I rymden kan ingen höra mig få panikattacker och nästan kissa på mig av rädsla!
När Xbox 360-spelet Dead Space lanserades hösten 2008 gick jag på gymnasiet och hade ingen sådan häftig konsol, eftersom jag "bara" hade Gamecube hemma (av de nyare då, hade ju NES och Snes kvar) så när andra i skolan pratade om Halo och Gears of War kunde jag bara avundsjukt höra på. Första Halo hade jag visserligen spelat på PC så där kunde jag åtminstone låtsas hänga med i diskussionerna och snacket kring dem. Men andra storspel skulle jag inte ha tillgång till fören flera år senare när jag äntligen fick tag på en limiterad utgåva av Xbox 360 med det då framemotsedda Resident Evil 5. Konsolen var röd och fin, men spelet var en besvikelse. I alla fall för mig. Men fortfarande vågade jag mig inte på Dead Space så det köpte jag inte utan prioriterade andra spel som GTA IV, L.A Noir, Eternal Sonata och Alice: Madness Returns.
Så det var inte fören nu, när Sony utannonserade att de erbjuder Dead Space Remake för oss som prenumerar på PS+, som jag tillslut vågade mig på att ta mig an spelet. Så gott som en hel livstid senare alltså. Och redan från början är det en riktigt läskig upplevelse som sätter skräck isandes genom hela kroppen. Det var nog tur att jag väntade, för innan var det läskigaste jag tagit mig igenom var Eternal Darkness på Gamecube - och det spelade jag mestadels med en klasskompis närvarande. Då hade jag också problem med att veta vart jag skulle gå - speciellt under stress och rädsla - vilket jag återigen hittar som problem i detta spel. Men som tur är har jag här en vägvisare som leder mig rätt bara jag trycker på L3. Några få jumpscares kombineras med otrolig atmosfär som för tankarna till såväl Alien som Metroid Prime och handlingen går hand i hand med spelmekaniken så väl att det aldrig känns ologiskt eller malplacerat. Vilket jag annars kan känna i många andra spel, speciellt skräck, där pusslen kan tyckas rätt random - varför finns de just här i världen? I Dead Space remaken är det aldrig långsökt utan fullt logiskt utifrån vad du progressivt tar dig fram på skeppet du strandats på under mystiska omständigheter.
Grafiken är underbart vacker och levandegör såväl skeppet och rymden du utforskar, som de varelser du möter och måste överleva. Men lika viktigt för helhetsupplevelsen är de ljudeffekter och musiken som ackompanjeras de händelser du ställs inför och ständigt sätter stämningen på bästa sätt. Vilket gör att ångesten sätter sig i magen och nervositeten ständigt flimrar likt tusen myror inom dig. Aldrig, eller väldigt sällan, känner jag mig säker eller lugn just därför. Det finns pussel som måste lösas, men de är alltid en del av berättelsen och framåtrörelsen och känns därför aldrig påtvingade eller störningsmoment du hade klarat dig bättre utan. Och fokuset är hela tiden på berättelsen och utforskandet, och liksom Metroid-serien är backtracking och återvändandet till vissa områden för att fullt kunna upptäcka dem även en grej här. Så även om vissa områden återanvänds känns det inte litet eller som du bara får röra dig inom en väldigt liten del av skeppet utan bara lokala knutpunkter du har välargumenterade anledningar att återvända till. Vidare bygger du också upp din dräkt och vapenarsenal under resans gång vilket logiskt och progressivt bygger upp din förmåga och överlevnadssituation på ett logiskt sätt utan att det känns sökt på något sätt. Vilket återigen får mig att tänka på Metroid och andra sci-fi-spel som kanske inte nödvändigtvis är skräck men ändå rör sig väldigt nära det territoriet.
De personliga relationer du har, och bygger upp, är också en viktig del utav upplevelsen. Liksom även de du förlorar och inte riktigt vet vart du har dem - ändå in till slutklämmen. Vilket visserligen är lätt att lista ut inom kontexten av allt som händer och sker, men som du ändå inte är helt hundra på fören det läggs ut för dig. På så sätt känns hela den resan och upptäcktsfärden du gör som logiskt förklarande från start till mål och du får verkligen svar på de frågor de får från inledningen eller under spelets gång. Vilket gör genomspelningen mer än ständig skräck, panik och storslagen rymdkonspiration med religiösa undertoner. Om en nu verkligen behöver mer än så alltså. Personligen är jag bara glad att ingen kan höra mig få panikattacker eller nästan kissa på mig av rädsla av allt som händer i rymden. Och allt jag önskar när eftertexterna rullar är att de även tar sig an del 2 och 3 så att jag får chansen att upptäcka dem också och skrämmas ur vettet i yttre rymden igen. Och igen. Trots allt saknar jag det redan.
