Diskutera – Spel som gör dig avslappnad

Robot
Diskutera – Spel som gör dig avslappnad

Vilka spel tar du till när du bara vill stänga av hjärnan för en stund?

#diskutera

Medlem

Red Dead Redemption 2. I början hatade jag hur oehört långsamt allt var och hur tom världen var. Sen började jag förstå hur fantastiskt dessa två saker egentligen var. Enda spelet jag kört bara för att rida runt och bara... va.

signatur

Videomupp

Medlem

Stardew Valley, mycket avslappnande.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Spel utan några former av fasta tidsgränser där man kan ta den tid det tar, Dave the Diver är ett bra exempel, men också Subnautica, Satisfactory, osv. Stardew Valley är ett bra exempel på ett spel som inte gör mig avslappnad.

Edit: jag höll på att skriva det här inlägget medans inlägget över mig postades...

Medlem

Euro Truck Simulator 2...ta en tur genom Europa. Nya mål varje kväll.

signatur

Mikael Karlsson

Medlem

Animal Crossing, hamnar alltid i ett avslappnat tillstånd när jag spelar.

Kontot avslutas

Tycker det är svårt att hitta något riktigt avslappnande som man kan somna till Önskar det fanns så jag håller utkik här

International
Man of Mystery

Cykla runt i Generation Zero gör mig alltid lugn och glad

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Roguelikes som typ hades och dead cells är min avkoppling av nån anledning, blir nästan lite meditativt för mig. Annars långsamma äldre rpgn

Testpilot

Snowrunner - Att långsamt ta sig fram i lera och snö med fullastad lastbil är meditation för mig.

eller

Astroneer - Åka runt på olika planeter och gräva för att samla resurser till dina baser är mysigt och avstressande.

Jag brukar komma tillbaka till dessa spel varje år och köra ett tag.

Medlem

Just nu är det Zelda Echoes of Wisdom. Mysigt spel att spela ett par timmar på kvällen, det är inte så svårt men samtidigt lagom småklurigt och fyndigt, en bra mix för lite avkoppling.

Annars har det blivit en hel del Animal Crossing. Även Breath of the Wild tyckte jag var mysigt att springa runt lite i Hyrule, kanske klättra upp på nåt berg, jaga lite rådjur eller plocka svamp i nån skog; fritt fram att göra vad man känner för i stunden, väldigt trevligt.

Medlem

Just nu blir det en hel del Starship Troopers: Extermination.

Kanske inte så avslappnande direkt men grymt kul spel och jag hinner definitivt inte tänka på jobb och annat, särskilt när bugs stormar fram och klättrar över muren på fortet.

Det verkar hur som helst vara bra för huvudet eftersom det känns rätt så avkopplat efter en sådan spelsession.

Medlem

jag får nog säga Homeworld, alla av dom

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Hur? Är ju skitstressigt! Konstant tidspress, hålla koll på när man ska plantera vad, hushålla energi, hinna prata med alla, ge gåvor 2 gånger i veckan, födelsedagar, quests, alla festivaler man ska ha saker till, minnas när den där butiken i en vagn kommer, optimering av gården, och så vidare. Och då har vi inte nämnt allt som kommer med finfina moddar (expansioner) som Expanded, Ridgeside Village, East Scarp, Downtown Zuzu City, Boarding House, and Mineral Town.
Sällan jag kan bli så stressad i ett spel som i Stardew Valley 😅

Medlem

Allt annat än Dave the Diver i alla fall. Otroligt stressigt och påfrestande spel.

Medlem
Medlem

Subnautica för att slappna av, Satisfactory för att fokusera!

Medlem

Senaste tiden har varit Snowrunner. Men även att åka omkring i Mafia 1 och 2. I ettan när det regnar och i 2an när det snöar.

Medlem

Kanske låter konstigt, men skjutspel.
Just nu är det The Finals som gäller. Kanske inte avkopplande på ytan, men det är ett effektivt sätt för mig att "stänga av hjärnan" och inte tänka på massa annat som gör mig stressad eller orolig. Det är nog mer av en distraktion än avkoppling på ett sätt, men det funkar för mig.

Medlem

Tycker Power washer funkar.

It's not a lake, it's an ocean

Förr brukade jag spela Shenmue. Att strosa runt i Dobuita gav mig ett oerhört lugn. Numera ger spel överlag mig ett lugn efter jobb, middagsstök och nattning. Till och med ett spel som Silent Hill 2, hur konstigt det än kan låta.

Sedan finns de där rent meditativa spelupplevelserna som bidrar med något mer än bara lugn. Som Hoa. Eller Under the Waves.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Hur? Är ju skitstressigt! Konstant tidspress, hålla koll på när man ska plantera vad, hushålla energi, hinna prata med alla, ge gåvor 2 gånger i veckan, födelsedagar, quests, alla festivaler man ska ha saker till, minnas när den där butiken i en vagn kommer, optimering av gården, och så vidare. Och då har vi inte nämnt allt som kommer med finfina moddar (expansioner) som Expanded, Ridgeside Village, East Scarp, Downtown Zuzu City, Boarding House, and Mineral Town.
Sällan jag kan bli så stressad i ett spel som i Stardew Valley 😅

Ja i början är de ju garanterat så. Men efter några hundra timmar är gården nästan helt automatiserad och du kan njuta av de avslappnade livet som pensionär. Själv startar jag upp de ibland, tar en ridtur, går och fiskar, organiserar bland mina kistor, testar någon ny gröda, besöker någon mysig festival eller försöker hitta de sista till museet. Avslappnat deluxe!

Stress för mig spel som inte går att pausa, när man ser att världen fortsätter bakom menyskärmen, usch! 😄

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Sekiro, som lugnet själv efter.

Medlem

One deck dungeon, det är något med de där rasslande tärningarna som får mig att nicka till

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vilka spel tar du till när du bara vill stänga av hjärnan för en stund?

När jag vill stänga av hjärnan en stund så tar jag en gubblur i soffan.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Tycker ingame dagarna går lite väl fort när jag kör couch co-op på PS4. Kanske sånt som går att modda på PC?

Medlem

Quake 3 Arena

Medlem

Dark Souls, att kuta en runda i Undead Burg rensar hjärnan och sänker stressnivån.

Medlem

DDR

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Red Dead Redemption 2. I början hatade jag hur oehört långsamt allt var och hur tom världen var. Sen började jag förstå hur fantastiskt dessa två saker egentligen var. Enda spelet jag kört bara för att rida runt och bara... va.

Under pandemin brukade jag och en kompis ta promenader i rdr2 online. Från Tumbleweed till Valentine ner till Saint Denis. Undvek snön för det mesta. Körde "Tip of the hat" emote om vi stötte på några och höll oss borta från trubbel. Väldigt avkopplande att försöka beta av några daily challenges eller bara njuta av naturen. Kanske skjuta en björn om vi fick syn på någon. lol.

Annars tycker jag bilspel är perfekt. Forza på tv:n. Manuel växellåda och några hjärndöda varv på Nürburgring, samtidigt som man lyssnar på en bra pod

Skriv svar