Switch är Nintendo-konsolen som verkat längst, utan att ha ersatts

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Älskar Gamecube, avskyr Wii, Wii U var väldigt meh och switchen har används väldigt lite fast jag hade 100 fysiska kassetter samtidigt.

Det känns som Nintendo är bäst när det går som sämst. Jag tycker GC är världens bästa konsol. Wii U fick massor av höjdartitlar fast den sålde som skit.

PS Vita sålde till och med bättre men Sony drog ut pluggen snabbt, Microsoft var grymma med Peter Moore när Xbox 360 gick bra men när Xbox One sålde ganska dåligt så försvann typ alla spelen också.

Gamecube var kul, men jämför man med Switch så hade den ju väldigt få riktigt bra spel. Sen var ju konsolens officiella 3D Mario-spel, Sunshine, riktigt beight. Verkligen ingen minnesvärd titel, men jag gillade inte Galaxy-spelen heller. På GC kändes det nästan som att Luigis Mansion var det "riktiga" Mario-spelet...

Med Odyssey känns det som Nintendo hittade tillbaka formen från Mario 64

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Evilof:

Inte spelat supermycket på Switchen men det är pga jag är dumsnål och inte köper en vettig handkontroll....

Jag köpte Nintendos Pro Controller illa kvickt när jag hade fått hem min Switch. JoyCons är Satans påhitt och ren skräp. Det sved lite, men tyckte inte jag hade något val. Men sedan finns det, som redan nämnts, rätt bra tredjepartskontroller också som kostar runt hälften.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Så länge bra spel kommer till den så spelar det inte så stor roll.

Bra spel kommer fortfarande till Dreamcast. Visst, det är fortfarande en grym konsol, men man hade ju inte tackat nej till något nytt precis.

Medlem

Ja kanske för att dom aldrig släpper en jävla Switch 2 kom igen nu Nintendo för bövelen öka takten!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bra spel kommer fortfarande till Dreamcast. Visst, det är fortfarande en grym konsol, men man hade ju inte tackat nej till något nytt precis.

Stor skillnad på Dreamcast och Nintendo Switch. Kör man handhållet så ser inte bildkvaliten dålig ut. Ska bli intressant att jämföra ett Nintendo spel på switch 2 och switch 1 om man ser så stor skillnad i handhållet läge.

Förr i tiden gick man från 8-bit, 16-bit till 32-bit.

Idag är skillnaden skärmupplösning. Vilken bild kan se snyggast ut i 30fps.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kanske inte så konstigt när vi är många fler människor på jordklotet. Idag har fler har god ekonomi och framför allt är TV-spel mer accepterat nu jämfört med hur "barnsligt" det var på 80-talet,

Spelindustrin kommer att slå världsrekord efter världsrekord. Det beror på att att fler människor får god ekonomi och att TV-spel blir lika naturligt som att se på film, lyssna på musik eller läsa en bok.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Kanske inte så konstigt när vi är många fler människor på jordklotet. Idag har fler har god ekonomi och framför allt är TV-spel mer accepterat nu jämfört med hur "barnsligt" det var på 80-talet,

Spelindustrin kommer att slå världsrekord efter världsrekord. Det beror på att att fler människor får god ekonomi och att TV-spel blir lika naturligt som att se på film, lyssna på musik eller läsa en bok.

Jag är mycket tveksam till att någon konsol kommer sälja lika som Switch, kanske någonsin, kolla på ps2 och DS, de släpptes för många årsedan och har fortfarande inte blivit överträffade så den logiken funkar ju inte.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag är mycket tveksam till att någon konsol kommer sälja lika som Switch, kanske någonsin, kolla på ps2 och DS, de släpptes för många årsedan och har fortfarande inte blivit överträffade så den logiken funkar ju inte.

Tror inte någon kommer komma nära Switch i närtid i alla fall. Inte Switch 2 heller. Men är nog ingen katastrof om gamla Switch hänger med och säljs till casual samtidigt som nya Switch säljer lite långsammare. Finns ju ingen guds lag som säger att man måste lägga ned och ersätta en äldre konsol helt, den kan ju hänga med på sidan av, och är ju trevligt att det finns en billig familjekonsol med tanke på att nya spelkonsoler börjar bli ganska dyra.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror inte någon kommer komma nära Switch i närtid i alla fall. Inte Switch 2 heller. Men är nog ingen katastrof om gamla Switch hänger med och säljs till casual samtidigt som nya Switch säljer lite långsammare. Finns ju ingen guds lag som säger att man måste lägga ned och ersätta en äldre konsol helt, den kan ju hänga med på sidan av, och är ju trevligt att det finns en billig familjekonsol med tanke på att nya spelkonsoler börjar bli ganska dyra.

Precis.

