Du kan stänga av risken att dö helt i Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Thane:

Vilka valmöjligheter är det som inte är okej?

Det är inte upp till mig att bestämma.
Däremot kan jag tycka att vid en viss punkt övergår det från valmöjlighet till onödighet.
Vid någon punkt kommer det inte längre att vara ett hjälpmedel utan snarare något som förtar upplevelsen.

Jag är inte emot valmöjligheter, snarare tvärtom.
Men när övergår valmöjligheter till något annat?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är inte upp till mig att bestämma.
Däremot kan jag tycka att vid en viss punkt övergår det från valmöjlighet till onödighet.
Vid någon punkt kommer det inte längre att vara ett hjälpmedel utan snarare något som förtar upplevelsen.

Jag är inte emot valmöjligheter, snarare tvärtom.
Men när övergår valmöjligheter till något annat?

Du skrev att det var tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Så vissa håll är det som inte är bra om det nu är så tydligt?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är inte upp till mig att bestämma.
Däremot kan jag tycka att vid en viss punkt övergår det från valmöjlighet till onödighet.
Vid någon punkt kommer det inte längre att vara ett hjälpmedel utan snarare något som förtar upplevelsen.

Jag är inte emot valmöjligheter, snarare tvärtom.
Men när övergår valmöjligheter till något annat?

Att något känns onödigt för dig betyder inte att det är onödigt för en annan. Jag har en fysisk funktionsnedsättning som gör mig beroende av att spela med piltangenterna och dess tangenter runtom, skulle min numpad försvinna försämras min upplevelse totalt och jag har inte möjlighet att spela de FPS spelen som jag brukar. Vi ser ju mer och mer på att gaming tangentbord tar bort numpad på grund av att normen är att man använder ena handen på WASD.

EDIT: Vill också tillägga att även om jag har en numpad så kan det ibland (väldigt sällan i dagens utveckling) hända att det inte ens går att keybinda numpaden. Eller ett annat exempel kan vara om utvecklaren kanske har hårdkodat in att "Enter" ska vara för att öppna/skicka chattmeddelanden. I mitt fall hade jag helst kunnat binda en reload knapp till "Enter".

Medlem
Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Haha, att alla envisas med att kommentera emot "Men jag tycker.." bevisar bara detta. Så jävla kul. 9GAG FZs circlejerk forever. <3

Medlem

Haha alla som Citerar Arrowheads ”A game for everyone is a game for no one” och tror att dom lägger en slam dunk i diskussionen här är så söta.

Förstår verkligen inte hur man kan vara så upprörd över att folk vill ta sig igenom ett spel med olika mycket utmaning, speciellt om du fortfarande kan välja att ha det svårare om det är så du tycker det är roligast att spela. Svårare är inte automatiskt bättre

Medlem
Skrivet av Zominator:

Att något känns onödigt för dig betyder inte att det är onödigt för en annan. Jag har en fysisk funktionsnedsättning som gör mig beroende av att spela med piltangenterna och dess tangenter runtom, skulle min numpad försvinna försämras min upplevelse totalt och jag har inte möjlighet att spela de FPS spelen som jag brukar. Vi ser ju mer och mer på att gaming tangentbord tar bort numpad på grund av att normen är att man använder ena handen på WASD.

EDIT: Vill också tillägga att även om jag har en numpad så kan det ibland (väldigt sällan i dagens utveckling) hända att det inte ens går att keybinda numpaden. Eller ett annat exempel kan vara om utvecklaren kanske har hårdkodat in att "Enter" ska vara för att öppna/skicka chattmeddelanden. I mitt fall hade jag helst kunnat binda en reload knapp till "Enter".

Jag kan förstå vad du menar men ditt val av kontrolldon påverkar ju inte spelet i sig. Du får spela på samma villkor som andra fast med en annan typ av kontroll.
Det antar jag att du vill kunna göra. Inte att du skulle tvingas till att göra avkall på annat så som svårighetsgrad.

