Diskutera – Hur påverkar Concord-fiaskot live service?

Robot
Diskutera – Hur påverkar Concord-fiaskot live service?

Vågar utvecklare fortsätta satsa på live service?

#diskutera, #live-service


Medlem

Förhoppningsvis blir det mer fokus på bra spel istället för potentiella "kassakor".


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Live-service har alltid vart en crapshow för att mjölka så mycket pengar som möjligt och kommer fortsatt att vara det, inget kommer ändras.

Medlem

Tror och hoppas Sony ser över sin live service satsning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare
Medlem

Fast nu var det väl inte live-service som var problemet med här spelet..

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Fast nu var det väl inte live-service som var problemet med här spelet..

Vad var problemet? Ser på flera ställen där folk säger att spelet hade massor med uppenbara problem men aldrig någon som har sagt vad det är.

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Fast nu var det väl inte live-service som var problemet med här spelet..

Live service-genren är mättad och inte särskilt omtyckt som fenomen, så en del av problemet var det nog.

Skrivet av jehuty:

Vad var problemet? Ser på flera ställen där folk säger att spelet hade massor med uppenbara problem men aldrig någon som har sagt vad det är.

Bleka hjältar/karaktärer tas ofta upp.


signatur
Medlem

Tror att utgivare kommer fortsätta försöka göra live service ett bra tag till för de vet att om de lyckas så har de en riktigt fet kassako. Så potentiell vinst väger högre än kostnaden av potentiella förluster.

Medlem

Potentialen att tjäna stora pengar finns där men det är svårt att ta sig in på marknaden om man tar betalt och det kryllar av etablerade konkurrenter som är gratis.

Medlem

Spel som t ex Minecraft och No man's cry räknas väl som live service.

Tror inte heller live service var problemet för Concord. Mättad marknad för den genren. Konkurrerade med populära free2play-spel i samma genre. Ointressanta karaktärer. Ska tydligen varit segt gameplay.

Om låt säga Minecraft kommit idag och marknadsfördes som live service, hade det inte floppat.

Medlem

Tänker att det är skillnad på live service och live service. Tror det är lättare att få en storybaserat co-op spel som Fallout 76, The Division eller GTA Online att funka med live service modell jämfört med ett tävlingsinriktat multiplayerspel som Concord.
Förutsatt att spelet har kul gameplay och att det finns en givande progression.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad var problemet? Ser på flera ställen där folk säger att spelet hade massor med uppenbara problem men aldrig någon som har sagt vad det är.

Extremt medioker gunplay, extremt seg movement, karaktärer som såg ut som skit, karaktärers abilities var ingen höjdare, banor som var tråkiga. Sen var det annat som kändes irriterande, typ att man inte kunde ladda om när man sprang m.m.

Där har du en del saker jag kände av under tiden jag spelade den öppna betan.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Jag skulle tro att konceptet har en så stor ekonomisk potential att utvecklare fortsätter våga försöka.
Man gör ju trots allt inte spel på skoj utan för att tjäna ohyggliga mängder pengar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vad innebär live service i detta fall? Allt som är online-multiplayer?

Om det är det som menas så tror jag definitivt att det finns spel som kan lyckas. Skulle säga att Valves Deadlock är ett av dom som har potential att lyckas ta sig in på marknaden "live service". Det känns tillräckligt välgjort, nytt och framförallt så är det kul att spela.

Sen att något kommer bli större än giganterna som redan finns är ju ytterst tveksamt(LoL,DotA2,CS2,Valorant) då dom redan är så väletablerade. Men visst finns det chans för bra spel att ta sig in i marknaden och lyckas skapligt. Så nje, jag tror inte detta med Concord förändrar något direkt, mer än att man möjligen kollar på spelet och tar anteckningar på hur man inte ska göra en shooter.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Gen
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag skulle tro att konceptet har en så stor ekonomisk potential att utvecklare fortsätter våga försöka.
Man gör ju trots allt inte spel på skoj utan för att tjäna ohyggliga mängder pengar.

Synd att passionen för spelskapande är som bortblåst (åtminstone från de stora utvecklarna).

Medlem

Läste nyligen denna att Sony inte skräms av floppen och är positiva inför släpp av nästa live service spel:

https://www.gamesradar.com/games/fps/concords-massive-flop-ha...

