PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det var ett jäkla klagande på priset.

Är det ingen som bryr sig om prestandan med full raytracing, 67% fler compute units och AI uppskalning i 60 fps och tycker det motiverar priset, eller är priset allt?

Är en dator dyr för att den kostar 30.000 bara för att det finns datorer för 5000? Absolut inte. Man kan få mer prestanda för krona i den för 30.000kr. Precis som ett grafikkort för 10000 inte är samma som ett grafikkort för 1000kr.

Samma med Playstation 5 Pro - Priset är inte alls så farligt som folk målar upp det. Snarare prispressad mer mot bra värde.

Vad snackar du om? Den saknar för i helvete till och med en skivläsare. Vad man får för priset med PS5 Pro är fullständigt whack, det är därför folk klagar. Dubbla priset från PS4 Pro och samtidigt saknas funktioner som alltid funnits. Varför ska man acceptera det?

Det blir att spara slantarna till när Switch 2 släpps och ladda på med tillbehör och spel till den. PS5:an får minimalt med användning som det är redan, så svårt att motivera det här priset. Även om det alltid är kul att leka med ny teknik.

Medlem

Extern skivläsare, finns det NÅGON konsol där det fungerat bra egentligen?

Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Vad snackar du om? Den saknar för i helvete till och med en skivläsare. Vad man får för priset med PS5 Pro är fullständigt whack, folk klagar för att man får inte ett skit för pengarna. Dubbla priset från PS4 Pro med sämre funktionalitet, varför ska man acceptera det?

Den är typ 33% dyrare än PS4 Pro realt.

Hur får du det till sämre funktionalitet? Den har ju produktionsvärden som överstiger PS4 Pro som 2 tb ssd, DirectStorage-analog som faktiskt används och fungerar osv.

Medlem

När man jämför detta priset med gamla konsolers introduktionspriser justerat för inflation kanske man borde kolla på resten av våra kostnader också.
Inte direkt så att lönerna hängt med bostadsmarknaden exempelvis. Det blir lätt skevt om man bara jämför priset på PS5 Pro med Playstation och inte tänker på helheten.

Medlem
Skrivet av kingzla:

PS2 releasepris dagens penningvärde 546 usd plus moms i Sverige innebär att PS2 släpptes för typ 7000 realt.

PS2:an var komplett och revolutionerande. Så därför var det priset ok.

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

När man jämför detta priset med gamla konsolers introduktionspriser justerat för inflation kanske man borde kolla på resten av våra kostnader också.
Inte direkt så att lönerna hängt med bostadsmarknaden exempelvis. Det blir lätt skevt om man bara jämför priset på PS5 Pro med Playstation och inte tänker på helheten.

Bostadsmarknaden är inte inflationsdrivande. Inflation är en allmän prisuppgång i hela ekonomin. Att sälja något på auktion till högstbjudande är något helt annat och har inte med lönebildningen att göra.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Den är typ 33% dyrare än PS4 Pro realt.

Hur får du det till sämre funktionalitet? Den har ju produktionsvärden som överstiger PS4 Pro som 2 tb ssd, DirectStorage-analog som faktiskt används och fungerar osv.

Har lönerna stigit med 33% också?

Medlem

Vilket jävla skämt 🤣🤣🤣 sämsta konsolen genom tiderna får en uppföljare, och för vadå? Lite ReJ trEJzInG som inte behövs nånstans 😂 Bedrövligt dyr. Vad röker dom för hästskit hos Sony? Undra om man kan få köpa lite så man kan knäcka några fina idéer.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Vad snackar du om? Den saknar för i helvete till och med en skivläsare. Vad man får för priset med PS5 Pro är fullständigt whack, det är därför folk klagar. Dubbla priset från PS4 Pro och samtidigt saknas funktioner som alltid funnits. Varför ska man acceptera det?

Jag pratar endast om prestanda per krona. Jag tror inte PS5 Pro blir dyrare än PS5. I varje fall inte mycket. Vinstmarginalerna ligger nog ungefär i spann i procent. PS5 kommer inte sluta säljas för dom som vill ha billigare alternativet.

Det är ungefär som att RTX 4060 skulle släppas först och sen RTX 4080. Men är prestanda per krona ungefär detsamma så är ju inte RTX 4080 dyrare sett till värde om inte företaget tar mer marginal i procent. Och vill du kan du fortfarande köpa RTX 4060 om du vill ha. Det dyker bara upp ett premiumalternativ för dom som verkligen vill ha det.

Man måste lägga priset i förhållande till någonting. Man kan inte bara säga att något är dyrt eller billigt utan kontext.

Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Har lönerna stigit med 33% också?

Totalt har reallönerna stigit med 53,8 procent mellan 1995-2023.

