Unreal och Unreal Tournament finns gratis (och lagligt) på Archive.org
Incite pc gamer
UT eller Q3?
Redeemer, nuffsaid.
M M M M M M Moooonster kill!
Unreal var fett på många sätt men det var typ aldrig så kul att spela. Assault och ctf var ok men annars kändes det rätt segt. Men det gav oss ju Fortnite, som gameplay-mässigt är rätt likt.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Unreal Tournament! Nog min favoritshooter genom alla tider.
Fastnade aldrig för Q3. Q1 och Q2 var trevliga, men trean gick för fort och inkluderade för mkt luftakrobatik för min smak.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Unreal Tournament! Nog min favoritshooter genom alla tider.
Fastnade aldrig för Q3. Q1 och Q2 var trevliga, men trean gick för fort och inkluderade för mkt luftakrobatik för min smak.
Quake-liren bygger ju mycket på att bemästra styrningen, kunde man strafehoppa bra så kom man väl upp i typ dubbla hastigheten som mest (iaf i Q3). Sen har UT och Q3 helt olika upplägg: UT är ju massor av banor, kul spelformer, varierade vapen med dubbla skjutlägen (och jäklar vad bra flak cannon är!), och så vidare. Q3 är motsatsen: DM/TDM som skalats av till grundkomponenterna och förfinats till perfektion: snortighta banor, vapen och kontroller. Jag älskade båda spelen när det begav sig, och valde först UT. Men så här i efterhand är jag väldigt svag för Q3:s renhet, känns som den renodlade mp-shootern. Det den gör, gör den så jäkla bra.
UT-serien hade förresten sin egen variant på att bemästra kontroller, med dubbla knapptryck för sidoförflyttning och sånt. I UT2004 var det en hel del trickhopp mm vill jag minnas. @Nosnos kan nog förklara det.
Bandesign
1 UT
2 Q3
Vapendesign
1 Q3
2 UT
Spellägen
1 UT
2 Q3
Moddar
1 UT
2 Q3
Musik
1 UT
2 Q3
Ljud
1 Q3
2 UT
Grafik
1 Q3
2 UT
Spelkaraktärer
1 Q3
2 UT
Spelmekanik och spelflöde
1 Q3 Promode
2 UT
3 Q3
Bäst då
1 UT
2 Q3
Bäst nu
1 Q3
2 UT
Vinnare
De som har spelat Quake 3 och Unreal Tournament, två av de absolut bästa multiplayer shooters som någonsin skapats.
Är allt innehåll på Archive lagligt? Har undrat över det ett par gånger.
Definitivt inte.
Quake-liren bygger ju mycket på att bemästra styrningen, kunde man strafehoppa bra så kom man väl upp i typ dubbla hastigheten som mest (iaf i Q3). Sen har UT och Q3 helt olika upplägg: UT är ju massor av banor, kul spelformer, varierade vapen med dubbla skjutlägen (och jäklar vad bra flak cannon är!), och så vidare. Q3 är motsatsen: DM/TDM som skalats av till grundkomponenterna och förfinats till perfektion: snortighta banor, vapen och kontroller. Jag älskade båda spelen när det begav sig, och valde först UT. Men så här i efterhand är jag väldigt svag för Q3:s renhet, känns som den renodlade mp-shootern. Det den gör, gör den så jäkla bra.
UT-serien hade förresten sin egen variant på att bemästra kontroller, med dubbla knapptryck för sidoförflyttning och sånt. I UT2004 var det en hel del trickhopp mm vill jag minnas. @Nosnos kan nog förklara det.
När du beskriver det sådär förstår jag absolut charmen. Att bli riktigt vass om man lyckas bemästra kontrollerna, osv. Det är absolut inget för mig som har dålig reaktionsförmåga och ännu sämre tajming, men jag förstår det det är tillfredsställande när det sitter.
För egen del föredrar jag att kunna dominera mina UT99-bottar med ena handen i godisskålen. Det är peak gaming för mig 😅
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
fan jag minns när dessa spel kom och hur otroligt grymma dom var på sin tid, unreal har jag för mig var första spelet med 3dfx? kan minnas fel. 2 jävligt bra spel iaf! max nostalgi
Det vet jag inte däremot såg Unreal väldigt imponerande ut på den tiden utan "3d accelerator" tom.
Det vet jag inte däremot såg Unreal väldigt imponerande ut på den tiden utan "3d accelerator" tom.
ja unreal tournament var jäääävligt grymt alltså, många LAN lirade i det spelet!
//monster
När du beskriver det sådär förstår jag absolut charmen. Att bli riktigt vass om man lyckas bemästra kontrollerna, osv. Det är absolut inget för mig som har dålig reaktionsförmåga och ännu sämre tajming, men jag förstår det det är tillfredsställande när det sitter.
För egen del föredrar jag att kunna dominera mina UT99-bottar med ena handen i godisskålen. Det är peak gaming för mig 😅
Ja, jag har aldrig varit bra på fps heller, lirade mycket som du beskriver: tillbakalutat, och vara nöjd när man lärt sig att smiska svårare bottar. Men still: Q3 har oerhört bra känsla. UT är också svinbra, men kontroller och känslan ligger efter.
fan jag minns när dessa spel kom och hur otroligt grymma dom var på sin tid, unreal har jag för mig var första spelet med 3dfx? kan minnas fel. 2 jävligt bra spel iaf! max nostalgi
Det var ett antal spel som hade stöd för 3DFX (närmare bestämt Glide-APIn) före Unreal.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det var ett antal spel som hade stöd för 3DFX (närmare bestämt Glide-APIn) före Unreal.
ja där ser man, många fler än jag minns helt klart
//monster
ja där ser man, många fler än jag minns helt klart
Need for Speed 2 SE minns jag mycket väl själv. ^^ Var dock bitter över att kameran inifrån bilen försvann om man körde i Glide-läge. (Det där med 2D-element i 3D-miljöer (som instrumentpanelen i Need for Speed var) var en huvudvärk back when då Voodoo-korten fram till Banshee/Voodoo 3 enbart var 3D-acceleratorer och inte renderade någon 2D.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Unreal är mitt favorit FPS, det är något med atmosfären i kombination med musiken som gör det.