Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Jag tror att Nintendo vill ha "hängslen och livrem" vad gäller eventuell piratkopiering av spel.
Wii, Wii U och Switch har drabbats hårt av omfattande kopiering av spel (även om det kanske inte är lika mycket nu, en klar majoritet av Switcharna är inte hackade) och ett extra lager verifiering av köp i stil med hur apparna på mobiler verifieras kanske kan vara på tapeten. Inte bara vid install utan även under användande. Kommer nog ändå att finnas offlinelägen också, och det är också något jag föredrar. Barnens Switch ligger i flygplansläge hela tiden.

Mario Kart säljer mycket hela tiden, medan spel som Zelda säljer enormt mycket till en början (och sedan fortsätter sälja ok, men inte alls som Mario Kart), därav min tanke om att ett releasespel bör tilltala fanatiker. Finns fler Zeldafanatiker än Mario Kart-fanatiker tror jag, men givetvis bra om MK9 finns redan från release, 8 har ju flera år på nacken nu. Barnen fick DLC till Mario Kart 8 på Switchen förra veckan, har inte lagt in det tidigare då de inte varit så intresserade av Mario Kart (som vi haft till Wii, 3DS, Wii U sedan tidigare) men under julen spelade de med kusiner och fastnade lite för det tror jag.

Tror du har helt felt om online-aktivering. Så har aldrig back compat funkat på tidigare Nintendo-konsoler, känns som att det går emot deras etos. Nintendo har inte sagt något om det, det visades inget i teasern om det, vad som visades var att det bara var att stoppa in sin switch 1-cartridge och spela.

Mario Kart 8 Deluxe har sålt 64.27 miljoner ex. En uppföljare skulle antagligen sälja som smör som launch-spel.

Skrivet av asdfg:

Tror du har helt felt om online-aktivering. Så har aldrig back compat funkat på tidigare Nintendo-konsoler, känns som att det går emot deras etos. Nintendo har inte sagt något om det, det visades inget i teasern om det, vad som visades var att det bara var att stoppa in sin switch 1-cartridge och spela.

Mario Kart 8 Deluxe har sålt 64.27 miljoner ex. En uppföljare skulle antagligen sälja som smör som launch-spel.

Helt sinnessjuka MK-siffror, ändå. Det enda som är större är fenomen som typ Minecraft, GTA V osv. Men till skillnad från de flesta andra spel som är uppe och nosar på såna här siffror så är den stora majoriteten Nintendo-spel sålt till fullpris eller närapå, dessutom. Det gör det ännu mer imponerande.

Medlem

Det jag funderar över är hur bra den kan fungera som handheld. Den verkar betydligt större än föregångaren (eller är det skärmen som får en att inbilla sig det?).

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt sinnessjuka MK-siffror, ändå. Det enda som är större är fenomen som typ Minecraft, GTA V osv. Men till skillnad från de flesta andra spel som är uppe och nosar på såna här siffror så är den stora majoriteten Nintendo-spel sålt till fullpris eller närapå, dessutom. Det gör det ännu mer imponerande.

Plus att spel som Minecraft och GTA V finns i princip till allt, GTAV har ju levt i många konsolgenerationer plus PC, helt otroliga siffror för GTA ändå såklart men frågan är om 65 milj för ett Switchspel inte är minst lika imponerande.

Skrivet av lasselason:

Plus att spel som Minecraft och GTA V finns i princip till allt, GTAV har ju levt i många konsolgenerationer plus PC, helt otroliga siffror för GTA ändå såklart men frågan är om 65 milj för ett Switchspel inte är minst lika imponerande.

Ja, det har du rätt i!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När nya Mario, Zelda och annat visas upp så kommer nog de flesta vilja uppgradera Tur då att typ alla deras gamla spel, fysiska och digitala, hänger med.

