Vad är det för fel på min Samsung-TV?
Har haft denna 55" Q70C QLED TV i ungefär ett halvårs tid nu och den har fungerat finfint. Men så från och med igår kväll började den krångla, spelade upp en film från hårddisk och den började plötsligt "frysa" sig och fjärrkontrollen fick ingen respons. Fick dra ut elsladden. Gjorde så 3 ggr men ändå ingen lösning. Sökte efter uppdatering av mjukvaran men det fanns ingen. Uppdaterade av tvång mjukvaran som läser in externa enheter och så - men ändå samma problem. Drog ut sladden över natten och satte in nu för att lyssna lite musik över Youtube men så frös den efter någon minut igen och nu är den bara helt svart. Någon som vet vad det kan vara och hur jag kan lösa detta? Eller är den helt sönder och värdelös nu?
Skulle göra en Service anmälan till den butik du köpte den på och kolla hur lång garanti du har. För det mesta gäller 1 År så fixar butiken allt. Ibland har man 3-5 år via tillverkaren. Men efter år 1 så måste man kontakta dem ( I detta fall Samsung) om vad som kan göras.
Nu behöver du inte ringa Samsung då TV:n bara är 6 Månader gammal. Kontakta butiken och fråga dom om problemen. Tror du bara behöver lämna in den så kommer du få en ny TV.
Annars om du inte kan lämna tillbaka den försök att gå in i inställningarna och gör en "fabriks återställning"
Den som vet vet.
Problemet är att jag inte köpte den i butik utan "fick den" av Tele2 när jag skaffade ny mobil genom dem (också Samsung såklart) men kan garantin gälla genom dem eller hur fungerar sådant? Det är nog lite mer än ett halvår nu när jag tänker efter det var nog runt Black Friday men gäller ett år borde det fortfarande gälla men är det en "gåva" kanske det inte gäller?
Vet inte på rakt sak hur man gör om det är en gåva du fått via Tele2. Har du kvitto på mobilen du köpte? Finns TV:n med på kvittot som en "gåva" Annars skulle jag kontakta Tele2 och höra med dom. Kan bli väldigt knepigt då de kan säga "Eftersom det är en gåva finns ingen garanti".
Hittade detta efter lite googling. https://lawline.se/answers/har-man-ratt-att-fa-kvitto-eller-g...
Tror du inte kan kräva ett garantibevis från Tele2 då din gåva "tv:n" överlämnades till dej frivilligt.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/ Om du vill läsa på lite vad gäller garanti.
Den som vet vet.
Kör återställning nu så får hoppas det hjälper. Får tror inte Tele2 är sugna på att ge mig en helt ny tv "i onödan" får som du nämner verkar det inte vara något som krävs av dem - vilket jag misstänkte. Så får hoppas detta hjälper helt enkelt. Tack för att du tog dig tid att leta fram informationen.
Detta känns som att det är ett firmware-problem, lyckas du återställa tvn så uppdatera inte till den nyaste uppdateringen.
Edit: sök på den senaste firmware uppdateringen så hittar du säkert någon som haft samma problem som dig.
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Återställde men kopplade ihop med min mobil så den gick på Wi-fi:et och verkar ha uppdaterat till senaste direkt automatiskt tyvärr. Men nu har jag kontaktat Samsung som gett mig rätt och de ser att jag har kvar på garantitiden så de ska återkoppla och förhoppningsvis kan de skicka hem någon att fixa tv:n så det löser sig ändå!
En liten uppdatering: har nu varit i kontakt med Samsung Support som först gav instruktioner för att "flash reseta" TV:n men problemet kvarstod. Då försökte de hjälpa mig med fabriksåterställning från deras sida men TV:n hann frysa sig innan det gick så de beställde in tekniker som ska höra av sig inom några dagar för att komma hem för att fixa med TV:n. Förmodligen är det något med moderkortet då som någon ovan skrev och att de måste laga det fysiskt. Senast torsdag skulle de vara här så får vara utan några dagar nu tyvärr men det går på garantin i alla fall!
Vet inte om du läst hela tråden eller bara menar väl, men problemet i mitt fall är att det inte finns någon riktig återförsäljare av TV:n då den snarare är en "gåva" från min mobiloperatör som gav den "på köpet" när jag skaffade ny mobil och abonnemang hos dem. Men jag hade tur nu och Samsung såg att det fanns garanti kvar på TV:n så hembesöket med reparatörer kommer inte kosta mig något. Så det löser sig ändå utan mellanhand.
Jo, men Tele2 har i detta fall det yttersta ansvaret som återförsäljare, det är irrelevant om du har fått tv:n som "gåva". Svarade bara på den felaktiga information du fick som första svar i tråden. Självklart kan man kontakta tillverkaren, i många fall får man säkert bra och snabb hjälp därifrån. Bra att det löste sig för dig.
Haha, tyvärr var det inte så spännande, utan mycket riktigt fick jag TV:n "på köpet" när jag skaffade en Samsung-mobil och abonnemang hos dem så bra att veta att Tele2 då har visst ansvar gentemot mig även om de inte direkt sålt den till mig. Men som sagt nu får jag hjälp direkt av Samsung i veckan så blir nog bra ändå men kan vara bra att veta inför framtiden. Tack!
Nu har en trevlig herre från Sumsung varit här och skruvat i TV:n. Han hade med sig en ställning där vi la upp TV:n så han kunde skruva bort foten och sen benda upp baksidan för att sedan koppa ur moderkortet, skruva ut och tillsist byta ut det för att sen montera ihop allting igen och sedan göra lite inställningar. Och nu fungerar den som ny igen! Yay!