Släpp sargen och skippa skivläsaren

Medlem

"Playstation 5 Pro är dyr lyxprodukt. Och jag tänker inte lyxa till det ytterligare genom att lägga mer pengar på enheten än vad jag behöver."

Ooo..kej? där går gränsen eller?😅 Låter lite kluvet om jag ska vara ärlig. Men det är ju klart, det tar nog i att punga ut så mycket för halvny hårdvara OCH sedan för något som borde ingått för det priset. Dock inget bra motargument mot höga spelpriser och digitala monopol däremot.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tror inte André har jämnfört priserna på fysiska vs digitala spelen
Fysiska är otroligt mycket billigare

Ja, det finns alltid en rea eller ett deal att få på fysiska spel. Köpte Spider-Man 2 på Amazon för 349:- på något deal dom körde (tror jag använde en rabattkod också). Kostade 939:- digitalt på PSN. Jag ser fan inte fram emot den heldigitala konsolgenerationen.

Vi måste tvinga dessa plattformar att öppna upp så fler aktörer kan vara verksamma i deras slutna ekosystem.

Redaktör
Skrivet av BroderTuck:

Du har helt rätt. Men att ni tar klicks i beaktande är ju otvivelaktigt. Vi alla vet hur engagement fungerar och att polariserande inlägg driver det mest och Facebooks har ju själva erkänt hur de utformat algoritmerna och hur dåligt det är.

Om man drar folk mothårs brukar det oftast inte vara skönt vad jag vet. Man kan faktiskt köra en sidbena med lite nyanserad ton, inte sant? För det är en stor skillnad på åsikt, uppmaning och hård retorik. Och jag kan säga att de sätter tonen för forumet också.
Mitt förslag är publicera båda i en artikel så kan man få båda perspektiven.

Dina krönikor tycker jag är mycket mer nyanserade och lugna.
I detta polariserade samhälle behöver vi inte mer av hårda och uppseendeväckande saker eller hur?

Skriv lite nyanserat och utan uppmaning till vad folk ska göra så tror jag responsen blir desto bättre. Speciellt i en känslig tid med spelindustrins förfall och hur konsumenter blir utnyttjade där skivläsaren kanske blev en symbol för det. Men om ni vill dra mothårs, bli inte förvånade över reaktionen bara.

I en krönika uttrycks åsikter, och ibland skaver dessa med den egna smaken/förväntningarna. Det måste finns utrymme för såna också, sociala medier ger oss redan nog med saker anpassade för de egna preferenserna. Och det kan faktiskt vara så att André tycker det han skriver – allt måste inte vara lögn och förbannad klickjakt. Mothugg är välkommet så länge man snackar på sansad nivå.

FZ lever på annonser, och de kräver att vi har besökare (inte "klick": företag köper annonser på siten, inte enskilda artiklar). Man tänker alltid på vad som passar läsarna och deras intressen. På så sätt funkar vi som alla privatägda medier sen typ 1800-talet. Men åter: vi pubbar inte saker bara för att jaga in massa klick/besökare, om vi gjorde det skulle det stått "sex" och liknande i varannan rubrik, för det ger effekt. (Samt leder till för tidig död.)

signatur
Medlem

Eftersom spel är dyrt kör jag nästan alla spel på skiva då det är billigare i butiken, snabbt finns ännu billigare på andra hands marknaden och biblioteken har väldigt mycket nya och gamla spel att låna hem. Skivläsare gör det möjligt för mig att spela flera nya spel om året.

Sedan är det ju helt idiotiskt att kalla något en PRO/lyxprodukt och sedan saknar den grundläggande funktioner som den billigare varianten har, som skivläsare och ett ställ.

Ps4 pro kom under en tid där utvecklarna maxat spelen på 4an och det fanns ett behov av lite mera kraft, 5an har dom ju knappt utvecklat några spelstil, plus att dom spelen inte är i närheten så optimerade som dom skulle kunna vara.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Ja, det finns alltid en rea eller ett deal att få på fysiska spel. Köpte Spider-Man 2 på Amazon för 349:- på något deal dom körde (tror jag använde en rabattkod också). Kostade 939:- digitalt på PSN. Jag ser fan inte fram emot den heldigitala konsolgenerationen.