Med 115 miljoner Switch ute, vore det kanske en smärre katastrof att inte släppa nya Mario osv till gamla Switch.
Släpps ju fortfarande en del spel till PlayStation 4, över 4 år efter PlayStation 5 började säljas.

Säljer dom 20 miljoner Switch 2 första året, så är det ju mindre än 15% av deras totala marknad. Men ja, ska bli intressant att följa hur det blir.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Med 115 miljoner Switch ute, vore det kanske en smärre katastrof att inte släppa nya Mario osv till gamla Switch.
Släpps ju fortfarande en del spel till PlayStation 4, över 4 år efter PlayStation 5 började säljas.

Säljer dom 20 miljoner Switch 2 första året, så är det ju mindre än 15% av deras totala marknad. Men ja, ska bli intressant att följa hur det blir.

Det är faktiskt runt 150 milj sålda Switch nu.😊

Skrivet av Håkan:

Förstår hur du tänker, men vill vända på resonemanget lite. För att få folk att uppgradera behövs ju attraktiva spel som ger en anledning till att skaffa Switch 2. Och vad vore inte bättre än ett nytt och fräscht Switch 2-Mario som drar nytta av den nya konsolens högre prestanda? Förr eller senare måste man ju överge den gamla spelarbasen och Switch har ju redan haft ett långt liv nu, så nya flaggskeppsspel tror jag nog blir exklusiva för Switch 2. Switch säljer ju fortf anmärkningsvärt bra mtp hur gammal den är, men den är på de sista refrängerna nu.

Betänk också att av den höga siffran Switch-ägare är det långtifrån alla som är "aktiva", dvs fortf spelar på sin konsol och vill köpa nya spel till den.

Medlem

Förstår hur du tänker, men vill vända på resonemanget lite. För att få folk att uppgradera behövs ju attraktiva spel som ger en anledning till att skaffa Switch 2. Och vad vore inte bättre än ett nytt och fräscht Switch 2-Mario som drar nytta av den nya konsolens högre prestanda? Förr eller senare måste man ju överge den gamla spelarbasen och Switch har ju redan haft ett långt liv nu, så nya flaggskeppsspel tror jag nog blir exklusiva för Switch 2.

Betänk också att av den höga siffran Switch-ägare är det långtifrån alla som är "aktiva", dvs fortf spelar på sin konsol och vill köpa nya spel till den.

Ja jag håller med här, de stora spelen såsom Mario och Mario Kart är nog det som behövs för att få folk att hoppa på Switch 2, sen kan de ju dra nytta av den enorma användarbasen på Switch 1 när det kommer till andra spel och profitera därigenom.

Moderator | Testpilot

Det jag bryr mig mest om nu är att få höra mer om gamla spel som körs på nya konsolen. Blir det någon större prestanda skillnad eller bara stabilare fps?

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det jag bryr mig mest om nu är att få höra mer om gamla spel som körs på nya konsolen. Blir det någon större prestanda skillnad eller bara stabilare fps?

Jag tror att vissa spel får sig en rejäl uppfräschning där vi får betala en slant för detta, förhoppningsvis får alla spel en liten prestandaboost som sker pga den högre prestandan som vi då inte behöver betala för.

Moderator | Testpilot
Skrivet av lasselason:

Jag tror att vissa spel får sig en rejäl uppfräschning där vi får betala en slant för detta, förhoppningsvis får alla spel en liten prestandaboost som sker pga den högre prestandan som vi då inte behöver betala för.

Helt ärligt tycker jag även att betala en slant är för mycket. Om det vi får är att spelen endast är i högre upplösning och mer FPS, utan att de uppgraderat ljuset, modellerna och annat, så då borde det bara vara en uppdatering.

Allt beror ju dock på vad det hela innebär. Vi får vänta och se.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Helt ärligt tycker jag även att betala en slant är för mycket. Om det vi får är att spelen endast är i högre upplösning och mer FPS, utan att de uppgraderat ljuset, modellerna och annat, så då borde det bara vara en uppdatering.

