PSN Pass bekräftat
En del rätt bisarra kommenterar här ovan där en bild målas upp av folk som antagligen saknar vänner, är helt osympatiska, sitter hemma och kramar sina spel likt Gollum älskade sin "precious" ring eller bara inte förstår sambandet mellan orsak och effekt.
Spelbranschen lider redan av en trötthet där folk irriteras av ständiga patcher, trasiga koperingsskydd, ofärdiga spel, krångliga installationer etc. Då tycker branschen, i sin ivriga jakt på kortsiktiga vinster, att man ska införa ett störningsmoment till.
Nu är detta exempel med engångskod ingen stor grejen egentligen, men många små irritationer blir till slut en stor. Branschen tar till massa löjliga och panikartade åtgärder för hålla igång tillväxten. Dock, börjar man missuna handen som föder en så man illa ute. Närmar vi oss spelbranschens peak? Kanske rentav redan där?
Följden blir en stagnation för sedan övergå till ett fritt fall.
Som flesta vet, hoppas jag, så har musikbranschen redan gått igenom detta. Upp som en sol, ner som en pannkaka.
Impeccable timing. Like clockwork! Trouble comes. You come. Save the day. Clockwork!
dåligt, som tur är så finns inget sånt här på pc =).....än
Så du har aldrig köpt ett spel på steam eller på något annat sätt kopplat din cd key till ett online konto? För det är precis vad det här är egentligen, förutom då att man kan köpa en ny cd key "billigt" om man köper spelet begagnat.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Om Sony(eller annan med online-pass) verkligen ville döda all begagnathandel så hade man:
1. Byggt hela online-hanteringen på ett serienummer som följer med spelet.
Då finns inget pass att köpa utan online och nr 2 som försöker köra med samma serienummer vägras.
2. Man skulle stoppa pirathanteringen för online-spel
Möjlighet att ha kolla på dubbletter och vilka serienummer som verkligen finns har man.
Man hoppas ju att spelutvecklarna får del av passets intäkter också.
Låt säga att begagnatmarknaden roterat samma spel 3-4 ggr, så har den hanteringen haft mer intäkter än utvecklarna.
När andra och tredje roteringen av samma spel dyker upp online så förlängs ju kravet på att servrarna är uppe.
"Ära den som äras bör"
Handeln som roterar begagnat får ju sin förtjänst. Rätt ok och Sony och utvecklarna får lite extra täckning för sina kostnader för online-hanteringen.
Ingen ännu som snappat upp kostnad för ett pass när man köper separat?
Från Sony eller annan?
dåligt, som tur är så finns inget sånt här på pc =).....än
Så du har aldrig köpt ett spel på steam eller på något annat sätt kopplat din cd key till ett online konto? För det är precis vad det här är egentligen, förutom då att man kan köpa en ny cd key "billigt" om man köper spelet begagnat.
Nu när du säger det så..
Game long and prosper
Problem med priatkopiering har de väl fortfarande?
Inte på ps3
Joo då har du missat nått! klart de finns folk där ute som fixar om Firmware!
Ja, det gör det. Men du kan inte spela online med de som har orginal-firmware eller komma åt PSN om du har piratad firmware, vilket då gör hela grejen meningslös. Så fort Sony släpper en ny firmware så börjar problemen.
Jodå det kan man visst... Så fort sony släpper en ny firmware tar det... 2 timmar? sen finns det spoof ute. Konsoller är 1000x lättare att piratkopiera till. I dagsläget är det enklast på sonys maskin dessutom.
Jag förstår inte vad problemet är med bagagnatmarknaden.
Dom säljer ett spel till person A= En random person som spelar spelet.
Sen säljer person A till person B = En random person som spelar spelet.
Från spelföretagets synvinkel borde inte den försäljningen spela roll dom vill bara ha extra stålar.
Det som spelar roll, är att dom anser då att person B har "tillgodogjort sig en upplevelse", dvs spelat spelet, utan att ha betalat spelföretaget.
Dom menar ju på, precis som med piratkopiering, att om B inte kan köpa det begagnat av A, så måste ju B istället köpa det direkt från företaget, vilket då i sin tur medför att pengarna hamnar hos tillverkaren.
