Astro Bot årets spel på TGA – Helldivers 2 dubbelt prisat

Robot
Astro Bot årets spel på TGA – Helldivers 2 dubbelt prisat
Medlem

Vilket skämt när ett själlöst barnspel tar hem årets spel över lysande hantverk som Shadow of the Erdtree och Black Myth. Ser dessutom riktigt illa ut med en ologisk Sony-goty i utbyte mot exklusiva utannonseringar.

Medlem

Förra årets TGA var rätt full av pazzaz och pangtitlar. Det var rejält med drag. När jag skummar årets lista över nominerade och vinnare känns det som rätt jämnt skägg mellan om jag ska kika igenom gårdagens stream eller om jag ska försöka skrubba rent spisen istället. Det verkar lika spännande, ungefär.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilket skämt när ett själlöst barnspel tar hem årets spel över lysande hantverk som Shadow of the Erdtree och Black Myth. Ser dessutom riktigt illa ut med en ologisk Sony-goty i utbyte mot exklusiva utannonseringar.

Du säger det själv att du varken vet mer eller lirat spelet men kastar ändå avföring överallt omkring dig. Tipsar om lite varm choklad nu i vintermörket.

Medlem

Helldivers 2 2 välförtjänade priser. Astro bot van också helt väntat. Som Tur så fick vi icke en skandal med DLC som skulle vinna nånting över ett spel.

Medlem

Team Liquid Dota var ju självklart, men man är ju bias

Jag är glad över att Astro Bots tog hem vinsten. Dels för att de andra var meh som nomineringar, men mest för att ett jävla DLC inte bör kunna vinna från första början. DLC ska ha en egen kategori!

Medlem

Är glad att Prince of Persia: The Lost Crown fick lite kärlek trots att Ubisoft inte tycker om det.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Själlöst barnspel” 😂

Att spelet har själ är väl exakt därför Astro Bot tog hem GOTY. Har sällan spelat ett spel med den här detaljrikedomen. Att spelet också är skitkul att spela för både vuxna och små är ju endast ett plus i kanten. Allt behöver ju inte bara vara grått och eländigt bara för att du som person är det.

God Jul på dig 😘

Medlem

Jag tippade på Astro Bot och kan förstå varför.
Att lyckas ta fram barnaglädjet hos vuxna är en bedrift

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

29 priser...
Holy inflation in awards, Batman!
DU får ett pris och DU får ett pris, ALLA får pris!

Så många utdelade priser gör priserna totalt värdelösa.

Game Awards har inflationssjälvmördat sig med berått mod.

Medlem

Jag såg att Astro Bot vann och blev lite fundersam, hur kan det vinna....sedan kollade jag upp spelet och oh. Okej. Ja. Jo jag tror nog jag förstår varför nu. Det är inte ett själlöst projekt, det verkar faktiskt genuint underbart och utvecklarna verkar även de rätt sköna och bry sig om sin skapelse. Hade inte hört talas om det, så var ganska kul att upptäcka det på så vis!

(Och helvete vad sugen jag är på Helldivers 2!)

Medlem

Välförtjänt. Hela familjen älskar Astro Bot och det händer inte ofta med spel.

Skrivet av kebbe:

Vad är det som är själlöst med Astro Bot? Har du spelat det? Jag får inte alls den känslan, det är hur charmigt som helst. Det drog ju hem en massa toppbetyg och ligger på 94 på Metacritic så att förminska det till ett "själlöst barnspel" är bara löjligt.

Och Shadow of the Erdtree borde aldrig ha blivit nominerat till att börja med, det är inte ens ett spel. Elden Ring vann massa priser 2022 och det borde räcka gott.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vad är det som är själlöst med Astro Bot? Har du spelat det? Jag får inte alls den känslan, det är hur charmigt som helst. Det drog ju hem en massa toppbetyg och ligger på 94 på Metacritic så att förminska det till ett "själlöst barnspel" är bara löjligt.

Och Shadow of the Erdtree borde aldrig ha blivit nominerat till att börja med, det är inte ens ett spel. Elden Ring vann massa priser 2022 och det borde räcka gott.

Att vara upprymd eller glad över ”game of the year” ”movie of the year, idrottsman/kvinna etc är rätt meningslöst, beror så mycket på vad man tycker ska vägas in och inte, vilken genre juryn/folk uppskattar. Etc

Medlem

Kul att så många uppskattar Astro Bot! Personligen ser jag det dock som ett ganska mediokert spel. Det har en viss charm, absolut, men jag tycker att spel som exempelvis Sackboy erbjuder betydligt bättre gameplay.

Jag köpte Astro Bot efter all hype, men spelet lyckades aldrig riktigt fånga mig. Det saknade både en ordentlig utmaning och ett återspelningsvärde som kunde hålla mig engagerad.

Det är ett bra spel, absolut, men jämfört med titlar som Final Fantasy Rebirth är det enligt mig långt ifrån att vara ett spel i GOTY-klass.

Astro Bot är ett fantastiskt spel och väldigt välförtjänt av GOTY! Årets spel för mig.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Välförtjänt vinnare!

Medlem

Är verkligen Astro Bot bättre än FFVII Rebirth, Metaphor, Wukong, Helldivers 2 eller Balatro? 😬😅

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade ju varit ett större skämt om ett DLC hade vunnit ärligt talat, oavsett om det dryper av kvalitet. Nästa år hade de ju isåfall lika gärna kunna nominera en ensam bana eller varför inte ett DLC i form av ett armor set..;).