Ja precis, jag tänker att gör de en rejäl uppfräschning kan det vara motiverat att ta någon hundring eller så om du redan äger spelet. Jag betalade 100 kr för Death Strandings uppdatering, hade spelet sen tidigare och betalade för bättre fps och uppdaterad grafik.

Medlem
Skrivet av returpack:

Det jag funderar över är hur bra den kan fungera som handheld. Den verkar betydligt större än föregångaren (eller är det skärmen som får en att inbilla sig det?).

För mig personligen tackar jag bara ja till större skärm, har aldrig använt switchen ”on the go” där den skall med på bussen eller liknande. Utan har haft den bärbart hemma och när jag varit iväg på semester tex.

Medlem

Stabilare fps i totk hade ju varit fint asså, då hade jag kört igenom det en vända till.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Stabilare fps i totk hade ju varit fint asså, då hade jag kört igenom det en vända till.

Samma här.

Medlem

Jag håller med. Tror det mesta isf kommer ingå i onlinedelen, om dem skall ta betalt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av sumodl:

Jag håller med. Tror det mesta isf kommer ingå i onlinedelen, om dem skall ta betalt.

Ja kanske, men det känns också fel. Igen, om spelen ska vara bakåtkompatibla så är det väl okej om de rullar som de gjorde då, men i och med att hårdvaran är bättre borde de rulla på bättre.

Vi kanske bara får nöja oss med att spelen blir mer stabil och håller sig till 30 respektive 60 fps beroende på vilken mängd bilder per sekunder spelet siktar på.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Ja kanske, men det känns också fel. Igen, om spelen ska vara bakåtkompatibla så är det väl okej om de rullar som de gjorde då, men i och med att hårdvaran är bättre borde de rulla på bättre.

Vi kanske bara får nöja oss med att spelen blir mer stabil och håller sig till 30 respektive 60 fps beroende på vilken mängd bilder per sekunder spelet siktar på.

Ja precis, om det gäller just bara bakåtkompatibilitet så är det bara tuta och köra. Det ska ändå krävas en rejäl uppgradering om jag skall behöva betala något.

Men det är Nintendo vi talar om så det skulle kunna bli ingenting tyvärr😅

Medlem
Skrivet av sumodl:

För mig personligen tackar jag bara ja till större skärm, har aldrig använt switchen ”on the go” där den skall med på bussen eller liknande. Utan har haft den bärbart hemma och när jag varit iväg på semester tex.

Jag tänkte mest rent praktiskt om det känns konstigt att sitta med händerna ännu mer isär, men det kanske det inte gör.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag finner att tyngden är viktigare än storleken när det kommer til handhållet. Så om den är större utan betydande viktökning gör det inte mig så mycket.
Om den inte är större kanske t.o.m en viktminskning?
Switch är ju redan nästan lite i överkant när det kommer till vikt, och det slutar alltid med att man vilar den lite i knät vilket inte är bra för nacken.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag tänkte mest rent praktiskt om det känns konstigt att sitta med händerna ännu mer isär, men det kanske det inte gör.

Vi snackar någon centimeter? Tror inte det kommer vara någon märkbar skillnad.

Edit: Hittade en bild på switch vs steam deck, har inte läst något om att steam deck skall kännas för stor, men har å andra sidan inte forskat i det då steam deck aldrig varit intressant.

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fpreview.re...

Medlem

Mja, Mario Kart är en av de bästsäljande spelserierna på planeten. Tror du underskattar dragningskraften lite där. Om de släpper det tidigt så kommer det sälja i drivor under hela konsolgenerationen. Sen kan de hålla liv i det genom att släppa DLC-paket då och då för att hålla spelet fräscht i många år framöver. Om det blir en liknande situation som med MK8D så tror jag definitivt MK9 (eller vad det nu kommer heta) kommer vara ett skapligt dragplåster som perfekt MP-spel och partyspel.