Medlem

Gamecube är en fantastisk liten maskin. Synd bara att Nintendos egna utbud inte nådde de där högsta av höjder, för vad gäller tredjepart var kuben rätt chanslös mot Xbox och Playstation 2 även om den fick en hel drös med multiplattformsspel. Wii hade i jämförelse mängder och åter mängder med unika och exklusiva tredjepartsspel likväl som ett helt sanslöst starkt eget utbud... blev således ett perfekt komplement till HD-konsolerna.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Gamecube är en fantastisk liten maskin. Synd bara att Nintendos egna utbud inte nådde de där högsta av höjder, för vad gäller tredjepart var kuben rätt chanslös mot Xbox och Playstation 2 även om den fick en hel drös med multiplattformsspel. Wii hade i jämförelse mängder och åter mängder med unika och exklusiva tredjepartsspel likväl som ett helt sanslöst starkt eget utbud... blev således ett perfekt komplement till HD-konsolerna.

Egentligen önskar jag de kunde komma ut med en äkta Wii 2 där rörelsekontrollerna är helt flytande rörelser. Wii motion plus fixade aldrig det. Med VR trackas alla rörelser i 3d men kräver ett headset. Switch kan simulera wii rörelser men är bara mycket sämre på det. Playstation 3 hade ju move kontrollerna och det är väl det närmsta jag kan komma på men problemet där var att man jämt behövde kalibrera kontrollerna. Ibland behövdes det på wii också. Aldrig behövs kontrollerna kallibreras när man kör vr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Daed:

Den siffran gäller enbart de stationära konsolerna. Om vi även räknar in bärbara konsoler så är det fortfarande Gameboy som haft överlägset längst livstid innan uppföljaren släpptes.

Gameboy såldes i 9½ år (3470 dagar) innan Gameboy Color släpptes, och om vi räknar Color som samma generation som original-Gameboy (vilket Nintendo själva gör) så blir det hela 11 år och 11 månader (4352 dagar) tills Gameboy Advance släpptes.

Det kan även tilläggas att GBA t.o.m. hade kortare tid på marknaden än Wii U när DS släpptes, trots att GBA sålde väldigt väl. 2001-03-21 (GBA släpptes i Japan) till 2004-11-24 (DS släpptes i Nordamerika) är bara 3 år och 8 månader, 1344 dagar. Min teori är att DS släpptes mycket tidigare än vad som först planerades eftersom Sony utannonserade PSP.

DS var tänkt att samexistera med GBA och kommande wii. Nu blev det inte så men det var planen.

Medlem
Skrivet av GustavA:

DS var tänkt att samexistera med GBA och kommande wii. Nu blev det inte så men det var planen.

Det är vad som sas offentligt, men jag tror det var en backupstrategi. Det känns mycket mer sannolikt att repliken om samexistens togs fram för att konsumenter och tredjepartsutvecklare inte skulle överge GBA som en kortlivad "döende" plattform innan DS hunnit bli framgångsrik.

Medlem
Skrivet av Daed:

Det är vad som sas offentligt, men jag tror det var en backupstrategi. Det känns mycket mer sannolikt att repliken om samexistens togs fram för att konsumenter och tredjepartsutvecklare inte skulle överge GBA som en kortlivad "döende" plattform innan DS hunnit bli framgångsrik.

Det var väl tom tänkt att GBA skulle få en egen uppföljare, att GameBoy och DS-familjerna skulle samexistera sida vid sida? Tyckte mig ha läst det i alla fall.

Medlem
Skrivet av Daed:

Det är vad som sas offentligt, men jag tror det var en backupstrategi. Det känns mycket mer sannolikt att repliken om samexistens togs fram för att konsumenter och tredjepartsutvecklare inte skulle överge GBA som en kortlivad "döende" plattform innan DS hunnit bli framgångsrik.

Var tvungen att kolla upp det. Visade sig att GBA slutade tillverkas 2009 och de sisat enheterna skeppades 2010. De levde trots allt sida vid sida ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Daed:

Den siffran gäller enbart de stationära konsolerna. Om vi även räknar in bärbara konsoler så är det fortfarande Gameboy som haft överlägset längst livstid innan uppföljaren släpptes.

Gameboy såldes i 9½ år (3470 dagar) innan Gameboy Color släpptes, och om vi räknar Color som samma generation som original-Gameboy (vilket Nintendo själva gör) så blir det hela 11 år och 11 månader (4352 dagar) tills Gameboy Advance släpptes.

Det kan även tilläggas att GBA t.o.m. hade kortare tid på marknaden än Wii U när DS släpptes, trots att GBA sålde väldigt väl. 2001-03-21 (GBA släpptes i Japan) till 2004-11-24 (DS släpptes i Nordamerika) är bara 3 år och 8 månader, 1344 dagar. Min teori är att DS släpptes mycket tidigare än vad som först planerades eftersom Sony utannonserade PSP.

