Diskutera - Vilket spel har gjort dig mest besviken?

Medlem

Kommer inte på några fler just nu men kommer ihåg den längst ned som ett särskilt misslyckande.

Company of Heroes 2
Warhammer 40k Dawn of war 3
Phoenix Point
Command and Conquer 4

Medlem

Skyrim!
Varvade Oblivion och hade magiska sessioner i Morrowind men Skyrim var bara meh...
Slutade spela efter jag sänkte första draken.

Kommer kanske ge mig in i det igen moddat till oigenkännlighet kanske med SkyWind om det nånsin släpps

eld
Medlem
Skrivet av yol1982:

Skyrim!
Varvade Oblivion och hade magiska sessioner i Morrowind men Skyrim var bara meh...
Slutade spela efter jag sänkte första draken.

Kommer kanske ge mig in i det igen moddat till oigenkännlighet kanske med SkyWind om det nånsin släpps

För mig var det Oblivion som var den stora besvikelsen efter Morrowind, jag tror det var hur världen alltid levlade upp till ens egna nivå som gjorde att jag inte fastnade, medans skyrim var mitt glada intåg i elderscrolls igen efter Oblivion.

Men har alltid haft planer att ge Oblivion en ordentligt stor chans igen.

Flera höjdare faktiskt "enligt recensenter"

Final Fantasy 7 / För futuristiskt , ville ha medeltida miljöer med några futuristiska inslag som i del 5 och del 6.
Zelda : Breath of the wild / Tråkiga dungeons och ett värdelöst vapensystem som flörtade alldeles för mycket med västerländska rollspel.
The last of us 2 / Dålig story och okarismatisk irriterande karaktär AKA Abby.
Halo 5 / Urusel kampanj.

Medlem

ME3 & Halo 5


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Dragon’s Lair..


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Wonderboy in Monsterland till C64. Hade klippt gräsmattor och sparat för att köpa det här färgglada spelet på Stor&Liten (149:-) man bara sett bilder på innan. Långa laddningstider, för svårt och tråkigt. Iallafall så man upplevde det då... haha

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Kommer inte på några fler just nu men kommer ihåg den längst ned som ett särskilt misslyckande.

Company of Heroes 2
Warhammer 40k Dawn of war 3
Phoenix Point
Command and Conquer 4

Phoenix Point? Hade vart kul/intressant att veta varför det blev en besvikelse. Tycker själv det on-par med Gollops bästa alster.

Medlem

Efter den helt fantastiska föregången var Dragon Age 2 det absolut sjukaste jag varit med om i spelväg.

Monkey Island 4

Medlem
Skrivet av superlim:

Monkey Island 4, och inget annat är ens nära.

att gå från 3:an, seriens absolut bästa spel, till ett trasigt 3d-spel som såg hemskt ut, var skrivet av klåpare, och som helt saknar musstöd, hur tänker man ens när man gör ett point & click utan point & click.

Okej, du har rätt. Min hjärna hade förträngt det spelet.

Medlem

Smaken är väl som baken, men jag kommer ihåg när jag spelat igenom settlers 1 och 2 där du var tvungen att angränsa till grannen med soldathusen för att kunna skicka en viss % av dina hus soldater. Om mitt minne inte sviker mej så överger bluebyte detta helt i 3:an där du kan skicka soldaterna mot motståndarnas vakthus utan att ens mitt eller deras territorium angränsar med varandra. Detta var för mej en jättebesvikelse då jag verkligen tyckte om det upplägget och att det gav planeringen en mycket större roll.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
DOOM 3

Doom 3
Efter att ha spelat 1:an och tänkt att 2:an var mest en datadisk med några få extra banor, vapen och monster så var jag verkligen hypead inför 3:an som skulle ha en ny motor. När Id software visade upp tidiga demos så såg det fantastiskt ut... men när det väl kom ut så fanns redan Half-Life 2 som var betydligt bättre. Doom 3 hade tagit bort det ickelinjära nyckelsökandet och ersatt det med 1. Cutscene.
2. Linjär korridor.
3. Goto 1
Det skulle dröja länge innan det kom ett bra Doom igen. 2016 närmare bestämt.

Medlem

Anthem. Alltså, dont get me wrong, jag gillade faktiskt Anthems mekanik och gameplay.. Men det är dock min största besvikelse att det begravdes så snabbt.

Medlem

Aliens Colonial Marines. Gearbox och särskilt Randy lurade verkligen byxorna av en hel spelvärld.

