Nya Xbox Series-konsolerna släpps i oktober

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det gör visst inte det. Jag pratade med Jonas och Calle på Sweclockers om det här, de sa (fritt ur minnet) att förr minskade kretsarna i storlek ganska kvickt. Då kunde tillverkarna göra billigare, kraftfullare och strömsnålare/svalare komponenter, och vi fick slim-konsoler till lägre pris. Men det går inte på samma sätt denna generation. De trodde inte heller att vi får se någon betydande prissänkning den här generationen.

Vi får väl se vad som sker med priset på gamla PS5 när (om) PS5 Pro släpps, det är väl där hoppet ligger. Eller att de säljer så lite konsoler att de förlorar pengar, och väljer att prssänka för att skadereducera. Man blir inte jättesugen på en Xbox med de här priserna.

Här är prisutvecklingen på Ryzen 7 5800X som släpptes samma period som dagens konsoler:

Talar man om hårdvara som en del av ett paket så släpptes även iPhone 12 samma period, här är den prisutvecklingen:

Och här är ROG Ally bara över det senaste året:

Faktum är att nästan precis all teknik utom konsolerna förljer den gamla mallen av att minska från lanseringspris i takt med att tekniken blir äldre. Ser man till hur Microsoft och Sony grisar sig med spelpriserna (och priserna på prenumerationstjänsterna) skulle jag vara mer benägen att tro att annat ligger bakom prisutvecklingen än kostnaden för den lastgamla tekniken de använder.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Här är prisutvecklingen på Ryzen 7 5800X som släpptes samma period som dagens konsoler:

<Uppladdad bildlänk>

Talar man om hårdvara som en del av ett paket så släpptes även iPhone 12 samma period, här är den prisutvecklingen:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Faktum är att nästan precis all teknik utom konsolerna förljer den gamla mallen av att minska från lanseringspris i takt med att tekniken blir äldre. Ser man till hur Microsoft och Sony grisar sig med spelpriserna (och priserna på prenumerationstjänsterna) skulle jag vara mer benägen att tro att annat ligger bakom prisutvecklingen än kostnaden för den lastgamla tekniken de använder.

men ditt jämförande haltar ju lite (tycker jag, men jag kan ha fel)
5800x är ju nu flera generation gammal och har ersatts av nya modeller. vilken modell har ersatt XSX?

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Håkan:

Priserna är ju sinne!
Nån som nämnde att man ska se den nya SX som premium limited, kanske.
Men 4 år efter konsolerna släppts, så borde ju dom gått ned 1000 kr från premiärpriset
Att släppa en digital SX, utan skivläsare, samma hårddisk och annan färg, den borde inte kosta mer än 4500 kr, om ens 4000 kr.

Sen överlag kan jag tycka Microsoft och Sony kan bjuda på att vara lite mer crazy. Visst, det är alltid i slutet av generationen som roliga färger och modeller dyker upp. Men svarta och vita konsoler, det, det måste väl gå att göra nåt roligare eller åtminstone bjuda på fler färger direkt från start?

En sak är säker, när nya konsolerna kommer ska jag hänga på låset, för jag är inte intresserad att köpa konsolen 3-4 år senare för 1-2000 kr mer än ingångspriset.

Tycker Sony gjort det ganska bra med sina faceplates faktiskt. Lite mer innovation än enbart en ny färg på hela konsolen i mitt tycke.
Att köpa direkt på release gör du nog definitivt rätt i. Jag gav 4990:- på release för digitala ps5an, kostar ~5900:- nu :-P.

Skrivet av noreason:

Att folk fortfarande köper konsoler är ett mirakel

Är ju helt fantastiskt i jämförelse med en PC-burk;).

Medlem

Det gör visst inte det. Jag pratade med Jonas och Calle på Sweclockers om det här, de sa (fritt ur minnet) att förr minskade kretsarna i storlek ganska kvickt. Då kunde tillverkarna göra billigare, kraftfullare och strömsnålare/svalare komponenter, och vi fick slim-konsoler till lägre pris. Men det går inte på samma sätt denna generation. De trodde inte heller att vi får se någon betydande prissänkning den här generationen.

Vi får väl se vad som sker med priset på gamla PS5 när (om) PS5 Pro släpps, det är väl där hoppet ligger. Eller att de säljer så lite konsoler att de förlorar pengar, och väljer att prssänka för att skadereducera. Man blir inte jättesugen på en Xbox med de här priserna.

