Diskutera – Vilket spel har bästa berättelsen?

Medlem

Metal Gear Solid-serien och Death Stranding. Finns inga spel som lyckats fånga mig så väl och fått mig att komma tillbaka till dem flera gånger.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Elden Ring har en riktigt bra berättelse. Både i själva spelet men även händelserna innan spelet tar vid. Så otroligt djup lore och intressanta karaktärer.

Mycket av detta får man dock lista ut själv, alternativt söka svar på, då det inte är en sedvanlig berättad berättelse. Tar man sig tiden så inser man att det är en riktigt välgjord fantasysaga.

Äh. Elden Ring är ett bra spel men inte så mycket mer än så. Måste man ”söka svar” är storyn inte bra per se.

Skulle Super Mario 3 också ha en jättebra story om det fanns tusen sidor lore att läsa på internet?

Medlem

Final Fantasy X är min go to gällandes story

Medlem
Skrivet av gamleaggan:

Äh. Elden Ring är ett bra spel men inte så mycket mer än så. Måste man ”söka svar” är storyn inte bra per se.

Skulle Super Mario 3 också ha en jättebra story om det fanns tusen sidor lore att läsa på internet?

Kan vara bra att skilja på "story" och "lore". Elden Ring har en story(som är bra), men det är mer lore berättad via världen och allt i den och det är främst den jag tycker är riktigt intressant(kommande expansions story verkar jäkla spännande dock).

Huvudstoryn i sig är ganska lätt att förstå, så där behöver du inte söka några svar. Du behöver inte söka upp något alls, skrev att det är ett alternativ att söka svar. Kan vara kul höra folks egna teorier/tankar då en del är i betraktarens tolkning.

Du får tycka precis vad du vill. Enligt mig är Elden Rings värld riktigt intressant och välgjord, otroligt mycket detaljer, men du blir inte handhållen något utan måste använda lite av hjärnkontoret(och fantasin). En del gillar det inte utan vill ha en mer rakt på berättad story och det är helt okej! Jag har inget emot något av dom.

Sista meningen känns bara löjlig så tänker inte ens bemöda mig.

Edit:
Sen har du rätt i att story/lore inte automatiskt behöver vara bra bara för att man kan behöva titta upp saker på nätet för att hänga med, men i Elden Rings fall tycker jag som sagt det är värt tiden då den är riktigt bra. Ska medge att jag kollar upp en del då det är så otroligt mycket att hålla reda på.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Medlem

Verkligen en svår fråga.

1. Resident Evil - var ett spel jag var väldigt taggad på att komma i mål. Jag får dock ta tidsepoken i tanke; man letade fram allt själv, samt har fortfarande intryck från det spelet när Barry "råkar" tappa repet.
2. Half-life- var ett spel som som också triggade funderingar: Aliens? Militär? Vad händer?
3.Brothers - a tale of two sons är nog ett av spelen jag berörts mest av. Mycket fint spel.
4.Last of us - kollade på lets play, då jag inte skaffade spel till Playstation. Men avbröt tittande efter "introt" och tänkte: detta måste jag spela själv (dock aldrig hänt; ligger på bucket lita 😁).

Medlem

Det här kanske inte räknas eftersom inte ett ord tappas men ett av de spel där jag inte kunnat sluta spela för jag hela tiden ville se vad som händer härnäst var Inside.

Om det inte räknas så säger jag Monkey, Island 1 och 2, It came from the desert och Mafia 1 och 2.

Medlem

Bioshock 1


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Det som fick mig fastklistrad vid skärmen var spelet Firewatch

Medlem

Måste slå ett slag för Gone Home, rätt kort spel men man fastnar lätt och vill bara spela vidare.

Medlem

Jag gillade verkligen storyn i första Uncharted spelet.
Annars ligger även original storyn i FF7 högt. Nya däremot är jag inte lika stort fan av.

Last of us 1 storyn var riktigt fet också.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mass Effect (hela triologin)
KOTOR
Witcher 3 (bara vissa sidouppdrag har bättre story än många spel)
Cyberpunk 2077
Telltale games in general (Walking dead S1, Wolf among us in particular)
Av lite mer oldschool så skulle jag säga:
Fallout 2
Phantasy Star IV (gillar alla, men fyran hade bäst berättarteknik),
Chrono Trigger
Final Fantasy IV (2), Final Fantasy VI (3), Final Fantasy IX

Medlem

Ingen har nämnt mina två favoriter, KotOR 2 och Morrowind. Mass Effect ligger väldigt högt också.

Medlem

Shenmue serien tycker jag personligen har en väldigt fin berättelse,

Medlem

Skulle nästan påstå att samtliga spel på min topplista skulle passa in här. Dock kan man dela in frågan i olika kategorier.

Bästa berättandet genom gameplay:
Brothers - A Tale of Two Sons
The Case of the Golden Idol
Psychonauts spelen
Ace Attorney spelen

Bästa karaktärsutvecklingen:
Disco Elysium
SOMA
Grim Fandango

Bästa blandningen av fakta och fiktion:
Gabriel Knight spelen
Broken Sword spelen

Medlem

Max Payne trilogin och Grand Theft Auto IV samt Mafia från 2002 är några av dom bästa om du frågar mig

Medlem

Säkert mina nostalgiska glasögon men Warcraft 3 samt Legend of the Dragoon är spel vars story värmer mig extra mycket. Bägge är ganska ostiga och over-the-top på sina sätt men jisses va dem fängslar mig än idag. Jag läser med jämna mellanrum om alla böcker (warcraft) då dem ger mig en sån otrolig mysfaktor. Skrev min egen roman om hela Legend of the Dragoon som 12-åring då jag inte kunde få nog av spelet. Blev en del fulgråt när en karaktär dog. Tror dock mest att min uppfattning kommer från nostalgin och hur påverkad jag blev att uppleva sådana storys i spel under en tid där själva berättarglädjen inte var en självklarhet.

Medlem

Mass Effect och The Last of Us part 2. Båda har verkligen svetsats sig in i sinnet!

Medlem

Min lista för story (ofta även bra berättande, lore och skrivande)...

Dear Esther (bra första genomspelningen, oförglömligt efter andra när man väl kopplat ihop helheten med alla små detaljer)
The Dig
Sunless Sea (så unikt, stämningsfullt, fascinerande)
Planescape: Torment (överlägset)
VtM: Coteries of New York (stämningsfull visual novel)
The Last Express (ombord ett tåg innan första världskriget bryter ut, i klass med 90-talets bästa äventyrsspel)
Elden Ring (älskar framförallt att upptäcka och förstå mer av lore, en del påminner mig om Silmarillion)
Fallout (ettan)
The Wolf Among Us (välskrivet och minnesvärt, gillar du så kolla in serietidningarna Fables!)
Disco Elysium
Deus Ex (ettan)
VtM: Bloodlines (här gifter sig alla delar riktigt bra mellan setting, lore, story, karaktärer, dialog, röstskådespel)
Kingdom Come: Deliverance

Skrivet av Dalaboy:

Gabriel Knight: Blood of the Sacred, Blood of the Damned var en riktig wowupplevelse för mig när den kom. Riktigt bra story med twists och ett gripande slut.

Vilket Gabriel Knight bör man börja med om man aldrig spelat? Sins of the Fathers?

Skriv svar