Själv är jag mest hajpad över nästa Animal Crossing, lär inte bli en ny konsol innan det kommer. Hoppas det inte är för många år bort

Ja, jag gillade verkligen New Horizons, men skulle faktiskt vara fräscht om NIntendo gjorde just Animal Crossing till något mer i stil med live service med regelbundna uppdateringar med nya föremål, nya gäster, nya aktiviteter etc. Med New Horizons kändes det som NIntendo bara övergav spelet hux flux när man fick vänta i evigheter på enstaka större uppdateringar. givetvis borde man också få göra sina klädes- och flaggdesigns med joy-con musen.

Skrivet av Belgaar:

Rätt säker på att folk oroar sig i onödan. Nintendo har säkerligen testat detta rigoröst på alla sätt. Det finns andra låsningar med eftetsom det finns knappar som låser upp joyconsen

Ja, jo. Vore märkligt om Nintendo gick över till en mindre hållbar lösning för joy-cons med Switch 2. Hade rälsen varit det mer hållbara alternativet så hade de väl behållit den lösningen. Sen så tror jag ju att Nintendo pillat med designen av Switch 2 mycket längre än med Switch 1, tror det kommer vara mycket färre barnsjukdomar med 2:an.

Skrivet av Håkan:

Läste HD/Sydsvenskans krönika från deras spelexpert, kul med lite andra tankar om det hela.
Lite citat:
"”Det är ju bara ett vanligt Nintendo”, säger sexåringen när jag visar honom ... trailern för Switch 2"

"För oss som föddes under förra årtusendet är Nintendo det lite tokiga spelbolaget som ständigt överraskar. Vi snackar företaget som ligger bakom en tidig virtual reality-konsol som bara kunde visa färgen röd, som släppte en våg man kan sitta på för att spela pulka-spel och som byggde en liten robot som också var en kontroll. "

"”Knasiga Nintendo” gav oss Wii, som fick miljoner och åter miljoner människor att spela tennis genom att vifta med kontrollen framför ansiktet. Uppföljaren Wii U hade en jättestor kontroll med inbyggd skärm, som bara kunde användas i närheten av basenheten. Det blev däremot en total flopp. "

"Konsolens inflytande på hur vi spelar kan inte överskattas. Utan Switch, ingen succé för snarlika handhållna små speldatorer som Steam Deck. ... Med andra ord är det svårt att klandra Nintendo för att Switch 2 blir snarlik föregångaren. Men nog är det lite tråkigt? "

"En del av mig hade hoppats på att ”knasiga Nintendo” skulle göra comeback och släppa något helt annorlunda."

Källa: https://www.hd.se/2025-01-17/nintendo-switch-2-ar-ett-smart-o...
---
Man kan ju säga att Switch 2 ser ut som en pro-modell eller en Switch för äldre, för större händer och med tråkigare design.
Hade ju hoppats på roligare färger än tråk-grått, nästan i stuk med gammaldags dator-beige.
Det hade varit festligt om dom bara släppt själva basenheten och stället som en förpackning, sedan att man fick köpa valfri färg på sina "nunchucks" (eller vad dom kallas nuförtiden) för att komplettera konsolen.

Ja, kan hålla med om att designen är lite trist och färglös. Kanske är själva tanken hos Nintendo också, att de vill locka en äldre publik som kanske köpt Steam Deck, så vill Nintendo vinna över dem nu när de har en kraftfullare konsol att erbjuda än den gamla Switch.

