Nintendo får för mycket beröm för TOTK
Tekniska mästerverk för att spelen rullar på Nintendo Switch? Att Nintendo får beröm av många kritiker och fans för att göra föråldrade spel som är så tekniskt begränsade av sin hårdvara är enbart mycket tråkigt och sorgligt, inget annat.
Absolut! Spelet hade gått från att vara en svag 5/10 (är just nu halvvägs in i storyn) till troligtvis en stark 6/10.
Spelet har tyvärr inte alls samma kvaliteter eller magi som t.e.x The Legend of Zelda: Twilight Princess eller The Legend of Zelda: The Wind Waker och det är för många brister för att jag ska kunna sätta ett högre betyg. På 90-talet och fram till 2010 så var Nintendo som bäst. Efter 2010 har det gått raka vägen neråt, tyvärr.
Har svårt att tro på att någon tycker att TOTK tycker är bländande vackert för sin teknik och detaljrikedom som är van att spela på sin dator med ett 4090. Att det är otroligt förlegat och fult rent tekniskt är ju fakta och det är inte alls imponerande att det fungerar på en Switch i 20-30 fps i 720-900p.
Det är helt okej att tycka annorlunda jämfört med den breda massan, men samtidigt borde du väl inse att du tillhör en minoritet här - att du tycker annorlunda betyder liksom inte att du har rätt (eller fel, viktigt att poängtera). Att hävda att "spel X får för mycket beröm" är liksom en rätt skev formulering.
De tekniska aspekterna kan vara intressanta att kika på och diskutera, men någonstans blir det "bara" en del av en helhet. Det finns mycket mer som spelar in, och hur ett spel presterar rent tekniskt blir relativt till spelet i övrigt - ett 4X turordningsbaserat strategispel lär inte lida särskilt mycket av att köras i 30-60FPS, medan ett e-sportinriktat FPS lär lida bra mycket mer av det, och det torde också återspeglas i recensioner och omdömen.
Subjektivt är det som sagt helt okej att tycka vad man tycker, men det gör inte att andras subjektiva åsikter (hur många eller få de är) blir mindre relevanta på något sätt överhuvudtaget. Spelet får det beröm det får, och det är varken "för mycket" eller "för lite". Det är vad det är. Det finns trådar där det diskuteras de mest överskattade och underskattade spelen, där kanske det finns plats att ventilera den här typen av åsikt lite mer.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Asch Jag kör själv BotW för tillfället på min Switch, och har riktigt kul. Jag går ju inte in med mindsetet att den lilla bärbara konsolen ska leverera PS5/PC-grafik, utan jag tar det för vad det är. BotW och Xenoblade Chronicles 3 är riktigt imponerande rent grafiskt/tekniskt med tanke på konsolens hårdvara.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Precis!
Jag håller helt och hållet med dig. Ett UE 5.2 teknikdemo är bländande vackert och tex Star Wars Jedi Survivor är väldigt snyggt, TotK är ljusår ifrån detta. Återigen, att spelet är snyggt relativt mot vad Switchen klarar av - köper jag som sagt, men att i generella termer säga att spelet är snyggt förstår jag mig inte på
Måttstockarna är alltid olika, vissa slaktas medan andra får toppbetyg trots tveksam teknisk leverans, exempelvis Jedi Survivor.
Med det sagt är ju Zelda helt klart en imponerande implementation rent tekniskt på hårdvaran. Digital Foundry är alltid att rekommendera för en bra analys och den första patchen ska också ha gjort lite extra underverk.
Nä, det borde vi inte.
jag har inte spelat ett så välpolerat att genomtänkt spel på många år.
Det enda jag kan klaga på är det första tornet sydost från Lookouten. Dörren är låst och det står en fågelgubbe som bara tjafsar om svamp. Det är inte lätt att fatta att svamparna inte på nått sätt behövs. Stod över en timma och stampa innan det fick bli Google.
Jag är 40 timmar in och ger fortfarande TOTK 5 av 5. Då gav jag BoTW 3 av 5. Det nya förmågorna är helt enkelt för skoj att leka med! Då har jag inte ens kommit till första templet. Jag har däremot låst upp 80-90% av kartan och 35-40 shrines istället.
En klassiker som jag och grabben brukar leka med är att göra så dumma lösningar som möjligt. Antingen hitta alternativa lösningar eller göra helt bakvänt störda grejer med flit.
En kul sak är att man kan leka med är att låsa in mellanstora bossar i järnburar om man så vill. Sen kan man bygga vidare på buren med diverse Zonai uppfinningar så det är bara din kreativitet som sätter stopp! Man kan verkligen göra bizarra lösningar på mycket! Då har jag inte ens tittat online på vad andra hittat på för skoj!
Min son hittade att man kan använda Recall på många av stenarna som fallit ner ifrån himmelen. Det är otroligt smidigt att resa upp till himmelen på dem! Visst detta kanske står överallt online, men vi njuter av att upptäcka själva. Det måste finnas hur mycket som helst vi inte upptäckt än!
