=IaH7JocS4IE

Detta är en hel video om varför folk helhjärtat hatar detta spel. Det är något av det värsta som skapats i ett spel.

"PULLING A BARVE". LOL. They hit, them dit. Så extremt framtvingat.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag visste inte vem det var så googlade snabbt och det verkar snarare vara en person på din sida av stängslet. Gnäll om homosexuella etc.

Öööö va? Jag bryr mig inte om homosexuella överhuvudtaget.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tog bort mitt inlägg så jag inte blir bannad/borttagen då det känns som de som driver siten håller med Ender men ja. Så är det.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Öööö va? Jag bryr mig inte om homosexuella överhuvudtaget.

Du hoppar in i en diskussion om woke där du tar ställning mot det du anser vara woke. Utveckla gärna hur detta skiljer sig från någon som tidigare gnällt om homosexuella.

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

https://www.youtube.com/watch?v=IaH7JocS4IE

Detta är en hel video om varför folk helhjärtat hatar detta spel. Det är något av det värsta som skapats i ett spel.

"PULLING A BARVE". LOL. They hit, them dit. Så extremt framtvingat.

Varför skulle jag titta på en youtube video från någon som enligt dig hatar spelet? Det låter ganska osunt att hata ett ickelevande ting vilket får mig att tro att du länkar till någon som helt enkelt griftar.

Medlem
Ironi
Skrivet av robbis:

Första dörren är ju lätt Baldurs Gate med tanke på hur dålig 3an var.

Du är ironisk va?

Medlem
Skrivet av Ender:

Återigen, jag blir så nyfiken på hur de implementerat "könspolitik" på ett sätt att man tydligen fått offra spelets handling. Kan du ge något exempel på det? Gärna där du förklarar hur man var tvungen att ta bort "bra" handling för att ge plats för "könspolitisk" handling...som om att det vore en stor möbel i en trång lägenhet där bara den ena eller andra får plats.

Tack på förhand.

Nu har jag sett att det kommit en hel del svar som tagit upp det redan så mer behövs egentligen inte men kanske kan förklara lite mer än vad ett fåtal klipp visar.

En stor del av problemet är när karaktärer skrivs av personer som inte förstår skillnaden mellan t.ex en gay karaktär och en karaktär som också är gay.

Det första definierar en karaktär utefter en ytterst specifik egenskap som absolut måste uttryckas i förstahand över allt annat, det andra är en karaktär skapad men en personlighet i grunden och sedan bygger man på saker, att den är gay är t.ex inte definitionen av karaktären i sig.

Vad det resulterar i är då Taash som får ett beteende som en emo 16:åring där dennes icke-binära läggning är det som tar plats istället för en personlighet och det lyser sedan igenom i nästintill alla situationer och det skapar inte någon hållande dynamik till resterande karaktärer.

Lägg där till att de tog bort möjligheten att inte rekrytera eller ha ihjäl följeslagare som i tidigare spel tvingar spelare att lyssna på några av de absolut sämsta scenerna i spelet.
Det enda du kan styra är att sedan inte interagera med karaktären.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför skulle jag titta på en youtube video från någon som enligt dig hatar spelet? Det låter ganska osunt att hata ett ickelevande ting vilket får mig att tro att du länkar till någon som helt enkelt griftar.

Det är ingen video på någon youtuber som hatar spelet. Det är genuina cutscenes från spelet. Man har samlat alla cutscenes där man påtvingat all den här woke/DEI skiten.

Man har kortfattat skapat en helt egen karaktär som "singlehandedly" har förstört vyn av spelet. Denne karaktär är alltså non-binary & kommer ut i spelet, till sin morsa(?) som är förstående & vill förstå/hjälpa personen. Men, likt IRL, när denne ickebinära person som tog upp ämnet & därefter blir erbjuden förståelse/hjälp osv så vänder kakan på ickebinära karaktären & går till mothugg istället.

Därefter handlar massvis med cutscenes om hur man ska anpassa sig efter vad en ickebinär person vill bli tilltalad som, hur jobbigt det är när personer benämner dessa personer med fel pronom osv osv osv osv.

Du har en video på 8min samlat med den här skiten. Varsågod att ta en titt, det är extremt tungt & pinsamt att titta på, men för vetenskapens skull tog jag mig tiden.

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Du har en video på 8min samlat med den här skiten. Varsågod att ta en titt, det är extremt tungt & pinsamt att titta på, men för vetenskapens skull tog jag mig tiden.

Oj 8 minuter!
I ett spel på kanske 4200 minuter är det 0,2% av speltiden.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Oj 8 minuter!

Åh jisses. När man inte har något vettigt att bidra med, så tar man till sånt här.

Over & out.

Medlem
Skrivet av Ender:

Definitionen av https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Medlem
Skrivet av stephan900:

Oj 8 minuter!

Med det resonemanget kunde de haft cutscenes med bilar och flygplan i 8 minuter i Veilguard. Det är, trots allt, bara 0,2% av speltiden.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av stephan900:

Oj 8 minuter!

Men varför ska jag som spelare behöva stå ut med en endaste minut av den typen av predikande identitetspolitik som karaktären håller på med?

Karaktären slänger ur sig moderna aktivistuttryck som "non-binary" och "they/them", i ett fantasyspel! Det är helt enkelt en extrem immersion breaker.

Det går inte ens att sparka karaktären ur gruppen. Nej, karaktären finns där hela tiden som en aktivistmarionett i spelet som ska hamra in ett modernt politiskt budskap och gör det omöjligt att leva sig in i spelvärlden.

Det är bara så himla dåligt gjort.

Jag spelade ganska nyligen Baldur's Gate 3, ett spel som har väldigt rika och mångfacetterade spelkaraktärer, men de är alla oerhört välskrivna och jag hade inga som helst problem att leva mig in i den spelvärlden. Skillnaden är enorm.

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Det är ingen video på någon youtuber som hatar spelet. Det är genuina cutscenes från spelet. Man har samlat alla cutscenes där man påtvingat all den här woke/DEI skiten.

Man har kortfattat skapat en helt egen karaktär som "singlehandedly" har förstört vyn av spelet. Denne karaktär är alltså non-binary & kommer ut i spelet, till sin morsa(?) som är förstående & vill förstå/hjälpa personen. Men, likt IRL, när denne ickebinära person som tog upp ämnet & därefter blir erbjuden förståelse/hjälp osv så vänder kakan på ickebinära karaktären & går till mothugg istället.

Därefter handlar massvis med cutscenes om hur man ska anpassa sig efter vad en ickebinär person vill bli tilltalad som, hur jobbigt det är när personer benämner dessa personer med fel pronom osv osv osv osv.

Det där låter som att spelet är dåligt vilket det (garanterat) är med tanke på att bioware inte släppt något bra på 15år. Men ni (gruppen antiwoke) brukar alltid säga att det är inga problem med woke bara det görs på rätt sätt. Så woke är inget problem, det är dåliga manus som är problemet. Eller?

Alltså är det manuset (och presentationen) som är dåligt. Inte att det finns en ickebinär i spelet. Det är rätt lätt att skilja dessa åt men ni fokuserar på det andra istället för det första vilket gör att motivet bakom era klagomål inte låter genuina.

Skriv svar