Nej Dataspelsbranschen, lootlådor ger inte oss bättre spel
Amen to that!
Jag fastnade i ett mobilspel för några år sedan, blev många många tusenlappar då man är en tävlingsmänniska.
Nu kör jag CS:GO................................ inte fan vill jag ha en grön AWP eller en vanlig AK-47 när massa andra springer omkring och ser så jävla posh ut.
Ogillar mig själv för man bidrar ju till att det blir så populärt inom spel.
Hade jag haft ett spelföretag så hade jag gjort såhär:
Ha lootlådor men betalas bara med ingame currency (som givetvis inte kan köpas för riktiga pengar). Bra sätt att undvika inflation om spelet blir populärt under lång tid. Allt som fås i lådorna är dock bara kosmetiska saker i alla dess former, skins/emotes/moves, inget får påverka gameplay dock. Här finns det sjukt mycket potential till roliga inslag i ett spel.
När spelet har nått en gräns då det börjar bli föråldrat så kan man köra en kampanj med lootlådor som kostar riktiga pengar. Lite som en nyemmission fast man slipper stora ägare som faktiskt kan påverka det kreativa skapandet.
Spelarbasen kan ses som ägare. Spelföretaget ska lyssna på populära idéer och förslag från communityt och jobba lite mer jämte sin spelarbas, så det inte blir som "Jay Wilson's Diablo 3".
Tror det hade varit mer accepterat om det var såhär. Företagen kan jobba vidare med det dom brinner för med hjälp av sina spelare.
När väl summan man äskat om är nådd, så går den gamla kampanjen in på det vanliga ingame currency systemet.
För dom som varit med och betalat ska även få innestående ingame currency vid en uppföljare för det som betalats.
Gah har så mycket idéer om allt detta, tycker spelbranchen går åt helt fel håll och pengarna går inte till det som det faktiskt borde gå till, NYA BRA SPEL.
@bjeRven1337: .. eller bara köra på första halvan av vad du skrev och skippa riktiga pengar helt och hållet.
Användare borde likt skyrim kunna modda det visuella och få posta det såvida det inte ger några för eller nackdelar som förstör spelupplevelsen. Dessutom bör det gå att kunna slå av eller på, om folk ska kunna köra med visuella mods i en viss match.
Påståendet att de är där för att ge spelarna en bättre upplevelse är inte formulerat som ett faktum. Att gå in med motargumenten att de helt enkelt har fel eller att ”det är rent ljug” blir därmed lite märkligt, frågan är subjektiv. Rent subjektivt är min spelupplevelse flera gånger bättre i CS:GO tack vare möjligheten att köpa och sälja skins som jag aldrig stöter på hos andra spelare i matcher.
Har öppnat ett minimalt antal lådor i spelet, runt 4-5 totalt, men sällsyntheten de ger upphov till gör spelet flera gånger bättre i min mening. Att Dataspelsbranschens påstående skulle vara ”rent ljug” är därmed objektivt fel.
Givetvis är lådorna till för att tjäna pengar (€2.25 för att öppna i CS:GO exempelvis), men de måste samtidigt vara attraktiva för spelarna, det vill säga få spelarna att känna ett mervärde av att använda tjänsten. Att anta att majoriteten av köparna är spelberoende är bara dumt.
Kan för en gångs skull instämma med massorna. Tycker att i princip all (med ytterst få undantag) form av DLC är vidrigt och det är en scam för att utnyttja slutkonsumenterna. S.k loot boxes är dock kanske det värsta av allt.
Patetiskt gate-keeper utlåtande av dataspelsbranschen.
Fräscht med lite väl skriven journalistik FZ
Anyhow,, vill minnas en tid där man kunde få tag på unika object i spel så som Everquest och vara den enda spelaren som hade detta objekt (de fanns alltså inte i kopior).
Hade det varit idag så hade dessa objekt varit gömda bakom lootlådor för att lura massan att spendera pengar i hopp om att vinna detta objekt, men på den tiden, tiden före lootlådor, så kunde man grinda (jobba) och lägga ned tid tills man kaaaanske hade turen att få detta objekt som loot.
Den ena vägen är att spendera pengar, den andra vägen är att mer direkt jobba för objektet. Smaken är som baken, men jag föredrar det senare i ett spel.
Bra fråga men de hade en special om det igår på P3 nyheter (där de pratade med dataspelsbranschen pga att ingen EA representant ville ställa upp) och jag vet att ämnet har varit uppe flertalet gånger i P3 Spel.
Hittade intervjun jag tänkte på. Det var från P3 Spel.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/987381?programid=4090
Hoppa till 20:40. Men hela avsnittet om lootlådan är intressant.
Hittade intervjun jag tänkte på. Det var från P3 Spel.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/987381?programid=4090
Hoppa till 20:40. Men hela avsnittet om lootlådan är intressant.
Var ju helt sämst. För det första så nämner inte hon som intervjuar att man KAN sälja de skins osv man får genom lootlådor.
Sen är verkar ju tjejen som hon intervjuar lagom bakom flötet.
Älskar när opålästa & inkompetenta människor ska sitta och berätta hur det är här i världen.
@kebbe:
Man får ju dock separera det hela.
En mängd olika skins där vissa är väldigt sällsynta är ju en sak som ger mersmak och ett värde till spelet.
Men på det sättet man kan få tillgång till dessa är ju helt fel. Att känna ett värde i att lägga över 20 spänn och få ytterligare ett blått skin utan stattrak, faller ganska platt om jag själv får säga det
@kebbe:
Man får ju dock separera det hela.
