De som följt Final Fantasy-serien från 80-talet och fram till i dag vet att den genomgått stora förändringar. Rent tematiskt är kommande Final Fantasy XVI lite av en återgång till de klassiska fantasy-temat, men spelmekaniskt är det mer actionbetonat än något tidigare spel i den huvudsakliga serien.
Square Enix vice vd, Yoshinori Kitase, har dock inget emot att serien genomgår ännu mer radikala förändringar. I en intervju med Bloomberg säger han sig vara öppen till ett Final Fantasy-spel i Call of Duty-stil, vilket vi får anta skulle innebära ett FPS.
Square har experimenterat med skjutarspel i Final Fantasy-universumet tidigare, i form av avstickaren Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII. Det var en tredjepersonsskjutare som producerades av just Kitase, och han har själv beskrivit upplevelsen som "utmanande".
Å andra sidan ska man kanske inte ta Kitases Call of Duty-kommentar bokstavligt, utan snarare att han välkomnar nya idéer för serien, som han främst tror kan komma från de yngre utvecklarna. Så länge man har bra handling, bra speldesign, toppmodern grafik, bra musik, moogles och chocobos, anser Kitase att man troligen har ett Final Fantasy.