Helldivers 2 – Pc-spelarna tvingas att länka sitt steamkonto till PSN

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har ju också stått på Steams sida om spelet att psn krävs redan vid köp av spel.
Dock pågrund av strul i början så inaktiverades det tillfälligt.
Så konstateras att pc master race inte kan läsa ordentligt.

Dock kunde du utan problem skippa den processen då.
Men nu helt plötsligt så måste man ha ett konto där..

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har ju också stått på Steams sida om spelet att psn krävs redan vid köp av spel.
Dock pågrund av strul i början så inaktiverades det tillfälligt.
Så konstateras att pc master race inte kan läsa ordentligt.

Samtidigt har det hittils stått på den officiella FAQ'n att PSN kontot är fullständigt valfritt, så inte riktigt den gotcha som du tror det är.

Medlem

0 problem för den som är det minsta vaken eller har kunskap om hur det fungerar.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Haha vilket skitsnack. Att man undersöker "alleged hack" innebär ingenting och ddos attacker händer alla stora företag.

Kunde hålla med om det inte vore för att Sony bekräftade att personalinfo hade läckt ut månaden efter (står även på raden ovanför i mitt tidigare inlägg).

Skrivet av Kleptoman:

Sen att Sony Pictures blivit hackat är helt orelevant. Det är som att säga att Xbox är osäkert p.g.a. att Github blivit hackat.

Vore jag Xbox-spelare hade jag nog dragit öronen åt mig om Microsofts övriga tjänster hackades och sänktes med jämna mellanrum. Lyder man under samma moderbolag sköts antagligen upphandligen av IT-säkerheten på samma sätt i dotterbolagen för att spara pengar och förenkla arbetet.

Skrivet av Kleptoman:

Sen innebär detta ingenting. De flesta stora företag lär ha 1 eller fler data breaches. T.o.m steam

Nu hittar jag inga uppgifter om att Xbox eller Steam har läckt 77 miljoner användaruppgifter, men du får gärna återkomma med källa.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Quake-konnässsör

Haha, så roligt mmm review bombing is the shit

Köpte mitt Helldivers 2 via HumbleBundle, stod inget om att det krävs ett PSN konto för att spela, enbart att Steam var ett måste. Frågade om pengarna tillbaka på grund av det helt plötsligt krävs ett PSN konto, fick pengarna tillbaka.

Hade ändå tröttnat på spelet, så det slutat skitbra det här

Medlem
Citat:

Anledningen sägs vara på grund av säkerhetsskäl.

Jo tjena.

Tyckte att den här Steam-recensionen verkligen slog huvudet på spiken:


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Samtidigt har det hittils stått på den officiella FAQ'n att PSN kontot är fullständigt valfritt, så inte riktigt den gotcha som du tror det är.

Det som står på Steam-sidan väger väl ändå tyngst oavsett då det är vad som är direkt länkat till spelet i fråga? Står det från början att ett PS-konto krävs, då är det ju det som gäller och man får göra sina köpbeslut därefter.

Men det är inte att säga att detta inte vart dåligt kommunicerat eller hanterat. De kunde ha gjort det tydligare att det absolut krävs. Istället för en "Skip"-knapp i menyn när man fick upp popupen så hade det kunnat stå "Remind me later" med en tydlig text att det krävs och kommer vara obligatoriskt framöver exempelvis, och då att den påpekade detta per x antal starter.

Sen får de ju lösa det för alla dem vars land inte ingår i PSN som nu köpt spelet ändå, antingen med återköp eller undantag (men de, om man ska vara rättvis, borde ju också då snappat upp att det krävs ett PS-konto)..

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Som vanligt så räcker det inte med att göra ett grymt spel som säljer som smör, man ska alltid pressa ut så mycket som möjligt ur spelarna. Ser väl bra ut hos aktieägarna när Sony kan få upp sina siffror.

Alla PC-spelare har inte ens PSN-konton, så att behöva skapa ett enbart för Helldivers känns som ett onödigt hinder.

PSN finns inte ens i alla länder. Länder som kan köpa HD 2 på steam.
Visst det finns sätt att ändå skaffa PSN konto men det blir lite av en gråzon.

Medlem

Helt rätt att reaktionerna blir så pass stora, otroligt dåligt hanterat av både Sony och utvecklarna.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som vanligt så kan ditt hat för Sony och med folk som säger sanningen inte vara nyttigt.

Du borde klaga på folk som inte klarar av att läsa en text istället.

Eller klaga på Microsoft att Sea of thieves kräver Microsoft konto på ps5 för att spela.
Antar att det skulle du aldrig göra.

Jag klagade inte på Sony.
Jag kommenterade det du skrev och skrattade åt att Sony är gudar i dina ögon. Och att du försvarar dom i allt 😂

Edit: och för info Microsoft är jag inget större fan av. Utan det är Gamepass som jag tycker är det bästa som hänt denna generation... medans du tycker sonys prishöjningar är jättebra.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jag klagade inte på Sony.
Jag kommenterade det du skrev och skrattade åt att Sony är gudar i dina ögon. Och att du försvarar dom i allt 😂

Nä Sony är inte gudar och jag har kritiserat dom flera gånger. Dock kan ditt hat inte se något annat.

