Snabbkollen – Brukar du samla på achievements och troféer?
Ser inte underhållningen i det, det anspelar bara på samlar behovet hos vissa människor, och jag är VERKLIGEN ingen samlare.
Har tagit platinum i några enstaka spel, där jag inte kan få nog av spelet så jag vill göra allt som bjuds på, men oftast tröttnar jag på spel innan jag ens klarat ut dem😂
Aldrig lol, världens dummaste grej.
Du har ju tusen spel utan achievements att välja på överhuvudtaget eller hur.
Jag gjorde det ett långt tag. När jag väl skaffade Xbox 360 så var det en lång period som jag endast kunde spela spel med achievments. Fanns inte det i ett spel så kändes spelet poänglöst (ursäkta ordvitsen).
Om det är achievements man kan få genom att bara spela spelet och utföra olika challenges där. Bryr mig inte om achievements som är låsta bakom tex att man behöver klara av spelet på en viss svårighetsgrad, klara av det på en viss tid eller achievements som bara kan fås i spelets multiplayerdel.
Jag brukar försöka göra så många som möjligt när jag kör ett spel.
Spelar igenom storyn först och sedan städar jag upp de achievements som går, om de har för mycket grind så struntar jag i dem, spelar väldigt sällan om spel så det blir ett spel åt gången som jag koncentrerar mig på.
I tex fallout 4 så är jag på 99% klar och den enda achievement som jag har kvar är att samla ihop 100.000 Nuka World tickets vilket tar väldigt många timmar att göra så den får vara.
Jag avskyr detta och cosmetics aktivt.
Varför?
Jo för att spelutvecklare kommer undan med att släppa content som är 80% cosmetics och 20% riktig content för att:
a) vissa i spelarbasen faktiskt bryr sig om cosmetics (grrrr....)
b) det är svårare att se brist på content i en uppdaterings-splash som är medvetet kryddad med cosmetics-uppdateringar för att man inte ska se hur lite faktisk content som finns där.
Du har ju tusen spel utan achievements att välja på överhuvudtaget eller hur.
Hur blev detta uppröstat?
"Jag tycker att *feature som alla biltillverkare gör* är dåligt och att de borde sluta"
"Ja men då kan du väl GÅ istället!"
Någonstans imellan;
* Japp, är en achievement-jägare
* Jo då, men bara i vissa titlar
Jag börjar inte spela ett spel för att jaga trophies, men om jag spelar ett spel kommer jag troligen försöka få så många av dem som möjligt.
Nä, vill också ha ett mellanalternativ egentligen. Röstade på första av dem men är egentligen ingen hunter på så sätt, jag spelar igenom ett spel för att jag är intresserad av det och tar vissa achievements/trophys om de är "längs vägen" så att säga eller om jag läser om någon som känns överkomlig för mig att ta. Men jagar inte 100% eller sådana som känns för omöjliga för mig att ta. Så jag är mer casual hunter så att säga.
Hur blev detta uppröstat?
"Jag tycker att *feature som alla biltillverkare gör* är dåligt och att de borde sluta"
"Ja men då kan du väl GÅ istället!"
Kanske 3st förstog vitsen
När jag var 12 år gammal och man köpte ett spel om året så samlade jag mycket på 360. Det gav en visst nöje att t ex klara spelet på det svåraste eller att låsa upp t ex Recon armorn i Halo 3.
Men som vuxen och alldeless för lite tid kunde jag inte bry mig mindre om påhittet. Stängt av alla notifieringar till och med.
Kanske 3st förstog vitsen
I dont get it
Krävs något väldigt speciellt för att jag ska spela ett spel som saknar den funktionen. Det är väldigt trevligt med inbyggda delmål för min del. Jag köper inte spel enbart för att ta all gamerscore eller en platinum men det finns många spel som blir bättre med.
Det finns också riktigt dåliga exempel, Witcher 3 och Last of Us 1 (ej remake) är två riktigt tydliga exempel med listor på saker som ska utföras som gör det till sämre upplevelser.
Rent generellt är spel för enkla. Achievements kan i bästa fall göra resan lite längre och svårare. Precis som med allt annat som rör spel finns det bra och dåliga implementeringar vilket redan nämnts i tråden.
För folkhälsans skulle borde de argaste gubbarna få valmöjligheten att inaktivera achievements helt och hållet.
Jag tycker det är ett trevligt inslag och jag blir ofta glad när jag klarat en svår boss eller liknande och det plingar till. Däremot jagar jag väldigt sällan trophies/achievements aktivt utan det bara sker automatiskt när jag spelar.
Har ganska svårt att förstå kritien mot trophies/achievements. Ok, det går ofta inte att stänga av själva progressen att få en achievement, men det går mig veterligen alltid att stänga av notifikationen. Så det är lite som att inte gilla champinjoner = ät inte champinjoner då.
Jag jagar inte achievements. Däremot vill jag gärna öka på mitt gamerscore vilket gör att jag fram till ganska nyligen brukade köpa alla multiformatsspel till Xbox i stället för PlayStation. Några achievements blir det ju alltid oavsett om man bryr sig eller inte. Nu spelar jag mer på PlayStation av andra skäl och trophies har jag ingen historia av att samla så då lär jag bry mig ännu mindre.