Dag 1-spel kan dröja över 1 år till Game Pass Standard

Robot
Dag 1-spel kan dröja över 1 år till Game Pass Standard

Stora förändringar i prenumerationstjänsten.

#game-pass, #microsoft, #xbox


Medlem

Vet vi om man kommer kunna fortsätta lösa in rewards poäng mot game pass? Det var lite oklart förut.

Medlem

Efter jedi survivor stänger jag ner det. 98% är helt ointressant för mig.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vet vi om man kommer kunna fortsätta lösa in rewards poäng mot game pass? Det var lite oklart förut.

Du menar där man behöver typ 30.000 reward poäng för en månads GamePass, och man kan typ få 10 per spel?

It's not a lake, it's an ocean

I praktiken kryper de till korset och ger alla kritiker, som hävdat att affärsmodellen inte är hållbar, rätt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av totte1015:

Du menar där man behöver typ 30.000 reward poäng för en månads GamePass, och man kan typ få 10 per spel?

Nja, jag löste nyligen in 12000 poäng mot en månads Ultimate. Jag samlar några hundra i veckan med diverse uppgifter.

Medlem

Så otroligt urvattnat Game Pass är på väg att bli.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I praktiken kryper de till korset och ger alla kritiker, som hävdat att affärsmodellen inte är hållbar, rätt.

Eller så var detta planen från början? Först, expandera superaggressivt med ett bra pris med massor av spel. Sen så höjer man priserna och försämrar utbudet. Låter som ett typexempel när det kommer till expansioner hos storföretagen.

Medlem

Behåller ett tag till då far spelar Xbox o jag pc o vi kan lira samtidigt på samma abonnemang, men dålig nyhet.

Medlem

För en som bara spelar CoD för single player så spelar det mig inte så stor roll, köper en månad och spelar igenom. Bättre än att köpa för 799 eller vad de nu lär ta för det.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nja, jag löste nyligen in 12000 poäng mot en månads Ultimate. Jag samlar några hundra i veckan med diverse uppgifter.

Om du har ett aktivt ultimate, så spara till 15000 poäng, köp 3 mån core och få 50 dagar ultimate istället för 30 dagar.

Var utomlands i 2 veckor, samlade poäng där, och nu verkar de ha fryst mitt konto...förhoppningsvis så låser de upp mitt konto snart så att kan tjäna poäng igen. Försöker toppa av vid 3 år ultimate via rewards.

Medlem

Väntad enshittification. Nästa utveckling blir Standard med reklam och nuvarande Standard till Ultimate-pris och Ultimate runt tusenlappen i månaden. Fullkomligt idiotiskt att skriva upp sig på dessa skräptjänster.

Medlem

Kör Ultimate på pc/konsol hel nöjd.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Och om man behöll game pass console för 105:- i månaden då?
Där står det än "day one games", men det kan dom säkert ändra.
Sa sist att jag skulle avsluta för Ultimate blev för dyrt. Men ändrar dom det som lovat för konsol passet så är det tack och adjö för min del.
Urvattnat var ordet.
Psn är fasen bättre nu, sett över ett års prenumeration.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Ruffles:

I praktiken kryper de till korset och ger alla kritiker, som hävdat att affärsmodellen inte är hållbar, rätt.

Ja, det blir väl allt svårare att låtsas som att modellen är ekonomiskt och affärsmässigt hållbar. Speciellt efter de nyss stängt ned studior för att de inte säljer spel. Så att "försena" day one titlar för flera tiers är väldigt logiskt då det ger incitament till att köpa spelen istället för att bara hyra spelen och sen aldrig röra dem igen.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Om du har ett aktivt ultimate, så spara till 15000 poäng, köp 3 mån core och få 50 dagar ultimate istället för 30 dagar.

Var utomlands i 2 veckor, samlade poäng där, och nu verkar de ha fryst mitt konto...förhoppningsvis så låser de upp mitt konto snart så att kan tjäna poäng igen. Försöker toppa av vid 3 år ultimate via rewards.