Fin text, Gertzy! Jag spelade original-Dead Space då det begav sig men tröttnade en bit in... Minns inte ens varför, riktigt. Var nog inte på humör för skräckspel, just då. Samt att man alltid varit en räddhare av rang, liksom. Men kanske borde ge det här en ny chans...
Många bra skräckspel du missat, hur gick det med RE spelen?
Fin text, Gertzy! Jag spelade original-Dead Space då det begav sig men tröttnade en bit in... Minns inte ens varför, riktigt. Var nog inte på humör för skräckspel, just då. Samt att man alltid varit en räddhare av rang, liksom. Men kanske borde ge det här en ny chans...
Tack! Ja, gör dig själv en gärning och ge det en ny chans! Du kommer inte ångra dig. Kanske bara att du får lite mer tvätt men annars inte
Jag spelade igenom hela originalet på tiden det begav sig, och jag gillar inte ens skräckspel. Så bra är det.
<3
Håller med, ett grymt spel, har nog spelat det tio gånger sedan det kom. Hög klass på allting.
Många bra skräckspel du missat, hur gick det med RE spelen?
Jag har alltid undvikit skräck i alla former, fram tills för ett par år sedan när jag plötsligt började plöja igenom ungefär varenda skräckfilm som någonsin gjorts. Har därefter börjat gilla skräck väldigt mycket, men inte spelat så många skräckspel... Än. Jag ska skaahhhhh spela igenom både Silent Hill och Resident Evil, det ligger på prio på backloggen... Men har rätt begränsat med speltid och har lökat runt i Dragon Quest XI i fan ett halvår och det tar ju aldrig slut! Men när det väl är avklarat då... Då! Då blire skräck.
Håller med, ett grymt spel, har nog spelat det tio gånger sedan det kom. Hög klass på allting.
Oj, ja, skulle nog också kunna tänka mig att spela om med jämna mellanrum! Men du som har spelat båda, är det några skillnader mellan versionerna? Läste t.ex. att Levithian-bossen skiljer sig något mellan originalet och remaken men det är ju ingenting jag märkte av
Mästerlig remake av ett mästerligt spel (som även det håller otroligt bra fortfarande) från en mästerlig spelserie i mitt tycke.
Håller de två uppföljarna lika hög klass är det ju nästan sjukt! Hoppas verkligen de också remakas nu!
Jag har alltid undvikit skräck i alla former, fram tills för ett par år sedan när jag plötsligt började plöja igenom ungefär varenda skräckfilm som någonsin gjorts. Har därefter börjat gilla skräck väldigt mycket, men inte spelat så många skräckspel... Än. Jag ska skaahhhhh spela igenom både Silent Hill och Resident Evil, det ligger på prio på backloggen... Men har rätt begränsat med speltid och har lökat runt i Dragon Quest XI i fan ett halvår och det tar ju aldrig slut! Men när det väl är avklarat då... Då! Då blire skräck.
Alltid kul när man hittar nått nytt man gillar, inte många år sen man själv upptäckte att anime är svinkul!
Håller de två uppföljarna lika hög klass är det ju nästan sjukt! Hoppas verkligen de också remakas nu!
Gå och spela 2an! Det är ett bättre spel än ettan!
Det håller grafiskt och behöver ingen remake riktigt än!
Har dock inte kvar min Series X och den finns väl inte på Ps5?
Tack! Denna text får mig att våga testa, räddhare som jag är 🙄🙈
Haha ja! Vågar och klarar jag så klarar nog du! Detta är en safe space för oss räddharar!
Har dock inte kvar min Series X och den finns väl inte på Ps5?
Googlade och nej ej portad till ps5, men har du ingen dator?
Googlade och nej ej portad till ps5, men har du ingen dator?
Har en lastgammal Intel iMac så i stort sett nej.
