Ingen Switch 2-"scalping"? – Nintendo tänker leverera tillräckligt med konsoler

Robot
Ingen Switch 2-"scalping"? – Nintendo tänker leverera tillräckligt med konsoler
Medlem

Nja, så många konsoler kommer de inte leverera men bra försök.

Medlem

Vore det inte enklare om återförsäljarna hade någon form av bank-ID kontroll och max 1 per kund i kassan?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Vore det inte enklare om återförsäljarna hade någon form av bank-ID kontroll och max 1 per kund i kassan?

Varför skulle återfösäljare ha en skyldighet att bestämma hur många konsoler någon får köpa?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Varför skulle återfösäljare ha en skyldighet att bestämma hur många konsoler någon får köpa?

För att alla ska få en chans att köpa ett exemplar om det skulle vara brist?

Jag vet att webhallen och inet gjorde så när både Lovelace (4000-serien, ps5 och xbox var bristvaror) under pandemin.

Eller tänker jag fel?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Så att alla får en chans att köpa ett exemplar? Eller tänker jag fel? Jag menar med de exemplar som de får in på lager.

Jag vet att webhallen och inet gjorde så när både Lovelace (4000-serien, ps5 och xbox var bristvaror) under pandemin.

Deras främsta mål är väl att få sålt sitt lager, ligger på tillverkaren att bistå med tillräckligt hög produktion att scalpers inte kan köpa upp allt. Med det sagt så är jag nog mer benägen att ta ett "1 köp per person"-system över att återförsäljare själva blir scalpers som de gjorde med GPU-bristen eller som Komplett gjorde med PS5.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Deras främsta mål är väl att få sålt sitt lager, ligger på tillverkaren att bistå med tillräckligt hög produktion att scalpers inte kan köpa upp allt. Med det sagt så är jag nog mer benägen att ta ett "1 köp per person"-system över att återförsäljare själva blir scalpers som de gjorde med GPU-bristen eller som Komplett gjorde med PS5.

Precis, för det kanske förhindrar att en och samma person köper upp 5-10 konsoler och lägger ut på blocket eller tradera. Jag är en av personerna som kommer att köpa en switch 2 på release och då vore det kul att kunna få tag i en utan att behöva "hänga på låset" så att säga.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Då kan scalparna scalpa extra många enheter med andra ord

Releasehästryttare

Räkna med att få betala dubbelt om man vill ha en Switch 2 inom första året...

Medlem

Kan se två sätt. Ett är väl att man knyter konsolen till ett visst Nintendo-ID. Typ serienummer till ID vid första uppstart.

Det andra är väl att alla vägrar köpa från andrahandsmarknaden. Svårt när det kliar i fingrarna antar jag.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Nja, så många konsoler kommer de inte leverera men bra försök.

Det går att fixa beroende när de startar tillverkning och bygger upp ett stort lager innan släpp. Om det är en switch 2 så har de en rätt bra fingervisning hur många de kommer sälja.
Är det någon helt ny typ så är det nog svårare och man vill inte sitta fast med stort lager osålda konsoler.

Medlem
Skrivet av magma:

Vore det inte enklare om återförsäljarna hade någon form av bank-ID kontroll och max 1 per kund i kassan?

Om man vill köpa två konsoler då? Hur gör man då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om man vill köpa två konsoler då? Hur gör man då?

Köper från två olika butiker? Eller väntar någon månad på försäljningen öppnas upp normalt.

Förövrigt är ju inte detta mycket av en nyhet, detta har de ju sagt länge de ska göra för att motarbeta scalping. Det ryktas ju också vara en av anledningarna till att konsolen inte släpps i år utan skjuts upp till nästa istället.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Köper från två olika butiker? Eller väntar någon månad på försäljningen öppnas upp normalt.

Ja så kan ju en Scalper också göra, finns många butiker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja så kan ju en Scalper också göra, finns många butiker.

Då får folk låta bli att köpa från scalpers?
Påminner om tråden: https://www.fz.se/artikel/285106-blocket-om-scalpers-och-rese...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Då får folk låta bli att köpa från scalpers?
Påminner om tråden: https://www.fz.se/artikel/285106-blocket-om-scalpers-och-rese...

Ah kommer ihåg det där.

"Blocket skriver i sitt uttalande att de enligt dem själva bedriver ett "gediget kundservice-och kundsäkerhetsarbete" som bland annat innebär att de säkerhetsställer att säljaren faktiskt har varan. Det är alltså inte ok att lägga upp en annons på en verifierad förbokning."

Många förboknings annonser fanns på tradera och jag gick in och anmälde dem för att se dem försvinna.
Sen måste man ju ha egna bilder tycker jag på en annons.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av magma:

Vore det inte enklare om återförsäljarna hade någon form av bank-ID kontroll och max 1 per kund i kassan?

Skrivet av Devan:

Räkna med att få betala dubbelt om man vill ha en Switch 2 inom första året...

Skrivet av nogho:

Kan se två sätt. Ett är väl att man knyter konsolen till ett visst Nintendo-ID. Typ serienummer till ID vid första uppstart.

Det andra är väl att alla vägrar köpa från andrahandsmarknaden. Svårt när det kliar i fingrarna antar jag.

Skrivet av Karmak:

Det går att fixa beroende när de startar tillverkning och bygger upp ett stort lager innan släpp. Om det är en switch 2 så har de en rätt bra fingervisning hur många de kommer sälja.
Är det någon helt ny typ så är det nog svårare och man vill inte sitta fast med stort lager osålda konsoler.

Skrivet av lonian:

Ah kommer ihåg det där.

"Blocket skriver i sitt uttalande att de enligt dem själva bedriver ett "gediget kundservice-och kundsäkerhetsarbete" som bland annat innebär att de säkerhetsställer att säljaren faktiskt har varan. Det är alltså inte ok att lägga upp en annons på en verifierad förbokning."

Många förboknings annonser fanns på tradera och jag gick in och anmälde dem för att se dem försvinna.
Sen måste man ju ha egna bilder tycker jag på en annons.

Eller så rear butikerna inte ut dem utan säljer dem till rätt pris direkt, dvs det scalpers lyckas sälja för.

Carmack bad ju nvidia att bara kör budgivning direkt så slipper man mellanhänder.

Varför ska butikerna abeta mer för förlust? Lägg scalperpris direkt eller budgivning så får alla till marknadsvärde istället för en massa krångliga, tramsiga förmodligen olagliga turordningsregler.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja så kan ju en Scalper också göra, finns många butiker.

Jo, men det blir ju enorm skillnad om de kan köpa 500-5000 konsoler per butik eller en. Det ger många fler chansen att köpa en konsol till riktpris istället för överpriser. Sen om du vill ha en i vardagsrummet och en sovrummet - eller whatever - är ju inte riktigt samma stora problem och bidrar inte heller till osund andrahandsmarknad som även förstör förstahandsalternativet.

1
Skriv svar