Rykte: PS5 Pro avtäcks i september
Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.
"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."
Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.
"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."
Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?
Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.
Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield, GTA6 och UE5 överlag.
"XDNA2 NPU will be featured for the purpose of accelerating Sony's bespoke temporal machine learning upscaling technique. This will be one of the core focuses of the PS5 Pro, like we saw with checkboard rendering for the PS4 Pro. Temporally stable upscaled 4K output at higher than 30 FPS is the goal."
Märkligt resonemang, det är utvecklarna och inte hårdvaran som bestämmer om ett spel är 60 eller 30 FPS. Det fanns flera spel på PS2 som hade 60 FPS. Visst blir det enklare att nå 60 FPS med bättre hårdvara men det blir en ganska svår ekvation om folk inte är villiga att betala över 10000 för en konsol.
Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?
Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.
Det är bara mål och mål kan man flytta på vid behov.
Viam inveniam aut faciam
Det är bara mål och mål kan man flytta på vid behov.
Det jag menar. Här flyttar man målet hela tiden Det är aldrig ett riktigt mål att uppnå.
Det jag menar. Här flyttar man målet hela tiden Det är aldrig ett riktigt mål att uppnå.
Om de skulle börja kravställa utvecklarna att anpassa sina spel så att de rullar 60FPS på deras hårdvara så hade det tagit hus i helvete.
Viam inveniam aut faciam
Så spelen skall gå att spela i 60 fps?
Ja vad är annars vitsen med en pro ?
Ni kanske borde haft med att målet är att ha över 30FPS också. Det kan ju vara intressant med tanke på Starfield
Målet är att PS5 pro ska kunna köra Starfield
Märkligt resonemang, det är utvecklarna och inte hårdvaran som bestämmer om ett spel är 60 eller 30 FPS. Det fanns flera spel på PS2 som hade 60 FPS. Visst blir det enklare att nå 60 FPS med bättre hårdvara men det blir en ganska svår ekvation om folk inte är villiga att betala över 10000 för en konsol.
Hmm. Flera spel på ps2 hade 60 fps och den kostade ju inte 10 000kr.
Visst kan spelutvecklare få till 60 fps om de dummar ner sina spel, men vill de att grafiken skall vara bra då får hårdvaran vara bättre för 60fps. Vi vet inte om det blir 10 tusen för ps5 pro, om det nu kommer en ps5 pro.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ja vad är annars vitsen med en pro ?
30fps i 8K med raytracing kanske.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
30fps i 8K med raytracing kanske.
Ah men lol.... seriöst ?
30fps i 8K med raytracing kanske.
Det där är så enormt långt borta.
Om de skulle börja kravställa utvecklarna att anpassa sina spel så att de rullar 60FPS på deras hårdvara så hade det tagit hus i helvete.
Ja troligen
Raytracing hit och raytracing dit. Har nog inte sett en enda demonstration hittills som gjort mig speciellt imponerad. Köpte PS4 Pro men kommer inte göra om det den här generationen. OG PS5 duger gott och väl!
Tror Cyberpunk 2077 och GTA VI kommer kunna använda det rätt bra
Var inte målet med PS4 Pro att kunna nå 60fps?
Var inte målet med PS5 att kunna nå 60fps?
Känns som 60fps på konsol aldrig kommer bli standard. Så fort det är möjligt kryps det sakta tillbaka till 30fps igen.
60 fps på Playstation är redan standard. Jag köpte PS5 som första konsol (som vuxen), och jag har spelat samtliga PS4 and PS5 spel på 60 fps.
