Alien: Isolation är det läskigaste spelet någonsin
Jag satt mig en kväll på datorn en kall höstkväll 2014. Scrollade genom Steams bibliotek i jakt på färska nya spel. Något som inte var ett riktigt kalkonspel. Och då hittade jag spelet som till denna dag fortfarande ingjuter ren och skär rädsla i mig: Alien: Isolation. Jag förväntade mig inte av spelet särskilt mycket då jag tidigare minns mina tråkiga stunder med Colonial Marines, vilket i min mening är det sämsta Alien-spelet någonsin.
Men ack så fel jag hade
Redan vid första inledningen fick jag gåshud. Ellen Riples sista meddelande efter händelserna på Nostromo, hennes dotters inledning och så självklart mitt möte med den becksvarta titelantagonisten: Xenomorphen. Det finns spel som ger en slags känsla i att man verkligen kan leva sig in i det. Och det är exakt som jag gjorde med Alien: Isolation. Mycket tack vare skrämselelementen och den tunga, täta atmosfären.
Meningen med spelet är att känna sig jagad och iakttagen. Och oj, vad man känner sig det. Bokstavligt. Och ljudeffekterna bidrar till upplevelsen. En gång så mötte jag xenomorphen öga mot öga och då sprintade den utav helvete mot mig och jag har aldrig tidigare varit så rädd i ett skräckspel någonsin.
Vad tycker ni om Alien: Isolation? Håller det fortfarande idag för er? Kommentera gärna!
Startade spelet igen för några veckor sedan för att se om det fortfarande håller och konstaterade snabbt att det fortfarande toppar min ”NOPE!” -lista.
Jag är normalt sett ganska lättskrämd av skräckspel men kan tycka de är underhållande (layers of fear, resident evil, evil within etc) men det här kan jag f*n inte spela....det går inte. Ljudkulissen är FÖR bra för mina nerver och AI:n är löjligt obehaglig
För de som funderar att spela det på PC finns en injector mod som bland annat lägger till Temporal Antialiasing. Det gör att de äckliga krypeffekterna med inbyggda SMAA i princip försvinner helt.
https://github.com/aliasIsolation/aliasIsolation/releases
Demo
Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.
Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.
I'm like you, I have no name.
För de som funderar att spela det på PC finns en injector mod som bland annat lägger till Temporal Antialiasing. Det gör att de äckliga krypeffekterna med inbyggda SMAA i princip försvinner helt.
https://github.com/aliasIsolation/aliasIsolation/releases
Tack för den infon. Jättebra.
Jag har spelat det flera gånger och måste säga att jag är lika imponerad varje gång. Visst finns det tweaks man kunde gjorte här och där, men överlag är det en av de bästa spelen som släppts.
Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.
Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.
Ai:n i amnesia var ganska primitiv i jämförelse. Isolation är helt klar en av de bästa skräckspelen någonsin och förmodligen rätt ensamt i AAA klassen i modern tid.
Tog mig igenom helt spelet utan att dö för trophyn 'one shot', löjligt spännande.
För de som funderar att spela det på PC finns en injector mod som bland annat lägger till Temporal Antialiasing. Det gör att de äckliga krypeffekterna med inbyggda SMAA i princip försvinner helt.
https://github.com/aliasIsolation/aliasIsolation/releases
Grym info , minns att jag irriterade mig över detta en hel del då jag spelade.
Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.
Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.
Jag tycker det fortfarande är läskigt men håller med dig 100% gällande det att monstret alltid visste din position.
Spelet hade kunnat varit ännu mer skräckinjagande om man låtit det komma fram mer sällan längre in i spelet och spelat på den krypande känslan då det är tyst och man inte vet om Alien skall dyka upp eller inte.
Stationen innehåller ju fler människor att reagera på och därmed inte alltid låta Alien cirkulera runt dig.
Gillade spelet, men kanske inte det läskigaste. Jag blev imponerad hur underhållande och spännande dom lyckades göra det med tanke på att det bara är ett monster. Krypa var det enda jag gjorde i spelet, det kändes som om man stod upp och tog några steg så kom han, vilket var kul. Det bästa med spel är att det inte är verklighet :P, man kan trycka på ESC när man bli tagen, eller alt+tab, det hände många ggr.