Det tog bort lite av tyngden i priset för mig när Shadow of the Erdtree nominerades.

Skrivet av Lasrod:

Är verkligen Astro Bot bättre än FFVII Rebirth, Metaphor, Wukong, Helldivers 2 eller Balatro? 😬😅

Känns ju väldigt subjektivt det där. Har de dock ingen form av omröstning? Eller har väl haft iaf?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ska erkänna att jag också blev paff när jag såg att Astro Bot vunnit.

Tänker inte gå så långt att jag kallar det själlöst. Vem vet, det kanske är fantastiskt för spel av sin sort. Men plattformsspel med grälla färger och hysterisk musik är en genre jag begär stadig timlön för att ta mig an. Blir förbannad nästan varje gång, oavsett om spelet heter Mega Man, Mario eller Astro Bot 😆

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är verkligen Astro Bot bättre?

Bättre musik än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre grafik än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre combat än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre underhållning än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre värld att utforska än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre story än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre atmosfär än Final Fantasy VII Rebirth?

Säger inte att Final Fantasy VII Rebirth behöver bli årets spel men Astro Bot skulle jag ranka lägre.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Själlöst barnspel". Vilken gubbig kommentar till ett spel du uppenbarligen aldrig spelat. Nä, det måste ju vara coola mogna vuxenspel med stora monster, svärd och magi för att ett spel ska vinna!! Helst ska en DLC till ett 2 år gammalt spel vinna!!!

Astro Bot är fantastiskt för övrigt. Både för vuxna och barn!

Och vem har sagt att Game Awards enbart är för vuxna konsumenter?🤔

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jag såg mycket fram emot Wukong, men det har många brister. Osynliga väggar, dålig level-design och prestandaproblem. Det är ett bra första spel från en studio, men inte Game of the Year innehåll.
Astro Bot har en stark själ, och spelet är perfekt inom varje kategori.

Edit: Det släpptes även en jul uppdatering till Astro Bot idag, för den som är intresserad

Medlem

Kul att se att Neva tog hem ett pris, det spelet uppskattades mycket av min fyraåring.

Medlem

Jag har inte spelat Astro Bot då jag inte har en PS5, men det gör mig glad att ett till synes ödmjukt, välgjort, fint och framförallt ROLIGT spel gjort av en handfull utvecklare som verkligen verkade bry sig vann årets spel.

Skrivet av kebbe:

signatur

00:00:02:42

Medlem

Vad kul! Detta kanske ger försäljningssiffrorna en skjuts då, spelet förtjänar bättre än de senaste siffrorna på ”bara” 1,5M sålda ex.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Sony kastade bort maskotar som Crash, Spyro, Sly, Jak & Daxter och Ratchet & Clank till förmån för en ansiktslös robot vars design är spelvärldens motsvarighet till generisk AI-konst. Karaktären designades först för att sälja ett VR-headset ingen ville ha och återanvändes för att demonstrera en handkontroll. Har inte stött på en karaktär med mindre charm sedan Sackboy, det var vad som menades med att kalla det själlöst.

Skrivet av gorbatjov:

Hade ju varit ett större skämt om ett DLC hade vunnit ärligt talat, oavsett om det dryper av kvalitet. Nästa år hade de ju isåfall lika gärna kunna nominera en ensam bana eller varför inte ett DLC i form av ett armor set..;).

Astro Bot har knappt 10 timmar av innehåll som vandras genom helt utan tankeverksamhet eller motstånd medan Shadow of the Erdtree är som ett helt nytt spel. Sätter man sistnämna i samma kategori som en rustning kan man lika gärna öppna diskussionen om Astro Bot ens bör anses vara ett spel, det tillför ungefär lika mycket som att sätta en iPad framför hunden när den ensamtränas och folk blir altivt dummare av att spela det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sony kastade bort maskotar som Crash, Spyro, Sly, Jak & Daxter och Ratchet & Clank till förmån för en ansiktslös robot vars design är spelvärldens motsvarighet till generisk AI-konst. Karaktären designades först för att sälja ett VR-headset ingen ville ha och återanvändes för att demonstrera en handkontroll. Har inte stött på en karaktär med mindre charm sedan Sackboy, det var vad som menades med att kalla det själlöst.

Astro Bot har knappt 10 timmar av innehåll som vandras genom helt utan tankeverksamhet eller motstånd medan Shadow of the Erdtree är som ett helt nytt spel. Sätter man sistnämna i samma kategori som en rustning kan man lika gärna öppna diskussionen om Astro Bot ens bör anses vara ett spel, det tillför ungefär lika mycket som att sätta en iPad framför hunden när den ensamtränas och folk blir altivt dummare av att spela det.

Men herregud, ät en snickers.

Astro Bot är extremt välgjort och sprudlar av själ och spelglädje. Har du ens provat det?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Astro må vara en robot men han och hans vänner är fortfarande väldigt charmiga, likaså de andra figurerna i spelet. Du kanske borde ta och lära dig något från dom istället för att negga sönder alla trådar med din tråkiga attityd.

Medlem

Asså gillar ni inte Astro Bot så.. hold your goddamn mouth shut.

Det spelet förde känslan tillbaka till när 3D plattformen var ny med Super Mario 64.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

12
Skriv svar