Dragon Age 3 får separat co-op-läge
Bioware håller isär solo- och flerspelardelarna den här gången.
#dragon-age-inquisition, #bioware, #mass-effect-3
Tråkigt. Hade gärna sett så man kan spela med varandra i kampanjen. Varför ska det alltid vara ett sådant problem? Multiplayer i första Dragon Age hade varit UNDERBART, på samma sätt som det funkar bra med Neverwinter Nights. Låt spelarna välja om man ska kunna pausa eller inte, spela och vara strategisk med din kompis. Inget för alla men låt oss spelare ändå VÄLJA. Jag garanterat att spelen hade varit mycket mer spelade nu, då och folk haft det roligare OM man kunde få spela med sina vänner.
Detsamma gäller Mass Effect! Skulle varit kul om man kunde spela sig 1an, 2an och 3an (eller bara sista, who cares) med en kompis. Låt den andre bara spela en av de två andra karaktärerna och är man bra vänner så gör valen tillsammans, även om en person klickar. Förstår inte allt "hat" mot multiplayer. Om något tycker jag det nästan gör det bättre på alla fronter om man har en skön kille eller tjej att spela med. Det är bara ett tillägg som inte gör något annat än att... Spela med en till person, tycker man inte om det så spela själv. Om inte annat så lägg till ett liknande system som SWTOR har i sina dialogträd när det är multiplayer. Springa runt och skjuta är kul, men jag tycker själv det känns så meninslöst när det är ett separat läge som inte har något med själva spelet att göra knappt.
Att de ska smyga in in-game-betalning i varje jävla spel nu för tiden alltså.. Ja, jag vet att det är optional, men det känns ändå tacky.
Det fungerade riktigt bra i ME3. Jag betalade inte ett öre och lyckades ändå få ut riktigt mycket ur MP:n på både pc och 360. Om det fungerar som i ME3, att mikrotransaktionerna ser till att uppdateringarna kommer ut gratis och håller liv i MP-scenen (och det var intrycket jag fick av IGN:s artikel), så är jag väldigt nöjd.
Det var ju väntat faktiskt. David Gaider bekräftade ju sen en tid tillbaka att DAI skulle ha en multiplayer av något slag, men gick inte in på detaljer.
Jag har inga problem med multiplayer i ett rollspel, sålänge det inte påverkar mina resultat i single-player kampanjen, som tex ME3.
Nu vill jag att det ska bli november!
Ett bra beslut enligt mig. Det finns redan så många multiplayers spel. Detta betyder att SP delen får mer tid.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Hade klarat mig utan multiplayer, men nu när det ändå inkluderas tycker jag det är synd att det inte handlar om co-op för ordinarie kampanj. Just nu låter det mer som ett kul tidsfördriv om man är lite trött på SP:n, men utan någon klarare substans än en loot-fest i halvt slumpgenererade minibanor låter det lite... torftigt. Men men, man ska väl inte klaga.
Jag väntar fortfarande på ett Skyrim med Borderlands co-op, där spelarna faktiskt kan uppfylla den gamla bilden av en grupp äventyrare med olika färdigheter och expertområden, resandes runt i världen för att lösa uppdrag och kanske i slutändan sparka lite "ond trollkarl-tyrann-demon"-arsle.
Allt arbete på MP tar tid och pengar ifrån SP kampanjen.
SP upplevelse är det man vill ha i ett Dragon Age spel.
Förstår inte varför det måste spikas fast en MP bit i varje spel.
MP ala DM kan jag förstå att det bara känns onödigt men coop? Coop förlänger jue upplevelsen med det dubbla, du kör om hela kampanjen med en kompis vilket också motiverar till att ta alla val som du inte gjorde när du lirade SP (nu antar jag alla lirar SP först). Jag tycker själv det är trögare att lira om en kampanj helt själv bara för att ta lite olika val som oftast inte skiljer upplevelsen från min förra då alla cutscenes, karaktärer och miljöer är så gott som identiska. Lirar jag med någon annan blir det en helt annan grej.
Dessutom behöver inte coop göras djupt intergrerat som Dead Space 3, den andra spelaren måste inte vara en unik person med en helt egen upplevelse áv spelet. Som uberpwn sa, den andra spelaren kan antingen ta över en medhjälpare och bara hänga på första spelaren som sköter alla dialoger osv eller bara en extra karaktär den skapat själv.
Lätt värt att dom "tar tid och pengar ifrån SP kampanjen." i så fall.