Kan ju till viss del hålla med dom, för när A sålt till B som sålt till C som sålt till D....
Giriga eller inte, allting handlar om $$$, det är ingen välgörenhet att göra spel... och det är klart som fan att tillverkarna vill ha in så mycket stålar som möjligt.
Men lösningen ligger ju enligt mig inte i att hålla på med massa spärrar, utan helt enkelt att kränga spelen till vettigare priser, så att det inte lönar sig att hålla på att köpa begagnat...
Men lösningen ligger ju enligt mig inte i att hålla på med massa spärrar, utan helt enkelt att kränga spelen till vettigare priser, så att det inte lönar sig att hålla på att köpa begagnat...
Den logiken förstår jag inte.
Om de drar ned på täckningsbidraget varje sålt spel ger från början, och sedan begagnat blir ännu billigare än billigt så löser det något.
Men när finns de första kalla siffrorna på vad ett pass kommer att kosta, undrar man?
Att det blir pass kan ju vara helt ok, om det inte är samma som nypris för spelet.
Och måste nog säga generellt, för vad man får i ett spel idag är det svinbilligt. Har väl betalat över 300 kr några ggr, annars under 200 kr för rubbet(50-tal titlar).
Vad är ett biosbesök, typ hundring?
Och man har ju oändligt massa underhållning jämfört med några biofilmer med ett spel.
Det är väl alla som skall hänga på låset, och kampa utanför spelbutiken några dygn innan release som betalar 500-600 kr.
Det finns massor av skäl att vänta några månader efter release:
1. priset förståss
är spelet dessutom lite svalt mottaget sjunker priset ultrafort
2. buggar som fått patchar
man slipper massa trista hängningar och annat skit.
Men lösningen ligger ju enligt mig inte i att hålla på med massa spärrar, utan helt enkelt att kränga spelen till vettigare priser, så att det inte lönar sig att hålla på att köpa begagnat...
Den logiken förstår jag inte.
Om de drar ned på täckningsbidraget varje sålt spel ger från början, och sedan begagnat blir ännu billigare än billigt så löser det något.
Det är en svår balansgång, men jag resonerar som så att det antagligen finns en punkt där folk blir mer köp-benägna.
Skulle nya ps3/x360 spel kosta ~200:- vid release, skulle jag köpa dom direkt.
Det skulle inte vara värt för mig att vänta+strula med att köpa beggat av en snubbe på blocket för att tjäna nån hundralapp...
Mao skulle då en större del av cashen gå till spelltilverkaren.
Problemet med att sälja spel för 200:- vid release istället för 4-500:- är ju givetvis att dom då måste sälja dubbla mängden
[quote=LariosoDog]
Och måste nog säga generellt, för vad man får i ett spel idag är det svinbilligt. Har väl betalat över 300 kr några ggr, annars under 200 kr för rubbet(50-tal titlar).
Vad är ett biosbesök, typ hundring?
Och man har ju oändligt massa underhållning jämfört med några biofilmer med ett spel.
Absolut, kan inte annat än hålla med.... Men då gör ju du som mig, köper antingen begagnat eller i ett sent skede efter release..
Absolut, kan inte annat än hålla med.... Men då gör ju du som mig, köper antingen begagnat eller i ett sent skede efter release..
Det är inte alltid man behöver vänta särskilt länge efter release heller. Till 200 kr, ja, men Dirt 3 finns ju redan för 335 kr mot 599 kr vid release(i sverige). Det släpptes i maj.
Shift 2 - 265 kr mot 599 kr och det släpptes i mars.
Vissa har väl haft förbokningsrabatt på en hundring, men ändå rejält dropp ganska fort.
Så lite avvaktande kyla gör att man efter några månader kan köpa två spel för samma pengar.
Inte för att vara den som är den, men detta har väl funnits till PC i ALLA TIDER? Kallas CD-KEY!
går du och köper ett begagnat Starcraft? eller Diablo? eller Quake? nej, det gör man inte, varför? för dom kommer värdelösa om du vill spela online. Don't get me wrong, jag köper mycket begagnat, men som sagt, detta är ju knappast något nytt i spelbranchen .
[size="15"]Ugh!?[/size]