Vi måste tvinga dessa plattformar att öppna upp så fler aktörer kan vara verksamma i deras slutna ekosystem.

Amen! Hoppeligen blir det dryga böter samt lagändringar från EU-domstolen om de försöker sig på sån skit. Apple och Google har nog penningpung att absorbera miljardböter men jag tvivlar på att Sony har det.

Medlem

Jag köper fysiska spel till konsol för att kunna sälja de vidare till någon annan när de är avklarade. Lite bättre för miljön om fler kan spela via samma skiva och bättre för min plånbok om jag kan få tillbaka lite pengar som jag kan kan använda för att tex köpa ett annat spel. Om digitala spel inte skulle kosta lika mycket som ett fysiskt så skulle jag nog gå över till digitalt istället men att lägga över 500 kr på något jag inte ens äger och som skulle kunna försvinna om jag tex förlorar åtkomsten till mitt konto eller om ett företag slutar ge åtkomst till nedladdning av spelet tycker jag inte om alls. Det är ju också ändå en roligare känsla när ett beställt spel dimper ned i brevlådan och sedan få stoppa in skivan i skivläsaren än att klicka på en downloadknapp av en produkt du faktiskt inte ens äger på riktigt.

signatur
Medlem

Jag gillar enkelheten hos digitala spel, men saknar då den fysiska utgåvan.
Köper jag fysisk, så svär jag över att behöva stoppa i skivan hela tiden.

Men att kunna se typ en bokhylla full med spel är ju underbart.
Kunna plocka fram spelet och kolla på bilder, skivan, manualen (vänta den finns ju inte längre )

Men samtidigt så har man ju blivit tvingad in i digitala spel.
Även om du köper det på skiva idag, så är ju ofta inte spelet på skivan.
Bara en liten bit av det möjligen, sedan ska resten laddas ned, eller måste patchas för att ens gå spela.
Då sitter man ju där ändå med en plastbit om konsolen går offline...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Drömde jag det eller var det inte en undersökning här på FZ gällande hur mycket spel man köper digitalt kontra fysiskt? Hursom så skulle väl jag tro att andelen som köper fysiskt är betydligt högre här än hos gemene gamer där ute. Jag var själv en person som bara köpte fysiskt, inte för att sälja vidare utan för att jag gillade att ha det, jag var en samlare. Iom denna generationen har det svängt helt, nu kan jag sikte minnas senaste spelet jag köpte fysiskt. Ser ingen större poäng i det helt enkelt.

Sen så ser jag inte heller något problem med att diskspelaren sälja separat. Tycker det varit värre om alla som inte är intresserade av fysisk media var tvungna att köpa en dyrare maskin med skivspelare. Att ha det som option är väl finemang? Sen kan man ju tycka att det är dyrt förstås men principiellt, att ha den som en option är helt rätt väg att gå imo.

Sen är det såklart ett problem med priserna i tillverkarnas egna onlinebutiker. Lite konkurrens där hade varit bra, men för att det möjligtvis ska kunna hända så antar jag att Sony, ms och Nintendo ändå måste få en bit av kakan även om det skulle säljas på tex stram. Annars finns det väl ingen som helst chans för dem tillåta det. Å andra sidan är det väl utgivarna som sätter priserna på sina titlar i butikerna och inte konsoltillverkarna. Så vill de sätta billigare utgångspris eller ha en rea så är väl det upp till dem?

Säljer man en skivläsare som tillbehör bör den inte kräva något uppdatering, det sabbar för framtiden.

Sen är väll undersökningarna med pc inräknat? Där har väll inte funnits något fysiskt spel på 10 år?

Medlem

sheet, nu kör jag pc men har inte använt skivor på 20 år

signatur

//monster

Skrivet av Tomas Helenius:

I en krönika uttrycks åsikter, och ibland skaver dessa med den egna smaken/förväntningarna. Det måste finns utrymme för såna också, sociala medier ger oss redan nog med saker anpassade för de egna preferenserna. Och det kan faktiskt vara så att André tycker det han skriver – allt måste inte vara lögn och förbannad klickjakt. Mothugg är välkommet så länge man snackar på sansad nivå.

