FZ Game Jam 2024 - Spela och rösta!

Medlem
Taco Royale
5
Mästerligt
+
Väldigt snygg pixelgrafik
+
Rolig gameplay
+
Roligt koncept
-
AI:n lite för lätt att lura
Det här betyder betygen på FZ

Jag vann på andra omgången efter att ha tryckt in två AI-tacos i ett hörn varpå jag la min taco strax utanför. Det ledde till att jag likt en Gök fick min taco matad av två andra AI-gubbar medan jag kunde mata min taco i lugn o ro.

Oavsett min feg-gök-taktik var det en rolig upplevelse med härliga animationer och kul gameplay! Vidare kunde man spela direkt i webbläsaren och med möjlighet att spela 2 spelare.

I mitt tycke ett mästerverk både rent estetiskt och gameplay-mässigt. Det var mest jag som sinkade upplevelsen med min exploit av AI:n.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag vann på andra omgången efter att ha tryckt in två AI-tacos i ett hörn varpå jag la min taco strax utanför. Det ledde till att jag likt en Gök fick min taco matad av två andra AI-gubbar medan jag kunde mata min taco i lugn o ro.

Det hade jag aldrig tänkt på, du är för smart för mig.

Skrivet av Hanzo:

Edit: får inte poängen att visas?

Poängen visas först efter att tiden är slut och klockan ringer. Det var väl menat lite för att förhöja spänningen. Eller menar du att scorescreenen inte visas i slutet? En bug som jag inte känner till i så fall...

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det hade jag aldrig tänkt på, du är för smart för mig.

Tackar för en mästerligt grym spelupplevelse!
Du får min röst.

Edit:
Nu såg jag att röstningen var avslutad. Jag var för sen.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Poängen visas först efter att tiden är slut och klockan ringer. Det var väl menat lite för att förhöja spänningen. Eller menar du att scorescreenen inte visas i slutet? En bug som jag inte känner till i så fall...

Nej nej, jag var otydlig. Det var game scoren i FZ som inte visades först.

signatur

Medlem

Tack och grymt jobbat alla som deltog i FZ Spelsylt 2024!

signatur

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Tack och grymt jobbat alla som deltog i FZ Spelsylt 2024!

Tack själv för att du tog dig tid att sätta ett betyg! Det betyder mycket och gör allt slit man har lagt ner värt det 🙂

Medlem
Skrivet av Hanzo:
GTÅ: Grande Tacos: Åmål
3
Bra
+
Kul att kunna köra på folk med bil
-
Jag hade eller hitta aldrig pistolen de första omgångarna

Försök 1-3
Min gubbe gick med näven i luften som hon bar på en pistol och det pangade när jag tryckte men inget hände när jag försökte skjuta på folk. Inte heller fanns det någon pistol i min hand? Förstår inte vad jag gjorde för fel.

Jag försökte hitta en pistol och testade även att starta om spelet, men fick aldrig tag på någon pistol. Det enda sättet att döda folk var med bilen, men det var ingen som tappa något.

Edit: Vänta! Hittade pistolen nu. Ge mig 5-10 min för nytt betyg.

Försök 4-6
Nu lyckades jag få tag på pistolen varje runda. Det var lite märkliga kontroller för mig. Tortilla-gubbarna krävde att man strafe:a runt och de kändes lite bullet sponge. Tror de behövde 3 skott för att dö? Jag fick bara ihop 4 ingredienser som max.

Nu fick jag chansen att spela spelet som tänkt iaf. Jag sätter betyget till 3 av 5. Det är ett ambitiöst spel men det var för omständigt med buggarna och kontrollen för att jag ska kunna säga att det är mycket bra.

Tack för recensionen! Kul att höra vad du tyckte!

Pistolen får du genom att köra över en sombrero med bilen, eller genom att leta (mycket?) lite i staden. Om jag haft mer tid skulle spelaren ha fått börja med en kavel som vapen.

Håller med om att striderna blev tråkiga. Strafe och sikta med en pistol som skjuter snett. Hade tänkt lägga in dodge roll, bättre sikte, flera vapen och healing. Men det hanns inte heller med.

Ska erkännas att jag bara klarar spelet ca en gång av tio. Avsaknaden av healing bet mig nog i arslet 😅 Och avsaknad men av "The End"-skärm som gör att man slipper starta om hela spelet också.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Oj, såg att jag vann omröstningen! Tack alla som röstat, det trodde jag verkligen inte efter att ha spelat övriga bidrag! ❤️😱 Nu blir jag ännu mer pepp på att lägga mer tid på spelutveckling det här året.

Tack till @Riddarkatig också, för en välstyrd sylt! Ser redan fram mot nästa gång!

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Hanzo:
Looping Geometry
3
Bra
+
Intressant koncept
+
Påminner lite om 7:e templet i Zelda: A Link to the Past
-
Ibland mycket svårt att undvika skott i bullet hell-delarna
-
Svårt att kunna ”stanna” mellan två rörliga väggar

Hittade tacon och fick 2170 poäng.

Jag önskar lite att spelet kunde gå något långsammare. Det var så svårt att undvika skada i vissa delar så jag rent av sket i att ens försöka undvika skott och brute force:a mig igenom istället.

Tack för denna :).

Kan ju erkänna att sista banan gjordes i elfte timman så tid för speltest och balansering var minimal, tanken var att man kan använda freeze powern för att stanna om man har problem med det.

Får se om jag fortsätter på det eller inte

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi gjorde en rejäl satsning 2021, men läsarintresset var kort sagt för litet för att motivera arbetsinsatsen.