Medlem

Hur kunde jag ens glömma att nämna Mirror's Edge Catalyst!?
Jösses vilket bottenskrap till haveri...
Medan ettan var stilfullt utformat utan att vara sterilt, så var 2'an bara sterilt och helt smaklöst.
Den mästerligt utförda ljussättningen ifrån ettan var som bortblåst och man förlitade sig på att Frostbite-motorn skulle göra allt jobb...
Allt i Catalyst såg fullkomligt förskräckligt ut.
Visst, kan erkänna att första ME inte var "så mycket till spel" utöver att kuta benen av sig, men det hade ändå en otroligt tilltalande och karakteristiskt uppbyggd värld som man minns ifall man blåst igenom det, med starka och livfulla färger och former.
Kan tyvärr inte säga detsamma om Catalyst, där bannemej allt såg lika stelt och inramat ut.
Det enda bra som kom med uppföljaren var ett kanonbra soundtrack från Solar Fields. Resten vill jag bara glömma.
Juste, buggigt som satan var det också...

Medlem

Kingdom Hearts III. Fruktansvärt besviken. Fick starkt intryck om att de satsat på småbarnen istället för fanservice och att rikta till en lite äldre målgrupp.

Metal Gear Solid V också. Fyran var på gränsen, med det nya konceptet, men femman blev för mycket och höll inte alls.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Layers of fear dlc ,att krypa runt som barn var inte ett roligt perspektiv att spela . Man of medan , utvecklarna av until dawn ,hade nog för höga förväntningar.inget vidare

Medlem
Skrivet av eld:

För mig var det Oblivion som var den stora besvikelsen efter Morrowind, jag tror det var hur världen alltid levlade upp till ens egna nivå som gjorde att jag inte fastnade, medans skyrim var mitt glada intåg i elderscrolls igen efter Oblivion.

Men har alltid haft planer att ge Oblivion en ordentligt stor chans igen.

Ja det var ärligt helt kass i Oblivion men jag fastnade i spelet ändå
Tror det var stämningen vs "nordic"
Det kanske fungerade bättre än Skyrims formula på mig.

Medlem

Är det Outrun på skärmdumpen till denna diskussion?

Kommer att tänka på att "Outrun 2006:Coast 2 Coast" (pc) var ingen höjdare.


signatur

autograph

Medlem

Det sämsta skit som någonsin släppts på pc-marknaden är definitivt Operation Flashpoint - Dragon Rising. Ett av de mest efterlängtade spelen någonsin just då. Man körde rätt hårt på att det skulle vara efterföljaren till mästerverket Operation Flashpoint (trots annan utvecklare, codemasters var utgivare till det första spelet och mer eller mindre stal namnet från utvecklaren Bohemia, som sen gjorde en äkta efterföljare i ArmA).
Man körde på stenhårt med reklam som målade upp ett spel som inte fanns överhuvudtaget.
https://www.youtube.com/watch?v=ldJgezIOHHY

Lanserades med reklam om hundratals kvadratkilometer att röra sig på och tiotals fordon.
I verkligheten var det två små kartor, knappt några fordon alls och i princip inget fungerade. Trots att cd-fodralet hade texten "works best on dedicated servers" så fanns det inga sådana överhuvudtaget.

Fiaskot var totalt och codemasters ( efter det "consolemasters") la ner "stödet" som inte fanns efter ca 2 månader.

Inget annat spel kommer ens nära det fiaskot, inklusive den brinnande sopcontainern Battlefield 2024. Men visst, man får lite dragon-rising-bluffen vibbar när man sett 2042 reklamen och sen spelat det.

Hur har det gått för codemaster på fps fronten sen dess? Ungefär som förväntat = stendöda efter att ha begått självmord i den genren.

Spelet fick det helt ofattbara betyget 5/5 - Mästerligt av FZ. En löjligt uppenbar köprecension som ligger kvar som en evig skamfläck och förintade all trovärdighet FZ hade.

Medlem

Mass Effect Andromeda är det jag kommer på spontant. Men hade det inte varit en uppföljare till Mass Effect-trilogin så hade jag antagligen tyckt det var skitbra! De största bristerna går dock inte att blunda för.

Jag blev ganska besviken på Alpha Protocol. Hade väldigt höga förväntningar på det. Men jag hade ändå kul när jag spelade det.

Medlem

Just det ja, jag hade ju glömt (förträngt) Civilization III

Jag har tillbringat dygn, veckor, eller möjligen månader med Civ 2.
Civ 3 avinstallerade jag efter en till tre kampanjer, och återvände till tvåan, som i mitt tycke var mycket bättre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

På den gamla goda tiden minns jag väl Rise of the Robots som tidigare nämnts... jag och en polare hade tokhype:at spelet genom några, på den tiden, vrålsnygga bilder i diverse tidningar. Det var (tack och lov för min del) min kompis som köpte det men vi insåg ju efter någon timme hos honom att det tvärsög.