En mängd olika skins där vissa är väldigt sällsynta är ju en sak som ger mersmak och ett värde till spelet.
Men på det sättet man kan få tillgång till dessa är ju helt fel. Att känna ett värde i att lägga över 20 spänn och få ytterligare ett blått skin utan stattrak, faller ganska platt om jag själv får säga det
Skulle argumentera för att lådorna är det mest rättvisa sättet att skapa en sådan sällsynthet just nu, har i alla fall inte sett en bättre metod. De som inte är intresserade av lådorna (mig inkluderat) kan gå till marknaden och köpa av de som varit villiga att ta risken med lådorna, konsumenten får valet.
Aldrig förstått mig på något man kan köpa för riktiga pengar i ett tv-spel.
Om man vill fuska är det bara att använda cheatengine eller liknande.
I tex fortnite som jag kör nu så kan man köpa ingame valuta för riktiga pengar , men samtidigt ger vissa uppdragsbelöningar också den där valutan. Och vet ni vad? Uppdragsbelöningen är inte serversided på vissa uppdrag, men vilka får ni lista ut själva.
Skulle argumentera för att lådorna är det mest rättvisa sättet att skapa en sådan sällsynthet just nu, har i alla fall inte sett en bättre metod. De som inte är intresserade av lådorna (mig inkluderat) kan gå till marknaden och köpa av de som varit villiga att ta risken med lådorna, konsumenten får valet.
Skrev ett inlägg lite högre upp hur jag skulle vilja ha det, enligt mig så borde lootlådor vara kvar men kan bara köpas med ingame currency (som inte kan köpas för riktiga pengar).
Sen att det finns ett auktionshus vid sidan av det, där spelare kan sälja mellan varandra, är en helt annan femma. Det stödjer jag fullt ut så länge företagets microtransaktioner verkligen är MICRO, snackar ören.
Spelare som lägger ner tid och själ i spelet skulle då även kunna tjäna en hacka samtidigt som dom som inte har lika mycket tid att lägga på spelet kan få tillgång till det dom vill ha, för en prislapp.
Dock spelarnas marknad fullt ut, så det är på rätt ände.
Var ju helt sämst. För det första så nämner inte hon som intervjuar att man KAN sälja de skins osv man får genom lootlådor.
Sen är verkar ju tjejen som hon intervjuar lagom bakom flötet.
Älskar när opålästa & inkompetenta människor ska sitta och berätta hur det är här i världen.
Det beror ju helt på vilket spel det är.
Annars vill jag minnas att det var ett väldigt balanserat avsnitt om lootlådor.
För övrigt P3spel > all.
När man bygger upp spelets struktur runt att få användarna att ständigt lockas till att spela nån sorts virtuell enarmad bandit så är det ju rätt tydligt att det främsta intresset ligger i att öka företagets vinst och inte i kundens väl och ve.
Metal is best served heavy.
Mina "favoritlådor" är ändå PUBG där du måste tjäna ihop BG-points för att köpa en låda, som du sedan måste låsa upp med en nyckel du måste betala för med riktiga pengar. I ett spel där du ska jaga loot, som sedan ändrar ditt utseende markant.
I am the black wizards.
Det har inte nämnts här men Plånboken på P1 gjorde ett reportage om lootboxes för några veckor sen där undertecknad blev intervjuad som "orolig förälder". Då körde killen från "Dataspelsbranschen" dels argumentet att det här är för våran skull men oxå "pokemon-kort argumentet", vilket jag finner faller så löjligt ur alla synkpunkter, speciellt det lagliga.
Hoppas det tas mer "spirit of the law" (att stoppa spelberoende) än "letter of the law" (att man ska kunna få ut vinst som pengar) och att det uppdateras. Det kanske inte görs så mycket i Sverige men om det uppmärksammas på tillräckligt hög nivå kanske det blir domino effekt i hela EU!
Jag har inte så jättemycket emot MTX, jag är i den positionen i livet att jag har mer pengar än tid att lägga på spel så jag har inget emot att köpa ett skepp för riktiga pengar om det är så. Men jag har väldigt mycket emot att det ska chansas på att man får det i en lootbox och jag blir rent förbannad när dom säger att det är för våran skull!
Det har inte nämnts här men Plånboken på P1 gjorde ett reportage om lootboxes för några veckor sen där undertecknad blev intervjuad som "orolig förälder". Då körde killen från "Dataspelsbranschen" dels argumentet att det här är för våran skull men oxå "pokemon-kort argumentet", vilket jag finner faller så löjligt ur alla synkpunkter, speciellt det lagliga.
Hoppas det tas mer "spirit of the law" (att stoppa spelberoende) än "letter of the law" (att man ska kunna få ut vinst som pengar) och att det uppdateras. Det kanske inte görs så mycket i Sverige men om det uppmärksammas på tillräckligt hög nivå kanske det blir domino effekt i hela EU!
Jag har inte så jättemycket emot MTX, jag är i den positionen i livet att jag har mer pengar än tid att lägga på spel så jag har inget emot att köpa ett skepp för riktiga pengar om det är så. Men jag har väldigt mycket emot att det ska chansas på att man får det i en lootbox och jag blir rent förbannad när dom säger att det är för våran skull!
Intressant, har du länk?
Jag har själv lite svårt att argumentera för varför Pokemon/hockey-kort inte borde klassas som lotteri. Var det samma diskussioner när det begav sig, och man kunde få det där gyllene kortet som var värt flera tusen?
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg