Nvidia presenterar AI-drivna "Co-Playable Characters"
Får börja kalla alla multiplayerspel som använder ai karaktärer för aiplayerspel istället. Tappar ju lite syftet med multiplayer om man inte spelar med andra riktiga spelare
Lite kluven, ibland kanske man bara vill ha ett lugnt game utan nån random till kamrat i sitt duo lag, men hade inte velat spela mot andra ai-spelare. Då kan man ju lika gärna spela en bot-match.
Framtiden (eller nu iom att det redan händer i fortnite bland annat) så kommer man spela mot blandade bottar/spelare. Ogillar det, spelar jag mot andra ska det vara mot riktiga spelare. Men tyvärr dit vi är påväg bara för att spel ska verka levande och locka nya spelare
Undrar hur man balanserar dessa AI-spelare (egentligen bots man kan kommunicera med bara va?). Man kan ju inte göra dom för bra, men inte heller för dåliga. Ska deras skillnivå baseras på spelarens nivå på något vis?
Lite tråkigt för riktiga spelare att möta ännu fler bots som @Morti säger här ovan. Jag vill inte heller möta fler bots. Däremot kan jag se att som träning att köra på servrar med enbart bots ihop med en AI bot så kan det vara användbart för nya spelare
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Kan man ställa in personlighet på botten också så blir det perfekt multiplayer-substitut för oss introverta som får exem av random-sqads. 😋
Med tiden kommer vi att umgås hela dagarna med "folk" utan att veta om det är en bot eller en person. Vi kanske får införa lite tester a-la Blade Runner framöver. 😮
Vet inte just om PUBG är det roligaste spelet för detta. Kan se att man använder NPC för mer upplevelserikt action singleplayer spel där man kan styra NPCn för taktiska skäl lite mer levande istället för färdiga text kommandon. Typ i SWAT eller Ready or Not. Finns definitivt potential.
Snart kommer det vara svårt att veta vem som är bot eller inte i World of warcraft när de börjar svara som en människa
Blir väl inte supertaggad på PUBG-lösningen direkt. Känns lite... fusk? (Som det redan skrivits om här.) Tycker det hör till att bli sur på sina mänskliga kompanjoner, men å andra sidan: gott om man inte kan/vill spela med andra. Inzoit kittlar lite mer. Känns mer passande helt enkelt.
En Bamseponny av folket
Vad är skillnaden mot bots som man spelat med och emot i alla tider?
Läste det om röstkommandon nu. Intressant.
I Grand Turismo 7 på ps5 så kan man i story mode spela vissa banor mot ai motståndare.
De vanliga banorna är en jämn progression med svårare varje ny bana men anpassas till ens upgrades medan ai banorna är helt galna motståndare så det kännas mer på riktigt.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Kanske inget man ska tillåta i officiella ladder servrar men kan definitivt se en användning i casual / privata servrar.
Om man analyserar en miljon online matcher kan man ju genom maskininlärning lära upp bottar att spela och bete sig likt människor, att man till slut inte märker någon skillnad alls.
Öppnar upp för helt andra förutsättningar att spela multiplayerspel. Exempelvis Natural Selection 2 var skitroligt att spela i början men blev allt svårare i längden när skillnaden mellan bra och dåliga / nya spelare blev för stor och spelarantalet för litet, vilket gjorde det allt svårare att hitta bra serverar med vettig balans.
Kan man däremot sätta upp en egen server där man kan spela med sina kompisar mot ai-spelare med medelhög svårighetsgrad så vore det ju toppen.
Detta kan ju även göra det betydligt enklare att bevara multiplayerspel framöver.
Om detta leder till fler coop story drivna spel så är jag all in. Det behövs fler sådanna, men problemet är att marknade är midnre då inte alla har folk de konsekvent kan spela med.
I PvP spel däremot så är det rätt löjligt. Bättre använda det till bossar och liknande.
Exempelvis så som det kommer användas i MIR4.
Vad är egentligen skillnaden mot att spela med/mot som funnits sedan Quakeworld(?)? I min värld så är det samma sak bara att de är bättre och mer "mänskliga". Så länge det är tydligt att man spelar med/mot AI, att man kan välja att inte möta andra spelare som tar hjälp av AI och att det kanske finns någon form av begränsning i belöning man får om man vinner online med hjälp av AI?
I offline-spel är det ju däremot helt klockrent.
Och i stunder när man inte orkar tala med sin s.k. "AI-kompanjon", beter den sig som en vanlig, värdelös NPC då? Not good enough. Men lite kul att begreppet "tamagotchi" har fått en ny innebörd. 😉
🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI
Cool teknik och ska bli intressant att testa...
PUBG är fortfarande en av mina bästa spelupplevelser när det kom. Köra VPN på de amerikanska serverna med riktiga krigsveteraner som tog varje match på blodigt allvar var helt otroligt. "OK GUYS, LISTEN UP! We're going to land on this roof, circle round and rendezvous at my mark" etc. lol. Sjuuukt kul.