Likt regissören Schofield är jag ett stort fan av mörk sci-fic och Dead Space är en av mina absoluta favoriter. Det finns så oerhört lite på denna front och speciellt av AAA-kvalite. Hursom, bra text, originalet var helt fenomenalt och remaken var riktigt värdig får man ändå säga! Jag tycker det är oerhört synd att Callisto snubblat och inte fått kritikerna med sig för det är både löjligt snyggt och ambitiöst det också. Det behövs mer på denna front inte mindre, fantasy och annat finns det så man drunknar i ändå.
Likt regissören Schofield är jag ett stort fan av mörk sci-fic och Dead Space är en av mina absoluta favoriter. Det finns så oerhört lite på denna front och speciellt av AAA-kvalite. Hursom, bra text, originalet var helt fenomenalt och remaken var riktigt värdig får man ändå säga! Jag tycker det är oerhört synd att Callisto snubblat och inte fått kritikerna med sig för det är både löjligt snyggt och ambitiöst det också. Det behövs mer på denna front inte mindre, fantasy och annat finns det så man drunknar i ändå.
Tack! Ja, sci-fi är överlag alldeles för liten del av spelkakan och det är väl typ Mass Effect och Alien Isolation som annars fått bära fanan för "genren" om än på olika sätt. Har inte spelat Callisto men har intalat mig att nu när jag vågat mig igenom "föregångaren" så ska jag nog klara av det också. En dag så! Vi får ta vad vi får helt enkelt!
@Gertzy sett filmen spelen baseras på? (Event horizon)
Av någon anledning har jag inte gjort det, haft det på min "att se"-lista hur länge som helst men av någon anledning har det inte blivit av. Så mycket att se...och spela... och... gaah!
Grym recension!
Håller med om betyget. Mästerligt spel, kanske den bästa remaken hittills.
Tack! Ja, det märks att den är gjord med fingertoppskänsla och inte bara slängts ihop för snabba pengar! Ska försöka ta mig an Silent Hill 2 förr eller senare också som sägs vara otrolig remake också.
Tack! Ja, det märks att den är gjord med fingertoppskänsla och inte bara slängts ihop för snabba pengar! Ska försöka ta mig an Silent Hill 2 förr eller senare också som sägs vara otrolig remake också.
Jag är rätt taggad på Silent Hill 2 remake.
Återkom gärna med en recension när du har spelat, om du orkar! 😇
Ännu en dag i paradiset.
Jag är rätt taggad på Silent Hill 2 remake.
Återkom gärna med en recension när du har spelar, om du orkar! 😇
Jag har också varit det, och blivit det än mer efter alla fina recensioner och betyg! Får hoppas att det är lite billigare under black friday så kanske jag kniper det då! Så kanske jag återkommer med text på begäran
Tack för en fin recension av en riktigt ball remake!
Jag testade Dead space för typ 5 år sedan första gången och blev helt golvad över hur bra det var. Kort efter blev det 2an och det är nog top 10 spel någonsin för mig och överlägset bästa skräckspelet jag spelat. Synd att man var skraj för det när det var nytt.
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Håller med, del 2 är grymt bra och ännu bättre än ettan.
Tack för en fin recension av en riktigt ball remake!
Jag testade Dead space för typ 5 år sedan första gången och blev helt golvad över hur bra det var. Kort efter blev det 2an och det är nog top 10 spel någonsin för mig och överlägset bästa skräckspelet jag spelat. Synd att man var skraj för det när det var nytt.
Tack! Ja, önskar också jag hade vågat prioritera det way back men bättre sent än aldrig som det sägs!
Håller med, del 2 är grymt bra och ännu bättre än ettan.
Oj, såpass? Då blev jag ännu mer pepp! Hoppas det släpps till PS5 i någon form och skepnad då!
Vacker recension! En av mina favoritspel inom skräck och sci-fi. Fenomenalt!
Tack! Ja, fenomenalt var ett bra ord! Skrämmande bra!
Bra recension 👍
Jag tycker du borde spela originalet också och 2an dom är riktigt bra.
3an är dock ett helt annat sorts spel då det coop action och i stort sett ett försök av dead space att försöka sig på gears of war hypen.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Tack! Ja, önskar också jag hade vågat prioritera det way back men bättre sent än aldrig som det sägs!
Oj, såpass? Då blev jag ännu mer pepp! Hoppas det släpps till PS5 i någon form och skepnad då!
Tack! Ja, fenomenalt var ett bra ord! Skrämmande bra!
Märks att dom har tagit inspiration från filmen Event Horizon, som också råkar vara en favorit. Har för mig att en av spelproducenterna sagt det med