Monkey Island 4 var ju också rätt sunkigt, inte i närheten av ROTR-dåligt men för att vara den serien så höll det ju inte alls måttet.

I mer modern tid så köpte jag till slut RDR2 efter att ha hört lovord om det från alla håll. Jag har aldrig varit någon fan av Western-temat, varken i spel- eller filmform, men kunde inte låta bli till slut. Spelade 10-15 timmar och spelet är ju hysteriskt välgjort och vackert. Synd bara att jag hade jättetråkigt. Slutar nästan aldrig spela spel jag ändå lagt ett gäng timmar på men jag hade verkligen inte kul, hur bra det än såg ut. Ska nog fortsätta hålla mig borta från rena Western-grejor

Last of Us 2 blev jag också besviken på, det spelade jag dock klart och skulle ändå ge kanske 3 av 5. Alldeles för långt och storyn blev mest seg till slut. Det spelet innehöll dock en del riktigt, riktigt bra sekvenser också, samt så är även där både detalj- och grafiknivån hisnande, precis som i RDR2.

Medlem

Too Human. Det verkade så sabla fräckt och sedan ... kom valkyrian. I övrigt var Mass Effect 3 en bitter upplevelse.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Razken:

Åhåhåh!
Mitt första spel till PS2 (var sen på bollen).
Ingen höjdare inte. Minst sagt.

Speciellt illa var det i och med att föregångaren (Frontline) var riktigt trevligt. Rising Sun lyclades vara sämre på allt. Framförallt är det helt obegripligt att grafiken är sjukt mycket fulare än i Frontline.

Medlem

Evil Bank Manager. Halvfärdigt, dålig tutorial, obalanserat. Katastrof.

Köpte det inte, men Sim City "Always Online" fick mig att börja vänta på recensioner innan jag köper något. Det var sämre än tidigare Sim City spel med en mycket mindre spelplan än 4:an, man kan förvänta sig att spel blir BÄTTRE än tidigare, men näpp.

Samma sak Sims 4. Efter att ha åtnjutit en open world i 3an så blev det plötsligt zoner i 4an, kändes som en nedgradering. Blev inget köp där heller.

Stardrive. Undermålig, outvecklad, opatchad cashgrab.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Köpte det inte, men Sim City "Always Online" fick mig att börja vänta på recensioner innan jag köper något. Det var sämre än tidigare Sim City spel med en mycket mindre spelplan än 4:an, man kan förvänta sig att spel blir BÄTTRE än tidigare, men näpp.

Detta hade jag glömt bort, Klart det är med på min lista med, har inte startat det sen början på releasen och inte har det blivit bättre heller sen dess har jag sett. Jag var sjukt taggad på spelet, köpte preorder och satt och kollade på pre-release streamen.

Medlem

Anthem

Var så hype:ad i två år för det spelet och den potential spelet hade. Vilken flopp


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Final Fantasy XI ligger definitivt med där uppe. Det var det första Final Fantasy-MMO:t och jag importerade spelet från en butik i USA eftersom det inte gick att få tag på i Sverige då, och jag tror det gick på närmare 1200 spänn att köpa spelet med tullavgifter.

Installerade spelet och herregud vad värdelöst det var. Jag försökte verkligen gilla spelet eftersom jag lagt så mycket pengar på det men det var värdelöst rakt igenom. Kontrollerna var fullkomligt odugliga där det var så illa att man försökte spela det med en handkontroll på PC bara för att prova något annorlunda.

Låg säga att det inte blev så många timmar speltid och att jag grämde mig ganska länge över det dyra köpet.

Medlem
Skrivet av johnnypark:

C&C: Tiberian Sun
Efter Red Alert blev detta en monumental besvikelse. Det kanske egentligen inte var ett dåligt spel men det var inte heller den uppföljare till Red Alert som jag ville ha (orimliga förväntningar osv..). Det enda spelet jag förbokat.

Exakt samma för mig, hade höga förväntningar och vad jag kan minnas det enda spelet jag någonsin förbokat. Spelade det inte länge innan jag lessnade. Det är för länge sedan för att jag ska minnas varför, men troligen beroende på att det inte stämde med mina förväntningar, trots att det förmodligen var ett rätt bra spel.

Det är intressant att läsa den här tråden, många spel som vissa älskar hatar andra. Det verkar ha mycket med förväntningar att göra.

Skriv svar