Unreal och Unreal Tournament finns gratis (och lagligt) på Archive.org

Medlem

Incite pc gamer

signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

UT eller Q3?

Redeemer, nuffsaid.

M M M M M M Moooonster kill!

Redaktör
Skrivet av bondmaster:

Incite pc gamer

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Oh! De var hyfsade, men inte PC Gamer-nivå förstås. Tack för foto.

signatur
Medlem

Unreal var fett på många sätt men det var typ aldrig så kul att spela. Assault och ctf var ok men annars kändes det rätt segt. Men det gav oss ju Fortnite, som gameplay-mässigt är rätt likt.

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Unreal Tournament! Nog min favoritshooter genom alla tider.

Fastnade aldrig för Q3. Q1 och Q2 var trevliga, men trean gick för fort och inkluderade för mkt luftakrobatik för min smak.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Börjar få känslan att ett nytt UT är på gång. På Amazon Prime så ska de nämligen göra en ny serie från skaparna av Love Death & Robots, och där ska bland annat UT vara med.

Redaktör
Skrivet av Nomman:

Unreal Tournament! Nog min favoritshooter genom alla tider.

Fastnade aldrig för Q3. Q1 och Q2 var trevliga, men trean gick för fort och inkluderade för mkt luftakrobatik för min smak.

Quake-liren bygger ju mycket på att bemästra styrningen, kunde man strafehoppa bra så kom man väl upp i typ dubbla hastigheten som mest (iaf i Q3). Sen har UT och Q3 helt olika upplägg: UT är ju massor av banor, kul spelformer, varierade vapen med dubbla skjutlägen (och jäklar vad bra flak cannon är!), och så vidare. Q3 är motsatsen: DM/TDM som skalats av till grundkomponenterna och förfinats till perfektion: snortighta banor, vapen och kontroller. Jag älskade båda spelen när det begav sig, och valde först UT. Men så här i efterhand är jag väldigt svag för Q3:s renhet, känns som den renodlade mp-shootern. Det den gör, gör den så jäkla bra.

UT-serien hade förresten sin egen variant på att bemästra kontroller, med dubbla knapptryck för sidoförflyttning och sånt. I UT2004 var det en hel del trickhopp mm vill jag minnas. @Nosnos kan nog förklara det.

signatur
Medlem

Bandesign
1 UT
2 Q3

Vapendesign
1 Q3
2 UT

Spellägen
1 UT
2 Q3

Moddar
1 UT
2 Q3

Musik
1 UT
2 Q3

Ljud
1 Q3
2 UT

Grafik
1 Q3
2 UT

Spelkaraktärer
1 Q3
2 UT

Spelmekanik och spelflöde
1 Q3 Promode
2 UT
3 Q3

Bäst då
1 UT
2 Q3

Bäst nu
1 Q3
2 UT

Vinnare
De som har spelat Quake 3 och Unreal Tournament, två av de absolut bästa multiplayer shooters som någonsin skapats.

Medlem

Vilken härlig nyhet!

Har bara kört spelet själv back in the days. Är det smidigt att spela med en vän? Kan någon snälla förklara hur man gör ifall jag och en vän laddar ner spelet från Archive.org och vill mötas 1 on 1 på någon bana?

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Är allt innehåll på Archive lagligt? Har undrat över det ett par gånger.

Definitivt inte.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Quake-liren bygger ju mycket på att bemästra styrningen, kunde man strafehoppa bra så kom man väl upp i typ dubbla hastigheten som mest (iaf i Q3). Sen har UT och Q3 helt olika upplägg: UT är ju massor av banor, kul spelformer, varierade vapen med dubbla skjutlägen (och jäklar vad bra flak cannon är!), och så vidare. Q3 är motsatsen: DM/TDM som skalats av till grundkomponenterna och förfinats till perfektion: snortighta banor, vapen och kontroller. Jag älskade båda spelen när det begav sig, och valde först UT. Men så här i efterhand är jag väldigt svag för Q3:s renhet, känns som den renodlade mp-shootern. Det den gör, gör den så jäkla bra.

UT-serien hade förresten sin egen variant på att bemästra kontroller, med dubbla knapptryck för sidoförflyttning och sånt. I UT2004 var det en hel del trickhopp mm vill jag minnas. @Nosnos kan nog förklara det.

När du beskriver det sådär förstår jag absolut charmen. Att bli riktigt vass om man lyckas bemästra kontrollerna, osv. Det är absolut inget för mig som har dålig reaktionsförmåga och ännu sämre tajming, men jag förstår det det är tillfredsställande när det sitter.

För egen del föredrar jag att kunna dominera mina UT99-bottar med ena handen i godisskålen. Det är peak gaming för mig 😅

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Unreal Tournament 99 är fruktansvärt bra idag tycker jag. Kör det ofta mot bottar. Kör det regelbundet. Denna typen av shooters görs väl inte idag, men jag tycker fortfarande att sådana här spel är enormt kul!

Medlem

fan jag minns när dessa spel kom och hur otroligt grymma dom var på sin tid, unreal har jag för mig var första spelet med 3dfx? kan minnas fel. 2 jävligt bra spel iaf! max nostalgi

signatur

//monster

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

fan jag minns när dessa spel kom och hur otroligt grymma dom var på sin tid, unreal har jag för mig var första spelet med 3dfx? kan minnas fel. 2 jävligt bra spel iaf! max nostalgi

Det vet jag inte däremot såg Unreal väldigt imponerande ut på den tiden utan "3d accelerator" tom.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det vet jag inte däremot såg Unreal väldigt imponerande ut på den tiden utan "3d accelerator" tom.

ja unreal tournament var jäääävligt grymt alltså, många LAN lirade i det spelet!

signatur

//monster

Redaktör
Skrivet av Nomman:

När du beskriver det sådär förstår jag absolut charmen. Att bli riktigt vass om man lyckas bemästra kontrollerna, osv. Det är absolut inget för mig som har dålig reaktionsförmåga och ännu sämre tajming, men jag förstår det det är tillfredsställande när det sitter.

För egen del föredrar jag att kunna dominera mina UT99-bottar med ena handen i godisskålen. Det är peak gaming för mig 😅

Ja, jag har aldrig varit bra på fps heller, lirade mycket som du beskriver: tillbakalutat, och vara nöjd när man lärt sig att smiska svårare bottar. Men still: Q3 har oerhört bra känsla. UT är också svinbra, men kontroller och känslan ligger efter.

signatur
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

Det var ett antal spel som hade stöd för 3DFX (närmare bestämt Glide-APIn) före Unreal.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det var ett antal spel som hade stöd för 3DFX (närmare bestämt Glide-APIn) före Unreal.

ja där ser man, många fler än jag minns helt klart

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

ja där ser man, många fler än jag minns helt klart

Need for Speed 2 SE minns jag mycket väl själv. ^^ Var dock bitter över att kameran inifrån bilen försvann om man körde i Glide-läge. (Det där med 2D-element i 3D-miljöer (som instrumentpanelen i Need for Speed var) var en huvudvärk back when då Voodoo-korten fram till Banshee/Voodoo 3 enbart var 3D-acceleratorer och inte renderade någon 2D.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Saknar verkligen tiden när man kunde sätta upp en egen server och köra LAN. Vi lirade både UT och Quake2 på kontoret, typ varje fika och lunch.

Numera kan man ju bara köra på online-servrar med modernare spel.

Medlem

Unreal är mitt favorit FPS, det är något med atmosfären i kombination med musiken som gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=zXMfcyPRllM

12
Skriv svar