Tycker du det är någon skillnad på kontrolldon och tillbehör för att du ska kunna spela och på sådant som vi tidigare kallat fusk såsom odödlighet etc?

Sen kan man ju föra det hela ännu längre och dra in multiplayer i diskussionen. De flesta skulle nog anse att det inte är acceptabelt att använda odödlighet i mp-shooters. För den som inte skulle kunna spela mp-shooters online utan skulle kanske tycka annorlunda.
Ett exempel tagit till en mer extrem för att försöka tänja på gränserna jovisst men vart drar man gränsen?

Medlem
Skrivet av Thane:

Du skrev att det var tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Så vissa håll är det som inte är bra om det nu är så tydligt?

När det är en front för andra agendor.

Jag är för att alla ska kunna spela exempelvis Elden Ring. Däremot tror jag inte på att odödlighetsläge i Elden Ring är den rätta vägen framåt. Snarare att hjälpa folk att kunna klara av utamningar på andra vis såsom att kunna använda alternativa kontrolldon eller coachning. Lära folk att kunna ta sig an svårigheter och inte nöja sig med att "fuska".

Medlem
Skrivet av jeppe109:

När det är en front för andra agendor.

Jag är för att alla ska kunna spela exempelvis Elden Ring. Däremot tror jag inte på att odödlighetsläge i Elden Ring är den rätta vägen framåt. Snarare att hjälpa folk att kunna klara av utamningar på andra vis såsom att kunna använda alternativa kontrolldon eller coachning. Lära folk att kunna ta sig an svårigheter och inte nöja sig med att "fuska".

Hade man kunnat ställa in så att fiender i Elden Ring gör 25% mindre skada hade det inte påverkat din upplevelse på något sätt, men däremot kan det göra det möjligt för någon att uppleva spelet som annars inte skulle gjort det. De 25% kanske gör att spelet upplevs lika svårt som du upplever det istället för ett omöjligt spel och ni båda får ut samma upplevelse. Win win för båda helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hade man kunnat ställa in så att fiender i Elden Ring gör 25% mindre skada hade det inte påverkat din upplevelse på något sätt, men däremot kan det göra det möjligt för någon att uppleva spelet som annars inte skulle gjort det. De 25% kanske gör att spelet upplevs lika svårt som du upplever det istället för ett omöjligt spel och ni båda får ut samma upplevelse. Win win för båda helt enkelt.

Om spelet inte på något sätt gör det möjligt att styra svårighetsgraden alls så kan jag hålla med om att en justering kan vara av värde. För just Elden Ring är inte det fallet dock.
Sen är det stor skillnad på att göra något lite enklare och att göra spelaren odödlig.

Men ja, det är inte helt svart eller vitt. Mina tankar handlade mest om tanken om vart en eventuell gräns finns.
För finns ingen gräns så kommer vi garanterat ha AI som spelar våra spel för att vi inte orkar eller liknande.

Medlem

Låter grymt. Mer valmöjligheter och tillgänglighet är enbart positivt så fler kan njuta av spel!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag kan förstå vad du menar men ditt val av kontrolldon påverkar ju inte spelet i sig. Du får spela på samma villkor som andra fast med en annan typ av kontroll.
Det antar jag att du vill kunna göra. Inte att du skulle tvingas till att göra avkall på annat så som svårighetsgrad.

Tycker du det är någon skillnad på kontrolldon och tillbehör för att du ska kunna spela och på sådant som vi tidigare kallat fusk såsom odödlighet etc?

Sen kan man ju föra det hela ännu längre och dra in multiplayer i diskussionen. De flesta skulle nog anse att det inte är acceptabelt att använda odödlighet i mp-shooters. För den som inte skulle kunna spela mp-shooters online utan skulle kanske tycka annorlunda.
Ett exempel tagit till en mer extrem för att försöka tänja på gränserna jovisst men vart drar man gränsen?

