Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det är dock inte sant. Veilguard har väldigt mycket större skillnader med förenklingar av mekanik än vad som finns i Inquisition. På den nivå att man kan tveka att det alls är ett RPG utan mer ett rent action spel med några få grunda RPG element.

När det gäller hur bra det skulle sålt så är det trams. Det finns inga siffror som säger att en mer BG3 liknande upplevelse, dvs CRPG likt origins, skulle sälja sämre. Speciellt med tanke på hur bra BG3 gått.

Igen, det är mer likt Inquisition än tvåan och Origins. Inquisition förenklade från DA2 och DA2 förenklade från Origins. Varav försäljningen ökade varje steg. Det är väl klart att man siktar på den trenden då? Om du var ute efter att maximera din inkomst, hade inte du gjort så också?

Vi tillbaka till att de har hård data på att serien ökat i försäljning, så det är ett säkrare kort att satsa på att följa den trenden. En total 180 är oftast inte värderat särskilt högt i allmänhet i riskanalyser. Så man kan inte bara kolla på ett annat spel som utvecklades under andra förutsättning av ett annat företag (ett privatägt sådant dessutom), och gör en rak jämförelse mellan de två spelen.

Utöver det blev ALLA förvånade över hur bra det gick för BG3, det var definitivt inget säkert kort för någon inblandad, men ibland lönar det sig att riska (och jäkla gött att de gjorde det, men våra åsikter trumfar inte försäljningsdata och riskbedömningar i investeringar). Pillars of Eternity 2 sålde ju tex. inte tillräckligt för att vara värt en till uppföljare (och nu är det Avowed i samma värld).

Med det sagt, just BG3s framgång kan visa sig vara en inspiration att, om gjort bra, kan ett sådant spel vara lönsamt också. Det visar sig, om någon vill ta den medföljande risken så kan mycket väl Dragon Age gå åt det hållet också. Men i allmänhet så tar ett börsnoterat företag det säkra före det osäkra.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Men herregud vad är det där för smörja. Jag visste att det var illa men inte att det var så här illa. 40 timmar med det där? Nej, fy fan. Vilka tilltalas ens av det där? Millennials? jag fattar verkligen inte..

Vilken åldersspann tror du Millennials är?

Ont: Förövrigt så ser detta spel ut som världens mest polerande bajskorv. Antar nu när EA inte vinner guldkorven längre så skapar dom sin egna.

Manus verkar vara fruktansvärt uselt skrivet.
Voice acting kan vara bland det sämsta jag hört någonsin. Snälla låt AI ta över jobbet än ha uselt VA som detta.
Combat och animationer är verkligen lackluster, stora tjocka effekter för dölja hur uselt det är undertill. Vet ärligt talat inte hur man kan tycka det ser bra ut.
Absolut inget RPG. Förstår inte hur spel kan utvecklas baklänges.

Passar på att hylla CPR som lyckats leverera stordåd och utmärka RPG i alla deras titlar.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Jag har redan visat med Elden Ring som exempel i tidigare inlägg hur Veilguards implementation av könsneutrala karaktärer är på amatörnivå så nej, det är inte vad jag "tycker" utan det är fakta som du får gärna motbevisa mig.

Att du nämner Elden Ring som exempel och på eget bevåg försöker definiera vad som är "amatörnivå"... nej, det är inte att likställa med fakta eller något någon ska "motbevisa". Men bra försök att få din åsikt att verka vara fakta. Det har diskuterats tidigare i tråden hur många blandar ihop det där. Men om du inte har något mer att komma med släpper vi den diskussionen där.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Devan:

500 kommentarer!

Galet!

Rekord på en recension?

And it keeps going.

Börjar få slut på popcorn

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Varför pratar ingen om immersion?

Att det finns flertal referenser till nutidens politik är så sjukt immersion breaking, speciellt i ett fantasy spel med grundtema från medeltiden. Det spelar ingen roll om det är vänster eller höger politik. Jag pallar inte se sånt när jag försöker leva mig in i en fiktiv värld.

Immersion är a och o i ett RPG. Där dör det här spelet direkt för mig.

Bra poäng! Det är nåt som skaver när karaktärerna bryr sig mer om identitetspolitik och att använda rätt pronomen än det faktum att demoner tar över och världen håller på att gå under.