Tack, jag ska testa det. Har tänkt i dom banorna men trodde att man skulle köpa core först och sen uppgradera till ultimate för att få så mycket som möjligt, men kanske inte spelar någon roll.

Jag tror att dom låser ens konto tillfälligt om man inte tjänar poängen nära ens hem eller något liknande. Hoppas det löser sig.

Medlem

Nej men så oväntat.
M-men det är ju fortfarande så bra, så prisvärt...

...tills det inte är det längre.

Medlem

Äääh allt är samma, verkligen allt.

Allt är billigt tills det blir populärt.

Idag kan du fråga chatgpt en fråga utan att betala, det kommer inte alltid vara så.

Skribent

Föresten.

  1. Indy släpps 9 december till Xbox, PC och GamePass PC och GamePass Ultimate

  2. Till våren kommer Indy till PS5.

  3. ~December 2025 kommer Indy till GamePass standard.

GamePass Console försvinner och blir GamePass Standard.

Är det rätt uppfattat?

Ambassadör
Xbox

Jag har kört Ultimate sedan det blev tillgängligt, det är också det man växlar till sig med det s.k "gold-tricket". Tror de allra flesta på konsol med Game Pass kör Ultimate redan, det som skett är en prishöjning. Kul? -Nej. Förväntat? -Ja. Fortfarande billigt? -Ja.


signatur

Jump in.

Medlem

Microsoft strategi är nu att allt ska till allt. Kontrakt eller ej. Sony har ju bara kontrakt på Call Of Duty inget annat. Men det är ganska tydligt att alla kommande spel är endast 3-6 månader Xbox exklusiva sedan kommer det till andra plattformar. Och det gäller nog alla spel som är förknippade med just Xbox. Gears Of War, Halo, Forza både Motorsport och Horizon. Men jag tror inte att det är Phil Spencer som tar de besluten utan det är nog Satya Nadella plus företagsledningen.

Och sedan det här. Med Game Pass Standard.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag har kört Ultimate sedan det blev tillgängligt, det är också det man växlar till sig med det s.k "gold-tricket". Tror de allra flesta på konsol med Game Pass kör Ultimate redan, det som skett är en prishöjning. Kul? -Nej. Förväntat? -Ja. Fortfarande billigt? -Ja.

Nu kommer jag vara lite av djävulens advokat men "Fortfarande billigt?" är ju extremt beroende på vilken smak du har i spel, ekonomi, tid att spela etc.

Jag förstår vad du menar och ser man bara till antalet spel utan någon annan parameter så kan det nog anses billigt. Men för mig som de senaste åren införskaffat 2st MS spel (Diablo 4 köpte jag dock innan affären gick genom) och köper mycket på rea etc är det faktiskt inte särskilt billigt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

Ja, det blir väl allt svårare att låtsas som att modellen är ekonomiskt och affärsmässigt hållbar. Speciellt efter de nyss stängt ned studior för att de inte säljer spel. Så att "försena" day one titlar för flera tiers är väldigt logiskt då det ger incitament till att köpa spelen istället för att bara hyra spelen och sen aldrig röra dem igen.

Det här är precis vad många har sagt hela tiden, ekvationen har aldrig riktigt gått ihop, men Microsoft har envist hållit fast vid att Game Pass visst går bra. Problemet är att de har vant spelarna vid att de inte behöver köpa spel längre.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Jag har kört Ultimate sedan det blev tillgängligt, det är också det man växlar till sig med det s.k "gold-tricket". Tror de allra flesta på konsol med Game Pass kör Ultimate redan, det som skett är en prishöjning. Kul? -Nej. Förväntat? -Ja. Fortfarande billigt? -Ja.