Vi alla vet och du också att du hatar Sony av någon anledning.
Samt också folk som säger sanningen då den svider i dina ögon så det gör ont.

Skulle vara nyttigt för dig att släppa ditt hat, kanske behöver du prata med någon om det.

Medlem

Förstår inte varför det ska bli ett krav, det går ju ändå inte köra cross-save?

Dvs spela på PC och sedan fortsätta på konsol. Oavsett så har ju inte alla PC spelare en Ps5.

Sånt här e tråkigt och störigt när man skall tvingas till sånt.
Och företagen gör ju så för att göra så folk måste göra ett konto hos dom ifall dom redan inte har och vill spela spelet.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Nu hittar jag inga uppgifter om att Xbox eller Steam har läckt 77 miljoner användaruppgifter, men du får gärna återkomma med källa.

Inte 77 men 35 miljoner.

"Back-end databases – holding sensitive data including user names, hashed and salted passwords, game purchases, email addresses, billing addresses and encrypted credit card information – were also breached. Users are advised to change their passwords and to keep a close eye on their bank statement, in case crooks manage to use the stolen data to commit fraud or perhaps to run identity theft scams."

https://www.theregister.com/2011/11/11/valve_admits_steam_hac...

Sedan har vi den ökända attacken då källkoden till HL2 stals samt säkerhetshålet för några år sedan då det gick att ta över folks konton enbart genom att veta deras användarnamn.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

October 2023: Sony Notifies Employees of Data Breach

September 2023: Sony Investigates Alleged Hack

August 2017: Hacker Group Accesses Sony Social Media Accounts

December 2014: PlayStation Network Taken Down by Christmas DDoS Attack

November 2014: Hackers Steal 100 Terabytes of Data from Sony Pictures

June 2011: Sony Pictures Website Hacked, Exposing One Million Accounts

May 2011: Personal Details on 25 Million Sony Online Entertainment Customers Stolen

April 2011: Hackers Access Personal Data of 77 Million Sony PlayStation Network Users

July 2008: PlayStation Site Targeted with SQL-Injection Attack, Prompting Visitors to Download Fake “Antivirus Scanner”

Källa.

High risk no reward. Jag har full förståelse för alla som inte vill skapa ett PSN-konto för att spela Helldivers på Steam. Bevisligen är det helt överflödigt, och ska du spela på PS5 måste du ändå köpa spelet pånytt.

EDIT: Om någon från Arrowhead läser tråden vill jag bara säga att ni har gjort ett fantastiskt spel, och Sonys idioti är inte ert fel.

Samtidigt har Valve egna problem, inget nytt att företag blir hackad.
Men steam är steam och tror att dom är speciell.

https://www.pcmag.com/news/steam-store-spreaded-malware-after...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av Vileoxe:

Samtidigt har Valve egna problem, inget nytt att företag blir hackad.
Men steam är steam och tror att dom är speciell.

https://www.pcmag.com/news/steam-store-spreaded-malware-after...

Typ inget nytt nä.

Och sen är det ju ganska orelevant vad ett företag som man redan har konto på hos blivit hackad har och göra med ett annat företag som blivit hackad som man inte har konto hos, gör ju liksom inte att hackningen på andra företaget blir nulifierat och lika bra att göra ett konto hos dom då.
Folk kanske inte vill ha ännu en risk konto


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Klart det spelar roll det är för det första tvärtemot vad Sony säger väldigt osäkert att ha massa länkade konton. Det är dessutom ännu flera företag som kommer åt alla din information de inte har något med att göra.

Visst jag håller med dig och tänkte precis likadant första gången jag var tvungen att länka ett tredjeparts konto men i slutändan så är vi körda i alla fall så länge informationen finns digitalt nånstans. Det räcker med att ett företag blir uppköpt, nåt som vi inte har kontroll över, så är våra uppgifter i händerna på helt andra företag.

Det enda som betyder nåt är, vill jag spela det här spelet, ja eller nej och är det här en dealbreaker för mig ja eller nej.

Problemet är att om man alltid ska rösta med pengarna så finns det inte mycket kul kvar att göra här i världen.

Medlem

Kanske är naiv eller bara gammal och inte orkar bry mig, men skulle tro att alla redan har get ut mer information till diverse appar i sin telefon och sidor på internet än vad det krävs att skaffa ett PSN konto. Köpte spelet i mars fick notisen om att länka ett PSN konto grävde upp mitt konto jag hade på PS3.

Måste man ha samma e-mail för steam och psn? Tror jag är i knipa.

Medlem

Snart måste man länka ett spel till 10 olika konton pga säkerhet.. vilket skämt...

Medlem

Är väl precis samma samma som Ubisoft, EA, rockstar, blizzard osv gör på steam. Fast de kräver även extra launchers. Intressant att det blir en så stor sak när Playstation gör det. Såklart är det lite jobbigt men förstår inte hur det kan bli en så stor sak av det hela.