Och för att vara ett RPG verkar det vara väldigt begränsat i dialogval. Nånstans skulle jag kunna köpa att en karaktär håller på och tjatar om sin sexualitet eller könsidentitet om jag kunde skarpt ifrågasätta karaktärens åsikter i spelet, men det verkar vara som att spelet inte ger en frihet. Man trodde att det var ett Fantasy RPG men så visade det sig vara en kamouflerad DEI-kurs-simulator istället.

Medlem

Rejäl kontrast läsa denna efter eurogamers. De flesta är mer positiva.

Medlem

Jaha någon bland kommentarerna som faktiskt har hunnit spela? Vad tycker ni? Har FZ fel?

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Jaha någon bland kommentarerna som faktiskt har hunnit spela? Vad tycker ni? Har FZ fel?

Spelet släpps kl 17 så jag tvivlar att någon hunnit spela än. Jag kanske återkommer senare med mina intryck.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Spelet släpps kl 17 så jag tvivlar att någon hunnit spela än. Jag kanske återkommer senare med mina intryck.

Finns ju även fysiskt på konsol. Mitt fysiska exemplar har varit redo att hämtas på EG i några timmar nu. Men jag är hemma med lunginflammation. 😂 Hämtar nog inte ut det idag.

Medlem
Skrivet av ErikD:

Bra poäng! Det är nåt som skaver när karaktärerna bryr sig mer om identitetspolitik och att använda rätt pronomen än det faktum att demoner tar över och världen håller på att gå under.

Och för att vara ett RPG verkar det vara väldigt begränsat i dialogval. Nånstans skulle jag kunna köpa att en karaktär håller på och tjatar om sin sexualitet eller könsidentitet om jag kunde skarpt ifrågasätta karaktärens åsikter i spelet, men det verkar vara som att spelet inte ger en frihet. Man trodde att det var ett Fantasy RPG men så visade det sig vara en kamouflerad DEI-kurs-simulator istället.

Det jag har märkt många YouTubers som fått pröva spelet säger är att din karaktär "Rook" inte svarar det du faktiskt väljer som svar. De verkar tagit bort hårdvare valen, samt mjukat upp din karaktär. I gamla bioware kunde du ge typ 6 st olika svar, medan i detta är d snälla moderna Rook med 0 karaktär.

Medlem

Fick mitt ex igår, hann spela kanske 4 timmar.

Inte läst recensionen här på FZ mer än betyget, men min egna upplevelse än så länge är nog en stark 3/5 iallafall.
Har kul liksom, och jag är fyllda 40, då ett gäng kommentarer har sagt att det riktar sig till personer mellan typ 15 och 20 år.

Och så här långt har inte en enda karaktär pratat om hur dom identifierar sig, då detta verkar vara en het potatis..

Medlem
Skrivet av Balunan:

Finns ju även fysiskt på konsol. Mitt fysiska exemplar har varit redo att hämtas på EG i några timmar nu. Men jag är hemma med lunginflammation. 😂 Hämtar nog inte ut det idag.

Just det, tänkte inte på det. Krya på dig!

Medlem
Skrivet av Rico01:

Just det, tänkte inte på det. Krya på dig!

Tack! ❤️

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Nu kommer du in på ett annat argumentationsfel - att ett antagande måste vara antingen eller. Så funkar det inte. Det kan vara en total tillfällighet, det kan vara någon som sneglat på en annan recension och "inspirerats", det kan vara journalister som frilansat för samma medier och är vana att använda ett liknande språkbruk... det finns liksom så otroligt många möjliga förklaringar att det inte är ett svartvitt påstående/antagande.

Vi (varken du eller jag) vet inte varför flera journalister använder ett liknande språk (ett tips, förresten: titta på ffa. rubriksättningar och artikelingresser världen över så ser du att det inte direkt är något ovanligt med snarlika formuleringar i vanlig media heller), och för det första är det en väldigt liten sample size här, och orden är för det andra dessutom tämligen generiska. Det är inte som att det är 20 ord på raken (med obskyra sådana inkluderade) som är totalt identiska. Någonstans tar liksom synonymerna slut.

Så återigen: tills *bevis* kommer (inte indicier) så är det bara ett sammanträffande. Intressant, förvisso, och anledning att kika närmare på saken, men inte mer än så. Och nej, det betyder inte att jag säger "så kan det absolut inte vara, ett samband *kan* inte existera". Att anta/hävda det är ett argumentationsfel.