Fast TSMCs yield per wafer måste ju vara närmst perfekt vid det här laget till skillnad från när det var en ny nod. Dessutom så sänkte ju TSMC nyligen priset på deras 7nm nod med 10%. Att det inte blir några prissänkningar denna generation behöver nödvändigtvis inte bara bero på att kostnaderna är högre än tidigare utan också att profitmarginalerna ska öka.

Så visst kan jag köpa att priset som Microsoft och Sony betalar till TSMC inte sjunker över tid lika mycket som tidigare. Men har mycket svårt att se Sony och Microsoft betala samma pris idag för en fyra år gammal teknik (minst).

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/tsmc-slashes-7nm-pr...

Sen är det ju annat i lådorna också. Priset på snabb lagring har ju sjunkit efterslm lagringen i konsolerna inte är lika cutting edge längre.

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Valve borde kapitalisera på detta.
Ett nytt försök med steam machines fast fokusera på kompatibilitet för Steam OS för andras hårdvara.

Finns patent några år tillbaka som visar att valve jobbar på en sk "home console", tog fart eftter steam deck också.
Det har visat sig att valve har en konsolliknande fnhet som använts som en konsol.
Jag tror valve kommer komma med en "steam machine 2.0" så småningom.
Skulle vara bra, allt valve gör är mils bättre än sony/ms/nintendo vad gäller upplevelsen av ekosystemet.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av kebbe:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

En del grejer möjligen, men inte allt (Quest 2 prishöjdes kraftigt). Och nya grafikkort har blivit galet mycket dyrare för motsvarande modeller. Jag vet inte hur jämförbara konsolernas teknik, som Swec-herrarna pratade om, är med annan elektronik prismässigt. Allt behöver ju inte påverkas på samma sätt.

signatur
Redaktör
Skrivet av Nimin:

Fast TSMCs yield per wafer måste ju vara närmst perfekt vid det här laget till skillnad från när det var en ny nod. Dessutom så sänkte ju TSMC nyligen priset på deras 7nm nod med 10%. Att det inte blir några prissänkningar denna generation behöver nödvändigtvis inte bara bero på att kostnaderna är högre än tidigare utan också att profitmarginalerna ska öka.

Så visst kan jag köpa att priset som Microsoft och Sony betalar till TSMC inte sjunker över tid lika mycket som tidigare. Men har mycket svårt att se Sony och Microsoft betala samma pris idag för en fyra år gammal teknik (minst).

https://www.google.com/amp/s/wccftech.com/tsmc-slashes-7nm-pr...

Sen är det ju annat i lådorna också. Priset på snabb lagring har ju sjunkit efterslm lagringen i konsolerna inte är lika cutting edge längre.

Jo, det är möjligt att de vill dra in mer pengar. Samtidigt finner jag det märkligt att behålla höga priser när försäljningen nu verkar sjunka kraftigt för alla tre konsolerna, framförallt för Xbox Series som uppskattas ha sålt cirka hälften så mycket som PS5.

signatur
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja, fast ska man ändå betala närmare 10k så är ju en pc anpassad för spel inte helt fel. Går fortfarande att få mycket prestanda för pengarna i den prisklassen.

Vad får man för grejer i en dator för under 10 000kr idag? Känns svårt att ens få in ett Rtx 4060? Om man inte bygger själv eller väljer väldigt billig cpu osv.

Medlem

Varför skulle man betala över 6500 spänn för en Series X utan skivläsare när en modell med skivläsare kostar typ lika mycket?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det går inte att jämföra med annan teknik.

Konsolerna säljs oftast med förlust under ett par år. MS vittnade häromåret om att de aldrig sålt Xbox-konsoler med vinst.

En grafikkortstillverkare säljer initialt sina nya produkter till dubbla tillverkningskostnaden eller mer. Det finns betydligt mer marginaler för sänkningar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad får man för grejer i en dator för under 10 000kr idag? Känns svårt att ens få in ett Rtx 4060? Om man inte bygger själv eller väljer väldigt billig cpu osv.

Jag kollade lite snabbt på vad det skulle kosta med hyffsade delar. Runt 10k så kan man få in ett 7600 XT i budgeten, med kostnadsbesparingar överlag och massprosuktion av systemen skulle ett 7700 XT inte vara omöjligt.

