Tävlingsinriktade förstapersonspangare likt Overwatch brukar kunna njuta av långa liv, detta då de inte ersätts av regelrätta uppföljare på samma sätt som ett singler player-lir. Blizzard gör ändå det i och med Overwatch 2, och anledningen är helt enkelt att spelet introducerar helt nya spelstilar med fokus på co-op och faktisk handling.
Utöver befintliga multiplayer-lägen tillför Overwatch 2 single player-uppdrag där du tillsammans med andra spelare tar er an olika uppdrag som faktiskt har, hör och häpna, en handling. Ett sådant uppdrag som presenterades ikväll utspelar sig i Rio de Janeiro där fyra spelare tillsammans tar sig an angripare i form av både motståndare och andra hot i miljön.
Uppdragen kan i det närmaste liknas vid Left 4 Dead, som precis på samma sätt låter dig ge dig ut på uppdrag och överleva olika hot innan uppdraget är avklarat. Uppdragens berättande i kombination med Blizzards urläckra videosekvenser kan kanske göra Overwatch 2 lockande även för den som är helt ointresserad av att ranka högst i multiplayer.
Handlingen utspelar sig efter att Overwatch stängdes ner med lagen The Petras Act. Allas vår intelligenta gorilla Winston återkallar dock de gamla hjältarna för att mota ett nytt världsomfattande hot. I presentationsvideon fick vi se hur Paris attackeras av gigantiska robotar, där såväl gamla som nya karaktärer ansluter till kampen mot det mekaniska hotet.
Den efterfrågade nyheten i Overwatch 2 är vad som kallas Story Missions. I dessa kan spelaren välja mellan några utvalda karaktärer för att använda i olika uppdrag som berättar en handling, komplett med Blizzards signaturläckra videosekvenser.
Uppdragen har utformats för att ge spelaren möjlighet att använda strategiska färdigheter från multiplayer även på single player-sidan. Vissa karaktärer passar olika kartor olika bra vilket är anledningen till att samtliga karaktärer inte finns tillgängliga på alla kartor.
Hero Missions är en annan typ av uppdrag som fokuserar på att kunna upplevas om och om igen. Dessa utspelar sig på samtliga kartor som skapats för första Overwatch, men även nya kartor för uppföljaren. Olika uppdrag har olika mål, exempelvis att slå ut en viss typ av motståndare på en viss tid.
Blizzard lyfter också fram att både Story Missions och Hero Missions ger spelaren ett underhållande sätt att slipa sina färdigheter med olika karaktärer. Med 31 olika karaktärer är det svårt att bemästra fler än en handfull i en traditionell multiplayer-upplevelse. Genom att tillbringa åtskilliga timmar i Story- och Hero-uppdrag ska spelaren undan för undan kunna lära sig de olika karaktärernas spelstilar.
Overwatch är ett kreativt universum som sträcker sig bortom vad som ryms i det första spelet. Det finns exempelvis en rik flora av serietidningar som broderar ut spelvärlden och dess karaktärer, och några av dessa karaktärer flyttar in i Overwatch 2. Sojourn är ett av de nya tillskotten i karaktärsgalleriet, men Blizzard går inte in i större detalj på vilka hennes unika egenskaper är och hur det påverkar meta-spelet.
Blizzard är dock noga med att påpeka att man inte överger tävlingsinriktat spelande. Klassiska multiplayer-lägen av 6v6-stuk är fortfarande centralt för spelet, och det nya spelläget Push som varit omtalat inför Blizzcon visar sig också mycket riktigt vara en del av spelet.
Overwatch 2 får ett flertal nya PvP-kartor, för Push-läget såväl som övriga spellägen. En av de nya kartorna heter Gothenburg, men det framkommer inte om vi kan stöta på Glenn Hysén under matchernas gång. Andra kartor innefattar bland annat Monte Carlo och tidigare nämnda Rio de Janeiro och Toronto.
Det nya spelläget Push demonstrerades på den nya kartan i Toronto. Målet i Push är som namnet anspelar på att skydda en robot som knuffar en barrikad-markör längsmed en utstakad bana. Spelarna ska skydda roboten medan den knuffar barrikaden så långt som möjligt, och når den hela vägen till slutet ger det omedelbar vinst.
Push är ett symmetriskt spelläge, vilket innebär att båda lagen tävlar över kontroll om samma område. Med Push ska händelserna utspela sig över hela kartan, istället för specifika knutpunkter som med det liknande Control-läget.
Designen av samtliga 31 hjältar har uppdaterats till Overwatch 2. Detta bygger dels på designmässiga förbättringar, men även naturliga förbättringar som kommer av att Blizzard har uppgraderat den underliggande spelmotorn. Det är inte en ny motor, men en "väsentligt" uppgraderad sådan enligt Blizzard.
Den förändrade karaktärsdesignen beror inte bara på att motorn uppgraderats. Blizzard vill även att det ska synas att tid har passerat sedan händelserna i första spelet. Detta reflekteras i utseendet för samtliga karaktärer som alla upplevt tidens tand, och påverkats av allt som skett under åren.
Den som känner sig övergiven med uppföljaren kan andas ut då kartor och karaktärer från Overwatch 2 även kommer släppas till det första spelet. Spelarens framsteg i de båda spelen synkroniseras också så att inga speltimmar i endera version ska vara bortkastade.
Den som hoppats på att spela Overwatch 2 snart får tyvärr hänga läpp då Blizzard på scen meddelar att utvecklingen är i ett tidigt skede, och att det fortfarande återstår mycket arbete innan spelet är redo att sjösättas. Utvecklargruppen bakom spelet går nu in i radiotystnad fram till att de är redo att visa något nytt igen.
Overwatch 2 släpps till PC, Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.