En sak kan man i alla fall säga. Vet inte hur mycket värdering man ska lägga i det här, men just "return to form" låter som en väldigt udda fras att dra till med i och med det här släppet (och sen konstigt att så många använt det, på det).

Udda är det också att BioWare går ut och hävdar i princip att de går tillbaka till rötterna. Nu betyder inte "return to form" det, så inte exakt samma sak, men det här kan ju gå hand i hand för dem.

Medlem

Ser inte problemet, att det ens är något att blir upprörd över...

Medlem
Skrivet av TheRob:

Det jag har märkt många YouTubers som fått pröva spelet säger är att din karaktär "Rook" inte svarar det du faktiskt väljer som svar. De verkar tagit bort hårdvare valen, samt mjukat upp din karaktär. I gamla bioware kunde du ge typ 6 st olika svar, medan i detta är d snälla moderna Rook med 0 karaktär.

Fast så var det ju lite i BG3 med.(Om jag minns rätt) Man gjorde ett val och sen sa karaktären något mycket mer utförligt? Känns inte så konstigt som jag ser det. Är ju inte ett text RPG där man har hur mycket text utrymme som helst när man ska skriva upp vad för svar ens karaktär kan ge. (Som tex i Pathfinder spelen, tidigare BG spelen och dylika.)

Medlem

Och till er som klagar på woke agenda och vad ni nu kallar det...

https://ibb.co/82hZt22

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Undra om verkligen alla kört alla andra Dragon Age spel för känns inte som det ibland :P.

Tagga inte jätte långt kvar nu besluts ångesten börjar trilla på vilken ras och om man ska köra warrior eller rogue :/

Gen
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Varför pratar ingen om immersion?

Att det finns flertal referenser till nutidens politik är så sjukt immersion breaking, speciellt i ett fantasy spel med grundtema från medeltiden. Det spelar ingen roll om det är vänster eller höger politik. Jag pallar inte se sånt när jag försöker leva mig in i en fiktiv värld.

Immersion är a och o i ett RPG. Där dör det här spelet direkt för mig.

Jag håller 100% med dig. Dialogen hade passat mycket bättre i ett spel som utspelas på NYCs gator i nutid. Och inte fan passar allt hittepå om "non-binary gender" heller.

Hade hellre lyssnat på välvårdad engelska.

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Undra om verkligen alla kört alla andra Dragon Age spel för känns inte som det ibland :P.

Tagga inte jätte långt kvar nu besluts ångesten börjar trilla på vilken ras och om man ska köra warrior eller rogue :/

Mage! Varför hålla på att kleta med stål och blod när man kan sköta allt snyggt med besvärjelser?

Annars verkar ju själva striderna vara så pass snabba att en kvick och rörlig tjuv skulle vara rolig.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mage! Varför hålla på att kleta med stål och blod när man kan sköta allt snyggt med besvärjelser?

Annars verkar ju själva striderna vara så pass snabba att en kvick och rörlig tjuv skulle vara rolig.

Jag lär göra en tjuv, för jag vill kunna öppna låsta dörrar etc. Fast ja, en krigare är lockande för jag har hört att det tar ett tag att få en companion som är krigare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Alltså det lockar ju köra spellblade magiker faktisk helt klart också lite sådär smått i bakhuvudet
Nu blev det ännu svårare ju

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Haha exakt så. Frågan om sexualitet har ju varit med från första början i o med Leliana, du hade extremt "jag ligger med det om det rör på sig" Zevran.

Hmm svår fråga, får nog bli ett val man gör när man sitter i character creator.

Skrivet av SID 6.7:

Yeah, tjuv känns ganska passande på något vis. Men får se helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Fast så var det ju lite i BG3 med.(Om jag minns rätt) Man gjorde ett val och sen sa karaktären något mycket mer utförligt? Känns inte så konstigt som jag ser det. Är ju inte ett text RPG där man har hur mycket text utrymme som helst när man ska skriva upp vad för svar ens karaktär kan ge. (Som tex i Pathfinder spelen, tidigare BG spelen och dylika.)

Om du har spelat tidigare Bioware spel så är det stor skillnad. I de spelen sa karaktären faktiskt det som stod, medan i Veilguard så står det Who is this, Idiot men karaktären säger istället Who is this? Finns många exempel, bara kolla upp.

