Diablo-chef vill att vi börjar använda "diablolike" som subgenre
Det jag sett av Path of Exile 2 hittills ser amazing ut. Hur kan det vara free to play?! Är det för att de tjänar på skins likt CS?
Japp, det är så det funkar. Det fina med det det hela är att man faktiskt på riktigt köra free to play.
Men efter man spelat +hundra timmar och haft kul så känner man lite att man borde ge tillbaka lite.
För mig har det alltid varit "diablo-like", varje gång jag försökt förklara något ARPG har jag använt Diablo som referens.
Alltid sagt "Spelet är typ som diablo, fast si och så är annorlunda".
Men att idag säga spelen är "diablo-like", så vette sjutton. Mest rädd för alla rabida PoE fans därute, skulle inte förvåna mig om WW3 startades utav dom pga detta
Japp, det är så det funkar. Det fina med det det hela är att man faktiskt på riktigt köra free to play.
Men efter man spelat +hundra timmar och haft kul så känner man lite att man borde ge tillbaka lite.
Nu har dom ju dock skjutit på releasen av PoE2 till nästa år och släpper istället spelet i Early Access som du måste betala för. Dessutom inget datum för hur länge spelet är låst bakom ett köp, så spelet är ju inte free to play från start och vem vet hur länge dom behåller det i early access.
Hybris eller inte så har han ju inte fel.
Även om PoE känns som det större spelet idag så ändrar det inte faktumet att det spelet bygger på Diablo som spelidé i grund och botten.
Det första Diablo-spelet kändes som revolutionerande magi när det släpptes. Det var något utöver det vanliga. Diablo 2 var givetvis ett bättre spel överlag, men det var trots allt en vidareutveckling av det första.
Path of Exile, Grim Dawn, Titan Quest, Dungeon Siege, Sacred, Last Epoch osv. är samtliga inspirerade av Diablo-serien.
Det jag sett av Path of Exile 2 hittills ser amazing ut. Hur kan det vara free to play?! Är det för att de tjänar på skins likt CS?
Dem har även riktigt bra kvalite man kan köpa BILLIGT så man bidrar med småslantar (exempel stash tab med valuta)
Spela spel är kul ibland.
Nu har dom ju dock skjutit på releasen av PoE2 till nästa år och släpper istället spelet i Early Access som du måste betala för. Dessutom inget datum för hur länge spelet är låst bakom ett köp, så spelet är ju inte free to play från start och vem vet hur länge dom behåller det i early access.
I 6 månader vill dem ha spelet i early access men kan ju självklart bli längre. Efter det blir det free to play
Jag tröttnade på D4 efter expansionen, det var så totalt obalanserat med allt från expansionen väldigt overpowered. Spelade en D4 minion necro med stendum minion AI som inte går att styra. Nu ser jag fram emot att prova Witch i PoE2 som inte bara kan styra sina minions utan också detaljstyra vilka minions man vill åkalla, och dessutom binda valfritt dött fiendemonster till en. Men i slutändan är det enda viktiga hur striderna känns. D4 har väldigt bra känsla i strid och skills.
Om jag försöker förklara ett ARPG till någon som inte vet något om ARPGS, så är det absolut enklast att säga "det är som Diablo, fast..." då förstår dom direkt.
Så inte helt fel.
I 6 månader vill dem ha spelet i early access men kan ju självklart bli längre. Efter det blir det free to play
Har för mig jag hört Jonathan på ggg säga att dom tror att spelet är färdigt för full release om 6-12 månader.
Är rätt hypad inför detta. Allt jag sett och läst verkar fantastiskt och en vidareutveckling av genren. Dom talar mycket om jämförelser med soulsborn vad gäller utmaning, det hypar mig ytterligare. Diablo 4 hade en bra kampanj men på tok för enkelt och helt dött efter man klarat ut det.
Poe började som en diablo2homage och nu iom poe2 tror jag dom tar över genren totalt.
Poe-like eller exile-like. Diablo och blizzard känns inte som något man associerar med klass och kvalitet längre tyvärr.. snarare cashgrabs på forna meriter.
Om man vill komma någorlunda vidare i spelet måste man betala för stashes det finns ingen spelare som har en historia att berätta senare som inte har betalat, helt enkelt för att det är en för stor nackdel med att hantera det begränsade utrymmet man får från början av spelet. Alltså räkna med att spendera minst 500kr
Diablo 2 var sista riktigt bra Diablo-spelet och satte ny standard. Därefter gick det utför snabbt.
Poe2 ser ut att göra det som diablo 2 gjorde år 2000, revolutionera ARPG-genren.
Konkurens tror jag kan vara något positivt för d4-teamet.
Lite nonchalant uttalande också med tanke på att han inte ens varit med och grundat diablo från början.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Hybris eller inte så har han ju inte fel.
Även om PoE känns som det större spelet idag så ändrar det inte faktumet att det spelet bygger på Diablo som spelidé i grund och botten.
Det första Diablo-spelet kändes som revolutionerande magi när det släpptes. Det var något utöver det vanliga. Diablo 2 var givetvis ett bättre spel överlag, men det var trots allt en vidareutveckling av det första.
Path of Exile, Grim Dawn, Titan Quest, Dungeon Siege, Sacred, Last Epoch osv. är samtliga inspirerade av Diablo-serien.
Om jag försöker förklara ett ARPG till någon som inte vet något om ARPGS, så är det absolut enklast att säga "det är som Diablo, fast..." då förstår dom direkt.
Så inte helt fel.
Jo, men grejen är ju att när folk säger "Diablo-like" så åsyftar man ju Diablo 2. Aldrig att man menar Diablo 4. Tvåan hade Rod Ferguson ingenting att ha att göra med. Därför är därför hans X-inlägg så fyllt med saltade tårar då han insett han redan förlorat Diablo 2-like racet. För övrigt ett riktigt oprofessionellt inlägg av honom. GGG gratulerade ju Blizzard när Diablo 4 kom, som kontrast.
Det känns som skribenten också missförstått hela situationen kring detta. Det här är alltså producenten och styrande för Diablo 4 som istället för att säga typ "PoE 2 ser ganska intressant ut", eller inte säga ett skit, så kläcker han en sån där kommentar.