Svensk spelpress från förr
Jag blir nostalgisk, inte minst när jag bläddrar genom gamla speltidningar och dylikt, och vill dela med mig av lite av det goda från förr.
Först och främst, minns ni Nintendobiblioteket? Svenskutgivna guider kort och gott, men mer än så egentligen. Vi har fyra volymer här hemma, en för Super Mario Bros 3, en för en massa olika NES-spel, en för Super Mario World och denna för Zelda III:
Och här är grejen, detta är mer en bara en rak guide för spelet. Det hela är skrivet som en sago/historiebok och mycket skrivet runt omkring, så att man kan verkligen läsa denna guiden som en sagobok helt enkelt:
Och det är inte bara för bakgrundsstoryn i början, utan det fortsätter så här genom hela guiden:
Jag tycker detta är mycket fräckt. Jag har klarat hela Zelda III utan denna guide, men jag gillar ändå att läsa i denna bara för skojs skull.
Från Nintendobiblioteket till Nintendomagasinet:
Ett av de främsta anledningarna till att läsa denna var såklart också Zelda, och då denna manga helt på svenska:
Men magasinet innehöll även en Super Mario-manga:
Jag gillade alltid denna biten, när Peach visar att hon inte alls alltid behövde räddas utan var fullt kapabel till att spöa skiten ur fienden och komma undan helt själv.
Spelhjälp var en del av tidningen, tänk att detta var tiden innan playthroughs på youtube och till och med innan guider på gamefaqs:
Nyheter såklart...
Och inte att förglömma de gamla reklamsidorna!!
Club Nintendos medlemstidning var sedan mer som reklamhäften...
Men till och med dessa hade man nytta och glädje av på den tiden innan alla nyheter fanns att hitta på nätet:
Redan på 90-talet var retro en grej vilket är kul att se idag, och Zelda har alltid varit populärt:
En oanvänd plansch, eller "poster" som de alltid kallades i tidningar:
Mer objektiva/oberoende, även om ändå i favör för Nintendo de första åren, var Super POWER. Här är ledaren från första numret. Jag skäms över att ha förlorat framsidan, men dessa tidningar var faktiskt lite slit och släng på den tiden:
Prince of Persia som är aktuellt i dessa dagar:
1996 gjordes tidningen om till Super PLAY. Detta är inte första numret men E3-numret från första året:
E3-numren var verkligen speciella:
Man hade också en sida för nyheter i online-världen i varje nummer. Internet var verkligen annorlunda då:
Och återigen, inte att förglömma de gamla reklamsidorna!
Sist men inte minst, minns ni Svenska PlayStation-Magasinet? Med demo-CD som medföljde varje månad:
Auto Destruct var en big deal i Sverige då det var svenskutvecklat:
Oooh, och Bloody Roar! Minns ni Bloody Roar?
Ja, lite random det här kanske men bara något som jag ville dela med mig av. Jag tycker att FZ fyller en viktig funktion nu för tiden, men det var allt något mycket speciellt med tryckta tidningar. Och en sak som går förlorat med att bara ha nyhetsflöde och recensioner och sånt på en webbsida är liksom sammanhanget. Bara en sån sak som alla reklamsidor som reflekterade den tiden. Att bläddra i en gammal speltidning från 90-talet är som att kika i en tidskapsel.
Var Tomas Helenius med och gjorde de här kanske?
Nej, jag är rätt säker på att han skrivit för FZ sedan slutet av 90-talet. Tror inte han skrivit för någon tidning innan dess? Rätta mig annars om jag har fel!
det finns även en hel del gamla svenska speltidningar som PDF på internet archive för den som känner sig nostalgisk.
https://archive.org/details/magazine_rack?page=2&and%5B%5D=la...
nintendo magasinet, pc gamer, datormagazin, high score osv.
Väldigt intressant att se att de faktiskt ritade om mycket av artworken från japanska originalet och sedan "västerländskfierade" dem.
Jag läste Super Play i många år och det var fantastiskt när man i Metal Gear Solid 3
såg en Super Play ligga där på ett bord.
Det var i Super Play jag först läste om Silent Hill och såg några bilder. Har sällan känt sån förväntan inför ett spel.
Minns recensionen av Spyro the Dragon. Recensenten var nog inte så imponerad av Stewart Copeland's musik, stod nåt i stil med "utan sting"
Härligt post, sån nostalgi! Jag har en hel del kartonger fyllda med gamla speltidningar från 90-talet. Mycket Super Play och Club Nintendo. Vilka tider!
Var Tomas Helenius med och gjorde de här kanske?
Nej, jag är rätt säker på att han skrivit för FZ sedan slutet av 90-talet. Tror inte han skrivit för någon tidning innan dess? Rätta mig annars om jag har fel!
Nä, detta är långt före min tid. Jag började skriva om spel 2001, på FZ. Skrev några recensioner för PCG och även smågrejer för nån annan Egmont-ägd tidning när vi alla låg där. Men det var senare.
En av mina favoriter från förr: https://i.imgur.com/U33CXEf.jpeg
Sen har jag alltid tyckt om det här omslaget från NEXT Gen: https://i.imgur.com/QGAEnXk.png
(Älskar att man behövde klargöra på den tiden att det rörde sig om ett riktigt screenshot och inte någon rendering eller så)
Oh, jävlar! Den där Sims-recensionen means business Vilken sågning
Hade alla Nintendo magasinet och alla super power och några år med super play.
Allt blev förstört tyvärr
Hade alla Nintendo magasinet och alla super power och några år med super play.
Allt blev förstört tyvärr
Låter som vatten i källaren, så dog mina bike och highscore tidningar
Låter som vatten i källaren, så dog mina bike och highscore tidningar
Inte riktigt men fuktskadat blev allt