Deckare
Oj vilken sucker jag är för en bra deckare, vare sig det utspelar sig som en film, bok eller tv-spel. Men jag måste erkänna att jag inte minns sist jag läste en bra deckare. Filmer Se7en och spel som Heavy Rain är något jag ständigt återkommer när jag är på jakt efter nya deckare. I dagsläget tittar jag på den prisade filmen Gone Baby Gone som går på TV4 men nu under reklampaus fick jag idéen att fråga FZ:s läsare om tips. Tips på bra hyvens bok, en kittlande thriller eller bara ett grymt deckarspel uppskattas! Vad har ni att komma med?
Spel, Black Dahlia. info
Film, Den svarta dahlian. info
bok, Sjöwall-Wahlöö, Roman om ett brott
musik, Stämningen finns där i alla fall
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
BBC's nytappning av Sherlock Holmes har ju fått väldigt bra kritik, kanske är nått att undersöka? (har tänkt att jag ska ta o spana in den nångång själv, men inte kommit till skott).
Columbo e ju en riktigt oldshooldeckarklassiker, kanske lite FÖR gammal för att vara intressant dock (gick av o till mellan 1968 till 2003)
Sen så finns det ju lite lättare, mer oseriösa serier (fast du vill nog kanske ha lite mer Hardcore misstänker jag )
"The Murdoch Mysteries" - Tänk en blandning av Sherlock Holmes och CSI på 1890-talet
"Monk" - lite komedideckare av klassiskt "whodunnit"-snitt med en twist.
"Castle" - inte så mycket deckare, mera buddycopkomedifeelgoodserie, men Nathan Fillion (Cpt. Mal i firefly/ Serenity bl. annat) e stabil, och Stana Katic e inte direkt otrevlig att titta på
Åsså Finns det ju alltid (joke option )
CSI: Löjligt (LV)
CSI: Stirrapåprovrör i lustigbelysning (NY)
CSI :*sunglasses* Yeaaah
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Funderar på att ge L.A. Noire en chans. Får väl lägga undan lite i sparbössan ;). Dean Koontz har jag inte hört talas om, vilken bok rekommenderar du?
Tyckte om filmen, spelet har jag aldrig hört talas om men ska spana in det närmare. Roman om ett brott, är det en serie böcker? Kanske borde börja med första om den rekommenderas.
Spana in spelet på youtube och det ser riktigt lovande ut. Grafiken är ju bra föråldrad men det är ju spelet jag är ute efter. Får se om det blir av!
Bra filmval. Sin City är redan en av mina favoritfilmen ;). Roger Rabbit var ett tag sedan jag såg, kanske ska se den än en gång! Återkom gärna med fler böcker och spel!
Har aldrig gett Morden i Midsomer en chans, bara strökollat och det känns lite för "ljust". Jag är mer på jakt efter den mörka gränden-känslan. Hell's Kitchen!
Måste ha missat nytappningen av Sherlock Holmes men det låter lovande, hoppas det är av kvalitet! Columbo är inte riktigt min grej men The Murdoch Mysteries verkar intressant. Ska se om det kan vara något för mig eller inte!