Synd

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Då jag tyckte att det var så roligt att få omdömen, bestämde jag mig för att spela spelen igen och ge mina egna betyg

The Taco Trail - Road to Kiruna
Betyg: 4+
Ett roligt spel med en bra story och charmig pixelgrafik. Det hade fått en 5 om inte spelet hade slutat fungera när det var som roligast.
+ Fin och charmig pixelgrafik
+ Rolig idé och story
+ Härliga minispel och val

- Spelet kraschar när man har som roligast

Looping Geometry
Betyg: 3+
Ett charmigt spel med utmaningar som påminner om mina första spelminnen.
+ Den enkla grafiken gör spelet väldigt charmigt
+ Spelmekaniken är intressant
+ Rolig idé

- Ibland för svårt
- Svår styrning

GTÅ: Grande Tacos
Betyg: 3
Ett skruvat och imponerande spel som säkert skulle vara roligare om jag lyckades få till styrningen.
+ 3D-grafik
+ Skruvad humor

- Svår styrning
- Kameran hänger inte med

Taco Royale
Betyg: 5
Ett roligt och välgjort spel som jag själv önskar att jag hade skapat! Man märker att RiddarKatig brinner för sina spel och vill ge spelarna så mycket innehåll som möjligt – och han gör det riktigt bra.
+ Fin pixelgrafik
+ Möjlighet att välja flera spelare
+ Roligt
+ Går att spela direkt i webbläsaren
+ Bra ljudeffekter och härlig musik

FZGameJam2024
Betyg: ?
Tyvärr kunde jag inte få igång spelet. =(

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

Då jag tyckte att det var så roligt att få omdömen, bestämde jag mig för att spela spelen igen och ge mina egna betyg

The Taco Trail - Road to Kiruna
Betyg: 4+
Ett roligt spel med en bra story och charmig pixelgrafik. Det hade fått en 5 om inte spelet hade slutat fungera när det var som roligast.
+ Fin och charmig pixelgrafik
+ Rolig idé och story
+ Härliga minispel och val

- Spelet kraschar när man har som roligast

Looping Geometry
Betyg: 3+
Ett charmigt spel med utmaningar som påminner om mina första spelminnen.
+ Den enkla grafiken gör spelet väldigt charmigt
+ Spelmekaniken är intressant
+ Rolig idé

- Ibland för svårt
- Svår styrning

GTÅ: Grande Tacos
Betyg: 3
Ett skruvat och imponerande spel som säkert skulle vara roligare om jag lyckades få till styrningen.
+ 3D-grafik
+ Skruvad humor

- Svår styrning
- Kameran hänger inte med

Taco Royale
Betyg: 5
Ett roligt och välgjort spel som jag själv önskar att jag hade skapat! Man märker att RiddarKatig brinner för sina spel och vill ge spelarna så mycket innehåll som möjligt – och han gör det riktigt bra.
+ Fin pixelgrafik
+ Möjlighet att välja flera spelare
+ Roligt
+ Går att spela direkt i webbläsaren
+ Bra ljudeffekter och härlig musik

FZGameJam2024
Betyg: ?
Tyvärr kunde jag inte få igång spelet. =(

Tillbaka igen, tack för försöket! Flera som försökt spela utan att få igång det
Har du något felmeddelande eller så att dela med dig utav?

Medlem
Skrivet av Hanzo:
FZGameJam2024
3
Bra
+
Enkelt koncept som fungerar
-
Mycket RNG-jesus och lite skicklighet

Fick 34 poäng som bäst. Av rent tur. Det var inte mycket annat jag kunde göra än att be till RNG Jesus. Det var viktigare att ha tur än att försöka spela skickligt. Därav, svag 3:a.

Tack för recensionen och kul att RNG Jesus ändå var på din sida
Vi hade lite större planer men för att få bort just RNG problemet men tiden fanns tyvärr inte riktigt där den här gången.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Lyxtacos till och med. Framröstat av forumet. Kan säga att jag hade lite huvudvärk första kvällen när jag skulle försöka komma på en spelidé 😅

Kan förstå det. 😂

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Tillbaka igen, tack för försöket! Flera som försökt spela utan att få igång det
Har du något felmeddelande eller så att dela med dig utav?

Fick igång spelet nu 🙂

Medlem

FZGameJam2024
betyg 3+

Ett spel att spela om och om igen för att jaga den bästa poängen

+Härlig musik som höjer spelupplevelsen
+Fokus på att samla poäng,
+Charmig grafik

-Begränsat utbud av menyval, vilket kan minska variationen
-Bristande information om kontrollerna, vilket kan göra starten förvirrande

Medlem

Då var det färdigtsyltat för denna gången då. Tack till er som varit med och peppat, deltagare såsom åskådare. Ett enda foruminlägg betyder jättemycket för motivationen faktiskt, det tror jag alla som kodat håller med om.

Stort grattis till @Nomman och GTÅ: Grande Tacos Åmål som nu är regerande mästare. Priset är äran att få arrangera Spelsylt 2025 någon gång i höst!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Då var det färdigtsyltat för denna gången då. Tack till er som varit med och peppat, deltagare såsom åskådare. Ett enda foruminlägg betyder jättemycket för motivationen faktiskt, det tror jag alla som kodat håller med om.

Stort grattis till @Nomman och GTÅ: Grande Tacos Åmål som nu är regerande mästare. Priset är äran att få arrangera Spelsylt 2025 någon gång i höst!

Det ska bli ett nöje att styra upp, även om det blir stora riddar-skor att försöka fylla!

Instämmer för övrigt helt angående forumet. Det gav enormt mycket energi varje gång man fick respons. Så tack till alla som peppade och pratade under veckorna som gick.

signatur

Medlem

Grattis till vinsten Nomman! Ser fram emot följa nästa spelsylt också. Alltid lika roligt att testa bidragen som dyker upp.

12
Skriv svar