Jag tyckte inte att spelet var bra. Det blev snabbt frustrerande snarare än läskigt. Det där jävla monstret dök upp i vartannat rum om inte oftare. Det betedde sig som om det alltid visste var jag var, men jävlades genom att låtsas inte veta. Spelet behövde lära sig av Amnesia: The Dark Descent där de hade den perfekta balansen i monstrets spawningssystem. Jag hade dock läst här på FZ att en medlem skrev Easy mode var bättre att spela på, precis av denna anledning. Monstret i SOMA var alltid läskigt och aldrig frustrerande, för att nämna ett till exempel.
Annars verkligen synd då atmosfären var i världsklass.
Instämmer helt. Jag älskade miljöerna i spelet och den ödsliga atmosfären var störtskön men efter några timmar in i spelet så hade xenomorphen övergått totalt från hotfullhet till att istället bli flugan som surrar upp i ansiktet på en samtidigt som man försöker läsa något intressant. Alltså, bara ett irriterande irritationsobjekt som gjorde utforskandet frustrerande.
Sega är officiellt dumma i huvudet som inte vill ge oss en uppföljare på detta mästerverk.
När man fick uppleva skeppet från första filmen, äggen...alltså det var magi...när man har kommit förbi och lärt sig hantera dom där jävla androiderna så är det ett geniunt skräck spel med stundtals action....
När det gäller läskigaste diskvalificerar jag automatiskt alla spel som bygger på att du inte kan försvara dig. Blir betydligt mer skrämd av exempelvis F.E.A.R. än att smyga runt i ventilationssystem för att undvika ett odödligt monster.
P.T? Hann du prova det när det var fräscht?
P.T? Hann du prova det när det var fräscht?
Japp, har kvar det på konsolen. Fantastiskt stämning, hade det fått bli ett helt spel hade det nog varit nära toppen.
P.T? Hann du prova det när det var fräscht?
P.T kan vara det vidrigaste jag någonsin spelat. Har dock inte spelat varken Amnesia eller Alien:Isolation.
Men har tagit mig igenom flertalet skräckspel så som Evil within, Resident evil, Silent Hill, F.E.A.R, Condemned och liknande titlar men inget har satt så djupa spår som P.T gjorde, fyhelvete.
- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -
@JokerM6: Spelade det när de var ganska nytt och det var faktiskt dom jobbiga androiderna som fick mig att lägga ner det. Synd för jag älskar verkligen filmerna!
Ge det en ny chans, "get guud" när det handlar om andrioderna, sen blir spelet rätt så bra faktiskt.
Det är för långt och har sina fel här o där...men jävlar i mig vad uppföljare kunde ha blivit mästerlig. Lärt sig av misstagen lixom.
Men icke, Sega vill inte, trots rätt så bra försäljnings siffror
P.T kan vara det vidrigaste jag någonsin spelat. Har dock inte spelat varken Amnesia eller Alien:Isolation.
Men har tagit mig igenom flertalet skräckspel så som Evil within, Resident evil, Silent Hill, F.E.A.R, Condemned och liknande titlar men inget har satt så djupa spår som P.T gjorde, fyhelvete.
Ja fy fan vad P.T var vidrigt.
Sidnotis, född 82, har spelat sen jag varit 4 år gammal, varit med om en hel del.
Silent Hill (första) sopade mattan av alla skräckspel och sen kom detta.
Jag hade precis köpt PS4, hade ingen aning om vad P.T var (hade laddat ner en massa demos)..börjar spela..blir fundersam..och känner skräcken samtidigt smyga på sig...till slut inser att detta är det värsta jag varit med om sen org Silent Hill.
Har aldrig varit så rädd i mitt liv..sen när man inser att detta var Silent Hills...ah...bara o applådera. Mästaren var tillbaka...med råge. Men spelföretagen älskar att fucka oss....först Alien och sen P.T....
Vill dela med mig lite bakgrundsljud från spelet jag hittade via steam sidan för den som missat.
Ha de !