Fråga Tomas allt om: Red Dead Redemption 2
Tomas har spelat Red Dead 2. Nu svarar han på dina frågor.
#allt-om, #rdr2, #red-dead-redemption-2, #rockstar
Så hur kommer spelet rulla på en PS4 jämfört med PS4 Pro är den stora frågan för mig. Konsolen är kopplad till en 4K-TV, men frågan är om jag kan dra ner upplösningen för att få ett finare och jämnare spel.
"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty
Hur var det med "positional damage" i RDR2? Dvs att när man sköt någon i RDR typ i knät så började dem halta, sköt man dem i andra knät så föll de ihop ner på knä och började skjuta, om man då sköt dem i handen som de hade vapnet i så gav dem upp oftast genom att hålla upp händerna över huvudet.
Jag fick den upplevelsen i RDR att det var riktigt bra gjort (bättre än något annat spel) att när man sköt dem i olika kroppsdelar så märktes det av, samt om man sköt på deras vapen i deadeye så blev de avbeväpnade.
Så jag undrar om det är likadant i RDR2 eller om det var annorlunda, för tex jag tyckte GTA V inte alls var lika bra på detta som RDR var.
Stryk "tråkig" så är du i hamn. Allvar: det lär bli en del ridande och dialog, men det nya kameraläget ger det lite mer stämning.
De sa inget om olika alternativ på olika konsoler, så det är oklart än.
Rockstar framhölll att alla prylar har en funktion. Går att göra potions med dem, t.ex. Vad man "måste" göra och hur kul det är måste vi förstås spela mycket mer för att kunna ge vettigt svar på. Men eftersom världen är öppen från start tror jag man slipper den där dippen i mellanpartiet som enligt mig hände i både GTA 4 och RDR. Det blev liksom att man fick lägga ett gäng timmar innan man kom till slutpartiet som också tog ett gäng timmar. Lite demoraliserande med en sån trestegsraket, vilket vi förhoppningsvis slipper nu.
Jag såg den snabbt men minns den inte bra nog för att komma ihåg om den var samma som den läckta.
Positional damage finns, men jag kan inte svara på hur den är i jämförelse med RDR och GTA V, tyvärr. Med dead eye finns critical hit areas, ställen lämpliga att träffa för snabb död för både fiender och jaktbyten.
Om man är såpass skadad, finns det chans att t.ex. förblöda utan förband? Haltar karaktären?
Vilken "Gore-Level" har spelet?
Hmm, Kan man gräva efter guld?
Osäker - jag hann bara dö snabbt, inte långsamt. Men det finns någon form av potions som boostar hälsan, eller om det var koncentrationsförmågan. Det är PEGI 18 så det är blodigt.
Ja, det växlade dynamiskt och oförutsägbart. Ett åskväder rullade in när jag lirade, med rejäla blixtar. Rockstar-folket sa att det var första gången den dagen (min visning var den fjärde eller femte den dagen). Dessutom varierar både miljö och väder rätt mycket, från snöiga berg till karg, stenig stäpp eller liknande. Dygnscykel finns också, förstås.
Tänkte ej på om det ändrades, men de ser ju överlag inte ut som att de precis köpt nya kläder på nåt turiststråk. Det är rufft och skitigt.
Just det var ju en situation med bara två val, scriptad sekvens där du gjorde ditt val. Var invävt har jag för mig. Men när man agerar med folk och miljö via L2-knappen/vänstertriggern får man upp valen (kanske 4-6 stycken, inte bara två) som text till höger och väljer i realtid.
Tanken gick direkt till RDR, det kändes väldigt lika tyckte jag. Inte fjäderlätt, mer småtrögt - skönt.
Otroligt nog missade jag att titta på den detaljen. Men jag fick äran att se att hästar bajsar: mitt under en konversation lyfte min pålle svansen och gjorde sina behov. Det finns många små detaljer i detta spel.
Red Read Redemption hade enligt mig de överlägset bästa animationerna förra generationen. Folk haltade, tog sig för skadorna och kröp omkring på marken. Det enda som varit nära är Rockstars Max Payne. GTAV var på den punkten en besvikelse. Tycker man kunde se samma nivå som RDR i gameplaytrailern för tvåan så jag hoppas
Behöver bara veta en sak. Det jag älskade i GTA4 och RDR är kroppsfysiken, jag älskade att skjuta folk i foten och se dom rulla ned för en trappa i GTA4 eller skjuta någon i RDR och se dom faceplanta ner i marken.
Så min fråga lyder, hur är kroppsfysiken? Nedtonad som i GTA5 eller lite mer frispråkig som i RDR?
@Tapiwen @jehuty jag tror att det ni båda menar är just Euphoria-motorn som även jag älskar (https://youtu.be/HauN98naZ9U) och som enbart Rockstar verkar använda. I GTAIV, RDR och MP3 användes den flitigt, men i GTAV var den nedtonad av någon anledning. Att döma av första gameplaytrailern från RDR2 ser den ut att vara i högform igen dock.