Min grabb är helt såld på flygplanen och alla bomber i spelet. Hela hans inventory är en samling av fuseade bomber i alla former.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Varför skulle jag må dåligt bara för att jag kritiserar Nintendo och deras spel?
Löjlig kommentar.
Kanske ska pröva det.
Var ju såklart en släng ironi. Men tänker alltid samma sak när folk lägger så mycket energi på sånt här.
Har du fått ut något av denna tråden eller vad var målet egentligen?
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Tycker det är roligt och att diskutera, kritisera och ifrågasätta saker inom spelbranschen.
Är det så mycket till diskussion när du säger att dem som inte håller med dig har fel? O_o
I mitt tycke är Super Mario World det snyggaste spelet som gjorts, står det sig tekniskt mot dagens spel? Nej, men är ändå snyggare, lik väl jag uppskattar det snygga i botw och totk mer än 90% av dagens ”snygga” spel som fungerar så felfritt när dem släpps till pc..
Arff
Jag tycker att TOTK är snyggare än exempelvis Horizon Forbidden West på PS5, som givetvis har vassare grafik på alla de sätt men inte en lika trevlig "stil", jag antar att Zelda-fans är mer inne på den enklare grafiken som något av en feature.
När det gäller BOTW var det ju först och främst ett vansinnigt bra Wii U-spel, att det sedan var aningen lite bättre på Switch är ju inte konstigt - men bedriften var att få till det på Wii U tycker jag.
Stämmer in på det, 100%...Zelda är vansinnigt snyggt, tycker jag.
Sen på tal om teiniskt så är ju inte Horizon självklart övertag egentligen, spelet har ju praktiskt taget ingen av fysik och avancerade vädereffekter likt Totk/Botw. På den biten är det ju väldigt få moderna spel som kan mäta sig med TotK.
Samtidigt är ju inte Horizon inte designat med fysik som primärt fokus. En stor del av TotK går ju ut på att fusea ihop saker, då är givetvis fysik superviktigt och visst sköter spelet den biten utmärkt alldeles utmärkt. Samma med tex Half Life 2 och Gravity Gun, en stor del av spelet handlade om att lösa pussel med hjälp av Gravity Gun varför HL2s fysik var banbrytande på den tiden.
Däremot ska ju Horizon vara realistiskt, något som de lyckats mycket bra med, samt stort fokus på fiender och dess olika impact points - också något som utförts på ett mästerligt sätt. Totk har uppenbarligen inte realistisk grafik som fokus utan snarare en enkel "cartoonig" stil paketerad i en stor värld som ett mobilchip från 2015 ska lyckas rendera.
Inte bara fuse det handlar om, det handlar om att kunna nyttja omgivningen, t.ex. knuffa stenar på fiender, bygga broar genom fälla träd osv. Grafiken i Horizon är inte heller realistisk, däremot mycket mer högupplöst än Zelda, dock i mitt tycke med sämre dynamiskt ljus. Men poängen är ju att Zelda ju är ett spel med mer på gå gång än Horizon, då det har mycket mer komplex fysik, fler inbyggda system igång etc. så det blir ganska missvisande att påstå att Tears är rakt av ett tekniskt simplare spel, skulle nog säga att det är tvärtom...
En del av den "komplexa fysik" som du menar finns i TOTK finns i Half- Life 2 och Crysis som släpptes 2004 och 2007. Är inte imponerad av den fysik som TOTK har, inte alls. Det är tyvärr deras barn-konsol som håller tillbaka det tekniska oerhört mycket och det går inte att försvara och säga att det rent tekniskt är snygg ljussättning och fantastiska vyer som målas upp när det ser ut som det gör. Designen är också otroligt enfaldig och trist med tråkig användning av färger och för simpel geometri.
Du pratar om design/estetik, det är inte samma sak som teknik. Rent tekniskt kan man absolut säga att de som hävdar att TOTK är snyggt tekniskt har fel. Man kan däremot säga att det är imponerande med tanke på den svaga hårdvaran, så långt kan man sträcka sig.
Jag vill inte skryta, men jag har en extrem erfarenhet inom grafik. Har ägt i princip alla konsoler som har släppts dom senaste 25 åren, har också alltid haft det senaste och bästa inom datorkomponenter och dessutom mycket bra skärmar med den senaste tekniken. Är också mycket intresserad och tycker det är roligt när spelutvecklare höjer ribban om vad som är möjligt inom grafik och kan därför granska och ta foton i spel bara för att insupa detaljerna. Har läst och kikat på alla Videos från Digital Foundry dessutom.
Jag har sett och spelat allt som är värt att uppleva rent grafiskt, vilket inte så många har gjort på det sättet som jag har.
Att jag kikar på Digital Foundry och läser deras artiklar är bara en liten del av mitt intresse men det bidrar med en del info och insyn inom grafik som jag finner intressant.
Tycker att ett spel är väldigt snyggt när det tekniska imponerar samtidigt som jag gillar det estetiska.