För många börjar smärtgränsen närma sig eller är nådd. Även för mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Problemet med Game Pass är väl bristen på vettiga spel?
Finns många spel som jag aldrig ens hade köpt för 20 kr, dom bra indie och AAA-spelen håller sig för det mesta borta.
Jag spelar så få spel, så kan likaväl köpa dom.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft strategi är nu att allt ska till allt. Kontrakt eller ej. Sony har ju bara kontrakt på Call Of Duty inget annat. Men det är ganska tydligt att alla kommande spel är endast 3-6 månader Xbox exklusiva sedan kommer det till andra plattformar.

Jag börjar misstänka att anledningen till att Sony svängde och skrev på detta var att de visste att MS i så fall skulle bli multiplattform.

Jag kan tänka mig att Phil Spencer helt enkelt ringde upp Jim Ryan och sade "om denna affär går igenom kommer vi ge ut våra spel till alla aktuella plattformar så då kommer ni få de flesta av våra spel och detta kontrakt spelar ingen roll".

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag börjar misstänka att anledningen till att Sony svängde och skrev på detta var att de visste att MS i så fall skulle bli multiplattform.

Jag kan tänka mig att Phil Spencer helt enkelt ringde upp Jim Ryan och sade "om denna affär går igenom kommer vi ge ut våra spel till alla aktuella plattformar så då kommer ni få de flesta av våra spel och detta kontrakt spelar ingen roll".

Eller så ringde han och sa ”vi går inte plus på game pass så vi vill släppa spel på playstation också för annars måste vi lägga ner game pass”

Medlem

185 kronor per månad för gamepass ultimate om man köper lösa månader är fortfarande svinbilligt enligt mig. Bara köpa en månad när något spel man vill spela släpps, jag som främst spelar single player är oftast klar med de flesta spel inom en månad ändå. Släpps det ett spel var fjärde månad så blir priset detsamma som att köpa spelen om man låter det löpa hela tiden och då får man alla andra spel "på köpet" i tjänsten. Jag tror jag kommer fortsätta köra 3 år i stöten om priset ligger kvar på den här nivån, men om jag inte har löpande så hade jag fortfarande köpt lösa månader titt som tätt. Tror priset kommer kännas ännu mer prisvärt när de fått ruljans i spelsläppen efter alla uppköp osv. Och spel brukar ju droppa i pris rätt snabbt också, så det är möjligt att en månad gamepass ultimate vid spelsläpp och sen köpa på rea när månaden gått ut blir en bättre deal än att köpa dag 1.

Däremot vattnas ju de billigare alternativen ur och tappar värde, så jag skulle gissa att många som idag har löpande ex gamepass console övergår till lösa månader av ultimate här och där. Inte säker på att det är en så positiv affär för Microsoft. Att hålla priset så pass lågt att många låter det löpa även "dåliga månader" borde ge en hel del extra.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu kommer jag vara lite av djävulens advokat men "Fortfarande billigt?" är ju extremt beroende på vilken smak du har i spel, ekonomi, tid att spela etc.

Jag förstår vad du menar och ser man bara till antalet spel utan någon annan parameter så kan det nog anses billigt. Men för mig som de senaste åren införskaffat 2st MS spel (Diablo 4 köpte jag dock innan affären gick genom) och köper mycket på rea etc är det faktiskt inte särskilt billigt.

Nu är det ju dock långt ifrån bara Microsofts spel som släpps på Gamepass.. Det släpps ju nästan ännu fler tredjepart-spel. Men självklart har du rätt i sak, att om man knappt köper spel annars, så kanske det inte är värt. Men för de flesta är det nog en bra deal. Sedan tror jag att Gamepass gör att folk testar (och kanske gillar/älskar) spel de inte hade köpt/vågat köpa annars.

Testpilot

Standard har aldrig varit direkt intressant för egen del ändå. Prisskillnaden jämte Ultimate har varit för liten sedan dag ett. Ultimate trots höjningar är dessutom fortsatt prisvärt i det stora hela enligt mig.

Köper man ett års Ultimate är det knappt lite mer än tre AAA-spel i kostnad. Och då får man dessutom tillgång till standardutbudet från EA respektive Ubisoft (som har det mesta utom det absolut senaste).


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

12
Skriv svar