Men det är kanske bara jag som tycker att göra en användare på under en minut inte stör min dag särskilt mycket.

ZF
Medlem

Told ya!

Detta är det drygaste med många spel på Steam ändå, så märkligt att folk på riktigt trodde detta skulle bli undantaget.

Men det enda som rimligen kan kritiseras av andra än hycklare är tydligheten vid köp innan det introduceras.

Hur mycket det fuskats och trollats av Windows-användarna jämfört med andra spel har det inte skrivits så mycket om än. Men att det bör råda krångelparitet mellan versioner tycker jag ändå är rimligt. Man borde inte behöva ett Xbox-konto på vare sig Windows eller PS heller. Och framförallt inte på SteamOS där det garanterat kommer bli krångel direkt, och antagligen betydligt senare också.

Att folk ens orkar med PC-spelande idag är närmast obegripligt. Varje gång jag ser ett "behöver" "kräver" "godkännande hos" på Steam så går jag bara vidare. Do not passera kassan.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Är väl precis samma samma som Ubisoft, EA, rockstar, blizzard osv gör på steam. Fast de kräver även extra launchers. Intressant att det blir en så stor sak när Playstation gör det. Såklart är det lite jobbigt men förstår inte hur det kan bli en så stor sak av det hela.

Vill bara lägga till Microsoft, de kräver ett Xbox inlogg på sina spel (ingen launcher).
"Requires 3rd-Party Account: Xbox Live (free in-game signup) "

ZF
Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Samtidigt har Valve egna problem, inget nytt att företag blir hackad.
Men steam är steam och tror att dom är speciell.

Ingen aning om det hjälper säkerheten, men..

Det värsta med Steam är att de verkligen vill använda sin verifiering till max. Jag blir utloggad hela tiden. Den där "lita på enheten" har uppenbart hönsminme. ;D

Möjligen kanske även det en taktik för att man ska installera appen, så det blir "enklare" att verifiera sig, igen.

På PS kan jag inte minnas en enda gång under åren jag blivit utloggad. Om det var bidrog till hacken eller inte vet hunden.

Medlem
Skrivet av Margy:

Detta krav var känt och stod tydligt på Steam redan innan spelet släpptes.

Det var tydligen även ett krav när spelet släpptes men med överbelastning och serverproblem släppte man på det. Nu återinför man det igen.

Nope, när jag köpte det på steam var det ”optimal” att länka men det var inget måste.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Är väl precis samma samma som Ubisoft, EA, rockstar, blizzard osv gör på steam. Fast de kräver även extra launchers. Intressant att det blir en så stor sak när Playstation gör det. Såklart är det lite jobbigt men förstår inte hur det kan bli en så stor sak av det hela.

Men det är kanske bara jag som tycker att göra en användare på under en minut inte stör min dag särskilt mycket.

Inte för att det är något bättre i mina ögon, men skillnaden här är ju att detta är en retroaktiv ändring som riskerar att stänga av en helvetes många kunder som har betalat för sitt spel, utan någon som helst legitim anledning.

Medlem
Skrivet av Thane:

Har läst meningen flera gånger men fattar ingenting

Okey jag förtydligar. För att spela multiplayer, så krävs PS+ (ej att förväxla med mitt typo med PSN+).
Är detta något som sony kommer sneaka in i framtiden så man måste betala för att spela multiplayer på steam.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av JRico:

Visst jag håller med dig och tänkte precis likadant första gången jag var tvungen att länka ett tredjeparts konto men i slutändan så är vi körda i alla fall så länge informationen finns digitalt nånstans. Det räcker med att ett företag blir uppköpt, nåt som vi inte har kontroll över, så är våra uppgifter i händerna på helt andra företag.

Det enda som betyder nåt är, vill jag spela det här spelet, ja eller nej och är det här en dealbreaker för mig ja eller nej.

Problemet är att om man alltid ska rösta med pengarna så finns det inte mycket kul kvar att göra här i världen.

Ja med den inställning blir vi ju alla körda om vi låter företagen komma undan med det. Men det skall man inte göra köper inget på steam som kräver tredjeparts konton. Det kommer jag fortsätta med gör man som Sony i detta fallet och ägt er av spelen skulle jag kräva pengarna tillbaka.

Annars kommer du tillslut ha 100 konton kopplade till steam.

Medlem
Skrivet av Thane:

Har läst meningen flera gånger men fattar ingenting

De menar att man snart måste köpa PS+ för att kunna spela Helldivers 2 online, även om man inte är på en Playstation. Du kan inte spela online på en Playstation utan att betala för det. Det vi tar för givet med PC är inte gratis för konsoller.

Skrivet av Dunder:

Helt rätt att reaktionerna blir så pass stora, otroligt dåligt hanterat av både Sony och utvecklarna.

Det är inte utvecklarnas val, det är Sonys. Hur får du detta till utvecklarnas fel?


signatur

I drank what?

Medlem

Konstigt att sony vill ha sitt spel kopplat till sin egen tjänst...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar