Fairy Axe - Spelstudio. Finns nya bilder på Twitter och uppdateringar på Facebook.
Vi är två personer som har en spelstudio. Vi gör mestadels pixel art spel allt ifrån management till tighta små upplevelser!
Checka in vår progress här, vi kommer posta bilder på inprincip allt vi gör!
Här är senaste projektet! Ett spel om att överleva som en ensam Indie developer i en skitig lägenhet.
Nu finns det en teaser trailer!
https://www.facebook.com/Fairy-Axe-664992223704074/
https://twitter.com/FairyAxeTM
http://www.indiedb.com/games/indie-dev-survival/tutorials/vis...
Ja det hoppas vi! Spelet utgår ifrån vår erfarenhet och vad vi upplevt, men hoppas att många indie devs får just som du säger igenkänningsfaktor
Ge gärna feedback om du känner att något saknas eller så, det kommer dyka upp lite mer bilder och info samt videos.
Mvh Link.
Jag tror många är nyfikna hur livet som en tvåmannastudio går ihop. Många tycker det jobbigt att prata pengar men är ändå nyfiken.
Jo det är ganska klurigt! Vi har fortfarande inkomst på annat håll, tanken är att jobba heltid med spel, däremot är det något som behövs jobbas mycket med, särskilt marknadsföring och pr.
Vem som helst kan göra riktigt balla spel med erfarenhet och hårt arbete, men att få tillgång till just att tjäna mer än 100kr är den svåra biten!
Men jag (Link), ska snart göra en sammanställning och möjligtvis föreläsa om just dessa bitar och delar gärna med mig om de mer jobbiga pengafrågorna hos en liten indie dev.
Mvh.
Ha ha, har redan en skitig lägenhet och är aspirerande indieutvecklare - så då är jag redan halvvägs där?! Spelidéer finns, återstår "bara" finansiering, marknadsföring... hm. Ser fram emot en föreläsning om livet bakom rampljuset och ser fram emot spelet!
Men dåså! Det börjar ju verkligen ta sig såfall, jag har också en väldigt skitig lägenhet och städning är den i behov av! finansiering och marknadsföring går ganska väl hand i hand i vårt fall. Försöker få publicitét så vi inte är helt okända när eventuellt spelsläpp händer. Vilket kan vara en ganska stor fallgrop hos många utvecklare enligt mig
Se till att försöka lära mycket om det i början, spelet är ungefär 33% utav arbetet. Det är ett heltidsjobb att fixa marknadsföring så försök slå många flugor i en smäll så det inte tar tid ifrån att göra själva spelet.
Mvh Link.
När jag och min kompis gjorde Hammerwatch så var vi bara två. Mina kostnader för den utvecklingen var i princip hyra+ränta, mat (+öl), några busskort (+en tågresa till skåne och tillbaka) och sedan pröjsade jag en Britt några tusen kronor för att göra lite grafik som jag inte kunde göra (bossar). Vi hade ju inga löner utan baserade allt på sparade pengar. Vi jobbade heltid+övertid=alltid och hade inga andra inkomster.
Ett tag satt vi hemma hos min polare i hans lägenhet, fast den är ogästvänlig så det funkade inte så länge (kallt, mörkt och på den tiden inget kylskåp som funkade), programmerare alltså.
En annan polare gjorde några basgubbar i pixel art som jag sedan baserade alla karaktärer i spelet på, fiender och hjältar (färgade om, gjorde variationer et cetera), dom som gjorde våran musik gjorde jobbet gratis fast fick sedan % på försäljning. Det har öppnat upp dörrar till fler spel för dom därefter, för jag tror vi var deras första spelprojekt.
Det kan vara bra att tänka lite på framtiden med, vad skall man göra om det INTE funkar, för man behöver ju en inkomst och för mig personligen så sätter jag lägenheten före allt annat, det har på något sätt bankats in när jag växte upp, att i första hand så betalar man för sitt boende, även om det innebär Wasa och Vatten.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Marknadsföring är så sjukt tråkigt, jag skiter typ i det och gör det bara när jag måste.
Det tog ett bra tag för oss att skaffa ett twitterkonto, vi har inte ens facebook och vanliga hemsidan kom just upp, 4,5 år efter att studion skapades, den ser ut som ett skämt med, förväntar mig inte att någon kollar mycket på den.
Tidigare när vi satt i Gamla Stan så lärde jag känna skaparen av Scrapmechanics, han älskar verkligen marknadsföring och att torgföra sitt spel.
Jag är helt tvärt om och det är väl därför ingen vet hur mycket vi sålt ändå, palla göra massa utskick till olika nyhetssidor, vilket man borde göra för att få upp försäljningen dock haha. Så länge man stannar i nyhetsflödet så säljer man kopior.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kul, hoppas det går bra för er! Och eftersom ni nu utgår från er skitiga lägenhet, lol, kan ju sopråttor, giftspindlar och annan ohyra ta er vidare till ett online survival game. Lycka till!
Det blir ju lite "Whatever floats your goat", men jag är intresserad av det med och för oss är det värt tiden. Däremot måste man ju lära sig att prioritera sin tid om man gör Marknadsföring, tar tid från att göra spel så det är ju knep på så sätt!
Men intressant att ha en annan åsikt kring det
En gif från spelet dyker upp en till lite senare! Enjoy.
https://twitter.com/FairyAxeTM/status/855391288581128193
Ställ gärna frågor och ge feedback, skriver upp allt ni ger mig. Skulle ni uppskatta en väldigt ofärdig demo av simpla system som spelet har, ganska så snart? Eller vill ni vänta med upplevelsen tills det lite mer färdiga?
Mvh Link.
En introduktionsartikel till marknadsföring och synlighet. Finns även en build att testa för intresserade!
http://www.indiedb.com/games/indie-dev-survival/tutorials/vis...