Diskutera – Hur ofta köper du spel?

Medlem

nja handlar inte lika ofta då jag har många spel att köra som jag redan har. Har dock börjat köpa alla final fantasy till ps5:an och försöker samla det då

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Två i månaden är nog snittet.
Sen varierar ju priset rejält.

Medlem

När jag har tråkigt hittar något nytt och kul, varannan månad kanske.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Extremt sällan nuförtiden, senaste spelköpet var ett expansion till GW2 sommaren 2023

Medlem
Skrivet av Mugen:

Allt mer sällan. Blir ibland buntar med spel i samband med välgörenhet, typ Humble Bundle.

Finns det ens kvar?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag är en extrem periodare vad det gäller mina intressen.
Exempelvis nu inför KCD2 ökade suget efter medeltid och passande nog så är det rea på många spel i den eran. Så vips har man inhandlat CK3, Ancestry, Fields of Glory 2 och TW Attilla (för moddarna).
Sen att jag har tid att lira ett halvt av dessa är en annan femma 🙄

Medlem

ca 3-4 spel/år då det släpps ju inget bra längre.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Aldrig fattat varför det skulle vara en fattig månad? Lånar folk pengar för att köpa julklappar för att sen svälta i januari/februari? Låter ogenomtänkt?

Nåt spel eller två per månad blir det nog om nåt ballt dyker upp. Just nu Jagged Alliance 3.

Tror det är för att lönen kommer ”tidigt” (före jul) sen är det extra långt till nästa lön.

Medlem

Köper sällan spel men betalar Steam en hel del för att få låna licenser till spel (som försvinner när jag dör sen).

Medlem

Det brukar bli en del när det är rea på gog, men annars köper jag ganska sällan. Nu har jag upptäckt Metal Gear-serien, så den närmaste tiden kommer jag i alla fall köpa de spelen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Finns det ens kvar?

Inte just HB längre men finns ju andra som ibland erbjuder stora välgörenhets-buntar.

Medlem

Tror det är ett spel var fjärde månad. Då räknar jag inte med ett DLC till Stellaris jag köpte två dagar sedan.

It's not a lake, it's an ocean

Jag köpte närmare 100 spel under fjolåret. Inklusive flera samlarutgåvor. Det är för mycket. Många var retrotitlar till samlingen, men jag spontanhandlade rätt mycket också. Det har blivit några få spel hittills i år, men jag ska försöka ha en köpfri februari och fokusera på Game Pass och backloggen ett tag nu.

Jag kommer fortfarande köpa de spel jag verkligen vill ha. Det är alla de där spontanköpen jag ska försöka undvika.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har köpt alldeles för många senaste året. Vill spela alla men hinner inte så försöker nu inte titta efter spel vilket är svårt. Väldigt sugen på Kingdom Come Deliverance 2 som släpps om ett par veckor

Medlem

Lägger nog ca 1500-2000 kr på spel att spela per år i princip alltid digitalt. Senaste åren har det blivit förre inköp på Steam och mer prenumerationstjänster och inköp på GOG och Epic. Köper spel som jag planerar att spela nom ett halvår men ibland hamnar de i backloggen istället 😄. Sen köper jag oftast några spel till min samling varje år som jag inte spelar utan endast sparar, enbart i fysisk form så klart. Summan varierar från år till år.

Medlem

Tror jag köper omkring 10-16 spel / år?
Totalt landar det på kanske 1500-2500 kr / år?

Antalet gånger jag köper spel till:
- Fullpris (700 kr) = ca. 0-2 / år
- 50% rabatt (300-400 kr) = ca. 1-2 / år
- 80% rabatt (100 kr) = ca. 8-16 / år

Elden Ring och Zelda TOTK är väl de senaste fullpris-spelen jag kan komma på förutom Palworld, Helldivers 2 och Dave the Diver. Köpte förvisso Super Mario Wonder i present till grabben. Överlag brukar jag vänta på kraftiga rabatter.

Wishlist
Jag väntar på att dessa ska gå för 300 kr:
- Ghost of Tsushima
- Ninja Gaiden 2 Black
- Cyberpunk 2047
- MGS Collection Vol 1

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har börjat inse att detta är den sista (fysiska) generationen bortsett från Switch 2, så har köpt mycket Series X och PS5 på reor.

All in all var det 427 spel förra året, men kanske 350 var 10kr st till PS3/360/WiiU.

Samlar på spel, ifall någon (med rätta) tänker att jag är tokig:)

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Köper sällan spel men betalar Steam en hel del för att få låna licenser till spel (som försvinner när jag dör sen).

Inte nödvändigtvis. Du kan säkert sälja din inloggning?

Medlem

Jag köper spel när jag vill och känner att priset är rätt om jag har råd.

Kollade upp och jag har köpt för 3500kr på Steam förra året.

Har dock inte koll på hur många Switch/Xbox och PS5 spel jag köpt men det är mycket mindre plus att jag handlar konsolspel fysiskt så säljer dem senare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Köper spel när det är rea på Steam. Kan bli ett spel eller tio. Beror på rean.

Medlem

Köper spel väldigt sällan numera,dels för att jag tycker det släpps få intressanta spel, men sen har nog intresset svalnat betydligt...
Lite variation hade definitivt inte skadat,

Funderar faktiskt på att skaffa en switch 2, spela lite Zelda spel igen,..

Medlem

* GamePass
* Indie-spel som spelas på Steam Deck, kanske 1 i månaden i snitt
* Alla mainline-spel från Nintendo i Zelda, Mario, Mario Kart, Smash Bros mfl

Medlem

Inte så ofta, free to play spelen med stor multiplayer spelarbas är det som lockar mest, men visst köper jag de stora spelen som GTA Forza och ibland nått battlepass till nått av gratis spelen.
Men köper eller spelar alla spelen jag vill ha spelat, problemet är att det har varit så mycket dåliga AAA titlar på senaste.

Medlem

Förr köote jag en del, senaste åren blir det mindre och mindre sen om det beror på det inte kommer något eller om jag blivit mer kräsen vet ja inte.

Medlem

Äger fler väldigt bra spel än jag hinner spela klart innan jag dör så jag kommer inte köpa mer än en handfull till under mitt liv.

Medlem

När ja å grabbarna skall ha lan nån gång per år. Då brukar vi leta upp nåt intressant coop-spel på steam och köpa varsin kopia.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

För många.... 20-25 kanske. Max 5-10 till fullpris.

Blir lätt roligare att handla än att spela när priset är bra och det släpps spel i drivor

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Köper varje gång jag klarar det jag spelar. Ibland någon extra för spelserier jag vill stötta men som jag är osäker på att jag kommer hinna spela (låg prio).

Medlem

Snittar kanske 10-15 spel i månaden, blev 21 spel i Januari. Mix av PS5, Switch, begagnat till Wii och PS3.

123
Skriv svar