Men det spelar ingen roll för enskilda varor, där är det marknaden som styr hur mycket man tycker att tv-spel är värt.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Bostadsmarknaden är inte inflationsdrivande. Inflation är en allmän prisuppgång i hela ekonomin. Att sälja något på auktion till högstbjudande är något helt annat och har inte med lönebildningen att göra.

Det har väl ingen betydelse. Vad folk har att spendera på nöjen nu kontra då är väl ett mer relevant mått.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Vilket jävla skämt 🤣🤣🤣 sämsta konsolen genom tiderna får en uppföljare 😂😂 bedrövligt dyr. Vad röker dom för hästskit hos Sony?

Utveckla

Medlem

Varför är man tvungen att köpa en extern skivläsare?

Medlem
Skrivet av cyppa:

Vilket jävla skämt 🤣🤣🤣 sämsta konsolen genom tiderna får en uppföljare 😂😂 bedrövligt dyr. Vad röker dom för hästskit hos Sony?

Låter som en avundsjuk Xbox användare 🤣

Det är ju en ”PRO” version som inte är avsedd för alla. Det är som att gnälla på BMW när dom släpper en ny M5 för att den är för dyr för vanliga Svensson🤣🤣

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Keima:

Kolla alla stora spel som släppts till ps1-4. Jämför det med ps5. Vart är alla spel?
Dom gjorde en konsol men glömde bort att tillverka spelen.
Finns nästan inte ett enda spel som man vill köpa till denna konsol.

KoP
Medlem
Skrivet av Flumbulle01:

Många som klagar på priset, men minns ni hur det var med Smartphones back-in-the-day?

Jag gissar att det är lite enklare för telefontillverkare att höja priset år för år, jämfört med konsoltillverkarna som bara släpper en konsol vart 5-8 år - prishoppet blir betydligt mer markant då. 2007 fick man casha 500 dollar för en iPhone, idag ligger de på en betydligt högre nivå (beroende på vilken modell man väljer)

Precis som vi idag inte trillar av stolen när en telefon kostar 999 dollar, så kommer vi om några år antagligen vara ganska "okej" med denna typen av prissättning på konsoler också. Allt handlar bara om perspektiv.

Jag trillar av stolen av telefoner som kostar 10 lax. Max 3500-4000 är jag villig att ge för en lur då jag letar något nytt. 😂 Behöver ingen telefon med AI-skit eller 5 kameralinser på baksidan. 😅

Hade jättegärna köpt en current gen konsol men då får dom se till att dra ner priset. Betalar aldrig fullpris för en konsol som är 4 år gammal. Halva priset hade varit rimligt såhär 4 år senare. 🤔

Testpilot
Skrivet av kingzla:

PS2 releasepris dagens penningvärde 546 usd plus moms i Sverige innebär att PS2 släpptes för typ 7000 realt.

Ja, så kan man räkna men tror inte många tänker så långt tillbaka. PS5 lanserades 2020 för 499$ inkl skivläsare. Nu kommer pro för 699$ utan skivläsare. Rejäl prisökning på 4 år.

Däremot var PS5 för billig när den släpptes. Folk köpte ju av scalpers för runt 9-10k, så varför kan vi ta det direkt från konsumenten istället tänker nog Sony. De såg nog varje såld konsol av scalpers som utebliven vinst, och det misstaget gör de inte om igen.

599$ hade jag inte anmärkt på, och inte 699$ heller om vår valuta inte var monopolpengar men 699$ och dagens växelkurser...

Medlem
Skrivet av Crank:

Låter som en avundsjuk Xbox användare 🤣

Det är ju en ”PRO” version som inte är avsedd för alla. Det är som att gnälla på BMW när dom släpper en ny M5 för att den är för dyr för vanliga Svensson🤣🤣

Du låter verkligen som en PS fanboy som skulle köpa nästan vad som bara för att det står PlayStation på saken 🤣🤣

Pengar är det ingen brist på, men att slösa bara för att man är dum i huvudet, det är inte min grej. Det får du stå för, herr Svensson😊

Medlem

"Med PS5 Pro vill man till stor del sudda ut gränserna. Man ska kunna spela i 60 bildrutor per sekund utan att tumma på den grafiska prakten, hävdar Sony."

Är inte det tanken från första början med att lansera en ny generations konsol? Vi har ju sett hur det gått de senaste decenniet.
Oavsett vad Sony eller Microsoft säger så i slutändan så är det speltillverkare som bestämmer och FPS är inte deras prio uppenbarligen så vad hjälper detta.

Har aldrig gillat och kommer aldrig gilla idén med Pro konsoler. Fan dem har ju inte ens nu helt och hållet släppt förra generationen.

Testpilot
Skrivet av PoiRan:

Extern skivläsare, finns det NÅGON konsol där det fungerat bra egentligen?