Även om Nintendo räknar Gameboy-color som samma generation som Gameboy så tycker jag att det är ett helt idiotiskt sätt att räkna på. Gameboy-color är en kraftfullare maskin, och massor med helt exklusiva spel som inte gick att spela på föregående Gameboy. Men det var en konstig period där Gameboy först var på marknaden i 9 år, för att sedan släppa Gameboy Color som fick en uppföljare i Advance efter 2.5 år, och sedan ersattes av DS efter tre år.
Känns konstigt att tänka tillbaka på 2005 idag när Nintendo hade tre konsoler att stötta samtididgt. GBA, DS och Gamecube.
Nu har de bara haft en konsol sedan typ 2018 att fokusera på.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Inte spelat supermycket på Switchen men det är pga jag är dumsnål och inte köper en vettig handkontroll....

Det är inte du som är dumsnål utan Nintendo som är det. Hadde dom inte snålat med kvaliten på något så viktigt som kontrollerna skulle folk som du köpa fler spel. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Och detta kan en man som mig med endast grundskole matte räkna ut. Skrämmande 😜

Medlem

Hoppas konsolen får leva åtminstone till 3 mars 2027.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Första ”stationära” Nintendo-konsolen jag ej har ägt. Den inledande besvikelsen över att tvingas börja om på noll efter Wii U (som även höll Wii, Nintendo 64, SNES, NES, Game Boy Advance och allt annat digitalt som kunde köpas via Wii Shop Channel och e-Shop) under sina vingar var så stor att jag inte orkade engagera mig.

Och utöver att skippa någon form av bakåtkompatibilitet (allt från Wii hängde med till Wii U) så lade man ned Virtual Console och började om med retroutbudet på noll utan möjlighet till licensköp, man lät knappar agera styrkors och drog på med jättesmå och obekväma joycons. Dessutom började man lyfta över Wii U-spelen till Switch för att lansera dem ännu en gång.

Det är inte det att Switch i sig är ointressant, speciellt inte idag. Har säkerligen fler bra spel att erbjuda än vad jag har tid med att spela.

Men nu när den närmar sig dess slut vägrar jag lägga pengar på konsolen innan jag vet hur Nintendo tänker med uppföljaren. Saknar den bakåtkompatibilitet med Switch får man börja om ännu en gång från noll och dessutom gå och oroa sig för att patchar och skit blir otillgängliga och digitala butiker med dem… om man satsar på Switch i detta skede, det vill säga.

Någonting dog inom mig när generationen med Switch / PS4 / Xbox tog vid.

Förstår vad du menar och Nintendo har verkligen skött Online-biten dåligt. Men man får kanske ändå förstå Nintendo att den inte kan spela Wii U-spel med tanke på maskinens design, likväl alla konverteringar då Wii U aldrig fick nån publik som kunde köpa spelen.
Kontroll-problematiken löser du lätt med den fantastiska pro controller. Det är det enda jag spelat med sedan dag ett och nått annat känns helt uteslutet.
Men jag vet ju att du gillar fysiska spel också och appropå tillgänglighet så är ju Switch faktiskt väldigt tillförlitlig eftersom 99 procent av alla spel är lagrade på kasetten och därmed inte beroende av framtida server-strul.
Och även i dessa digitala tider så släpps ju också mängder med fysiska retro-samlingar och återutgivningar på Switch.
Hoppas du tycker den är värd en chans framöver ändå.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Men man får kanske ändå förstå Nintendo att den inte kan spela Wii U-spel med tanke på maskinens design, likväl alla konverteringar då Wii U aldrig fick nån publik som kunde köpa spelen.

Kontroll-problematiken löser du lätt med den fantastiska pro controller.

99 procent av alla spel är lagrade på kasetten och därmed inte beroende av framtida server-strul.

Hoppas du tycker den är värd en chans framöver ändå.

Visst förstår jag problemet med bakåtkompatibiliteten, men jag hade hoppats på kompatibel arkitektur och möjligheten att låta digitala köp leva vidare. Mängden mjukvara jag byggt upp under Wii U-paraplyet är enormt om man räknar in både fysiskt och digitalt, därav min olust inför att börja om på noll igen.

För de som inte gick Wii U var portarna såklart otroligt tacksamma, men för egen del blev det väldigt mycket repriser till flaggskepp.

Dessutom står Limited Run och andra i mina ögon otroligt störande FOMO-drivna företag för en stor del av det fysiska utbudet.

Men, jo, Pro-kontroll är givet. Och är ”Switch 2” en vidareutveckling och inte ännu en omstart så kommer jag defintivt att göra en djupdykning i sinom tid.