Medlem

Det här är så j*a uträknat med släppet för Stalker så man f blir förb...

Maximize profit enterprise BS

Medlem
Skrivet av Phyrino:

var hittar du billig lagring till xboxarna?

Det sitter väl en nvme i konsolen i sig? Jag talar om tillverkningspris, inte priset på en mycket nischad lagringsenhet till konsument.

Medlem

PS5 Pro släpps. Speccsen finns redan ute för utvecklare.

Medlem

Är för dyrt.
Folk köper inte till dessa priserna i den här ekonomin.
Därför inflationen sjunker i hela västvärlden.
Bolagen kommer tvingas tänka och prisa om saker, är övertygad om det.
Detta är helt idiotisk prissättning för marginella förändringar som ingen Svensson kommer gå på.

Det mest skrämmande är inte Xbox priserna, utan hur ekonomiskt inkompetent majoriteten i denna tråden är.

Förstår ni inte vad inflation och en svag valuta innebär?

Vad ni hur mycket priset på varor ökat? Exempel:

Färsk lax: 61.6%

Kaffe: 43.1%

Socker: 70%

Paprika: 52.8%

Källor:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nara-tre-ar-med-hog-inflat...

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Det mest skrämmande är inte Xbox priserna, utan hur ekonomiskt inkompetent majoriteten i denna tråden är.

Källor:

Jag visste inte att det var paprika och färsk lax i nya Xboxarna. Inte konstigt att priset stigit så.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det sitter väl en nvme i konsolen i sig? Jag talar om tillverkningspris, inte priset på en mycket nischad lagringsenhet till konsument.

Vilket protokoll en lagringsenhet kör spelar kanske inte så stor roll...

Medlem

Källor:

Fast den största drivkraten av inflationen är den ökade vinstmarginalen hos företagen. Frustrationen riktas mot girigheten.
Och visst, även hederliga företag har svårt att hålla nere priset då bränsle, el och komponenter ökar i pris. I detta fall så har nog Microsoft klivit in och pekat med handen hos Xbox. Men inflationen på ovannämnda matprodukter borde inte ha skett från början.

Medlem

Källor:

Herregud. Du kan inte jämföra en spelkonsol med ett paket kaffe.

Medlem

Källor:

Läs gärna kvartalsrapporterna för valfri mattillverkare/dryckestillverkare något år bakåt så ser du att de kompenserar höjda råvarupriser med höjda priser ut till dig och mig, det är först nu som olika bolag med svagare pricing power inte kan höja mer utan får ta en lägre vinst eller börja sänka priser för de tappat för mkt.
Target i USA har sänkt priserna på 5000 artiklar och ändå gått med högre vinst och bättre marginal än förra året samma period, tex.

Vad jag och säkert andra menar, är att priserna är de dom är för att vi betalar det, sällanköpsvaror har sett en minskning i försäljning ganska länge då de har svårt att få folk att betala priserna.
De har inte samma pricing power på en xbox som på en Coca Cola, det märks ju tydligt.
Och en sällanköpsvara som xbox, tv mfl skiljer sig markant från livsmedel du måste ha, varje vecka.

De får gärna ta dessa priser men jag blir inte ett dugg förvånad om de tvingas börja kapa dom snart.
Allt beror på om folk köper eller inte nu.

Medlem

Källor:

Skrivet av itsnotme:

Fast den största drivkraten av inflationen är den ökade vinstmarginalen hos företagen. Frustrationen riktas mot girigheten.
Och visst, även hederliga företag har svårt att hålla nere priset då bränsle, el och komponenter ökar i pris. I detta fall så har nog Microsoft klivit in och pekat med handen hos Xbox. Men inflationen på ovannämnda matprodukter borde inte ha skett från början.

Matpriserna har ökat efter Rysslands invasion av Ukraina, och efter att de bombat sönder deras städer och matproduktion och skörder - vilket är någon som exporteras vidare till både fattigare länder men även större delen av Europa. Självklart påverkar det oss negativt. Även elproduktionen/importen har påverkat oss eftersom vi i Europa "sitter ihop" och Ryssland-blockaden ställer till det mycket. Så det är väldigt förenklat att säga att de högre priserna beror på "ondskefulla företag" och att det aldrig borde ha hänt. För tyvärr i vår moderna förenade värld så påverkar omvärlden oss väldigt mycket. Men visst, Ryssland borde aldrig ha gått in i Ukraina det kan jag skriva under på. Då hade vi inte haft de här priserna. Men jag har svårt att se hur matpriserna har någonting med konsoltillverkningen att göra eftersom det mesta produktionen sker i Asien och knappast i varken Ukraina eller Ryssland. Så där är det ju andra saker som spelar in. Men visst, inflationen slår hårt även mot tech och vår svaga krona hjälper föga.

