Blizzard-veteranen Mike Ybarra tycker att man borde kunna dricksa bra spel
Itch.io är redan en grej där man kan ge dricks till folk om man uppskattade spelet.
Jag förstår varför man vill ge indieutvecklare mer pengar men för farao, Blizzard är de sista som jag vill ge mer pengar till.
Fast det är ju som sagt rätt bökiga system för att stötta utvecklare egentligen - visst, en del spel har en så stor uppsättning premium-grejer att köpa att man kan välja och vraka så att man kan lägga ungefär så mycket man vill, men att köpa extra kopior av spel och/eller som gåva blir jäkligt osmidigt. Fasta och ibland lite högre priser än man kanske hade velat ge som extra, och att behöva ha antingen fysiska kopior eller vänner att ge till... nja, omständligt.
Tja, alla är ju unika individer som har sina egna åsikter och tankar, men för egen del ligger det betydligt närmare till hands att köpa ett skin/köpa om spelet till en ny konsoll/gifta spelet till en polare än att dricksa efter att jag spelat klart spelet.
Det blir lite moment 22 över det också. Får jag ingen påminnelse om det så kommer jag glömma av att göra det, och om utvecklaren påminner mig kommer jag bli så arg över det att jag kommer vägra göra det av ren princip.
Heja Blåvitt
Tja, alla är ju unika individer som har sina egna åsikter och tankar, men för egen del ligger det betydligt närmare till hands att köpa ett skin/köpa om spelet till en ny konsoll/gifta spelet till en polare än att dricksa efter att jag spelat klart spelet.
Det blir lite moment 22 över det också. Får jag ingen påminnelse om det så kommer jag glömma av att göra det, och om utvecklaren påminner mig kommer jag bli så arg över det att jag kommer vägra göra det av ren princip.
Fair point, helt klart. Och precis som du säger, det är individuellt hur man vill göra det.
Men jag känner ibland att en positiv review på ex. Steam är det bästa man kan göra när det kommer till en del spel jag spelat, jag själv skulle hellre ha möjligheten att kunna skicka en valfri slant också. När det kommer till PC inte minst är det liksom rätt besvärligt, för att inte säga omöjligt, att köpa extra kopior av spel (om det inte finns någon på ens vännerlista som inte har spelet), och summan blir ju som sagt fördefinierad.
itch.io som @Sarato nämnde är ett alternativ, precis som ex. Patreon eller Ko-fi, men enkelheten i att ha allt på samma plattform (och att slippa använda betalningslösningar på fler ställen än nödvändigt, inte minst) hade i mina ögon varit en klar förbättring.
Och för att förtydliga: jag "försvarar" inte AAA-utvecklare som redan tar rejäla pengar för sina alster och/eller har mikrotransaktioner/reklam för sådana som fullkomligen sprutar ur varenda öppning de hittar, och jag kommer inte på en enda sådan jag personligen skulle dricksa i dagsläget. (Däremot finns det säkert nån som skulle ösa lite extra cash över Larian för BG3, kan jag tänka mig.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Vill man ge mer pengar till spelutvecklarna så är det ju faktiskt bara att köpa spelet fler gånger, något system för dricks behövs knappast...
Så har jag gjort några gånger, fast endast för mindre, nishade utvecklare där jag kände att jag faktiskt ville stödja lite extra. Ofta i kombination med att jag tyckte de sålde sitt spel för billigt också.
Tycker detta är en bra idé men det enda sättet som jag skulle gå med på det här är att dom tar bort alla microtransactions.
Det kommer aldrig att hända men det har varit väldigt många gånger som jag har velat ge utvecklarna mer pengar tack vare hur grymt spelet har varit.
Men då köper jag i slutändan spelet på en annan platform med.
Det är väl bara att köpa så många exemplar man känner för?
Vill man ge mer pengar till spelutvecklarna så är det ju faktiskt bara att köpa spelet fler gånger, något system för dricks behövs knappast...
Så har jag gjort några gånger, fast endast för mindre, nishade utvecklare där jag kände att jag faktiskt ville stödja lite extra. Ofta i kombination med att jag tyckte de sålde sitt spel för billigt också.
Detta görs ju redan. Köpte/driksade när jag köpte Baldurs Gate 3 genom att köpa deluxe-dlc:t. Innehåller absolut inget av värde, men ett sätt att ge pengar till utvecklarna. Motsvarande finns på många spel.
Men alltså, då kommer vi tillbaka till problemet att det är en fast summa som du inte kan påverka och att det är bökigt att göra, om det ens går alls. (Om du inte har någon att ge bort spelet till är det ju att köpa på annan plattform som gäller. Steam säger exempelvis "Your account already owns some of the above items, so you can’t purchase them again." och du kan inte köpa en gåvokopia som du slänger på ditt eget konto, utan du behöver välja en mottagare.)
Förstår verkligen inte problemet i att ha ett alternativ där *man själv* väljer hur mycket, om något, man vill lägga utöver inköpspriset. Jag tycker inte heller många spel förtjänar det, men ett fåtal gör det och där finns det inga rimliga alternativ att stötta utvecklaren med valfri summa idag.
Det som personligen är frustrerande är ju den änden av spelutvecklarspektrumet som innebär AAA-utvecklare som ska mjölka ur varenda krona ur sin spelarbas (och gärna några till med DLCer och mikrotransaktioner), ser man *endast* dem så förstår jag att systemet inte låter så lockande överhuvudtaget. Men det finns liksom andra delar av spektrumet.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Detta görs ju redan. Köpte/driksade när jag köpte Baldurs Gate 3 genom att köpa deluxe-dlc:t. Innehåller absolut inget av värde, men ett sätt att ge pengar till utvecklarna. Motsvarande finns på många spel.
Samma här, köpte Baldur's Gate 3 deluxe digitalt och senare beställde jag även ett fysiskt exemplar. Gör bra spel så hittar vi nog sätt att ge bra utvecklare mer pengar.
Mike Ybarra är en stolle.
Jump in.
Jante i ett nötskal. 😅 Fram för fler sätt att belöna sådana som förtjänar det - och vem som förtjänar vad borde vara upp till var och en att avgöra!
Kortsiktigt är det säkert härligt med lite extra pengar. Men när arbetsgivarna använder det mot dig för att hålla nere lönen blir det inte lika kul.
I Sverige betalar jag det som sakerna kostar. Vill de ha mer pengar får de höja priserna, tänker inte uppmuntra tiggerier.
Samma här, köpte Baldur's Gate 3 deluxe digitalt och senare beställde jag även ett fysiskt exemplar. Gör bra spel så hittar vi nog sätt att ge bra utvecklare mer pengar.
Mike Ybarra är en stolle.
Jag kan gärna upprepa det en gång till - det är faktiskt inte helt enkelt att ge primärt indieutvecklare mer pengar. Det borde finnas fler och lättare sätt.
Kortsiktigt är det säkert härligt med lite extra pengar. Men när arbetsgivarna använder det mot dig för att hålla nere lönen blir det inte lika kul.
I Sverige betalar jag det som sakerna kostar. Vill de ha mer pengar får de höja priserna, tänker inte uppmuntra tiggerier.
Nu är ju spelmarknaden "lite" bredare än Sverige. ..."lite".
Och jag ställer mig något tveksam till hur orsakssambandet där ser ut - jag stöttar ett par-tre stycken på Patreon, ett av dem är ett band som även säljer skivor och merch. De får in rätt bra med pengar på sin Patreon, men det har inte påverkat deras priser på grejerna, och hur det där med löner fungerar för inte minst mindre aktörer inom mer kreativa branscher (så som musik, eller för den delen spel) kan variera rätt extremt.
Jag säger det alltså återigen: när jag pratar om att dricksa spelutvecklare pratar jag i regel inte om sådana som har hundratals anställda och är multinationella företag med ekonomiavdelningar och utförliga löneavtal för sina anställda.
Förstår verkligen inte den extrema aversionen så många verkar ha mot att skänka till något/någon man vill stötta. Visst att inte du vill göra det, helt okej, men varför ska det vara så besvärligt för alla andra? Men visst, presentera otvetydiga källor på att det faktiskt blir så betydande och/eller tydliga försämringar av att man skänker en slant eller två så ska jag ta en funderare på saken också. Star Citizen är ett... märkligt exempel, men det känns som att det är ett undantagsfall på så jäkla många sätt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag kan gärna upprepa det en gång till - det är faktiskt inte helt enkelt att ge primärt indieutvecklare mer pengar. Det borde finnas fler och lättare sätt.
Köp spelet fler gånger och skänk till vänner osv. Bättre än att ge pengar egentligen.
Utvecklaren får pengar. Du får glada vänner. Utvecklaren får fler spelare. Utvecklarens försäljningssiffror stiger. Sen går en andel till avgifter i butiken men bör ändå vara en bra deal för utvecklarna.
🙂
Nu är ju spelmarknaden "lite" bredare än Sverige. ..."lite".
Och jag ställer mig något tveksam till hur orsakssambandet där ser ut - jag stöttar ett par-tre stycken på Patreon, ett av dem är ett band som även säljer skivor och merch. De får in rätt bra med pengar på sin Patreon, men det har inte påverkat deras priser på grejerna, och hur det där med löner fungerar för inte minst mindre aktörer inom mer kreativa branscher (så som musik, eller för den delen spel) kan variera rätt extremt.
Jag säger det alltså återigen: när jag pratar om att dricksa spelutvecklare pratar jag i regel inte om sådana som har hundratals anställda och är multinationella företag med ekonomiavdelningar och utförliga löneavtal för sina anställda.
Förstår verkligen inte den extrema aversionen så många verkar ha mot att skänka till något/någon man vill stötta. Visst att inte du vill göra det, helt okej, men varför ska det vara så besvärligt för alla andra? Men visst, presentera otvetydiga källor på att det faktiskt blir så betydande och/eller tydliga försämringar av att man skänker en slant eller två så ska jag ta en funderare på saken också. Star Citizen är ett... märkligt exempel, men det känns som att det är ett undantagsfall på så jäkla många sätt.
Jag säger inte att man inte får.
Vill du ge bort pengar till folk du tycker förtjänar det så gör du det. Inget fel i o stödja andra.
Men de flesta yrken där man ber om dricks är generellt sett inte några av de högre betalda. Tror det finns något samband där. Skulle du själv kunna med och be om dricks ifall du hade det gott ställt?
Men visst jag har inte gjort en stor studie och forskat inom ämnet.
Jag väljer därför att inte ge dricks inom Sverige. Hur andra gör är upp till dom.
Köp spelet fler gånger och skänk till vänner osv. Bättre än att ge pengar egentligen.
Utvecklaren får pengar. Du får glada vänner. Utvecklaren får fler spelare. Utvecklarens försäljningssiffror stiger.
Om man inte har vänner/på Steam då? Hade väl i annat fall, om vi går ifrån själva dricks-tänket, kunnat se det som ett alternativ *om* man kunde köpa på sig extra kopior själv, men nu går inte det som det ser ut. Ser det fortfarande som ett sämre alternativ då prisnivån är fastställd.
Jag säger inte att man inte får.
Vill du ge bort pengar till folk du tycker förtjänar det så gör du det. Inget fel i o stödja andra.
Men de flesta yrken där man ber om dricks är generellt sett inte några av de högre betalda. Tror det finns något samband där. Skulle du själv kunna med och be om dricks ifall du hade det gott ställt?
Men visst jag har inte gjort en stor studie och forskat inom ämnet.
Jag väljer därför att inte ge dricks inom Sverige. Hur andra gör är upp till dom.
Du säger möjligtvis inte att man inte får, men möjligheterna att göra det här annat än inom specifika serviceyrken (restaurang och bar) är extremt begränsade.
Och well... indieartister och -spelutvecklare har nog inte direkt det alltid särskilt gott ställt heller, om de inte råkar få till någon extrem jäkla hit och blir superrika på nolltid (Minecraft är väl toppexemplet).
Och det är ju lite skillnad på att gå ut på krogen/restaurangen här, för som sagt är ju spelmarknaden mer eller mindre global. Du kan enkelt handla av amerikanska aktörer på Steam, så väl som sådana från Sydostasien, Östeuropa eller vad det nu må vara. Bara för att vi har en god lönestandard här, och tämligen hårt reglerade lönenivåer (ironiskt nog inte i lag, men det är en diskussion vi absolut inte behöver gå in på här), betyder det inte direkt att det går att tillämpa på alla indiespelutvecklare som gör spel man gillar på ex. Steam eller GOG eller vad det nu må vara.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Om man inte har vänner/på Steam då? Hade väl i annat fall, om vi går ifrån själva dricks-tänket, kunnat se det som ett alternativ *om* man kunde köpa på sig extra kopior själv, men nu går inte det som det ser ut. Ser det fortfarande som ett sämre alternativ då prisnivån är fastställd.
Folk som tar emot gratisspel finns det gott om. Blir såklart bökigare om du inte har några vänner på steam.
Var bara ett tips.
Du säger möjligtvis inte att man inte får, men möjligheterna att göra det här annat än inom specifika serviceyrken (restaurang och bar) är extremt begränsade.
Och well... indieartister och -spelutvecklare har nog inte direkt det alltid särskilt gott ställt heller, om de inte råkar få till någon extrem jäkla hit och blir superrika på nolltid (Minecraft är väl toppexemplet).
Och det är ju lite skillnad på att gå ut på krogen/restaurangen här, för som sagt är ju spelmarknaden mer eller mindre global. Du kan enkelt handla av amerikanska aktörer på Steam, så väl som sådana från Sydostasien, Östeuropa eller vad det nu må vara. Bara för att vi har en god lönestandard här, och tämligen hårt reglerade lönenivåer (ironiskt nog inte i lag, men det är en diskussion vi absolut inte behöver gå in på här), betyder det inte direkt att det går att tillämpa på alla indiespelutvecklare som gör spel man gillar på ex. Steam eller GOG eller vad det nu må vara.
Ja du verkar vara påläst så jag väljer att lita på dig. Även om jag föredrar när priserna är höga nog att ge de som utfört arbetet ett bra liv.
Folk som tar emot gratisspel finns det gott om. Blir såklart bökigare om du inte har några vänner på steam.
Var bara ett tips.
Ja, känner väl inte för att slänga in folk på min vännerlista på Steam som bara är där för att jag ger bort ett gratisspel eller två - men visst, jag säger inte att det är totalt omöjligt att stötta utvecklare.
Ja du verkar vara påläst så jag väljer att lita på dig. Även om jag föredrar när priserna är höga nog att ge de som utfört arbetet ett bra liv.
Jag spekulerar mest i det här fallet, och är personligen mest lite frustrerad över att det faktiskt finns alster och utvecklare som jag gärna hade stöttat lite mer, och lite enklare än att bara köpa fler kopior (som vi nämnt, det kan vara lite bökigt) av ett specifikt spel.
Sen kan vi bli filosofiska som tusan - vad definierar "bra liv", och ska vi gå in på den aspekten borde ju spelpriser regleras efter både utvecklingskostnad och sålda exemplar. Alltså att spel blir billigare ju fler exemplar de säljer (förutsatt att resurser inte investeras kontinuerligt och proportionerligt till intäkterna, vilket känns skapligt osannolikt). Visst, en del spel reas ut med ojämna mellanrum, men det känns inte direkt kopplat till sålda ex. Alternativt att de blir dyrare om de säljer dåligt, vilket känns... obra. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Oavsett vad man tycker om dricks till indieutvecklare eller vad det nu är (ett tips om man har lust/möjlighet att ge extra till indies är att kolla efter artbook/soundtrack, är ofta en grej som indieutvecklare erbjuder av exakt den anledningen), så är Mike Ybarra definitivt fel person att prata om det. En höjdare inom branschen, känd genom Blizzard som är ett storföretag i specifikt USA, han plockar bara fram AAA-spel som exempel på spel som "förtjänar mer". Antingen är förslaget inte så välvilligt som det ser ut, eller så är han så extremt världsfrånvänd och naiv att det inte talar väl för hans kompetens.
Låt oss komma ihåg att den amerikanska marknaden är notorisk för att använda dricks som ett sätt att föra över personalkostnader på välvilliga kunder och arbetarna själva så att företaget kan sänka samma kostnader och tjäna mer pengar. Detta är ett välkänt fenomen, så att Ybarra inte skulle känna till det är inte särskilt troligt.
