Rapport: PS5 Pro tog 19 månader från prototyp till release – utan förseningar

Robot
Rapport: PS5 Pro tog 19 månader från prototyp till release – utan förseningar

"Har inte missat en enda deadline", hävdar insider.

#ps5-pro


Medlem

Vet inte vad jag tycker om "pro"-modeller...
Blir bara mer jobb för utvecklare, typ... Och känns som det kostar mer än det smakar.

När man måste göra en version av spelet till Series S, och en till PS5 Pro... Är ett ganska stort spann i vad man kan göra därimellan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Antar att det i sedvanlig ordning blir högre upplösning och oförändrad fps pga för svag cpu.

Medlem

Är ju inte precis svårt att stoppa in lite bättre hårdvara


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är ju inte precis svårt att stoppa in lite bättre hårdvara

Du jobbar inte med teknik va?

Medlem

Jag vill så klart ha en och jag förstår att de gör vad de tror kommer tjäna mest pengar. Men, för egen del känns det kluvet med pro modeller. Det stressar lite för jag vill såklart gärna ha det senaste. Och nej. Inte intresserad i pc.
Det urvattnar generationshoppet. Det känns för nära inpå med ny hårdvara och hoppet blir bara mindre.
Ja. Kluven är jag.

Medlem

Mest intressant är PSSR och hoppas det demonstreras idag. Och OM det är bra att det kan användas på PC också till slut.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vet inte vad jag tycker om "pro"-modeller...
Blir bara mer jobb för utvecklare, typ... Och känns som det kostar mer än det smakar.

När man måste göra en version av spelet till Series S, och en till PS5 Pro... Är ett ganska stort spann i vad man kan göra därimellan.

De flesta spelen kommer ändå på PC så jobbet måste ändå göras.

Skillnad med Series S som istället begränsar.
Men i slutändan kan det ändå ha hjälpt eftersom att bärbara konsoler nu orkar med många av de senaste spelen.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vet inte vad jag tycker om "pro"-modeller...
Blir bara mer jobb för utvecklare, typ... Och känns som det kostar mer än det smakar.

När man måste göra en version av spelet till Series S, och en till PS5 Pro... Är ett ganska stort spann i vad man kan göra därimellan.

Det blir inte alls något merjobb. De gör spelet till ps5 som vanligt och skruvar upp saker till ps5 pro
De kan bara låsa vid 60 fps istället för 30 fps behöver inte göra mer om de inte vill

Medlem

Vad ska pro vara bra för? Har vi så tunga spel på ps5? Hur motivera jag ett köp till något där det inte finns några spel att spela? Jag har använt mitt ps5 till mer ps4 spel pga avsaknaden av bra spel.
Nu skiter jag fullständigt i att "Olle" kommer säga att det finns såååååå många bra spel som Elden Ring och Harry Potter spelet som inte intresserar mig det minsta.
Jag gillar cod, eller jag gjorde det. Den serien är körd i botten. Jag gillar sport, fifa är att glömma och nhl lika så. Allt EA rör vid blir skit.

Så för mig blir det som svårt att motivera ett köp. Uppgradering till datorn är nog vettigare än att kasta pengarna i sjön å få en så liten uppgradering som det nog kommer vara.
Måste vara fler som känner som jag eller är det bara att köpa för att det är det senaste som gäller?

Ps5 är ful som stryk. Har min gömd bakom tvn och ser pro ut som på bilderna som visats skulle jag vilja gräva ner den i en låda i marken så att den verkligen inte syns.

Medlem
Skrivet av cyppa:

Vad ska pro vara bra för? Har vi så tunga spel på ps5? Hur motivera jag ett köp till något där det inte finns några spel att spela? Jag har använt mitt ps5 till mer ps4 spel pga avsaknaden av bra spel.
Nu skiter jag fullständigt i att "Olle" kommer säga att det finns såååååå många bra spel som Elden Ring och Harry Potter spelet som inte intresserar mig det minsta.
Jag gillar cod, eller jag gjorde det. Den serien är körd i botten. Jag gillar sport, fifa är att glömma och nhl lika så. Allt EA rör vid blir skit.

Så för mig blir det som svårt att motivera ett köp. Uppgradering till datorn är nog vettigare än att kasta pengarna i sjön å få en så liten uppgradering som det nog kommer vara.
Måste vara fler som känner som jag eller är det bara att köpa för att det är det senaste som gäller?

Ps5 är ful som stryk. Har min gömd bakom tvn och ser pro ut som på bilderna som visats skulle jag vilja gräva ner den i en låda i marken så att den verkligen inte syns.

Du behöver inte den. Inte alls. Andra vill kanske spela nya spel i högre framerate. Dom behöver den.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av cyppa:

Vad ska pro vara bra för? Har vi så tunga spel på ps5? Hur motivera jag ett köp till något där det inte finns några spel att spela? Jag har använt mitt ps5 till mer ps4 spel pga avsaknaden av bra spel.
Nu skiter jag fullständigt i att "Olle" kommer säga att det finns såååååå många bra spel som Elden Ring och Harry Potter spelet som inte intresserar mig det minsta.
Jag gillar cod, eller jag gjorde det. Den serien är körd i botten. Jag gillar sport, fifa är att glömma och nhl lika så. Allt EA rör vid blir skit.

Så för mig blir det som svårt att motivera ett köp. Uppgradering till datorn är nog vettigare än att kasta pengarna i sjön å få en så liten uppgradering som det nog kommer vara.
Måste vara fler som känner som jag eller är det bara att köpa för att det är det senaste som gäller?