Jag minns 2014 när jag och en kollega snackade om spel. Jag spelade PC, han hade inte spelat överhuvud taget på 3 år. Han sa "nu måste alla spela på 4k antar jag?", jag fick svara att prestandan inte var där riktigt än, men snart så. Nu har 9 år passerat och det är endast 3,72% av Steams kunder som använder 4k upplösning, ännu färre som når stabila 60 fps. Och varför är det så? Jo, för att mållinjen flyttas framåt varje GPU generation. Vi ligger redan på 60 fps på konsol, där 4k Tv apparater dominerar, en pro version innebär att mållinjen kan flyttas fram med ännu bättre visuella element. Så att spelen som släpps om 1 år fortsätter att ha 60 fps med ännu bättre grafik
Tror Cyberpunk 2077 och GTA VI kommer kunna använda det rätt bra
Möjligt men jag tycker bara inte raytracing känns som rätt prio. Visst var det fint i Spider-Man 2 även om det kanske inte är "riktig" raytracing men så pass lite som jag faktiskt tänkte på det så känns det lite som slöseri med prestanda i mina ögon.
Möjligt men jag tycker bara inte raytracing känns som rätt prio. Visst var det fint i Spider-Man 2 även om det kanske inte är "riktig" raytracing men så pass lite som jag faktiskt tänkte på det så känns det lite som slöseri med prestanda i mina ögon.
Jag förstår var du kommer ifrån, och jag försöker inte omvända dig, utan tänkte bara på kommande spel (ja, CP2077 är ju redan ute, men lär spelas bättre på Pro tänker jag) som tycks använda tekniken bättre än många av dagens spel. Sen är det ju helt okej att inte bry sig om sånt "grafiskt lull-lull" och då kanske Pro-konsolen är rätt menlös men för oss som gillar teknik och finner det spännande med dylik utveckling hurrar lite inombords. I alla fall gör jag det! Som tur är är det helt valfritt att köpa en eventuell Pro-konsol!
60 fps på Playstation är redan standard. Jag köpte PS5 som första konsol (som vuxen), och jag har spelat samtliga PS4 and PS5 spel på 60 fps.
Jag minns 2014 när jag och en kollega snackade om spel. Jag spelade PC, han hade inte spelat överhuvud taget på 3 år. Han sa "nu måste alla spela på 4k antar jag?", jag fick svara att prestandan inte var där riktigt än, men snart så. Nu har 9 år passerat och det är endast 3,72% av Steams kunder som använder 4k upplösning, ännu färre som når stabila 60 fps. Och varför är det så? Jo, för att mållinjen flyttas framåt varje GPU generation. Vi ligger redan på 60 fps på konsol, där 4k Tv apparater dominerar, en pro version innebär att mållinjen kan flyttas fram med ännu bättre visuella element. Så att spelen som släpps om 1 år fortsätter att ha 60 fps med ännu bättre grafik
Läste första raden, sen insåg jag... Ingen ide och läsa vidare.
Jag förstår var du kommer ifrån, och jag försöker inte omvända dig, utan tänkte bara på kommande spel (ja, CP2077 är ju redan ute, men lär spelas bättre på Pro tänker jag) som tycks använda tekniken bättre än många av dagens spel. Sen är det ju helt okej att inte bry sig om sånt "grafiskt lull-lull" och då kanske Pro-konsolen är rätt menlös men för oss som gillar teknik och finner det spännande med dylik utveckling hurrar lite inombords. I alla fall gör jag det! Som tur är är det helt valfritt att köpa en eventuell Pro-konsol!
Absolut lär ju det mesta rulla bättre på en Pro-modell och det är ju positivt men sen är ju frågan hur mycket bättre? Kommer det bli så pass mycket bättre att det verkligen är värt att pusha ut en ny konsolvariant? Jag gissar på att specsen kommer låta kanon på pappret men att det i praktiken kommer vara ganska liten skillnad eftersom de inte bara kan gasa iväg och lämna OG-PS5an i dammet ^^.
Men absolut så är det alltid kul med ny hårdvara och jag köpte ju själv en Pro dag 1 förra generationen men då kändes det som det faktiskt behövdes på ett helt annat sätt. Jag vet inte men jag har nog helt enkelt vänt lite i det här tänket med en mellanlandning mitt i en generation. Jag ser hellre att det fokuseras på en konsol under hela generationen med undantag för ett slimstopp för att sen dundra ut en uppföljare värd namnet istället <3.