När det kommer till utvecklare från t.ex. Sydostasien som någon nämnt, är det också värt att nämna att dessa drickspengar knappast skulle hamna i deras fickor, då de ofta är anställda i andrahand för basfunktioner. De tillhör ofta inte studiorna som faktiskt gör spelen. Det finns färdigutvecklade spel från dessa regioner, men vad de behöver är uppmärksamhet då de har svårt att nå ut till kundmarknaderna, inte drickspengar.
Han är inte helt ute och cyklar. Jag köpte The Witcher 3 (inkl. expansionerna) för vad det nu var...300-400 spänn? Efter att ha spelat ut originalspelet skämdes jag nästan över att ha betalat så lite. Nu löste jag det genom att köpa Cyberpunk 2077 vid release, trots att intresset för genren inte är lika högt som för medeltida diton.
Med det sagt så ska Mike Ybarra vara klar med att Blizzard inte är CDPR, och att de aldrig kommer att släppa ett spel som The Witcher 3...bara så han inte får några konstiga idéer.
Hade mer än gärna sett den här möjligheten - inte för att använda den till AAA-spel som ligger på $60+ och har en uppsjö mikrotransaktioner, ingamevaluta, Season Pass, DLC etc. etc. (som det verkar som @Bennii och @almblad är inne på), men det finns en rad indie-spel som jag har fått så mycket underhållning av att jag gärna hade skickat en slant till utvecklaren. Dessa spel har dessutom inga/få/billiga DLC:er, och att skicka som gåva (som @Ribcage föreslår) förutsätter ju att man har vänner som inte redan har spelen... eller vänner överhuvudtaget. 😅
Factorio, Starcom-spelen (Nexus och Unknown Space), Stardew Valley och Terraria är tre exempel jag kommer på, på rak arm, men det finns många fler. En del indie-utvecklare har förvisso Patreon eller liknande där man kan pytsa in lite extra om man vill, men långt ifrån alla. Patreon är ju också tänkt som en prenumerationstjänst, vilket inte riktigt är detsamma som att skicka en valfri slant en gång - visst går det att prenumerera och sedan direkt avregistrera sig, men det känns onödigt bökigt för något som borde vara enkelt att lösa.
Jag hade gärna gett en valfri liten extra slant utan att egentligen få någonting för den (alla känner inte det behovet, @Molotov) för de spel jag personligen fått ut mer underhållning än jag betalat för. Givetvis så länge det inte påverkar grundlön o.s.v. (som @Aletheides är inne på), men det känns inte lika sannolikt när det kommer till studior med en eller ett fåtal aktiva utvecklare. Har redan köpt spelen på olika plattformar (Steam+GOG ex.) i flera fall, men det känns osmidigt, av flera anledningar.
Sen har sannolikt @LancelotSwe en poäng i att möjligheten hade nyttjats cyniskt om den hade existerat på bred front.
Last Epoch kör ju med något liknande...spelet är i EA, men är innehålls mässigt sett ett fullt spel med ett öppet slut i storyn. Priset är väl knappa 400 har jag för mig, och de har några supporter-packs man kan köpa om man vill. Helt ok lösning tycker jag.
Naturligtvis är det inte vad Ybarra syftar på...han kläcker såklart ett sådant uttalande för att mentalt förbereda deras sista spelare på nästa metod att suga ut mer pengar ur dem.
Allt beror på kontext. Jag hade kunnat tänka mig att betala extra/skänka en extra slant till en kämpande indie-utvecklare (t ex han som gjorde Papers, Please) eller rent ut sagt någon typ av konstnär, men att skänka extra pengar till ett företag med hundratals och ibland tusentals anställda känns bisarrt, tycker jag.
Hela poängen med dricks är just att du skänker en slant till en specifik person - gärna i person så att du vet att pengarna går oavkortat till den du vill framhäva. Allt annat kan ju jämställas med kollekt, och det sysslar de med i kyrkan.
Jag undrar om Ybarra tillämpar samma logik när han handlar livsmedel? "Hej kassören, du den här gurkan jag köpte igår var så in i HELVETE god att jag vill leka med tanken att ge er på Walmart en extra slant..."
Det kanske han gör? Man får rätt många fina gurkor för 3 miljoner SEK om året exklusive förmåner.