FZ lever på annonser, och de kräver att vi har besökare (inte "klick": företag köper annonser på siten, inte enskilda artiklar). Man tänker alltid på vad som passar läsarna och deras intressen. På så sätt funkar vi som alla privatägda medier sen typ 1800-talet. Men åter: vi pubbar inte saker bara för att jaga in massa klick/besökare, om vi gjorde det skulle det stått "sex" och liknande i varannan rubrik, för det ger effekt. (Samt leder till för tidig död.)

Blev lite orolig först när du skrev att sex leder till en för tidig död och var HALVVÄGS in på 1177 när jag insåg att det nog var menat som två fristående exempel. Phew!

On topic så håller jag med krönikören, även om jag gillar fysiskt så blir nog kommande konsolgenerationen den absolut sista jag envisas med fysiska skivor/kassetter. Att köpa till en valfri skivläsare känns som ett vettigt alternativ när antalet digital only spelare bara ökar och ökar.

Medlem

Det var länge sedan jag hade en PC med skivläsare och min nuvarande PS5 är den sista konsolen där jag kommer ha det. Jag tror jag har använt den en gång och då för att spela en gammal musik cd. Skillnaden i pris på spel (nya) är inte så stor som vissa vill göra gällande och det går även att fynda digitalt om man så vill. Jag personligen tycker bara det är jobbigt med cd-skivor, de är fula och samlar damm. Jag förstår att andra tycker annorlunda men för egen del är det inte värt det för att betala typ 100 kronor mindre för en fysisk kopia av ett spel. Har man ett stort intresse att spela retro-spel och hovra begagnat-marknaden så är dock en läsare såklart viktig.
Det jag kan tycka är riktigt uselt av Sony är att de inte stödjer att man kan koppla till en extern läsare. Det tror jag att de flesta hade tyckt var OK. Klantigt och ganska girigt av Sony då man redan stödjer andra externa lagringsmedia. Detta borde inte vara svårt att fixa med en kommande firmware uppdatering kan man tycka och det skulle reparera mycket av den PR-skada det har orsakat sig själva.

Medlem

Jag föredrar digitala köp, men med tanke på hur fullkomligt absurd prisskillnaden blivit så är det ibland genuint korkat att handla digitalt.

Även om du har råd så är det en känsla att bli blåst på pengar.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Den största fördelen med skivlöst är att jag sparar yta. Köper du enstaka spel så blir det inte jättemycket billigare att beställa en skiva. Ska det vara en rättvis jämförelse så är det priset vid släpp som ska jämföras och då är det oftast inte mer än 100kr. (50kr om vi räknar med frakt).
Många gnäller över att Sony och MS får monopol. Varför ska de inte kunna ha det på sina egna plattformar? Det är inte mediciner och vatten vi pratar om här. Känner du att du avskyr deras butiker och priser så mycket så är det nog bättre att avstå och köpa en PC istället för de höga spelpriserna är det vi får betala för enkelheten och det förhållandevis låga inköpspriset på spelkonsoler.

Medlem

Nu spelar jag på PC och har inte köpt spel på skiva på säkert 15 år. Men jag trodde faktiskt att dagens spel på ett eller annat sätt blev registrerade vid installation även om man körde skiva. Men jag gissar att jag haft fel i det om det går att sälja vidare.

På PC ser jag ingen anledning alls med att köpa på skiva, utöver om man är en samlare. Men till konsol kan jag tänka mig en poäng med det. Förutsatt att det går att köra helt offline från start. Dvs stoppa i skivan och spela helt utan konton eller nedladdande av patchar/uppdateringar.

Medlem

Är säkert jätteskönt att sitta som redaktionschef och slippa bry sig om vad spelen kostar eller vad de kan tänkas kosta i en värld utan konkurrens.

Lite förslag på andra saker herr redaktionschef kan skriva om:
”Släpp sargen och sluta bry er om priset på bensin”
”Släpp sargen och sluta bry er om matpriserna”

Medlem

Saknar den gamla goda tiden när man fick PC spel i sådana där "Big boxes" när man kunde sitta och beundra box arten, läsa baksidan av lådan och läsa manualen medan cd-läsaren surrade på i bakgrunden och installerade spelet. Det var tider det.
Man kunde låna och sälja spel mellan kompisar osv.

Men jag måste samtidigt vara ärlig och säga att jag kan räkna på en hand hur många spel jag faktiskt har köpt fysiskt dem senaste 5-10 åren. Det är inte många, jag köpte något WWE spel åt grabben i julklapp för 2 år sedan, det är mitt senaste fysiska inköp, före det så var det Battlefield 1.