Såklart vill jag ju spela på lika villkor som vem som helst, och det försöker jag göra genom att hitta egna anpassningar som fungerar för mig. För mig är kontroll och det som upplevs i spelet sammankopplade och om vi tar ett exempel på en person med kanske långsam reaktionsförmåga som kanske har svårt att röra handen över tangentbordet/handkontrollen. Medans bossen kanske gör en attack så hinner spelaren aldrig att klicka på dodge-knappen.

Hur hade man löst det? Jadu, det finns ju mängder med alternativ. Antingen får man ju kolla på anpassningar för den fysiska kontrollen eller så kanske det behövs ett designbeslut om att man ska kunna justera hur lång tid bossen tar på sina attacker? Kan man lägga in en slow-motion så spelaren har längre tid på sig att dodgea? Eller kan spelaren själv ställa in hur mycket skada man ger/tar?

Kul ämne att diskutera, älskar design!

Medlem
Skrivet av Zominator:

Såklart vill jag ju spela på lika villkor som vem som helst, och det försöker jag göra genom att hitta egna anpassningar som fungerar för mig. För mig är kontroll och det som upplevs i spelet sammankopplade och om vi tar ett exempel på en person med kanske långsam reaktionsförmåga som kanske har svårt att röra handen över tangentbordet/handkontrollen. Medans bossen kanske gör en attack så hinner spelaren aldrig att klicka på dodge-knappen.

Hur hade man löst det? Jadu, det finns ju mängder med alternativ. Antingen får man ju kolla på anpassningar för den fysiska kontrollen eller så kanske det behövs ett designbeslut om att man ska kunna justera hur lång tid bossen tar på sina attacker? Kan man lägga in en slow-motion så spelaren har längre tid på sig att dodgea? Eller kan spelaren själv ställa in hur mycket skada man ger/tar?

Kul ämne att diskutera, älskar design!

Ja det är ett intressant ämne helt klart.
Jag verkar vara mer för att ändra individen och dess hårdvara för att den ska kunna bemöta spelet.
Andra verkar tycka att spelet ska anpassas för individen.

Skillnaden må verka hårfin men jag tror att det är större sannolikhet att spelet påverkas mer av att anpassas för alla än att individen anpassas för spelet.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

När det är en front för andra agendor.

Jag är för att alla ska kunna spela exempelvis Elden Ring. Däremot tror jag inte på att odödlighetsläge i Elden Ring är den rätta vägen framåt. Snarare att hjälpa folk att kunna klara av utamningar på andra vis såsom att kunna använda alternativa kontrolldon eller coachning. Lära folk att kunna ta sig an svårigheter och inte nöja sig med att "fuska".

Skrivet av jeppe109:

Ja det är ett intressant ämne helt klart.
Jag verkar vara mer för att ändra individen och dess hårdvara för att den ska kunna bemöta spelet.
Andra verkar tycka att spelet ska anpassas för individen.

Skillnaden må verka hårfin men jag tror att det är större sannolikhet att spelet påverkas mer av att anpassas för alla än att individen anpassas för spelet.

Gate-keeping much ?
Du ser alltså hellre att individen ska behöva ändra på sig/sin hårdvara än att det ska vara möjligt att innifrån spelet kunna ställa in olika parametrar så att spelet blir roligare för dem ?

Måste ju fråga vilken inverkan det har för ditt spelande att vissa kan ställa in det så att de blir odödliga om de nu vill spela på det sättet ?
Att när de spelar så kan de one-shotta allt i sin väg ?
Vad annat än vetskapen att de spelar på ett sätt som inte du gillar ?

"Front för andra agendor" ... suck, suck och återigen suck.

Medlem

Git Gud.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kan ni inte spara det där tönteriet till Souls-spelen? Dragon Age har aldrig varit något direkt hardcorespel.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Vad är felet med fler val? Varför bli upprörd över att någon annan kanske väljer att spela lättare än dig?

