Fixar din dator Oculus Rift? Prestandakraven är släppta
Hahaha, ja gamla Bettan hänger med än!
Även om ett 390X från AMD inte hade varit helt fel.
2x Xeon E5-2620 @ 12x2,3 Ghz
Asus Z9PE-D8 WS
Corsair 32GB RAM
2x R9 290 in CF
3x HP ZR24W 24"
Kingston HyperX Predator PCIe SSD
Asus Xonar DX
2x Noctua NH-U12S
2x EVGA Supernova G2 850W
Obsidian 900D
Ja Skyrim med OR är inte helt fel, synd bara att pixligheten i DK1 var lite för ansträngande i längden
Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.
Vissa spel kommer aldrig att fungera. T.ex Arma där Dwarden sagt att de inte fokuserar på det eftersom de aldrig kommer att nå den frameraten.
Vi konsollare blir alltid åsidosatta.. buhuuu!
Men allvarligt... slå mig inte nu men vet ni om det kommer komma något liknande till Xbox?
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen
Jo snackar vi vanilla 970 vs 780ti oc är 780ti oc definitivt bättre.
Vet inte om MS har något på G för just xbox1, de jobbar ju bland annat på sina VR glasses, verkar än så länge vara mer hype än användbar produkt.
Om det blir något till xbox1 lär det nog bli en annan slags upplevelse. Typ mer som project morpheus, där spelen görs speciellt för VR och då troligtvis mycket enklare saker som går att hantera på den hårdvaran. Tyvärr lär väl det troligtvis innebära mer gimmick aktiga spel.
Får tänka på att kraven de satt ut för Rift ligger på runt 3-4x vad en xbox1/ps4 klarar av. Det är av en god anledning också, för vill man lira spel som GTA V eller Witcher 3 i sådan VR, bör man ha rätt kraftig hårdvara.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20498-oculus-vr-avslojar-sys...
Dvs spel som GTA V och Witcher 3 som enbart körs i 1080p i 30fps på konsolerna, skulle nog behöva skalas ner så att det kräver 1/6 mot vad dem gör idag, för att det skulle kunna bli körbart i 2160x1200 i 90fps.
Troligtvis ännu mer i dem spel där fov:en måste öka markant, som gör att det blir ännu mer krävande. Dvs typ alla krävande nextgen spel skulle behöva se ut ungefär som det gör på ps3/360 igen, för att de ska fungera i den upplösning och frameraten VR minst bör ha.
Lär nog inte vara speciellt många utvecklare som kommer vara villiga att lägga ner massa resurser på en sådan special version. För då har man dessutom problemet med att spelen ser ut som skit igen, fast nu har man skärmen 3cm från ögat... =|.
Det kom som en backer-update på Kickstarter så jag tror att bara backers kan se den. Kunde iofs ändå ha haft med en notis om det. Länken vore isåfall https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-s...
/ LordDaimos
Är väl ganska självklart för den som har hängt med i VR-stormen.
För att ändå klargöra för de som ej förstår för varför Occulus väljer att gå ut med system rekommendationer så handlar det självklart inte om själva enheten i sig utan om upplevelsen den presterar:
Är det bara jag som blir litet småfobisk när man tänker sig den här produkten, då man helt tappar kontakt med omgivningen? Kanske en dum grej att bry sig om.
Angående Vr så är jag faktiskt inte så intresserad för spel, då jag tycker det inte krävs då man har en inlevelseförmåga...dock så lär det vara litet annorlunda att styra så, det inser jag. Det måste ha stora medicinska användningsområden dock som jag är mer intresserad av.
Klarar -din dator- detta, ett år innan release? Intressant. Nja.. Med lite förseningar så ser vi nog denna q2/q3 2016
Sen verkar det ju orimligt dumt att sätta såhär generella systemkrav? Beror väl mer på vad som spelas. Tror MS-röj i 3D klarar sig på bra mkt sämre hårdvara
Behöver nog inte ens klocka ett 780 ti för att få det i samma nivå som ett 970 faktiskt. Har själv ett 780ti och kollar man sweclockers tester så hänger det fortfarande med riktigt bra, bara ett fåtal fps lägre än 980 och något högre än det första titan-kortet som det bygger på.
(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.
Jaha, enligt dom systemkraven ska jag då behöva byta ut mitt Radeon R9 280X, bara för att det "kräver" 290 eller bättre
Tvivlar på att dom där kraven är så benhårda att det inte skulle funka på något annat än just det där eller bättre.
Kunde man köra 3D med shutter-glasses på crt-skärm för femtielva år sedan, så kan man köra det nu utan några speciellt höga specs.
Körde Star Trek Voyager: Elite Force nån gång när det kommit ut på PC på en gammal CRT-skärm jag hade i 120Hz, och det var riktigt trevligt det (60Hz per öga)
Visst, det fanns ju ingen rörelse-tracking för huvudet osv, så det var mer som att sitta framför en 3D-TV och köra t.ex. Call of Duty: Black Ops i 3D på Xbox 360 eller så, men det var ändå definitivt i 3D, och gav ett riktigt djup i bilden
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Precis, systemkrav på något som redan funnits ute i tidigare iterationer i ett par år nu är egentligen helt absurt.
Är inte precis så att systemkraven ändras speciellt mycket egentligen, spelet renderas ju ändå bara i en upplösning som sedan delas upp per öga via Oculus Rift, är ju Half-Side-by-side-3D + motion tracking och lite till, inte så att spelet ska rendera dubbelt så mycket pixlar som tidigare.
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Known hardware configuration? Låter dessvärre som de hopplösa minimum hardware requirements som spelutvecklare släpper. En kravställning som är alldeles för låg i precision då de inte specifierar en exakt målmaskin. Något som vi som utvecklar andra mjukvarulösningar ofta är bundna till.
Både du och jag vet att problemet med en PC är att den inte är som en konsol. Man kan belasta den rätt hårt med diverse mjukvara som ställer till besvär. Inte bara malware, men även icke-optimerade drivrutiner. Felaktiga drivrutinsinställningar. Peripherals som käkar upp usb-bandbredden i övrigt. Browser tabs som ligger och slösar cpu-cykler osv. Sen kommer inställningarna i spel påverka väldigt mycket. Arma är ju ett exempel som står ut låt säga att de skulle lägga till stöd för O.R. Även GTA5 kommer att stå ut. Inte för att det är dåligt optimerad kod, men för att spelen troligtvis är resurskrävande i sin kod. Arma har SQF-scripts som ofta skrivs av folk som aldrig optimerat kod i hela sitt liv. GTA5 har euphoria och diverse annat fysikgodis som troligtvis käkar cpu rätt rejält.
Tycker dom borde specifiera spel, drivrutiner, operativsystem, inställningar (factory default) och hårdvarukrav i en veva. Men det tror jag dessvärre inte att vi får se iom att de säkerligen inte vill trampa någon på tårna.