Recension - Mutant Year Zero: Road to Eden
Strategiskt men avskalat spelande med svenskt hjärta, långt bortom Bris brygga.
#mutant-year-zero, #recension, #review, #road-to-eden
Men ingår den inte i Xbox Game Pass
Jo
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Bästa inledningen på en recension! Log hela tiden!
Hoppas dom putsar till det lite, som du är inne på Jocke. Tittade på din lajvstream och vill bara stoltsera med att jag, utifrån vad du sa då, slog vad med mig själv att det blir en trea i betyg. Fick den känslan också - av det jag såg.
Niet.
Trevlig recension! Man hade väl lite föraningar att det skulle vara ett OK spel, inte mer än så.
Förövrigt ett litet stavfel vid minuspoängen "Stridmekaniken behvöer*" ^^
Tack och tack!
Måste ändå säga att det känns mer "bra" än "ok". Det handlar nog mycket om vad man letar efter.
Så ett nedbantat XCOM2 dårå, fast i Sverige, okej okej. Men men.. storyn då? Det är den jag är mest sugen på? Spännande? Utvecklande? Intressant? Eller?
Skriver i texten att storyn är rätt tunn utan val, samt att karaktärerna inte kommer med så mycket bakgrundshistoria eller narrativ.
Vissa delar är jättemysiga (som i man vill veta mer!), andra faller rätt platt. Men på det stora hela: för LITE story.
Har du någon uppskattad längd på spelet?
Har ju lirat runt 25 timmar och är nog precis vid slutet. Men då har jag spelat om många fighter också och undersökt vartenda hörn av kartorna. Skulle tippa på runt 20 timmar för normalspelaren.
Har ju lirat runt 25 timmar och är nog precis vid slutet. Men då har jag spelat om många fighter också och undersökt vartenda hörn av kartorna. Skulle tippa på runt 20 timmar för normalspelaren.
Ah jag såg att du skrivit det nu. Var ute och handlade hann inte läsa
Tack för en bra text, Jocke!
@uberpwnage2.0:
Tack för att du läser!
Ser supermysigt ut! Garvade högt åt Postmord-bilen, haha! Lite synd att det verkar en smula opolerat och inte tillräcklig variation. Kanske blir att avvakta en smula och se vad uppdateringarna gör för spelet framöver.
Att det inte är lika djupt som XCOM behöver ju kanske inte nödväntigtvis vara dåligt, jag kan tänka mig att en del storknar över hur komplext XCOM öppnar upp sig hyfsat snabbt i spelet. Det här känns som en bra inkörsport till om man gillar den här typen av taktiskt spel
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Att det inte är lika djupt som XCOM behöver ju kanske inte nödväntigtvis vara dåligt,
Exakt. Därav min kluvenhet. Jag trivdes med det rättframma, samtidigt som jag saknade mer djup. Svårt det där.
Det här känns som en bra inkörsport till om man gillar den här typen av taktiskt spel
Tro dock att svårighetsgraden sätter många käppar i en nybörjares hjul. Men den svenska settingen kanske å andra sidan underlättar.
Jag har varit grymt sugen på detta sen de första visade upp det, men kommer nu bojkotta det på grund hur de behandlar sina kunder.
"förköp spelet och få tillgång till det några dagar innan alla andra, men recensioner får inte släppas före den dagen då spelet "skall" släppas"
Det är en bedrövlig trend som många utvecklare kommer använda från med nu och jag kan inte vara med och stötta det beteendet!
Spelet får ju inget + poäng för att det har Denuvo heller...
Jag köpte spelet i fredags, och har spelat ett halvt dussin timmar i helgen, och jag håller med Joakim. Jag tycker att det är ett bra spel, inte super men bra. Jag tycker dock att det har rätt mycket story, och jag älskar snacket mellan dom olika karaktärerna när man går runt och hittar nya saker. Däremot känns som man bara spelar det en gång, då slumpmässigheten i möten och fiender är nästan noll. Jag ger det dock en stor tumme upp.
Tack för recensionen. Nu kan jag andas ut lite och vänta med köpet. Ett XCOM-alike måste nog ha de där pillriga sakerna som Zero saknar för att jag ska njuta av det. Själva taktiska striderna är inte tillräckligt för mig, även om settingen tiltalar mig, ett 80-talsbarn som växte upp med en bunt Äventyrsspel-böcker i ena handen och en TAC-2 joystick i andra
Jag har varit grymt sugen på detta sen de första visade upp det, men kommer nu bojkotta det på grund hur de behandlar sina kunder.
"förköp spelet och få tillgång till det några dagar innan alla andra, men recensioner får inte släppas före den dagen då spelet "skall" släppas"
Det är en bedrövlig trend som många utvecklare kommer använda från med nu och jag kan inte vara med och stötta det beteendet!
Spelet får ju inget + poäng för att det har Denuvo heller...
Men samtidigt, Det är ju Funcom och inte lilla Bearded Ladies i Malmö som bestämt detta. killgissar jag.
Tack för recensionen. Nu kan jag andas ut lite och vänta med köpet. Ett XCOM-alike måste nog ha de där pillriga sakerna som Zero saknar för att jag ska njuta av det. Själva taktiska striderna är inte tillräckligt för mig, även om settingen tiltalar mig, ett 80-talsbarn som växte upp med en bunt Äventyrsspel-böcker i ena handen och en TAC-2 joystick i andra
Låter som om du ska plocka upp det på rea och mysa lite lagom!
Spelet är inte alls så svårt som många verkar tycka/tro, men det har en svaghet i att beroende på hur man väljer att spela är det stor skillnad på svårighetsgrad. Det går i princip att ta sig igenom hela spelet utan att fienden har attackerat en enda gång, och spelar man så är det busenkelt även när man inte lyckas till 100% och får använda något medkit för att heala.
Det handlar helt enkelt om om man väljer att smyga och plocka fiende för fiende mha silent weapons och mutations som t.ex. hogrush (går tom att döda en av två fiender som nästan står bredvid varandra med tysta vapen utan att den andra reagerar). Om man däremot går in och slåss mot 3+ fiender samtidigt då blir spelet brutalt svårt särskilt på very hard.
Det är också denna smygtaktik som har använts av utvecklarna i de previews som visats innan spelet släpptes, så jag gissar att detta är "intended way of playing"
Spelar man smygtaktiken tar också spelet lite längre tid har jag märkt, jag kommer nog att hamna runt 40-50h i speltid på very hard och som den completionist jag är (totalt utforskande av allt)
@Joakim Bennet: Självklart!
Det betyder ju dock inte att det är ok, förväntar mig tyvärr att det kommer vara industri standard inom ett år att göra så här med digitala spelsläpp!
Exakt. Därav min kluvenhet. Jag trivdes med det rättframma, samtidigt som jag saknade mer djup. Svårt det där.
Tro dock att svårighetsgraden sätter många käppar i en nybörjares hjul. Men den svenska settingen kanske å andra sidan underlättar.
Är några timmar in på svårighetsgraden Hard (normal), har du testat det på lättaste, tänker att det kanske kan passa nya spelare.
Fattar fortfarande inte varför man inte får bygga sina egna figurer. Mutant är ju som gjort för egna galna kreationer. (Jo, ekonomi - jag fattar - men i alla fall.)
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."