Varför ger de dig incitament på vad du ska säga, men karaktären säger något annat? Nu snackar jag om Bioware och inte BG3, och jag har inte spelat det. BG3 verkar dock vara otroligt spel.

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Ser inte problemet, att det ens är något att blir upprörd över...

Gud förbjude att ett spel använder könsneutrala ord som hen. Detta hotar ju alfamännens maskulina manlighet, som vi ju alla vet så mycket väl att det kryllar av i trådar som denna.

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vet du skillnaden? I dessa spel var de väl utfört, och inte varanan dialog handla om they/them och Isabella gjorde inte push-ups som straff för att hon "råka" gissa ett kön fel på person som identifierar sig som transman Qunari. Lustigt att liknande händelser inte var så aktuellt i tidigare spelen från Bioware.

Problemet är inte att folk är trans, utan sättet de är skrivna och porträtteras. Man har fått se en del dialog i spelet, och den är verkligen inte imponerande på nåt sätt.

Medlem

Precis det betyg jag förväntade mig av detta spel, ser riktigt dåligt ut av allt jag sett hittills, skönt att se att recensenten här tycker liknande som jag.

Redaktör
Skrivet av marsipanbröd:

En sak kan man i alla fall säga. Vet inte hur mycket värdering man ska lägga i det här, men just "return to form" låter som en väldigt udda fras att dra till med i och med det här släppet (och sen konstigt att så många använt det, på det).

Udda är det också att BioWare går ut och hävdar i princip att de går tillbaka till rötterna. Nu betyder inte "return to form" det, så inte exakt samma sak, men det här kan ju gå hand i hand för dem.

Om jag ska gissa orsaken så kan det vara att vissa recensenter använder formuleringar från pressmaterial (medvetet eller omedvetet). Pr-folk brukar formulera slagkraftiga begrepp om spelet, och om man inte är vaken som skribent (eller lite lat) kan snygga termer slinka med. "Battlefield Moments" är en klassiker i sammanhanget.

Det känns extremt osannolikt att spelföretaget lyckats styra massa siter att tycka samma saker om spelet, men sjabblar bort denna superkraft på att få alla att använda samma formuleringar.

signatur
Medlem
Skrivet av TheRob:

Vet du skillnaden? I dessa spel var de väl utfört, och inte varanan dialog handla om they/them och Isabella gjorde inte push-ups som straff för att hon "råka" gissa ett kön fel på person som identifierar sig som transman Qunari. Lustigt att liknande händelser inte var så aktuellt i tidigare spelen från Bioware.

Problemet är inte att folk är trans, utan sättet de är skrivna och porträtteras. Man har fått se en del dialog i spelet, och den är verkligen inte imponerande på nåt sätt.

Har du spelat igenom spelet och hört alla dialoger som finns? Eller litar du bara blint på vad anti-woke-riddarna säger till dig? Innan du har spelat spelet så borde du inte yttra dig om dialogerna. Vad jag har hört så tar spelet 40-100h att spela igenom och har över 140k rader dialog. Tvivlar starkt på att 20-50h och 70k rader dialog handlar om HBTQ. Och om det är den upplevelsen du fått av det du sett hittills, där det läggs väldigt mycket fokus på hur "woke" spelet är, så kanske du bör fundera över vad det faktiskt är du tittar på?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Såklart man kan likna det till det spel som är närmast i serien? Det är naturligtvis inte samma spel, men det var inte det jag menade, det behöver inte vara identiskt i funktioner och upplägg.
Dragon age har blivit mer och mer action-orienterat för varje spel som släppts, och detta är mer actionfokuserat än Inquisition. Så om man tittar på kurvan så fortsätter Veilguard absolut samma trend. Sen finns det givetvis områden som diffar utifrån vad som kanske inte funkade så bra i Inquisition, exempelvis de öppna, relativt öde öppna områdena, men där kan man slå det som att de följer vad de gjorde i Trespasser, en mer fokuserad värld.

Men det är betydligt mer troligt att de som gillade Inquisition gillar detta, till skillnad till de som inte gillade Inquisition. I vilket fall som helst så finns det ingen ekonomisk indikation på att ett mer Origins-liknande spel hade sålt bättre. Vilket lite var min poäng med det jag skrev.

Japp sämre och sämre för varje spel

Skriv svar