För helvete Sony!

Skrivet av Gen:

Synd att passionen för spelskapande är som bortblåst (åtminstone från de stora utvecklarna).

Men som Jason Hall (Tidigare Blizzard) sa: "A $15 microtransaction horse made more money than StarCraft 2".
Fatta vilka marginaler det finns här.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

Tror inte det förändrar synsättet på live service. Däremot gör man nog inte om samma misstag att utveckla ett spel så pass länge och sedan släppa det, trots att ingen av de som testat spelet kunde se vad det skulle tillföra. Mer speltest och mindre prestige när man får kritik för något är nog a och o om du vill ha chans på framgång.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Absolut största problemet var att de försökte ta betalt för något som många erbjuder gratis, alternativen är även bättre, dessutom en jävligt mättad marknad.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Läste nyligen denna att Sony inte skräms av floppen och är positiva inför släpp av nästa live service spel:

https://www.gamesradar.com/games/fps/concords-massive-flop-ha...

För helvete Sony!

Hahaha, alla vill ha "live service"-pengar även om risken är att man i slutändan bara slösat "live-service"-pengar.
Säkra och stabila pengar, nej tack.
Satsa stort på osäkra kort, oh yes!

Medlem

Har inget emot "live service" per se. Så länge spelet är kul och det är inte för påträngande med microtransactions osv. Nu var det väl snarare att "hero shooter" genren är ganska mättad och inget som folk direkt ville ha mer av. Dock blev jag något sugen på att testa overwatch efter jag sett concord gameplay. Så de lyckades ju med det iallafall ;P

Medlem

Spelar ju SP-spel allra mest.
Om detta kan leda till att Sony lägger mer av sin budget på SP-upplevelser så medför nedläggningen något positivt i alla fall.

Medlem

Tvivlar på att utvecklare ger upp live service-tramset, blir väl att man bakar in förlusten och skär ned på singleplayer-spel med motivationen "Blivit så dyrt att utveckla, går inte att göra vinst".

Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad var problemet? Ser på flera ställen där folk säger att spelet hade massor med uppenbara problem men aldrig någon som har sagt vad det är.

Vad var problemet..? De skapade ett spel för en publik som inte existerar. Det var problemet.

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Absolut största problemet var att de försökte ta betalt för något som många erbjuder gratis, alternativen är även bättre, dessutom en jävligt mättad marknad.

Jo, det var nog det.

Hursomhelst skulle det vara riktigt tråkigt om F2P blir det enda alternativet kvar som funkar på marknaden.

Personligen köper jag mycket hellre ett spel eller subscriptions, än att ha det free to play och bli överöst med allt trams som kommer med det. Att köpa access till aktuell säsong tycker jag skulle vara en bra modell.

Medlem

Har sett siffror på 1-2 miljarder kronor som plöjts ner i det här, det är en hel pengar som nu gick i sjön. Undrar om något ens kan räddas från det här spelet.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men som Jason Hall (Tidigare Blizzard) sa: "A $15 microtransaction horse made more money than StarCraft 2".
Fatta vilka marginaler det finns här.

Sjukt! Men det förklarar verkligen varför så många försöker slå sig in på marknaden.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Läste nyligen denna att Sony inte skräms av floppen och är positiva inför släpp av nästa live service spel:

https://www.gamesradar.com/games/fps/concords-massive-flop-ha...

För helvete Sony!

Vad ska Sony säga? Sanningen? Att dom är bajsar på sig att deras enorma investering kommer bli en flopp.

Om jag kom ihåg rätt hade Jim Ryan lovat 12 online service spel, innan han klev ner. Concord som vi ser här var ett av dom och såklart Helldivers 2. Vi vet att de skrotade The Last Of Us, vilket jag undrar över hur många som brann för att se online service på det?
Hörde om nåt lir vid namn Fairgame$, vilket tycks ha samma identitetslösa karaktärsdesign som Concord, vet ej om utvecklingen fortsätter.
Bungie håller på med Marathon, vet inte riktigt vad jag ska uppfatta av det spelet.
Har ingen aning om vad resterande projekt är eller om de kommer bli av. Vet ej hur ens Sony tror att de kan konkurrera de service spel som redan finns

123
Skriv svar