Medlem

Jo, det är möjligt att de vill dra in mer pengar. Samtidigt finner jag det märkligt att behålla höga priser när försäljningen nu verkar sjunka kraftigt för alla tre konsolerna, framförallt för Xbox Series som uppskattas ha sålt cirka hälften så mycket som PS5.

Ja antingen så finns inte marginalerna för att sänka eller så prioriterar Sony mindre förluster/vinst per konsol.
Sony har kanske kunnat kosta på sig det men MS kan jag hålla med om borde ha prioriterat annorlunda om möjligheten fanns.

APU:n i PS5:an har tillverkats på TSMC's N6 sedan ~3 år tillbaks så den borde vara billigare.
Jag har för mig MS gick över till N6 ett år efter Sony...
Men med det sagt bara för att deras APU:er antagligen är billigare så behöver inte det betyda att priserna på resten av komponenter inte har gått upp.
Inflationen vi haft har väl även den motarbetat eventuella prissänkningar.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Ersättningsdrive Xbox series X
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Det är nog bara dina egna spekulationer. Samma läsare fanns redan i Xbox One S och One X.
Lustigt nog så hade inte PS4 Pro det. Men läsarna kanske var så dyra att Sony inte hade råd med det?

Det går att köpa en ersättningsdrive för drygt 400 spänn så jag tror inte att det är problemet.

Medlem
Skrivet av Barak:

Ja antingen så finns inte marginalerna för att sänka eller så prioriterar Sony mindre förluster/vinst per konsol.
Sony har kanske kunnat kosta på sig det men MS kan jag hålla med om borde ha prioriterat annorlunda om möjligheten fanns.

APU:n i PS5:an har tillverkats på TSMC's N6 sedan ~3 år tillbaks så den borde vara billigare.
Jag har för mig MS gick över till N6 ett år efter Sony...
Men med det sagt bara för att deras APU:er antagligen är billigare så behöver inte det betyda att priserna på resten av komponenter inte har gått upp.
Inflationen vi haft har väl även den motarbetat eventuella prissänkningar.

Inte så stor skillnad på N7 och N6 i pris, N6:an är ju en uppiffad N7 och det är egentligen samma produktionslina med lite förbättringar.
Nu när AMD, Nvidia, Intel och Apple alla kommer att mestadels använda N4 och N3-varianter så blir det nog lite billigare och mer utrymme för N6.
Dock gissar jag att en krets till PS5 pro görs på N5 eller t.o.m. på N4 så den kommer ju att bli betydligt dyrare.

Skrivet av Zoolook:

Det går att köpa en ersättningsdrive för drygt 400 spänn så jag tror inte att det är problemet.

https://kasynparts.com/wp-content/uploads/kasynparts1-190.jp...

Nej, precis. Var lite ironi. Därav den blinkande smileyn.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Zoolook:

Inte så stor skillnad på N7 och N6 i pris, N6:an är ju en uppiffad N7 och det är egentligen samma produktionslina med lite förbättringar.
Nu när AMD, Nvidia, Intel och Apple alla kommer att mestadels använda N4 och N3-varianter så blir det nog lite billigare och mer utrymme för N6.
Dock gissar jag att en krets till PS5 pro görs på N5 eller t.o.m. på N4 så den kommer ju att bli betydligt dyrare.

Densitetsökningen med N6 var väl 15 - 20 % så det är ju inte en obefintlig förbättring.
Men det är inte säkert att det gagnade konsoltillverkarna alls utan AMD kanske passade på att öka sina marginaler.
Det går alltid bra att spekulera. =P

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Xbox Series X – 2 TB Galaxy Black specialutgåva beställd, fast via norska Microsoft för varje gång jag skulle köpa en från svenska sidan så kom jag till betalningen sen står det att den var slutsåld.
Så håller tummarna att detta fungerar.

123
Skriv svar