Star Citizen når 20 miljoner dollar – belönar med fisk
Tanken är att du ska kunna spela spelet på flera olika sätt.
Vill du kriga dig fram så kommer du kunna göra det, men du kan även t.ex. bedriva handel och lyckas du riktigt bra kan du expandera till ett enormt imperium med hundratals skepp och handelsstationer.
Eller gruvdrift kanske?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Nja, alltså de måste ju integrera hela den biten med deras egna system vilket säkert inte lär vara en lek och med alla server-kluster & arkitekturer.
De får säkert en hel del från CryEngine men att det bara skulle vara att ta och smacka dit och sedan se glad ut är lite att ta i. Dessutom tvivlar jag starkt på att stockimplementationen av hur fps hanteras i CryEngine ens passar SC så de vill säkert göra en hel del modifikationer.
De har frågat communityt och de flesta vill köra utforskning i rymden så de har lagt extra resurser på det mot vad de hade tänkt i början.
Utforskning , trading , mercenary , pirat är väl de grundläggande sakerna man kan göra.
Det är iallafall ambitiöst och just 1st person vyn då man spelar kommer göra susen för inlevelsen.
Star Citizen har 2 delar , Squadron 42 som är en singelplayer kampanj (men som också går att spela coop) och sen själva Star Citizen som är ett MMO där alla är i samma värld dock väldigt uppdelat då inte så många kan spela i samma del eftersom det är first person.
Möjligheten att köra egna servrar finns också för de som vill.
I deras senaste uttalande från AMD presentationen så räknar de med att spelet släpp som 18 till 24 månader. 2014 nämndes i kickstarter-kampanjen men nu är spelet ganska mycket större än deras initiala mål på $500 000. Jag skulle inte tro att vi får se någon release 2014.
Star Citizen (som är MMO delen) kommer att fungera som dom flesta MMO vi känner till. Däremot kommer alla spelare att spela på en enda stor server, som kommer stödja upp till flera hundra tusen spelare. Nu finns ju såklart inte tekniken för att kunna hantera detta antal samtidigt på ett ställe. Lösningen, vad jag har läst, är instancing.
Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera med alla system och liknande i slutändan. Att ändå veta att det är flera hundra tusen spelare på servern är ju ganska häftigt. Kan tänka mig att det kommer bli en ganska dynamisk värld.
För att svara på vad man kommer att kunna göra. Det är helt upp till dig. Allt från att vara pirat till att syssla med byteshandel, eller varför inte åka till en planet och gå in på en bar och bara ta det lugnt?
Instancing på hela spelvärlden... nej, det funkar aldrig riktigt bra - tyvärr sänker det förhoppningarna rejält för mig personligen. Men det kanske ändå blir bra, vi får se. Är spelet kul att spela så går det att ha överseende, men jag tycker att spelkänslan lätt påverkas av den designlösningen.
Precis, för mig känns det nog som att det beror på hur det utförs. Det kan bli bra men det kan också förstöra en del, ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken.
Mumsigt värre.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Om nu fisken är så sällsynt kanske man inte ska fånga in varenda exemplar som finns för att dela ut som trofeer.
Den kommer ju gå från väldigt sällsynt till utrotad.
Just sayin.
Under 2014 förväntas releaser av olika alphor och betor (t ex Squadron 42, Persistent universe), samt olika typer av moduler (t ex Social, Ship boarding, nya hangar-versioner). Spelet förväntas gå live under första halvan av 2015, fast alla stretch goals lär inte finns med då. Till exempel markstrider kommer troligen i någon senare version, vilket de nämnde i ett Wingman's Hangar-avsnitt. Planerna kan förstås ändras på vägen.
Edit: källa