Fler och fler spelar på Steam med kontroll – Xbox-kontrollen solklart störst

Robot
Fler och fler spelar på Steam med kontroll – Xbox-kontrollen solklart störst

Har tredubblats sedan 2018.


Medlem

Använder främst mus och tangentbord men om jag kör bilspel så brukar xbox kontrollen åka fram, den är betydligt mer använd en series xen den kom med

Medlem

Dom flesta spel är bäst med kontroll.

Medlem

Har en PC och visst på yngre dar online gaming o ventrilo mm funkade bra ihop med grabb gamingen. Men sen nått år tebax konsoll med kontroll så jäkla gött.

Har delvis med att göra vet inte om jag är ensam men fick så jäkla ont i axlar nacke så man trots bord/stol gaming sitter lite framåtlutad spänd som en fiol lol.

Medlem

Använder extremt sällan mus och tangentbord i spel men i fps är det ju det enda rätta.
Min dator känns mer som en spelkonsol när jag lirar, på en 4K oled HDR tv med blåa Xbox series X kontrollern.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spelar främst racingspel senaste halvåret, så då blir handkontrollen svaret. Annars ligger jag nog på ca 50/50.

Medlem

Vilken kontroll metod som används beror på spel.
Här är ju PC perfekt som spelplattform då man ofta kan välja hur man vill köra.
Tänker på GTAV det spelet körde man ju med mus och tangentbord om man satt vid datorn och spelade. Men när man satte sig i en bil så tog man bara upp kontrollen brevid sig och körde med den, då det inte var optimalt att köra med mb+tangentbord.
Detta tror jag inte fungerar på nått spel på konsolerna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelar med Xbox kontroller av den enkla anledningen att jag alltid spelar på projektor/tv.

Medlem

Handkontroll i bildspel, fighting och action äventyr där man inte behöver sikta.... Så då spelar jag på tvn.

Rpg, fps och alla byggarspelen kan ju kontrollen bara drömma om att få vara med.


signatur

Well I ain't evil. I'm just good looking.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Handkontroll i bildspel, fighting och action äventyr där man inte behöver sikta.... Så då spelar jag på tvn.

Rpg, fps och alla byggarspelen kan ju kontrollen bara drömma om att få vara med.

Håller med till 99.9%

Medlem

Dom släpper ju snart sin egna steamkontroll i samarbete med Hori. Den första kontrollen med stöd för steam input. Släpps dock bara på japanska marknaden till att börja med.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Använder kontroll i allt utom FPS. Varvar mellan Series X och Dualsense-kontroll.

Medlem

Typ allt som inte är inventory managment eller fps är bättre med kontroll.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Man ska inte glömma att det finns mjukvara som gör att t.ex. Playstation-kontroller emuleras som Xbox-kontroller, så det kan nog bidra en del till statistiken. Dock så har ju Steam numera inbyggt stöd för både PS och Switch, men det händer att jag ibland behöver emulera ändå när det krånglar.

SJälv kan inte använda min Xbox Series-kontroll för när jag kopplar in hörlurar i den så ballar Windows ur och hela tjänsten som hanterar ljud stendör. Höll på och felsökte i timmar förut och installerade om Windows men ingenting hjälpte så fick ge upp, så nu använder jag min Dualsense istället.

Medlem

Den är helt enkelt bäst för att spela med. Albert Penello team gjorde ett riktigt bra jobb med den.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Den är helt enkelt bäst för att spela med. Albert Penello team gjorde ett riktigt bra jobb med den.

Det är inte därför.
Det för att xbox kontrolle enda sen 360 haft native stöd i windows.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Uppenbarligen är kontroll typ sämst på allt som inte är bilspel, plattformsspel eller fightingspel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Inte så konstigt då det finns så många speltyper som gör sig bäst med en handkontroll.


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

SJälv kan inte använda min Xbox Series-kontroll för när jag kopplar in hörlurar i den så ballar Windows ur och hela tjänsten som hanterar ljud stendör. Höll på och felsökte i timmar förut och installerade om Windows men ingenting hjälpte så fick ge upp, så nu använder jag min Dualsense istället.

Där ser man. Jag hade inte ens noterat att det finns en hörlursport.
Jag har ett par blåtandshörlurar som fungerar till datorn men spelar oftast med högtalare ändå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kör egentligen bara RTS med mus och tangentbord just nu (men har börjat att köra kontroll till Age of Empires 4 på senare tid också), FPS spel slutade jag att använda mus och tangentbord till för flera år sedan. Kontroll is the way 👍

Medlem

kontoll så man kan sitta i soffan framför oled tvn

Medlem

Antar Xbox kontrollen är populärast för det är Microsoft kontroll och folk sitter på Windows, antar supporten för den kontrollen finns mest i spel och på steam också. Däremot så verkar PS5 kontrollen vara den bästa kontrollen tekniskt sett. Men stödet och haptic feedback finns bara i speciella PC spel. Kan säga att jag sitter på Xbox kontroll och spelar på PC också. Men kanske ska köpa en PS5 dosa och testa i dom spelen som har stöd för den.

