Diskutera – Vilket var ditt allra första spel?
Kommer inte ihåg vilket mitt första spel var, men kommer ihåg att det var på en, då gammal, ColecoVision som min kusin lånat ut. Men det första spelet jag spelade på en egen spelmaskin är, inte så unikt, smb1. Föräldrarna hade sparat ihop och köpt en nes, jag vågade inte spela. Men tyckte om att titta på när pappa gjorde det. Och sen gick det över till att dom tyckte jag spelade för mycket. Det gör jag fortfarande, många år efter det
Vetefan vilket mitt första spel var. Det kan ha varit nåt på atari 2600 eller nåt på en atari 600/800 XL. (senare blev det NES och Amiga)
Förutom de två första så har det nog sett ut ungefär såhär: NES -> Amiga (600) -> PC -> Ps4 Pro (och fortsatt PC). Det har även förekommit lite game&watch. Commodore 64 hade alla kompisar, men någon sådan fick jag aldrig. Har även lånat ett sega megadrive av en kompis och en PS1. Spelade lite på farsans gamla burk ganska så tidigt (utan hårddisk och med 8 tums floppy discs), typ alley cat, första kings quest, ms flight simulator (jag fattade aldrig hur man ens flög så jag lämnade typ aldrig landningsbanan) och lite sånt bös.
Mina första minnen av tv-spel var på 8-bit nes kan ha varit något av följande spel kan inte riktiga minnas vilket som var första.
Bubble Bobble
Blue Shadow
McKids
Blue Shadows var nog ett av de bättre spelen den generationen, musiken och miljöerna vill jag minnas som helt galet fantastiska
Första konsolen var en Pong-klon (kommer inte ihåg vilken. Så förmodar detta var det första spelet jag spelade.
Sen fick jag och brorsan en Atari 2600. Efter det en Sinclair Spectrum med hela 16k minne (uppgraderade den till 48k på Stor & Liten inne i Gallerian). Runt 1985-86 typ fick jag min största kärlek, en beggad Commodore 64 som jag körde på fram till 88-89 säkert, innan jag köpte en Commodore Amiga. Mååååånga spel blev det under den här perioden. ^^
Speciellt C64 kommer alltid ligga nära mitt hjärta som den bästa datorn genom tiderna. Hade så jäkla roligt med den och med vänner som hade samma intresse.
Prince of Persia var antagligen mitt första datorspel. Spelade hemma hos en kompis i typ 15 min. Pratar vi "riktig" debut på dator var det snarare antingen Ignition eller WarCraft: Orcs and Humans som spelades i timmar hemma hos en annan kompis 2 år senare.
På konsol var det NES och SMB1 som gällde hemma hos min kusin. Mitt första egna spel som spelades var Sonic 2 på Sega :]
utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)
Precis det spelet, minns hästen nu när jag såg bilden. Nostalgi.