Så det är med splittrad själ jag säger nej, jag kommer troligen inte köpa nya spel fysiskt den närmaste framtiden, även om jag saknar känslan av att äga spel fysiskt på samma sätt som jag saknar känslan att gå till en CD butik, provlyssna på ett album och gå hem med en fysisk skiva så slår det inte möjligheten att bara klicka fram ny musik med en enkel tummvinkning på telefonen.

Redaktör
Ponny

Älskar att ha alternativet. Smidigheten i att kunna klicka hem spel, glädjen i att kunna ha favoriterna i hyllan. Kanhända kommer jag dö på skivläsar-kullen, men det blir en vacker död.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hade vart intressant med ett test av hur många ps4/ps5 spel som faktiskt fungerar rakt av med en skiva. (Dvs utan internetanslutning för digital autentisering, obligatoriska uppdateringar etc) personligen skulle jag gissa att det är förvinnande få.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Drömde jag det eller var det inte en undersökning här på FZ gällande hur mycket spel man köper digitalt kontra fysiskt? Hursom så skulle väl jag tro att andelen som köper fysiskt är betydligt högre här än hos gemene gamer där ute. Jag var själv en person som bara köpte fysiskt, inte för att sälja vidare utan för att jag gillade att ha det, jag var en samlare. Iom denna generationen har det svängt helt, nu kan jag sikte minnas senaste spelet jag köpte fysiskt. Ser ingen större poäng i det helt enkelt.

Sen så ser jag inte heller något problem med att diskspelaren sälja separat. Tycker det varit värre om alla som inte är intresserade av fysisk media var tvungna att köpa en dyrare maskin med skivspelare. Att ha det som option är väl finemang? Sen kan man ju tycka att det är dyrt förstås men principiellt, att ha den som en option är helt rätt väg att gå imo.

Sen är det såklart ett problem med priserna i tillverkarnas egna onlinebutiker. Lite konkurrens där hade varit bra, men för att det möjligtvis ska kunna hända så antar jag att Sony, ms och Nintendo ändå måste få en bit av kakan även om det skulle säljas på tex stram. Annars finns det väl ingen som helst chans för dem tillåta det. Å andra sidan är det väl utgivarna som sätter priserna på sina titlar i butikerna och inte konsoltillverkarna. Så vill de sätta billigare utgångspris eller ha en rea så är väl det upp till dem?

Priset hade nog varit detsamma på PS6 Pro med skivkäsaren, en integrerad bd-läsare kostar en spottstyver för ett företag som Sony. Det handlar snarare om att få möjligheten att sälja skivläsaren som tillbehör till kraftigt ockerpris. Vinstmarginalen på skivläsaren är säkert 97% eller nått i den stilen...

Medlem
Skrivet av jawik:

Men till konsol kan jag tänka mig en poäng med det. Förutsatt att det går att köra helt offline från start. Dvs stoppa i skivan och spela helt utan konton eller nedladdande av patchar/uppdateringar.

Njae, man laddar ner uppdateringar till spelet. Dessutom så är det inte säkert att dagens spel får plats på en DVD och då måste du i de flesta fall ladda ner digitalt oavsett. En fysisk kopia har blivit mer som en produktnyckel. På PC-sidan har många leverantörer gått över till helt digitala produkter och då kan man regga sin produktnyckel mot en digital kopia.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

De digitala priserna är ett skämt. Sparade 650kr på att köpa Tekken på skiva. Det blir 4 skivor på 1 digital. Sen kan man dessutom sälja skivan efteråt

Det intressanta är att hans "statistik" bild inte alls är rättvis!
Hur många av dessa digitala spel är köpta under fullpris och inte rea?

Det är REN jävla BULLSHIT av Sony att kräva 10500 kr för en konsol utan en skivläsare, där deras digitala spel kostar över 900 kr samtidigt som man hittar det fysiskt för en hundring! MAKES NO SENSE!
Dess miljötänk gick rakt in i väggen. Sony skjuter i foten med detta...