Ps5 är ful som stryk. Har min gömd bakom tvn och ser pro ut som på bilderna som visats skulle jag vilja gräva ner den i en låda i marken så att den verkligen inte syns.

Det är ett smart drag av Sony att släppa en PRO för då säljs många vanliga PS5 på begagnatmarknaden till sådana som inte har råd med en ny PS5, på så sätt utökar dom sin kundbas utan att behöva släppa en snikversion som Xbox S S, dom som vill ha det senaste står för den kostnaden typ.

Du behöver inte uppgradera om du är nöjd med prestandan på din PS5a.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Det blir inte alls något merjobb. De gör spelet till ps5 som vanligt och skruvar upp saker till ps5 pro
De kan bara låsa vid 60 fps istället för 30 fps behöver inte göra mer om de inte vill

Fel, fel, fel.

* Det är inte "bara att skruva upp"
* Jo dom måste visst göra mer än dom vill (iaf många studios, sannerligen alla som är Sony first party).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Antar att det i sedvanlig ordning blir högre upplösning och oförändrad fps pga för svag cpu.

Fan vad ni tycker och tänker saker utan att veta ett skit.

Det är klart man kan göra allt om man har mycket bättre hårdvara - period.
Men FPS är inte mer kopplat till CPU än vad något annat är. Framförallt GPU.

Anledningen till att dom prioriterar upplösning har antagligen med TV-apparater att göra - att dom säljer på sin upplösning mer än vad dom säljer på sin FPS.
Att det prioriteras upplösning har med prioriteringar att göra (vad dom tänker säljer bäst), och inte vilken CPU det är.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Äntligen nått nytt för scalpersna 😊

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Fel, fel, fel.

* Det är inte "bara att skruva upp"
* Jo dom måste visst göra mer än dom vill (iaf många studios, sannerligen alla som är Sony first party).

Det är bara skruva upp
Ja det är sonys first party för sony har bestämt. Det är inget alla utvecklare måste göra.
Utvecklare måste inte göra en enda sak för pro, de kan låta sitt spel vara som det är
Eller har du något dokument från sony att alla som skapar spel till playstation måste ha en pro version med massa saker i för att få släppa sitt spel?

Medlem

Om jag hade varit handlare så hade jag kanske inte byggt upp ett jättelager med dom här enheterna.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Fel, fel, fel.

* Det är inte "bara att skruva upp"
* Jo dom måste visst göra mer än dom vill (iaf många studios, sannerligen alla som är Sony first party).

Fast det är väl precis vad det är? Jag är inte spelutvecklare själv, men jag skulle KILLGISSA att grafikmotorn de jobbar i innehåller betydligt mycket flashigare funktioner så som solljus, skuggor, hår/gräs-fysik och mycket annat som de bara önskade att de kunde klämma in för att göra spelet så vackert som möjligt. Mycket av utvecklingstiden går åt att hitta den optimala balansen mellan fin grafik och okej prestanda. Något som helt saknas på PC där man kan fläska på med alla dessa funktioner ohindrat. Skillnaden nu blir att de kan köra full fräs på spelen till PS5 PRO och PC. Vad gäller SONYs first party utvecklare antar jag väl att det kanske blir en del jobb att retroaktivt lägga in bättre effekter i de redan släppta spelet. Men för nya är blir det ju bara en toggle-funktion för högre grafik.

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Fast det är väl precis vad det är? Jag är inte spelutvecklare själv, men jag skulle KILLGISSA att grafikmotorn de jobbar i innehåller betydligt mycket flashigare funktioner så som solljus, skuggor, hår/gräs-fysik och mycket annat som de bara önskade att de kunde klämma in för att göra spelet så vackert som möjligt. Mycket av utvecklingstiden går åt att hitta den optimala balansen mellan fin grafik och okej prestanda. Något som helt saknas på PC där man kan fläska på med alla dessa funktioner ohindrat. Skillnaden nu blir att de kan köra full fräs på spelen till PS5 PRO och PC. Vad gäller SONYs first party utvecklare antar jag väl att det kanske blir en del jobb att retroaktivt lägga in bättre effekter i de redan släppta spelet. Men för nya är blir det ju bara en toggle-funktion för högre grafik.

Den kan innehålla det. Att få en stable build där det är integrerat och testat över spelet är en helt annat sak.
Jag ÄR spelutvecklare.. Och det är en rätt dålig killgiss.

Hade jag itt vetat hade jag itt sagt.

Sen kan det vara mer eller mindre meck att fixa - men att det inte är minst "rätt mycket meck" finns inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Antar att det i sedvanlig ordning blir högre upplösning och oförändrad fps pga för svag cpu.

Varför skulle den 8 kärniga cpun begränsa prestandan så mycket? PS5 renderar väl relativt höga upplösningar, på PC är cpun sällan flaskhals och när den är det sällan jätteskillnader i fps.

Hur kan ett olistat youtubeklipp upptäckas så snabbt?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Fan vad ni tycker och tänker saker utan att veta ett skit.

Välkommen till internet?

I detta fall så är det uppenbart att Sony inte vill sälja ps5 pro till den stora massan då den är idiotiskt prissatt och avskalad. Att locka med 60fps standard gjorde de redan med ps5 poor och då ingick skivläsare och ställ till ett betydligt vettigare pris.


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

1
Skriv svar