Rykte: den påstådda The Elder Scrolls IV-remaken avtäcks snart

Robot
Rykte: den påstådda The Elder Scrolls IV-remaken avtäcks snart

Närmare bestämt på en obekräftad Xbox-show i januari.

#Bethesda, #The-elder-scrolls-4-oblivion, #Virtuos, #nyhetstips

Medlem
Medlem

Skyblivion-teamet i fosterställning med Xanax?

Medlem

Har spelat igenom Oblivion 2 varv - men det är säkert 15 år sen senast.

Ser faktiskt fram emot en remake, hoppas också att det är en remake! så att det inte rakt av är en remaster/hd port kopia - börjar bli lite trött på dessa.

Medlem

Kunde aldrig komma in i Oblivion första gången för sisådär 16 år sedan, tyckte bl.a. att det var tråkigt med sömniga npc. Men är villig att ge det en ny chans då jag t.ex. älskade Skyrim.

Medlem

Oblivion är överlägset mitt favoritspel genom alla tider.

Har länge hoppats på en remaster men vet inte om jag längre tror det blir så bra. De lär fördumma spelet som de gjorde med Skyrim, och Oblivion var redan tillräckligt fördummat i förhållande till Morrowind.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Kunde aldrig komma in i Oblivion första gången för sisådär 16 år sedan, tyckte bl.a. att det var tråkigt med sömniga npc. Men är villig att ge det en ny chans då jag t.ex. älskade Skyrim.

Snarare snart 19 år sedan

Personligen älskade jag det! Däremot finns det stora brister, framför allt i hur man levlar (man kan råka få riktigt dåliga stats om man "gör fel"), och att världen levlar med en. Plötsligt när man kommit en bit på level-stegen har varenda fattig bandit värdlens fetaste daedric armor, något som det endast fanns en enstaka uppsättning av i hela spelet i Morrowind.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag hörde en sån där lågmäld youtube-essäist prata om Elder Scrolls-serien och dess "downfall". Just det kan man tycka vad man vill om, men han gjorde poängen att det Elder Scrolls som man håller personligt högst, det är också det första Elder Scrolls man spelar. Alternativt att man råkar vara rätt i ålder.

För min del råkar det stämma - Oblivion ligger mig närmast om hjärtat - men det vete fåglarna om de där 16 åren varit till Oblivions fördel i ditt fall. Det där farthindret som innebar att man aldrig tog det till sig 2008, det har nog inte filats ner med tiden. Snarare tvärtom. Men det är klart, man mognar och förändras som person också.

Testpilot

Kul! Jag har aldrig spelat Oblivion utan kom in i serien med Skyrim.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Personligen älskade jag det! Däremot finns det stora brister, framför allt i hur man levlar (man kan råka få riktigt dåliga stats om man "gör fel"), och att världen levlar med en. Plötsligt när man kommit en bit på level-stegen har varenda fattig bandit värdlens fetaste daedric armor, något som det endast fanns en enstaka uppsättning av i hela spelet i Morrowind.

Personen behöver ju inte kört spelet för första gången vid release.

Medlem

Var det inte en remaster? Hursomhelst hoppas jag att det är sant men att de inte lägger till en massa "modern målgrupps" dumheter.

Medlem

Att en remake/remaster är på gång är väl bekräftat sedan FTC rättegången? Det bekräftades väl från Microsoft dokumenten att det var planer på både Oblivion och Fallout 3 remasters.

Planerna då var från 2020 och en release FY2022, som sedan troligen skjutits upp pga Covid och MS uppköpet.

https://www.thegamer.com/fallout-3-oblivion-remaster-xbox-ftc...

Medlem

Hoppas på remake, men blir väl en remaster

signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag hörde en sån där lågmäld youtube-essäist prata om Elder Scrolls-serien och dess "downfall". Just det kan man tycka vad man vill om, men han gjorde poängen att det Elder Scrolls som man håller personligt högst, det är också det första Elder Scrolls man spelar. Alternativt att man råkar vara rätt i ålder.

För min del råkar det stämma - Oblivion ligger mig närmast om hjärtat - men det vete fåglarna om de där 16 åren varit till Oblivions fördel i ditt fall. Det där farthindret som innebar att man aldrig tog det till sig 2008, det har nog inte filats ner med tiden. Snarare tvärtom. Men det är klart, man mognar och förändras som person också.

Har kvar boxen till Daggerfall som jag köpte som tonåring. Har väldigt bra minnen av det, men nja, jag orkade inte spela remastern.

Tyckte om Morrowind, Oblivion och Skyrim också. Oblivion har mysigast värld, så om de tar bort det där jäkla levelingsystemet som sabbar all inlevelse så kan det ju bli trevligt.

Se på Valheim som gjorde det helt rätt... gå in i fel område så kommer en vätte som inte når dig till knäna och oneshottar dig.

Medlem

Skyblivion ska ju släppas 2025 är det sagt. Om det blir en cease and desist på dem nu kommer Bethesda vara döda för mig. Man kan ju tänka sig att de köper upp modstudion och hela projektet, för det vore konstigt att släppa en remaster vid sidan av ett modprojekt som gör samma sak.

Skrivet av Hullken:

Se på Valheim som gjorde det helt rätt... gå in i fel område så kommer en vätte som inte når dig till knäna och oneshottar dig.