Medlem

Jag köpte nyligen en Switch OLED efter att ha velat fram och tillbaka under en lång tid. Har inte ägt en Nintendo-konsol sedan SNES. Hittills har jag njutit av Mariokart 8, Paper Mario, Odyssey och det magnifika BotW. För mig som vanligtvis spelar på PS5 så är det ju såklart en enorm grafisk skillnad. Men Switchen erbjuder upplevelser som man helt enkelt inte kan få på nån annan konsol och hittills har jag inte ångrat mitt köp.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Var tvungen att kolla upp det. Visade sig att GBA slutade tillverkas 2009 och de sisat enheterna skeppades 2010. De levde trots allt sida vid sida ett bra tag.

Det är normalt att konsoler fortsätter tillverkas och säljas några år efter att det kommit en uppföljare, men det betyder inte nödvändigtvis att de hela den tiden fortsätter få aktivt stöd av tillverkaren med nya spel osv. Särskilt väldigt framgångsrika konsoler kan fortsätta tillverkas i ganska många år. Se t ex PS2 som tillverkades fram till början av 2013, samma år som PS4 släpptes. Eller NES och SNES, som båda tillverkades ända fram till 2003 (främst i Japan).

För GBA verkar sista Nintendo-spelet ha släppts under 2006, efter det är det mestadels dött och även mängden nya tredjepartsspel avtog väldigt snabbt där.

Oavsett vad som sas eller var planerat från början så hade det varit otroligt konstig strategi att försöka hålla igång spelproduktion för två olika bärbara konsoler och en stationär konsol samtidigt under en längre tid.

Skrivet av Tryffel5:

Även om Nintendo räknar Gameboy-color som samma generation som Gameboy så tycker jag att det är ett helt idiotiskt sätt att räkna på. Gameboy-color är en kraftfullare maskin, och massor med helt exklusiva spel som inte gick att spela på föregående Gameboy. Men det var en konstig period där Gameboy först var på marknaden i 9 år, för att sedan släppa Gameboy Color som fick en uppföljare i Advance efter 2.5 år, och sedan ersattes av DS efter tre år.
Känns konstigt att tänka tillbaka på 2005 idag när Nintendo hade tre konsoler att stötta samtididgt. GBA, DS och Gamecube.
Nu har de bara haft en konsol sedan typ 2018 att fokusera på.

Ja, det är ganska många som anser att GBC borde räknas som en egen generation så det var därför jag tog med båda datumen. Oavsett var man vill dra gränsen så blev det ju som sagt en konstig period.

Sen hade vi en väldigt liknande situation med DS och DSi, som också räknas som en generation. DSi är kraftfullare hårdvara med massvis exklusiva spel som inte gick att spela på tidigare DS, precis som GBC. New 3DS hade också exklusiva spel som inte gick att spela på tidigare 3DS, men det var väldigt få spel.

Medlem
Skrivet av Daed:

Det är normalt att konsoler fortsätter tillverkas och säljas några år efter att det kommit en uppföljare, men det betyder inte nödvändigtvis att de hela den tiden fortsätter få aktivt stöd av tillverkaren med nya spel osv. Särskilt väldigt framgångsrika konsoler kan fortsätta tillverkas i ganska många år. Se t ex PS2 som tillverkades fram till början av 2013, samma år som PS4 släpptes. Eller NES och SNES, som båda tillverkades ända fram till 2003 (främst i Japan).

För GBA verkar sista Nintendo-spelet ha släppts under 2006, efter det är det mestadels dött och även mängden nya tredjepartsspel avtog väldigt snabbt där.

Oavsett vad som sas eller var planerat från början så hade det varit otroligt konstig strategi att försöka hålla igång spelproduktion för två olika bärbara konsoler och en stationär konsol samtidigt under en längre tid.

Fast det var ju ingen ersättare. Varför ersätta en konsol så snabbt. Den sålde ju bra som satan, bättre än GB. När DS släpptes så hade GBA sålts i över 20 miljoner enheter bara i USA och när festen var slut så hade den sålts i över 80 miljoner exemplar över hela världen. Jag tror att Nintendo hade hybris som vanligt så det var inte så konstigt om de ville ha 2 bärbara konsoler samtidigt.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fast det var ju ingen ersättare. Varför ersätta en konsol så snabbt. Den sålde ju bra som satan, bättre än GB. När DS släpptes så hade GBA sålts i över 20 miljoner enheter bara i USA och när festen var slut så hade den sålts i över 80 miljoner exemplar över hela världen. Jag tror att Nintendo hade hybris som vanligt så det var inte så konstigt om de ville ha 2 bärbara konsoler samtidigt.

Hybris tror jag inte riktigt, Tror de ville ha ut nått nytt före Sonys PSP-satsning, skulle varit rätt besvärligt för dem att försöka konkurrera med Sonys splitternya med en 5 år gammal Gameboy..

12
Skriv svar