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Antar Xbox kontrollen är populärast för det är Microsoft kontroll och folk sitter på Windows, antar supporten för den kontrollen finns mest i spel och på steam också. Däremot så verkar PS5 kontrollen vara den bästa kontrollen tekniskt sett. Men stödet och haptic feedback finns bara i speciella PC spel. Kan säga att jag sitter på Xbox kontroll och spelar på PC också. Men kanske ska köpa en PS5 dosa och testa i dom spelen som har stöd för den.

Vad jag vet så måste ps5 kontrollen vara trådansluten till dator för att dess haptic feedback funktioner ska fungera


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Antar Xbox kontrollen är populärast för det är Microsoft kontroll och folk sitter på Windows, antar supporten för den kontrollen finns mest i spel och på steam också. Däremot så verkar PS5 kontrollen vara den bästa kontrollen tekniskt sett. Men stödet och haptic feedback finns bara i speciella PC spel. Kan säga att jag sitter på Xbox kontroll och spelar på PC också. Men kanske ska köpa en PS5 dosa och testa i dom spelen som har stöd för den.

Ny Xbox version släpps i augusti, med feedback. Inget jag direkt behöver, men de lär också vara tystare vilket skulle vara välkommet.

Här en annan version från Turtle beach.

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Antar Xbox kontrollen är populärast för det är Microsoft kontroll och folk sitter på Windows, antar supporten för den kontrollen finns mest i spel och på steam också. Däremot så verkar PS5 kontrollen vara den bästa kontrollen tekniskt sett. Men stödet och haptic feedback finns bara i speciella PC spel. Kan säga att jag sitter på Xbox kontroll och spelar på PC också. Men kanske ska köpa en PS5 dosa och testa i dom spelen som har stöd för den.

Jag väljer xbox kontrollen före ps kontrollen alla dagar, inte pga support i spel etc utan för att den helt enkelt är bättre..

Medlem

Svarade "mus och tangentbord" men är faktiskt osäker. Har en dator som jag spelar på i kontoret med med mus och tangentbord men har sedan rätt mpnga år en dator vid TVn som används med kontroll. Rätt jämnt vilken input som används oftast, olika typ av spel spelas på de två.

Medlem

Hade köpt så mååånga fler spel till Steam, kanske lämnat PlayStation helt och hållet för 100% spelande på PC, om Steam-spel kunde visa Kryss, Cirkel, Fyrkant, Triangel, L1, L2, R1 och R2 istället för A, B, X, Y, LB, LT, RB och RT. Några enstaka spel som Kena: Bridge of Spirits har inställningar där man kan ställa in Xbox prompts eller PlayStation prompts, men jag önskar att ALLA spel till Steam, som går att spela med en handkontroll, har PlayStation prompts. Jag har en Xbox-dosa kopplad till min PC, tycker att Microsoft gör skönare handkontroller än Sony, så jag behöver inte hålla i just en Sony-handkontroll. Men jag kan aldrig vänja mig vid för mig förvirrande LB, LT, RB och RT prompts i spelen - jag vill se L1, L2, R1 och R2.

Medlem
Skrivet av Foldon:

Ny Xbox version släpps i augusti, med feedback. Inget jag direkt behöver, men de lär också vara tystare vilket skulle vara välkommet.

Här en annan version från Turtle beach.
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D1800010021743027/6774...

Aa jävlar då kanske jag köper den, frågan är bara om alla spel som stödjer haptic feedback till PS5 dosorna automatiskt kör feedback på Xbox dosan då? Antar det borde funka men man vet aldrig. Kanske utvecklarna måste patcha dom spelen?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag vet så måste ps5 kontrollen vara trådansluten till dator för att dess haptic feedback funktioner ska fungera

Kanske är möjligt ingen aning, kollar upp det om det blir aktuellt att köpa en dosa men kör ofta med sladd ändå eftersom jag inte har batterier och byta hela tiden

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag väljer xbox kontrollen före ps kontrollen alla dagar, inte pga support i spel etc utan för att den helt enkelt är bättre..

Hahahaha nja. Du tycker det är bra med batterier som man behöver byta alltså? Jämfört med PS4/5ans som man laddar. För att inte snacka om haptic feedback. Sen personligen spelar jag bättre i spel med PS4 dosan, kanske pga spakarna. Den är bekvämare och lättare. Listan kan göras lång. Men det bottnar väl i personlig smak.

Iaf den är överlägsen Xbox dosan på nästan alla sätt. Men Xbox dosan är absolut bra annars.

123
Skriv svar