Xbox Series S avtäckt – kostar 3 595 kronor!
Fanns det några siffror på hur många som köper digitala spel jämfört med skivor?
4,5% Snabbare processor kommer nog knappt vara märkbart
Det finns källor som säger:
"PS5 supports all RDNA 2 features including VRS. But it doesn’t end there, it will support features that are exclusive to the platform and some RDNA 3."
Så jag vet inte varför du tror att RDNA 2 kommer ge bättre prestanda för Series S...
Vad är det i DX12 Ultimate som du menar kommer ge någon fördel för konsolerna jämfört med PS5?
Den interna prestandan verkar vara bättre i PS5 med snabbare lagring, cache scrubbers och lite andra intressanta systemlösningar.
Tror det kan vara ett nice alternativ för barnfamiljer, folk som inte har så mycket pengar eller bara någon som vill komplettera med en extra konsol till sovrums-TVn
Om nu MS även släpper sin subscription-modell här i sverige också, tänk Game Pass Ultimate + XsS för tex 250kr månad.
250kr / månad låter lite väl billigt för en konsol som lär kosta cirka 4000kr här i Sverige + 150 kr för Gamepass.
Många tycker 299 dollar är billigt (vilket det är också), men som sagt så lär det ju bli cirka 4000 här i Sverige och då tycker jag inte det är sååå himla billigt som många tycker, men det är kanske bara jag
Det hade varit väldigt underhållande om Sony hade presenterat deras digitala nu för 299 dollar också och tagit försäljningen med förlust bara för att kontra Microsoft.
Dom lär ju tjäna mycket pengar då spelen på deras digitala konsol bara kan köpas direkt på deras egna butik. Det måste dom ju tjäna in en hel del på!
Tvivlar på det, men hade varit kul och se lite kontringar mellan dom!
Tillsammans med Gamepass är detta ett sjukt bra alternativ för de som kanske inte bryr sig om 4K / 60 FPS etc.
Räcker prestandan till nya Tetris tro?
Intressant, skulle vilja veta mer, så länka gärna källan till påståendet kring Max CPU och 9tf
AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2
Detta är en villfarelse som Xbox-fans brukar försöka sprida.
Både CPU och GPU kan vara maxade samtidigt. En eventuell nedklockning sker baserat på belastning/energiförbrukning och är då marginell. Jag har för mig att det sades att en nedklockning på 2% ger cirka 10% lägre energiförbrukning.
Det är en smart teknik som jag tror kommer att användas i fler datorer och konsoler i framtiden.
Vet inte om just talet nio men AMD’s smartshift fungerar så att den shiftar kraftenndit den behövs för stunden. Upp till 10,2tf i ”grafikkraft” Betyder inte 10,2 övertid. AMD har en redigt bra lösning där och de presenterade lösningen i början av året på CES men kommer inte på laptops fören 2021 på deras Rysen 4000 plattor. Så talet 9 är inte konstant precis som 10,2 inte är konstant. Om de behövs mer processor sänks det osv
Nu funkar ju inte AMD smartshift riktigt så. Fanboys från båda sidorna kastar fakta hejvillt. Vi får se helt enkelt. Men ja ungefär. Beror på grundvärdet också. Höll på mycket med OC en gång i tiden men typ sant
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
ah, förlåt, blandade ihop VRS med variable refresh, därav hdmi.
Du har rätt där, jag missade att ps5 kör på en RDNA 1 variant, så avsaknad av vissa saker om de inte lagt till det själva, men har som sagt mer att göra med GPU än directx.
Xbox series x har utan tvekan den bättre hårdvaran, och ett par viktiga funktioner i GPUN som sony inte varit så tydliga med om de har.
Nu använder Sony inte enbart Smartshift.
De har en lösning där både CPU och GPU normalt går "för fullt". Om det sedan uppstår tillfällen då belastningen skulle bli för stor så klockar man ner marginellt. Smartshift är vad jag förstår en teknik man använder i tillägg till detta om det skulle uppstå läge för det.