Skivläsaren sätts innanför skalet, så det är ingen extra enhet utanför maskinen så att säga.

Skrivet av kveldulver:

Varför är man tvungen att köpa en extern skivläsare?

Det måste man inte, går att köpa pro och sen köra digitalt om man vill. Jag vill däremot ha mina konsolspel på skiva så lansering utan skivläsare är trist. :/

Medlem
Skrivet av kingzla:

$617.11 kostade PlayStation realt när den släpptes 1995. PS5 Pro är alltså 13% dyrare .

Ni går bananas över en ökning på 13% efter 30 år?

Du måste jämföra med en PS5. Att jämföra med något för 30 år sedan är inte relevant.

signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Ja, så kan man räkna men tror inte många tänker så långt tillbaka. PS5 lanserades 2020 för 499$ inkl skivläsare. Nu kommer pro för 699$ utan skivläsare. Rejäl prisökning på 4 år.

Däremot var PS5 för billig när den släpptes. Folk köpte ju av scalpers för runt 9-10k, så varför kan vi ta det direkt från konsumenten istället tänker nog Sony. De såg nog varje såld konsol av scalpers som utebliven vinst, och det misstaget gör de inte om igen.

599$ hade jag inte anmärkt på, och inte 699$ heller om vår valuta inte var monopolpengar men 699$ och dagens växelkurser...

499 är 606 i dagens penningvärde. 15% mer och du får de funktioner som presenterades. Vissa tycker nog det är värt det.

Den historiskt sett högsta dollarkursen hittills inträffade onsdagen den 28 september år 2022 och var 11,4328 kr,

Ja, det riktiga värdet var som du säger det scalpers tog så den var definitivt för billigt prissatt.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Du låter verkligen som en PS fanboy som skulle köpa nästan vad som bara för att det står PlayStation på saken 🤣🤣

Pengar är det ingen brist på, men att slösa bara för att man är dum i huvudet, det är inte min grej. Det får du stå för, herr Svensson😊

Om det inte är din grej så köp den inte svårare än så är det inte, det finns alltid andra som är beredda att betala och Sony räknar knappast med att alla skall uppgradera till en PRO.

Det är samma med tex IPhone PRO där kanske bara 5-10% väljer PRO versionen, vill man inte ha en PRO så är det ok att stå över för sin egen del.

Du behöver inte heller välja tex en BMW M5 utan kan ta den vanliga med snik motor och spara pengar.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Du måste jämföra med en PS5. Att jämföra med något för 30 år sedan är inte relevant.

Då har priset ökat med 15% realt, men du får också dubbelt så stor SSD och fetare grafik samt AI upscale osv. Jag skulle tycka det var värt den ökningen.

KoP
Medlem
Skrivet av cyppa:

Kolla alla stora spel som släppts till ps1-4. Jämför det med ps5. Vart är alla spel?

Verkar mest som att Sony är mera intresserade utav hårdvara nuförtiden medans MS växlar om till att få ut sin mjukvara på alla större format. Dom börjar ju t.o.m släppa sina spel på Playstation. 😂

Citat:

Microsoft bringing Xbox games to PlayStation and Nintendo, amid major strategy shift. Four of Xbox's previously exclusive games will be making the jump to PlayStation and Nintendo's consoles, Microsoft has announced.

Det här med exklusiva spel är något förlegat som dom gamla drakarna kränger fast sig vid. Dumt då AAA-spel idag kostar offantliga summor att utveckla, så varför inte casha in över samtliga format? Det är trots allt mjukvaran och inkomst ifrån online service som drar in dom grova pengarna, inte försäljningen utav konsoler.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dom har ju i princip skrotat PSVR2, dom avslutade produktionen nyligen.

Stämmer det här . Kan du gärna länka info på det du skriver att Sony skrotar redan PSVR2

Medlem
Skrivet av submariner:

Stämmer det här . Kan du gärna länka info på det du skriver att Sony skrotar redan PSVR2

Testa att skriv " psvr 2 stopping production " på google.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Just nu finns Wukong, Stellar Blade och Astro Bot vilka borde kunna hålla dom flesta sysselsatta en bra bit framåt våren.

Sen har man ju dom tidigare spelen som Forbidden West och Ronin, Deamon Souls, Spiderman, Tekken och Final Fantasy mm bara dom skulle ta mer än ett år för mig att beta igenom.

Sedan finns ju andra spel som Hogwarts och Elden Ring.

För min del så räcker spelen för jag har inte tid och lust att spela 5-8 timmar om dagen

signatur

Medlem
Skrivet av cyppa:

Jag är ingen fanboy för jag har även en sjysst PC och en Xbox Series X samt en Switch.

signatur

Skriv svar