Jag är positiv till fler inställningsmöjligheter!

Problemet är nog att dom sällan lyckas balansera 10 olika svårighetsgrader

Medlem
Skrivet av dafuq:

Problemet är nog att dom sällan lyckas balansera 10 olika svårighetsgrader

Du tror dom försöker "balansera" att någon kan välja att vara odödlig ?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kan ni inte spara det där tönteriet till Souls-spelen? Dragon Age har aldrig varit något direkt hardcorespel.

Ser att du inte har spelat första Dragon Age på något svårare än easy.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Alltså gate keeping-mentaliteten I den här tråden är i klass med religiös fundamentalism... "ni ska inte få göra så för det stör mig att ni inte gör som jag vill att det ska göras"
T.o.m så extremt att någon föreslår coaching och specifik hårdvara istället för svårighetsgrader... Jävlat hjärnsläpp 😅

Medlem

Svårighetsgrad är relativt till dig som person. För mig med en muskeldiagnos är det skitsvårt att öppna en helt vanlig syltburk pga grepp och styrka. Men kan vara banalt enkelt för någon med normal muskelstyrka. Nu blev det lite offtopic med sylten, men ville bara få ut mina tankar återigen.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Ser att du inte har spelat första Dragon Age på något svårare än easy.

Aldrig hört någon använda sig av Dragon Age som bevis på att man är "duktig"...:D

Medlem

En eventuell nackdel med sådant här är väl att diskussionerna kring erfarenheterna i spelen blir mindre intressanta eftersom ingen är säker på vart utgångspunkten är för andras genomspelningar.

Jag förstår värdet i att alla ska kunna köra igenom ett spel. Men ta t.ex. Elden Ring. Hade diskussionerna verkligen dragit i gång på samma sätt om det fanns ett odödlighetsläge där ingen kunde dö? Hade folk snackat med samma entusiasm om sina erfarenheter med olika bossar? Hade glädjen i en delad upplevelse, och då särskilt tilliten till att den är sådan, varit densamma? Det är ju en grundförståelse i att man har delade grundförutsättningar som gör att man instinktivt vet att det kan vara kul att prata om A, B och C med andra som har spelat ett spel.

Det är aldrig inte "okej" att lägga till fler valmöjligheter. Men det känns också som ett perspektiv som inte erkänner att det finns konsekvenser av att lägga till sådana.

I just detta fallet tycker jag nog inte att det är något problem, för rollspelselementen är så grundläggande i Dragon Age-spelen. Men jag tycker det är relevant att hålla diskussionen. Det känns i alla fall inte konstigt.

Däremot är jag inte heller något fan av tonen emot inklusivitet. Det känns som att problematiken inte bör formuleras kring att andra ska inkluderas i spelet, utan att man saknar känslan av att man engagerat kan snacka om svåra monster utan förbehållning när man hör att någon har spelat ett spel. I ett spel som Elden Ring tycker jag ju själv att det kan vara väldigt coolt att höra om när andra har klarat av diverse bossar, knappt påbörjat spelet själv men har lite koll på några av bossarna genom att kolla på polare som lirar. Jag kan ju bli imponerad av när någon säger att de klarat av en boss och glädjande säga "damn, bra jobbat!" med glädje för deras framgång, istället för att stanna upp och fråga "Vilken nivå av skada hade du satt på fienderna? 0% 30%? 100%?"

Skrivet av Thane:

Hade man kunnat ställa in så att fiender i Elden Ring gör 25% mindre skada hade det inte påverkat din upplevelse på något sätt, men däremot kan det göra det möjligt för någon att uppleva spelet som annars inte skulle gjort det. De 25% kanske gör att spelet upplevs lika svårt som du upplever det istället för ett omöjligt spel och ni båda får ut samma upplevelse. Win win för båda helt enkelt.