Medlem

När man sitter o kollar på andra bärbara enheter så som Steam Deck och deras konkurrenter, läser på om deras hårdvara, problemen dom har med batteriet och kylningen, sen tittar man på Switch 2 designen, som är väldigt smal för att få plats i sitt ställ. Känns ju lite som ett "varningstecken" på att konsolen nog inte kommer vara så kraftfull som många hoppas på.
En konsol från Nintendo ska ju ändå fungera, den förväntas vara smidig, ha många speltimmar på batteriet och inte ha några fläktar som brummar, typ som en mobil eller iPad i sitt utförande, dessutom till en hyfsad peng, kan inte snacka om 8000 kr som för Steam Deck-gänget.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Håkan:

När man sitter o kollar på andra bärbara enheter så som Steam Deck och deras konkurrenter, läser på om deras hårdvara, problemen dom har med batteriet och kylningen, sen tittar man på Switch 2 designen, som är väldigt smal för att få plats i sitt ställ. Känns ju lite som ett "varningstecken" på att konsolen nog inte kommer vara så kraftfull som många hoppas på.
En konsol från Nintendo ska ju ändå fungera, den förväntas vara smidig, ha många speltimmar på batteriet och inte ha några fläktar som brummar, typ som en mobil eller iPad i sitt utförande, dessutom till en hyfsad peng, kan inte snacka om 8000 kr som för Steam Deck-gänget.

Tekniken har gått enormt framåt sedan första Switch kom ut. Finns så många olika varianter nu där Steam Deck nog är den som är mest poppis.

Jag tror det kommer gå bra. De har säkerligen följt utvecklingen och plockat fram något som kommer prestera bättre än konkurrenterna är min gissning. Blir det också så att allt prat om DLSS och uppskalningsteknik stämmer så kommer det bli ännu bättre.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av Håkan:

Min switch har en fläkt som brummar. Det lär sitta en fläkt som låter i Switch 2 också.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Min switch har en fläkt som brummar. Det lär sitta en fläkt som låter i Switch 2 också.

Hårdvaran som finns i de här handhållna enheterna kräver kylning. En fläkt är den lättaste och mest kostnadseffektiva kyllösningen. Skall du slänga in en massa koppar så blir den tung, Skall man göra skalet i metall och låta skalet radiera värme så blir den obehaglig att hålla i. Vätskekylning? Dyrt.

Äldre enheter som en 3DS till exempel hade betydligt svagare hårdvara som inte utvecklade samma mängd värme så där kommer man undan med passiv kylning utan att det blir otympligt.

Så om en fläkt stör dig så rekommenderas hörlurar

Medlem
Fläkt
Skrivet av asdfg:

Min switchfläkt låter ibland. Men bara på senare tid, för tycker det låter som fläkten börjar bli lite sliten, därav oljudet.

Så tänker och hoppas switch2 har en fläkt, men att den är så pass tyst att den inte hörs..

Medlem
Skrivet av CHRIIM:

Min switchfläkt låter ibland. Men bara på senare tid, för tycker det låter som fläkten börjar bli lite sliten, därav oljudet.

Så tänker och hoppas switch2 har en fläkt, men att den är så pass tyst att den inte hörs..

Det handlar oftast inte om att fläktarna blir slitna i de här fallen. Utan om uppbyggnad av smuts inne i Switchen över tid. Viss del kan man få ur genom att hålla intagen rena. Men lång ifrån allt. Här är en video om hur man går till väga för att göra en riktigt djuprengöring. Observera all skit som hittas vilket orsakar att den går varm och fläkten får jobba mer.

Skrivet av Aletheides:

Det handlar oftast inte om att fläktarna blir slitna i de här fallen. Utan om uppbyggnad av smuts inne i Switchen över tid. Viss del kan man få ur genom att hålla intagen rena. Men lång ifrån allt. Här är en video om hur man går till väga för att göra en riktigt djuprengöring. Observera all skit som hittas vilket orsakar att den går varm och fläkten får jobba mer.

https://youtu.be/hZH8vi1msyc

Haha, minns när jag hade problem en period med att datorfläktarna började gå på högvarv vid gaming. Fattade inte varför, fläktarna var inte dammiga/trasiga och chassit såg OK ut... Men visade sig att det samlats på sig ett mustigt dammlager just över grafikkortet, men ingen annanstans. Därefter gick Skyrim som smort igen. 😅😂

Skriv svar