Oscuros Oblivion Overhaul, så är det löst. Löser tyvärr inte levelingsystemet helt, men det tar i alla fall bort level scalingen som ju är det egentliga problemet.

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Skyblivion ska ju släppas 2025 är det sagt. Om det blir en cease and desist på dem nu kommer Bethesda vara döda för mig. Man kan ju tänka sig att de köper upp modstudion och hela projektet, för det vore konstigt att släppa en remaster vid sidan av ett modprojekt som gör samma sak.

Oscuros Oblivion Overhaul, så är det löst. Löser tyvärr inte levelingsystemet helt, men det tar i alla fall bort level scalingen som ju är det egentliga problemet.

Ja, att vänta med att göra något mot ett projekt som tagit längre än ett decennium att färdigställa hade varit helt sjukt. All passion, all glädje hos fansen. Jag utgår ifrån att de gör remaken i en häftigt uppgraderad motor, så förhoppningsvis kan även de mest snofsiga dumbomarna släppa på trögheten och låta Skyblivion leva vidare.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Låter min profilbild tala för sig själv här

Medlem

Hade hellre sett en remake av Morrowind, men en remake av Oblivion hade också varit trevligt, så hoppas att ryktet stämmer.

Medlem

Är det en riktig remake så kan det väl vara intressant. Gärna större, gjort om alla såna Oblivion rifts, levelsystem med mer. Men en remake så är det lika bra att spela om det på Series X i 4K.

Medlem
Skrivet av Oblivious:

Låter min profilbild tala för sig själv här

Mumma. 😚 Så trevligt med en till Oblivion-lover här.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Spelade inte Oblivion vid release, därav ca 16 år för mig. 🙂

På den tiden hade jag en väldigt annorlunda smak, en mer begränsad sådan, om man jämför med idag och hur mycket nytt jag testar nuförtiden. Brukade lira mycket multiplayer på den tiden, men idag ogillar jag dem, och tröttnar snabbt även om jag skulle försöka. Jag tror med åldern, mognad, och erfarenheten av många olika rollspel, så kan det möjligtvis bli bra (eller så får jag en flashback av spelet och avskyr det så fort npc börjar prata långsamt så att jag slumrar till 🤣). Vi får se haha.

Skrivet av tisse:

Personen behöver ju inte kört spelet för första gången vid release.

Exakt.

Medlem

Blir det en extern studio då? För Bethesda kan ju inte ens få till Starfield snyggt med bra animationer så kan ju inte vara de som remake:ar Oblivion.

Medlem

Har några av mina finaste spelminnen med Oblivion och det var mitt första riktiga RPG. På ett sätt blev det en måttstock för mig när det kommer till öppna världar och det jag kom att jämföra mycket med under åren som följde när jag köpte nya spel. Också på det sättet jag förälskade mig i genren och fick upp ögonen för tex Fallout.

Var väl 12-13 bast och tillbringade sommarlovet med gipsat ben pga en olycka och fick låna det av en polare. Tror jag spenderade typ 200 timmar med det den sommaren
Skyrim skapade aldrig samma magi enligt mig, även om det också är ett grymt bra spel.

En remake är högst välkommen!

Medlem

Spännande! Spelade aldrig Oblivion så ska bli kul att bita sig in i detta.

Medlem

Hoppas isåfall på redigt upp-piffad grafik och combat, resten kan vara som det va då.

Medlem

Jag hade hellre sett en remake av Morrowind, Oblivion tycker jag nästan är det svagaste av de tre 3D-spelen både vad gäller personlig spelglädje, story och spelmekanik. Plus att det inte alls känns lika föråldrat jämfört med Skyrim som Morrowind gör.

Jag sätter dock mitt hopp till The Wayward Realms för att få ett modernt Daggerfall, vilket är vad jag helst av allt vill ha

Medlem

Jag hörde en sån där lågmäld youtube-essäist prata om Elder Scrolls-serien och dess "downfall". Just det kan man tycka vad man vill om, men han gjorde poängen att det Elder Scrolls som man håller personligt högst, det är också det första Elder Scrolls man spelar.

Så kan det vara i de flesta fall, men för mig var mitt första ES-spel Skyrim, och jag fick blodad tand så jag bestämde mig för att gå tillbaka och spela alla (!) spelen, i kronologisk ordning. (Ja, även de till mobil och N-Gage, även om jag upp efter en halvtimme, så jäkla hardcore är jag inte.)

Det senaste spelet jag spelade var alltså Oblivion, och det första Skyrim, men min favorit är nog fortfarande Morrowind och det spelet jag helst skulle spela om med modern grafik.

(ESO har jag spelat lite vid sidan om, vet inte när jag började spela det men det känns inte riktigt som ett "äkta" Elder Scrolls.)

Medlem

Lite dåligt foto jag precis tog av mitt Oblivion Collector's Edition, med utvecklarnas autografer.

Mitt namn står också under Special Thanks i eftertexterna, så det är kul.

I alla fall, hoppas dom lyckas bra med denna remaster/remake

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Skyblivion-teamet i fosterställning med Xanax?

Mitt hjärta brister...

signatur

"adventurers always go left"

Backloggens befriare

Svinbra spel, men liksom.... Varför...?...

signatur

Ad hoc addendum

12
Skriv svar