Fast det gör de ju inte nödvändigtvis. Det finns ju säkert massvis med människor som delvis hade kunnat klara av det men som gav upp och sänkte svårighetsgraden, gentemot de som inte gav upp och klarade av att besegra bossen? Ifall man vill prata med varandra om hur stolt man är över vilka bossar man klarat av, hur man approachade dem etc. så är ju "Jag bara satte skadan till 50%" en ganska stark glädjedödare. Sen kan man ju snacka om andra aspekter som design, lore osv. men striden i sig blir ju väldigt tråkig att prata om ur och tilliten till att man har delat upplevelsen med andra spelare försvinner ju generellt.

Eller, för den delen. Ta något som "Getting Over It", är engagemanget lika stort om utvecklaren från början inkluderar diverse fuskverktyg för att enklare ta sig upp för berget? Typ aktivera någon form av jetpack eller liknande, där man själv får välja hur mycket bränsle man har och hur snabbt det fylls på? Eller kanske att hackan fäster mycket lättare och är lättare att kontrollera?

Disclaimer
Jag kan inte säga att jag funderat färdigt på det här. Men jag tvivlar i alla fall på att det är så konsekvensfritt för ett spel, i alla fall när det kommer till sociala aspekter för ett spel (utanför spelet).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Eh, ja, vafan. Inte som det är något värst extra arbete att implementera så ja.

Medlem

Låter bra, lär ju förhoppningsvis inte påverka någon som inte vill ha det


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Vilka töntar som tycker detta är en dålig idé och försöka sig på att låta edgy med citat från arrowhead eller liknande blir bara cringe.

Medlem

Fanns inte detta redan i något av Mass Effect-spelen? Är väl jättebra alternativ för denna typ av storytunga spel.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

För bästa filmiska upplevelse så är det ju bra om man inte kan dö. Personligen så tycker jag spel bara ska ha odödlighet eller hardcore sparpunkter förstör inlevelsen antingen dör man eller så gör man inte det.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

För bästa filmiska upplevelse så är det ju bra om man inte kan dö. Personligen så tycker jag spel bara ska ha odödlighet eller hardcore sparpunkter förstör inlevelsen antingen dör man eller så gör man inte det.

Det är intressant eftersom det finns en del spel som har gjort liknande. Bioshock Infinite är ett praktexempel på att du "dör" men återupplivas på exakt samma plats.

Även Prince of Persia som kom till Xbox 360 och PS3 hade ett liknande koncept som jag uppfattat det som att det funkade suveränt även om hardcorepubliken klagade.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Du tror dom försöker "balansera" att någon kan välja att vara odödlig ?

Att ha många svårighetsgrader i spel kan leda till sämre balans eftersom utvecklarna måste fördela sina begränsade resurser över alla nivåer. Detta ökar komplexiteten och risken för misstag, vilket kan resultera i ojämn spelupplevelse.Mindre justeringar för en specifik nivå kan också oavsiktligt påverka andra nivåer negativt. Begränsning av antalet svårighetsgrader kan hjälpa till att säkerställa bättre balans och en bättre spelupplevelse.

IMO bättre att utvecklarna fokuserar på ett "story mode" och ett "normal mode", istället för att slänga in otestade svårighetsgrader som uppenbart inte alltid fungerar. Personligen föredrar jag en svårighetsgrad, som Elden Ring.. Känns så fuskigt att kunna sänka svårighetsgraden också.. Som i Baldurs Gate, du fastnar på en boss, vad är den enklaste lösningen? Jo Inställningar > ändra svårighetsgrad.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Problemet är nog att dom sällan lyckas balansera 10 olika svårighetsgrader

Skrivet av Camlin:

Du tror dom försöker "balansera" att någon kan välja att vara odödlig ?

Då känns det ändå rimligt att de gör som nu. Balansera tre/fyra svårighetsgrader och lägg till verktyg för spelarna att ändra annat om de vill.

123
Skriv svar