Medlem

Varför skulle jag vilja betala mer för spel som också är sämre för mig som konsument?
Digitala spel på konsol är mot mitt förstånd.. Men jag är inte rik antar jag.. för det måste ju de som förespråkar det vara

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Det intressanta är att hans "statistik" bild inte alls är rättvis!
Hur många av dessa digitala spel är köpta under fullpris och inte rea?

Det är REN jävla BULLSHIT av Sony att kräva 10500 kr för en konsol utan en skivläsare, där deras digitala spel kostar över 900 kr samtidigt som man hittar det fysiskt för en hundring! MAKES NO SENSE!
Dess miljötänk gick rakt in i väggen. Sony skjuter i foten med detta...

Jag hade kunnat acceptera det mer om man inte behövde uppdatera skiten. När servrarna går ner så kommer skivläsaren vara en oanvändbar plastbit. Uppdateringar är för spel, inte hårdvara 😑

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Är säkert jätteskönt att sitta som redaktionschef och slippa bry sig om vad spelen kostar eller vad de kan tänkas kosta i en värld utan konkurrens.

Lite förslag på andra saker herr redaktionschef kan skriva om:
”Släpp sargen och sluta bry er om priset på bensin”
”Släpp sargen och sluta bry er om matpriserna”

Det hade det nog varit om han hade fått alla spel gratis, men det får han inte. Inte vi på FZ heller, om det är av intresse.

signatur
Medlem

Som många redan påpekat hade det ju varit en annan femma om Sony inte hade tagit högre priser än vad de fysiska butikerna gör. Kommer aldrig sätta mig i den situationen att jag bara kan köpa spel för 850 kr när det finns för 500.

Sen skadar det inte att man faktiskt kan köpa fysiska spel begagnade ännu billigare samt sälja när man är klar.

Redaktör

Jag föredrar att ha spelen digitalt så länge det finns flera aktörer på plattformen (som på pc). Nackdelen med ensamrätt blir uppenbar när man ser prishöjningarna på digitala konsolspel denna generation. Så jag landra nog i att det ändå är bra med skivläsare. Valfrihet och konkurrens - bra saker.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag föredrar att ha spelen digitalt så länge det finns flera aktörer på plattformen (som på pc). Nackdelen med ensamrätt blir uppenbar när man ser prishöjningarna på digitala konsolspel denna generation. Så jag landra nog i att det ändå är bra med skivläsare. Valfrihet och konkurrens - bra saker.

Samt att den kan läsa DVD-Bluray gör ju inte saken sämre?
Finns mer än en anledning om varför PS2 sålde som smör. Stavas förkortat DVD 😉

Att också kunna låna spel av sina vänner är en fördel med skivläsare.
Att kunna sälja det vidare, när man är klar är också en fördel istället för att bara samlar damm!
Win win för oss alla men icke, Sony tänker bakvänt här.
Varför bakvänt? Well, deras digitala prissättning säger allt!

Moderator | Testpilot

Jag köper utslutande spel på PC digitalt sedan minst 10 år tillbaka. Det fungerar fint och det är skönt att inte behöva åka till en butik och köpa fysiskt, eller beställa och hoppas att posten levererar det i tid.

Som andra påpekat fungerar det bättre på PC än konsol då man har flera ställen att köpa ifrån så det finns konkurrens mellan de olika butikerna. Till en konsol där man är låst till att spela till tillverkarens priser så skulle jag aldrig vilja enbart köra digitalt. Då kan jag inte köpa eller sälja spel som jag gjort till konsol hittils, eller hitta saker billigt i butik. Priserna är också otroligt mycket högre.

Som det ser ut nu skulle jag inte vilja köpa en konsol utan skivläsare.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

ja men va bra! då kommer jag köpa den utan skivläsare, oops nu kan jag inte spela hälften av mitt spelbiblotek för att jag köpte det fysiskt. tack sony

så länge sony inte låter mig ladda ner dom spelen jag har köpt fysiskt så kommer en konsol utan skivläsare vara skräp och dåligt

Fragtjuv

Sedan slutet av PS4-generationen köper jag allt digitalt och trivs bra med det även om priserna verkligen sticker iväg främst på konsolerna. Jag kan förstå att det sticker i ögonen på de som verkligen vill köpa fysiska spel att skivläsaren saknas och dessutom inbillar jag mig att många som kan tänkas köpa en PRO-modell även tillhör de som tycker om fysiska exemplar.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Skriv svar